Opfokbedrijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Opfokbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 22:53

Afgelopen weekdend heb ik besloten om Zanzibar, het 00-Sevenveulen, van mijn ouders te kopen. Ik wil hem naar een opfokbedrijf brengen, het liefst in het noorden (noordoosten) van het land. Over "De Burd" heb ik genoeg kunnen vinden, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen bij andere opfokbedrijven.
In de Strengen stond laatst een stukje over Wim te Pas in Winterswijk, heeft iemand ervaring met hem?
Alle tips zijn welkom.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:55

KarinvdM schreef:
Afgelopen weekdend heb ik besloten om Zanzibar, het 00-Sevenveulen, van mijn ouders te kopen. Ik wil hem naar een opfokbedrijf brengen, het liefst in het noorden (noordoosten) van het land. Over "De Burd" heb ik genoeg kunnen vinden, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen bij andere opfokbedrijven.
In de Strengen stond laatst een stukje over Wim te Pas in Winterswijk, heeft iemand ervaring met hem?
Alle tips zijn welkom.


Waar ik vooral naar kijk is hoeveel insecten zijn er zo'n bepaald opfokgebied.
Daar insecten niet bijdragen tot een optimale groei.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:01

Wim te Pas heb ik gelezen, het leek me een goed bedrijf al ben ik het niet met alle methodes die zij gebruiken eens. Verder ligt er bij ons op stal een folder van eaglesranch op texel, misschien als je zoekt via google dat je de website wel vind en anders schrijf ik morgen het adres wel even voor je over. Deze ranch is wat kleinschaliger dan Wim pas en natuurlijk vlakbij zee.

- Offline -

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 23:50

Op zich is Texel een mooie plek, maar wel lastig om "even" te gaan kijken...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:56

Ik heb gekeken in Geesteren, het nr heb ik eventueel wel voor je. Ik vond dat er heel goed uitzien, en kleine koppeltjes ( 6 st. ong) Het is dat goede vrienden van mij zeiden dat mijn hengstje bij hun in de koppel kon, anders was hij zeker naar Geesteren gegaan.

Als je wil, zoek ik op waar het is!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:30

Ik weet wel een goede opfokstal in het zuiden, over de grens bij NL Limburg. Maar dat zal wel te ver zijn.
Kleine koppels en individuele aandacht, iedere dag in de hand en er wordt elke dag op wondjes en onregelmatigheden geontroleerd.
Ze komen per 3 in een loopstal die elke dag opgestrooid wordt en met een weide van 300m2. Veel bomen voor schaduw en verrassend weinig insecten.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:08

Bij de eaglesranch op Texel staat je paard echt super. Zie www.eaglesranch.com.
In de winter lopen de paarden halve dagen buiten en in de zomer dag en nacht. In de winter krijgen de paarden een kilo biks, het wordt goed in de gaten gehouden dat ze dat voer ook werkelijk binnenkrijgen! De hoefsmid komt er zeer regelmatig, dus je paard kan gewoon iedere zes tot acht weken bekapt worden. Echt een aanrader, dit adres!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:04

Ik heb mijn merrie in Harich staan, naar volle tevredenheid. Mocht je meer info willen, dan kun je me PB-en.

Groetjes, Diaan

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:10

Zwelgje schreef:
Ze komen per 3 in een loopstal die elke dag opgestrooid wordt en met een weide van
300m2
. Veel bomen voor schaduw en verrassend weinig insecten.
Dazen en 300 m2 ??

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:26

ceasario schreef:
Dazen en 300 m2 ??


Ik snap niet wat je bedoeld Verward
Misschien komt het omdat ik een nulletje te weinig heb ingetikt bij de m2?
Je snapt ook wel dat dat 3.000 m2 moet zijn (sorry, mijn fout). Er is voor de opfok van 6 dieren 7.000 m2 grond beschikbaar.
Maar per 3 dieren worden ze op het deel van 3.000m2 gezet.
Maar wat bedoel je nou nog met dazen?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:29

Zwelgje schreef:
Ik snap niet wat je bedoeld Verward
Misschien komt het omdat ik een nulletje te weinig heb ingetikt bij de m2?
Je snapt ook wel dat dat 3.000 m2 moet zijn (sorry, mijn fout). Er is voor de opfok van 6 dieren 7.000 m2 grond beschikbaar.
Maar per 3 dieren worden ze op het deel van 3.000m2 gezet.
Maar wat bedoel je nou nog met dazen?


Dat er onder bomen op zandgrond veel Dazen voorkomen.
Wat niet bevordelijk is voor de groei.
Kijk gisteren maar rond in Brabant en Limburg.
De dieren staan van ellende op hoopjes bij elkaar om elkaars insecten af te vangen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:30

Worden ze dan het hele jaar door volledig gevoederd? 3000m2 is 0,3ha

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:40

ceasario schreef:
Dat er onder bomen op zandgrond veel Dazen voorkomen.
Wat niet bevordelijk is voor de groei.
Kijk gisteren maar rond in Brabant en Limburg.
De dieren staan van ellende op hoopjes bij elkaar om elkaars insecten af te vangen.


