veulenkenners: wat vinden jullie hiervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

veulenkenners: wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 10:14

Ik ben zo benieuwd wat de kenners/fokkers van mn veulen vinden, dit is mn eerste veulen en vraag me af of ze goed gebouwd is en of je al wat kan zien hoe ze uit gaat groeien. Er is mij al verteld dat ze groter wordt dan mams, dat hoop ik niet eigenlijk...

Het is een quarter merrie veulentje dus zal wel wat anders beoordeeld worden als een KWPN veulen.
Maar kom maar op met het commentaar! ook als het negatief is wil ik het weten, want het plan is om dr te houden als opvolger voor mams in de toekomst....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

... en is het wat?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:17

Ik denk dat je wel tevreden bent met zulk een bespierde achterhand.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:28

Sja wat wil je ermee gaan doen?? De quarters worden op verschillende disiplines gefokt geloof ik.. Pleasure, reining enz.. Dus je moet kijken hoe ze gefokt is en wat je doel is..
Verder weet ik echt heel weinig over quarters, dus ik denk dat je dat het beste aan de echt westernmensen kan vragen.. ze zitten er genoeg..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 10:43

Ze is reining gefokt, mams en paps zijn beide reiners en worden beide uitgebracht op wedstrijden. Dr bloedlijnen zijn bewezen oude lijnen dus wat dat betreft zit het goed.
Er stond pas in de bit een vergelijking van diverse veulens en ik wil graag zo'n soort beoordeling van jullie. Dus over hoofd/hals, bespiering, beenwerk etc.
Ze is nu pas 5 weken maar inderdaad die kont is al aardig bespierd en ze weet m ook al te gebruiken!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:57

Meis gefeliciteerd! Kwistniet dat ze al geboren was.

Een onderbouwde mening kan ik je niet geven, maar ik vind het een lekker ding! Volgens mij zit dat wel goed met die kleine.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 11:00


Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:18

Het is een mooi veulen, ik hoop dat het aalstreepje blijvend is na de veulenverharing Haha!

Deze foto's zijn niet echt geschikt om een goed beeld te krijgen.
De foto van achter ziet er goed uit, maar misschien dat de achterbenen iets te dicht bijelkaar staan. Maar dat kan een momentopname zijn.

De aktie-foto is te ver weg om goed te kunnen beoordelen en zou een draf moeten laten zien, geen ruime galopsprong.

De zij-standfoto toont een mooie schuine schouderlijn en redelijke ruime kootlengte.
De achterbenen staan mooi recht onder het lichaam (niet naar voren wat je ook veel ziet).

Alle specifieke Quarter-spieren zijn in aanleg al goed aanwezig.

Nou nog een paar jaar lekker uitgroeien OK dan!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:24

Heb je een duidelijke zij-aanzicht foto ,waar ze naar voren toe kijkt ,van het moment dat ze 1 week oud is?
Wie zijn haar ouders?

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:20

Ik ken wel niets van Quarters maar het ziet er heel goed uit! Lekker sterk.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:57

heb ook niet echt veel verstand van quarters, maar kwam veel bij iemand die quarters fokt. en denk dat dit een gemiddeld tot goed veulen is. Geen rare afwijkingen te zien. van wat je natuurlijk vanaf foto's kan beoordelen.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:10

ik vind haar in de achterbenen niet zo mooi eigenlijk.
vrij ronde stand( weet niet hoe je dit in paardeterm noemt)
sabelbenig?.
maar misschien hoort deze stand wel bij dit ras.
verder mooi veulen mooi hoofd!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:08

Hoe oud is het veulen op de foto's?

Persoonlijk vind ik, dat je pas na een maand of 2 a 3 echt een goede beoordeling kunt maken.
Beentjes zijn dan vaak wat rechter en de "vouwen" zijn eruit Haha! .

Op basis van deze foto's zou ik wat beter naar de stand van de achterbenen willen kijken (kan een moment opname zijn).
En de halsaanzet zie ik persoonlijk liever wat lager.

Wel een scheetje om te zien!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:21

Je kunt pas echt beslissen met drie jaar of ouder of je merrie waard is voor de fok gebruikt te worden. Qua uiterlijk, bouw en wat er in het koppie zit.

Voor de rest vind ik het een heel leuk ding. Onder het zadel zal ze pas bewijzen of ze ook aanleg heeft voor de reining, voor net dat beetje meer wat je nodig hebt om het verschil te maken tussen de eerste plaats en wat daarna komt.

Tot die tijd wens ik je veel plezier met je veulen, en hoop ik dat je haar heel houdt, want er kan nog een heleboel gebeuren. Staat je niet blind op de toekomst, en geniet ervan.

Je suis Charlie.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 16:45

Jessiejanes, zijn die foto's in de kraamstal niet goed genoeg? de eerste foto daar is een zijaanzicht van 5 dagen oud. Is dat wat?

ik zal eens kijken of ik nog meer duidelijke foto's kan vinden/maken.
Ze staat zo weinig stil... ze is of aan het rennen of staat te vreten of ze ligt languit...

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:58

ik heb er geen verstand van maar ik vind het een super mooi veulentje Haha!

zondag krinfinale rijden

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:59


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 10:56

heb er nog een paar gevonden van opzij:
de eerste 2 zijn van 24 juni dus dan is ze net een maand oud
de laatste is van 18 juni dus iets meer dan 4 weken oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:20

mag ik vragen wie de vader is? leuk veulen trouwens. het beste beeld van de bouw van het veulen als het volwassen is, krijg je meestal rond 30 dagen vanaf de geboorte. daarna gaan ze heel erg groeien.

mooie schouder+hals ik vind wel dat de achterbenen er bij de laatste foto nogal ver onder staan, maar dat kan aan de foto liggen

groetjes leanne

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 13:15

Pappa is Brennas Cody (Really Rugged Kid)
Mamma is I am Mrs Peppy Pine(Doc egger - Docs Lynx - Doc Bar x Pine's Lee - Poco Pine - Bill Cody)

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:21

cissy schreef:
Ze is reining gefokt, mams en paps zijn beide reiners en worden beide uitgebracht op wedstrijden. Dr bloedlijnen zijn bewezen oude lijnen dus wat dat betreft zit het goed.
Er stond pas in de bit een vergelijking van diverse veulens en ik wil graag zo'n soort beoordeling van jullie. Dus over hoofd/hals, bespiering, beenwerk etc.
Ze is nu pas 5 weken maar inderdaad die kont is al aardig bespierd en ze weet m ook al te gebruiken!


Ik ben wel niet iemand die veel over Quarters weet maar de dikke ronde kont is volgens mij een kenmerk van dit paardensoort...toch? Welke van de 3 type's is dit eigenlijk? Als dit de zware bulldog type is (bijvoorbeeld) dan is die achterhand toch heel normaal?

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:29

Ik heb der niet echt verstand van van Quarters maar moest tog wel ff kwijt dat het een onwijs lekkerding is..!! Lachen

Troste mama van Quinn & Mats

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:47

Ik heb er ook geen verstand van maar wat een mooi en zoet koppie heeft ze.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:24

cissy schreef:
Jessiejanes, zijn die foto's in de kraamstal niet goed genoeg? de eerste foto daar is een zijaanzicht van 5 dagen oud. Is dat wat?ik zal eens kijken of ik nog meer duidelijke foto's kan vinden/maken.
Ze staat zo weinig stil... ze is of aan het rennen of staat te vreten of ze ligt languit...

Nou even alle foto's bekeken,ook hier:
[KS] Miss haar prachtige veulentje Tootsy

Tootsy vind ik een mooi veulen.
Ze ziet op alle foto's achter iets overbouwd uit,maar dat ligt ook aan de groei,dat zal je pas na het 3de jaar goed kunnen beoordelen.

Min-punten(om eventueel te verbeteren bij verder fokken):
-inderdaad de hals hoog aangeplant,bij reining word op styl van het paard niet beoordeeld,maar een paard met een lagere halsaanzet vind ik persoonlijk mooier en zal ook makkelijker "omlaag" te trainen zijn.
- Iets krap in de borstbreedte,zie de voorbenen liever iets verder uit mekaar.
-de achterhand is mooi,maar mag nog iets meer bespiert.

Nou het leukere gedeelte,de pluspunten:
-rechte benen.
-mooi koppie.
- dat de achterhand vanaf het hoogste punt mooi omlaag zakt(noem ik een" Zan Parr Bar-kont ",ondanks dat in dit veulen geen Zan Parr Bar zit.)
-dit kan ik niet van de foto zien,maar een fijn,trainbaar karakter maakt veel goed bij een paard!! Lachen

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 16:50

Mams heeft een super karakter! Ze is heel makkelijk in de omgang en super 'trainbaar' absoluut een coole maar zeker geen dooie, ze houdt alles in de gaten maar reageert niet overal op.
Ze wordt door mn trainster power horse genoemd, dus die kleine is nu mn junior power horse! Moeders beschikt over een enorme berg talent alleen heeft ze niet zo'n talentvolle ruiter Blond Haha! Maar ik doe mn best....

Ik sleep moeders overal mee naartoe en ze heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Voor zover ik kan beoordelen is de vader ook niet de minste. Hij is op dit moment furore voor zichzelf aan het maken in Engeland en wordt komend jaar ook in NL uitgebracht.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:49

ik vind dat ze er goed uit ziet... ze moet nog wat meer groeien om er meer over te zeggen, maar ze ziet er zeker veel belovend uit, eentje om trots op te zijn

*****


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: betadine, Manny en 110 bezoekers