Meer snelheid in telgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
x_noraly

Berichten: 864
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Rhenen

Meer snelheid in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-07 13:40

Hey,

Ik rij op een ijslander die kan telgangen, ze heeft een goede telgang alleen er zit geen vaart in..
Weten jullie hoe ik haar sneller kan laten telgangen?

Alvast bedankt!


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Meer snelheid in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:49

Eerste vraag is hoe telgang je? De enige "goede" telgang is vliegend; dwz heeft een zweefmoment(alle voetjes van de vloer). Dit bereik je het best door je paard UITSLUITEND vanuit volle vaart (galop) in telgang te brengen. Langzame telgang kun je het best helemaal laten. Het is geen goed idee telgang specifiek te oefenen, resulteert vaak in een zwijnepasser. Je zegt je paard heeft goede telgangaanleg, dan is het belangrijk je paard goed te trainen in de basisgangen, met name krachttraining, je traint tenslotte een sprintinspanning. Een ander belangrijk punt is begin er niet te vroeg mee, het paard moet helemaal ingereden zijn en aardig getraint voor je met vliegende telgang begint, anders weer gevaar dat het paard zich vastzet in telgang. In mijn opinie betekent dat je paard niet jonger mag zijn dan zo´n 8 jaar. Succes ermee.

x_noraly

Berichten: 864
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Rhenen

Re: Meer snelheid in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-07 21:02

Dankje !
Zoiezo heb ik al geoefend vanuit harde galop, dan gaat ze daarna gewoon langzaam telgangen.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Meer snelheid in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:59

dan kun je denk ik nog niet helemaal zeggen dat ze een goede telganger is....
@ kuggur; he-le-maal mee eens.......
helaas worden ijslanders in nederland nog wel eens ingeschreven voor de vijfgangenproef als ze alleen schweinen hehe

on topic: bedenk je wel héél goed voordat je je paard vanuit galop in telgang legt; precies de goede hulpen en zeker weten dat ze het kan/kracht ervoor heeft.
anders krijg je na verloop van tijd een heel gefrustreerd paard en een nog gefrustreerder baasje hihi

MaiMai

Berichten: 1219
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Meer snelheid in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:46

Ook ik vraag me af of ze wel telgangt of schweint. Mijn advies: als je er echt wat mee wil doen, zoek dan hulp. Ik heb vorig jaar ook eerst wat aangekloot en we kwamen niet echt vooruit, pas toen ik er gericht les in kreeg ging het veel beter. En ook nu ga ik er niet zomaar mee beginnen: 2 van de 3 paarden die ik rijd zijn er zeker nog niet aan toe. De merrie valt "toevallig" (eigenlijk als ik zit te klooien met mn handen) wel eens in telgang, en laatst heb ik haar toen een keer doorgereden. Maar eerst maar eens een nette tölt en een goede galop.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Meer snelheid in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:01

Vraag ik me idd ook af. Een goede telgang zonder vaart is geen goeie telgang Clown
Als ik jou was zou ik hulp gaan zoeken en je moet de telgang pas gaan rijden als alle andere
4 gangen ook zuiver zijn. Heb je wel les??

x_noraly

Berichten: 864
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Rhenen

Re: Meer snelheid in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-07 20:24

Ja ik heb wel les, maar ik krijg niet echt les gericht op telgang.
Maar ik ben nu op curcus geweest en ik heb veel geoefend met telgang en nu gaat het al veel beter. Ook haar andere gangen blijven zuiver is mij verteld in de les.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mevr_Meeuw en 200 bezoekers