Hoe streng on topic -eisen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Hoe streng on topic -eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 17:04

Serieuse vraag dit hoor, maar ik ben wel benieuwd naar in hoever je nu mag gaan met een zijpaadje in een topuc te nemen zonder dat het geheel op slot gaat omdat het off topic is. En wát is er precies op tegen om af en toe een beetje off topic te gaan? Ik vraag dit omdat ik nou al vaker heb gemerk dat er een topic is waarop mensen soms niet helemaal on topic blijven maar waar dan volgens mijn bescheiden mening de gebruikers zich niet aan ergeren en de mods wel. Bokt is er toch voor de gebruikers? als het echt beledigend is of echt nergens meer over gaat of mensen proberen over het onderwerp door te praten maar dat niet lukt door onderonsjes vind ik het heel begrijpelijk dat er wordt ingegrepen, maar de laatste weken is het me soms niet duidelijk waarom een interessant topic waar veel mensen zich in vermaken wordt gesloten alleen omdat een mod zich er aan ergert dat er off topic onderwerpen worden besproken...

???

Please explain!!

Culemborg here I come!!


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:09

hoort denk ik in FZ.

- Offline -

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:11

Misschien wel, maar ik denk dat Gail dit juist hier vraagt omdat het vnl op F&A gebeurt!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 17:13

Stephany schreef:
Misschien wel, maar ik denk dat Gail dit juist hier vraagt omdat het vnl op F&A gebeurt!


Jij snapt m!!

Culemborg here I come!!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:14

Gelukkig... Haha!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:20

Ik wil ook wel wat opheldering, want soms heb ik een topic gelezen en als ik even later kijk of er nieuwe reacties zijn, zijn er een hoop berichten ineens gewist. En dat terwijl ik me er niet eens aan ergerde en het ook niet persoonlijk werd.
Ik vind FA er met al die gesloten topics, verwijderde berichten en 'ontslagen' mods niet leuker op worden. Dan heb ik nog liever de beruchte twee kampen Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:39

Gail schreef:
Jij snapt m!!

Dat snap ik ook, maarof de mod's het snappen Haha!

- Offline -

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:45

Ik vraag me ook af wat nu precies de richtlijnen zijn. Ik erger me in ieder geval bij lange niet zo vaak aan off-topic reacties dan de mods. Als je een gesprek voert is het toch niet raar als er een beetje humor doorheen komt. Het hoeft voor mij niet zo strikt te zijn. Als het bijv. paginalang doorgaat over hoe iemands haar zit, dan kan ik me wel voorstellen dat bepaalde reacties worden verwijderd. Maar dan nog blijven de woorden die iemand heeft neergezet wel zijn of haar 'intellectuele' eigendom en is een verklaring voor verwijdering op z'n plaats.
Ook komt het regelmatig voor dat een topic wordt gesloten, waarvan ik me afvraag wat dan precies de reden is.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:35

Hoever je off-topic kunt gaan is feitelijk heel moeilijk aan te geven. Soms is het zo dat een off-topic ontaard in een persoonlijke aanval. In dat geval wordt er heel rigoreus gesneden.

Ook heel hinderlijk is er als iemand een vraag stelt en daar de hele wereld bij betrokken wordt. Soms willen mensen wel eens een antwoord op een vraag en geen ellenlange discussie waar ze geen wijs meer uit kunnen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:27

Eigenlijk is alles wat niet met de titel te maken heeft off-topic maar zo zwart/wit kan het natuurlijk niet bekeken worden.

Naast de voorbeelden die Joost net genoemd heeft vind ik dit ook nog een paar dingen om rekening mee te houden.

Wanneer in een topic allerlei geintjes gemaakt worden is dat off-topic, een geintje is leuk maar het moet niet een topic gaan overschaduwen en een pagina (of meer) lang worden.

Ook wanneer een topic heel erg afdwaalt is het off-topic het kan zijn dat een vraag een nieuwe vraag oproept of een nieuwe discussie in zo'n geval is het beter om daar even een nieuw topic over te beginnen zodat iedereen weet waar het over gaat en de vraag van de topicstarter niet wordt overschaduwd.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:28

Joost:
Maar niet alle antwoorden op een vraag zijn even simpel en in 'oneliners' samen te vatten. Een gefundeerd antwoord wordt vaak wel op prijs gesteld, alleen als het verzandt in herhalingen of moeilijk leesbaar is, kan ik me wel enige vorm van irritatie voorstellen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat lezen een vaardigheid is die niet iedereen meer goed onder de knie heeft. We leven immers in een tijdperk van beeld en geluid. Het kost moeite om de gedachtengang van iemand te volgen en vaak wordt er gelezen wat er niet staat, waardoor er weer onjuiste conclusies aan worden verbonden.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 23:19

Maar dan blijf ik bij de vraag: Bokt is er toch voor haar gebruikers? En als de gebruikers zich in een bepaald topic niet storen aan het feit dat het even een beetje off topic gaat, en zich allemaal vermaken, waarom dan een slotje? Is dat zoiets van 'regels zijn regels'? Of is er een andere reden (ik hoop t)..

Culemborg here I come!!

TheRock
Berichten: 56
Geregistreerd: 16-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:30

Misschien dat de "regels" iets versoepelt mogen worden ( in sommige gevallen).

What goes around, comes around.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:32

Bokt is er voor alle gebruikers. Niet voor een klein groepje gebruikers, ook niet voor de grotere meerderheid. Denk maar hoe het werkt in een democratie.