Nou, dan ben je nog nooit bij ons geweest. Er zitten praktisch geen dazen! Ik kan eigenlijk ook altijd buitenrijden in de zomer, nergens last van.
Er zit natuurlijk wel wat maar het is de moeite bijna niet. Is echt heel prettig!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:44

Ik vind 3000m2 persoonlijk te weinig,
zeker jonge hengsten hebben in een koppel veel meer ruimte nodig.
De ideale hoeveelheid van een koppel vind ik zo rond de 10 stuks.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:45

Ik woon in Laren: zandgrond+veel bomen. Ik heb heel weinig last van dazen. Alleen vorig jaar waren er een hoop, dit jaar heb ik er nog niet een gezien. Wel vliegen. Dus het kan wel.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:46

Zannekin schreef:
Worden ze dan het hele jaar door volledig gevoederd? 3000m2 is 0,3ha


Ze worden regelmatig van weide verwisseld maar in principe worden ze het gehele jaar bijgevoerd.
Ligt aan de wei. Wij hebben 2 weiden helemaal opnieuw laten instrooien en daar staat nu en dik tapijt gras, speciaal kruidenmix gras. Is ook speciaal voor paarden. In totaal is er 12.000m2 beschikbaar maar voor de sportpaarden moet er ook wat overblijven Knipoog
En voor een 3 tot 6 dieren is 7.000m2 ruim voldoende lijkt me.
In ieder geval, mijn hengst heeft ook in zo'n opfok gestaan en is er toch goed uitgekomen.
Het enige "nadeel" is dat er bijgevoerd moet worden. Mja, wij hebben dan ook geen 20ha land zoals ze in Friesland hebben bijvoorbeeld.
Het is maar net waar je je prioriteiten legt denk ik. Ik vind dit wel prettig omdat je zelf een beter oog op de zaken hebt en bovendien hoef ik dan maar 5minuutjes op de fiets om mijn veulen te kunnen zien OK dan!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:51

Sjuimpje schreef:
Ik vind 3000m2 persoonlijk te weinig,
zeker jonge hengsten hebben in een koppel veel meer ruimte nodig.
De ideale hoeveelheid van een koppel vind ik zo rond de 10 stuks.


Vergis je niet hoor, 3.000m2 is een hele lap voor 3 veulens! Er is ruimte zat voor die dieren om te rennen en te dollen.
En voor 6 dieren is de hele lap van 7.000m2 ook giga vind ik.
Mijn hengst heeft met 5 andere op een halve hectare gestaan in de opfok, ging perfect!
Ik ben het wel met je eens dat het voor 10 veulens te weinig is, die hebben minstens een hectare grond nodig.
Maar zoveel kunnen er bij ons echt niet terecht.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:51

De fokker van Imker fokt ook op, misschien dat je die eens kunt benaderen? Zij zitten in Zenderen.

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:57

Wij hebben zelf 2 weides van beide een halve hectare en ik zou daar nooit geen koppel jonge hengsten in op willen fokken.
De kans op blessures is mij te groot, hengsten lopen altijd te donderjagen en dan moet er de ruimte zijn om weg te kunnen. Ik vind een paar duizend meter daar echt te beperkt voor.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:22

ceasario schreef:
Waar ik vooral naar kijk is hoeveel insecten zijn er zo'n bepaald opfokgebied.
Daar insecten niet bijdragen tot een optimale groei.

Welke insekten en waarom zijn ze bepalend in de groei?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:25

alabastro schreef:
Welke insekten en waarom zijn ze bepalend in de groei?


Het gaat hier in de regio over dazen.
Wanneer er zo.n vlucht is blijven die dieren hollen.
waardoor ze gaan zweten en die stekers nog meer komen.

Daarom doen wij ze s'nachts buiten en overdag binnen.
Of in opfok in het Noorden, vlak land met wind.
Het is vaak regionaal.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:31

Runderen worden ook behandeld tegen insekten omdat het invloed heeft op welzijn en daaruit voortvloeiend ook op voedselopname en groei.
Veel wordt eigenlijk wel opgelost (hier in deze streken toch) als er een stal met schaduw beschikbaar is. Daaronder blijken ze ineens weinig aantrekkelijk, zelfs voor vliegen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:31

Wij hebben wel last van dazen maar dat is zeer lokaal. Vooral waar dennenbomen staan. Maar onze paarden en die hier opgroeien gaan er echt niet voor lopen, misschien omdat ze het niet anders kennen.
Nieuwe, oudere paarden gaan al eens sneller op de loop maar die komen ook ´s nachts buiten.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:32

Zannekin schreef:
Runderen worden ook behandeld tegen insekten omdat het invloed heeft op welzijn en daaruit voortvloeiend ook op voedselopname en groei.
Veel wordt eigenlijk wel opgelost (hier in deze streken toch) als er een stal met schaduw beschikbaar is. Daaronder blijken ze ineens weinig aantrekkelijk, zelfs voor vliegen.



Ja gisteren was het hier heel erg.(geen wind)
de hele kudde vloog door de stroomdraad naar huis.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:29

Jullie zoeken een opfok bedrijf ik heb mijn enters en twenters ( 7 totaal) bij de Beekdalhoeve "Koningsdiep" in Ureterp staan echt super kijk maar op de website even zoeken in Google

http://www.easpstamboek.nl
http://www.woefslaghoeve.nl
De woefslaghoeve te spijkerboor stelt voor 2009 de hengsten Boviet ,Boforce en Baruch ter dekking


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 bezoekers