Zonder regels zou het zo zijn dat de meerderheid iedere minderheid de grond in kan stampen. Daarom zijn er regels voor wat betreft hoe je de medemens moet behandelen (wetten).

wat voor 60% van de bokkers amusant is, maar voor 40% kwetsend, moet gewoon gestopt worden. We willen hier gezellig zijn. Humor kan, maar niet teveel ten koste van.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 23:33

Met alle complimenten verder voor jullie Moddies hoor, lijkt me ook niet de makkelijkste en leukste baan, maar inderdaad mag het van mij wel iets minder strikt met dat off topic gebeuren. Met als belangrijkste reden dan als de gebruikers in een topic er geen last van hebben ik niet inzie waarom een mod een topic moet sluiten..

Culemborg here I come!!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:40

Probleem met off-topic gaan is dat gebruiker die een interessant topic zien staan zich dor tig pagina's onzin moeten worstelen om er vervolgens achter te komen dat het helemaal niet over de titel gaat.

Bokt is voor alle gebruikers en een dergelijk topic wordt dan voor een selectief groepje.
Het is voor de grote groep dus handiger en overzichtelijker om even een nieuw topic te starten.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 23:41

Met het gevolg dat het groepje dat het topic in leven hield er na het derde slotje mee ophoudt en er dus nu over bepaalde actuele onderwerpen geen topics meer zijn....Ja nee dan snap ik t... Verward

Culemborg here I come!!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:45

ik vind dat ze eerst een waarschuwing zouden mogen geven
bv iets van, jullie gaan off topic, deze reacties worden verwijdert, bij volgende waarschuwing een slotje
oid

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:47

Ik neem aan dat dit over de Lowina-topics gaat?

Hier is onvoorstelbaar veel gesplit en gewaarschuwd en ondanks dat bleek het niet mogelijk om on-topic te blijven.
In de diverse topics werd regelmatig door nieuwe lezers gevraagd waar het over ging en daar werd vervolgens niet op geantwoord.

Misschien was het groepje wel wat groter geworden wat poste in deze topics als het duidelijker was geweest waar dit over ging.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:49

Gail schreef:
Met het gevolg dat het groepje dat het topic in leven hield er na het derde slotje mee ophoudt en er dus nu over bepaalde actuele onderwerpen geen topics meer zijn....Ja nee dan snap ik t... Verward


Dit is inderdaad het gevolg! Soms wil je graag doorgaan op een topic, en dan heeft er een klein groepje voor gezorgd dat deze op slot ging...en kun jezelf dus verder niet meer reageren of een inbreng hebben...
Dat vind ik altijd behoorlijk frustrerend...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 23:52

Ja, ik kan me inderdaad herinneren dat een nieuwkomer het niet snaptje en vroeg 'wie is DWR', maar omdat het over DWR ging is het topic van een slotje voorzien.

Oke oke, waarschuwing is ene goed plan maar dan wel als je een béétje kunt motiveren waarom iets off topic is! De gebruikers vonden het DWR-vraagstuk bepaald niet off topic. Veel onlogischer toch is om dan een nieuw topic te starten met 'is DWR wel DWR?'...Daarbij is een ander topic in dit rijtje gesloten tot de reactie van DWR maar die beste man is hier wellicht op zondag verdwaald en nu hebben we geen reactie meer....vind ik jammer.

Maar vooral: dat topic lééfde! Kijk naar de enorme groei in pagina's in een paar uur!!! En waar is dat nu? Ik denk dat zonder slotje we gewoon gezellig verder aan het discussieren waren, nu heeft niemand zin een vierde topic te openen (ik zeker niet!). Ik snap dus dat het Lowina gebeuren reddeloos verloren is, maar zou het jammer vinden als het in de toekomst vaker zo gaat. Dus lijkt met het me voor beide partijen handig als gebruikers het nut van het PERSE on topic blijven snappen...

Culemborg here I come!!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:07

Daar ligt blijkbaar het probleem...de topics die "leven" en in korte tijd hoge "kijkcijfers" scoren, worden zeker hier op F&A regelmatig op slot gezet..ik vind dat ook heel vervelend...eigenlijk wil je nog veel meer kwijt en ook de reakties van anderen lezen, en dan krijg je daar geen kans meer toe!
Dat weerhoudt mij soms ook wel (en ik denk sommige anderen ook) om een vraag te stellen hier op F&A....bij sommige onderwerpen weet je bijna zeker dat daar wel een slotje op zal komen!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 05:54

Gail schreef:
Maar dan blijf ik bij de vraag: Bokt is er toch voor haar gebruikers? En als de gebruikers zich in een bepaald topic niet storen aan het feit dat het even een beetje off topic gaat, en zich allemaal vermaken, waarom dan een slotje?
helemaal mee eens


ik vraag me af of de slotjes altijd geplaatst worden omdat er bokkers 'klagen'(bijvoorbeeld via uitroeptekentje) of dat de mods de beslissing uit zichzelf nemen. Ik vind eigenlijk dat een mod in het algemeen pas zou moeten ingrijpen voor offtopic gaan als er 1 of meerdere bokkers hebben 'geklaagd'.

Ik mis de mesthoop wel, dan kon je tenminste nog even teruglezen welke reacties verwijderd waren en kon je sommige beslissingen van mods beter begrijpen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:21

Zou het niet verstandiger zijn om bij een flinke off-topic gang, i.p.v. een slotje, een afsplitsing te maken naar een nieuw topic (door de mod), zodat het originele topic ook voort blijft leven.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:30

Ik begrijp dat strikte gedoe van de moddies ook niet, maar dat is al lang bekend.
Blijkbaar beseffen ze niet dat de leeftijd van de gemiddelde FA-er véél hoger ligt dan dat van de Penny-forums. Daar is het misschien wel op zijn plaats om af en toe wat tere kinderzieltjes te sparen door topics te sluiten en dergelijke, maar hier op FA zijn het zowat allemaal volwassen mensen (of mensen die daar voor willen doorgaan) !

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers