Vermogen, wat is het en waar komt het vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:59

greetje schreef:
Alle soorten van beweging, die wij aan het dier kunnen waarnemen, komen door de werking van de spieren tot stand.



lijkt me vrij logisch

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:23

De bewering van greetje klopt wel, maar dat heeft vlg mij niets met vermogen te maken. Zoals Pipo ook al zei... ieder mens is anders gebouwd en dat geldt ook voor paarden. Bouw en botten hebben dus wel degelijk met vermogen te maken.
Ik zie een shet nog niet zo snel net zo hoog springen als een paard van grotere bouw. Hoe gespierd het beestje ook is.

Volgende vergelijking: een superatleet die noodgedwongen een jaar bedrust heeft moeten houden zal weer opnieuw moeten leren om te lopen. Het VERMOGEN zal dan echter nog wel degelijk aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:31

Lageveld: Maar wat houd dat vermogen dan precies in? Een natuurlijke aanleg?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:47

Pipo schreef:
Lageveld: Maar wat houd dat vermogen dan precies in? Een natuurlijke aanleg?


Eigenlijk wel ja... tenminste, zo zie ik het. Maar ook ik was even hardop aan het denken.
Bovendien: vermogen tot wat ? Ik neem aan dat hier vermogen in combinatie met springen bedoeld wordt maar er is natuurlijk meer.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:32

tjlover schreef:
hey
het ligt eraan hoe je paard gebouwd is. En je snapt zelf natuurlijkw el dat als je een springpaard egfotk hebt dat t goed kan springen. De meeste springpaarden zijn kelin gebouwd dressuur paarden zijn over het algemeen wat langer en kunnen dus neitz o snel en kort wenden als springepaarden snappie?? Pling
groetjes cindy


Dan vergeet je toch dat het beroemde paard Big Ben 1.84m groot was en veel grote prijzen heeft gewonnen.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:45

Dit is een interessante discussie op dit moment en volg hem met belangstelling. Zou je dat vermogen ook kunnen doortrekken naar dressuurpaarden? Bv. het vermogen om goed te kunnen zitten, dragen in pirouettes, passages en piaffes?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:07

lageveld schreef:
Volgende vergelijking: een superatleet die noodgedwongen een jaar bedrust heeft moeten houden zal weer opnieuw moeten leren om te lopen. Het VERMOGEN zal dan echter nog wel degelijk aanwezig zijn.


Als bijvoorbeeld een hoogspringer een jaar rust heeft gehad, is hij de techniek vast niet verleerd, maar hij heeft niet genoeg kracht om de hoogte meteen te halen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:13

petraaken schreef:
Dit is een interessante discussie op dit moment en volg hem met belangstelling. Zou je dat vermogen ook kunnen doortrekken naar dressuurpaarden? Bv. het vermogen om goed te kunnen zitten, dragen in pirouettes, passages en piaffes?



Je zou dan een nieuwe topic kunnen opnenen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:18

Even mijn aantekeningen van 25 jaar geleden erbij gepakt.

Spierfunktie;

Lenigheid-voortbeweging en de kracht
kracht=dikke spier
verplaatsing door de lengte van de spier
snelheid-lange spieren
kracht en zwaar werk-korte spier
volbloed-lange spier
trekpaard-korte spier

Een paard met korte pezen heeft meer spier dus meer mogelijkheden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:19

Ruchet schreef:
Ik mag graag een paard zien dat mooi terug springt, en natuurlijk voorzichtig is, en ook vermogen hebben, daar gaat het uiteindelijk om, als ze er niet over kunnen houdt het op.
Het kwpn mist het vermogen een beetje in de paarden.


Wat is nu eigenlijk terug springen.???
Daar wil ik wel eens een antwoord op.


Springt deze terug?

http://home.tiscali.be/schoukens/Washin ... 0flash.htm

p.s. Het gaat hier niet over deze hengst, maar voor mij de techniek van
springen en vooral zijn afzet.

Bij het woord terugspringen denk ik direkt aan een tijdsvertraging.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:48

ceasario schreef:
Je zou dan een nieuwe topic kunnen opnenen.



Zou dat nodig zijn?Zou er dan zoveel verschil zijn tussen het vermogen van een springpaard en dat van een dressuurpaard?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:53

petraaken schreef:
Zou dat nodig zijn?Zou er dan zoveel verschil zijn tussen het vermogen van een springpaard en dat van een dressuurpaard?


Denk het wel.
i.p.v. weer over het dressuur mutsverhaal te beginnen.

We hebben hier over springen.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:53

petraaken schreef:
Zou dat nodig zijn?Zou er dan zoveel verschil zijn tussen het vermogen van een springpaard en dat van een dressuurpaard?


Als een paard springt met veel vermogen bedoelt men toch niet dat hij het vermogen heeft om een grand prix springparcours te lopen? Ik denk bij springvermogen meer aan vermogen in de zin van macht.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:56

GertJan schreef:
Als een paard springt met veel vermogen bedoelt men toch niet dat hij het vermogen heeft om een grand prix springparcours te lopen? Ik denk bij springvermogen meer aan vermogen in de zin van macht.


Vermogen vloeit volgens mij voor uit de macht tot springen.
En heeft in mijn ogen vooral te maken met de manier van springen.

Op die video laat dat paard weinig macht tot springen zien.
Maar beschikt over de techniek alsof het overkomt als macht.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:59

Even anders gesteld: Hoe beoordeelt bijvoorbeeld het KWPN of een paard met veel vermogen springt?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:00

GertJan schreef:
Even anders gesteld: Hoe beoordeelt bijvoorbeeld het KWPN of een paard met veel vermogen springt?


Hoe die dat beoordelen intereseert me geen h....l

We hebben het hier over een topic en niet over dat KWPN.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:01

Ok, vul dan voor KWPN een willekeurig ander stamboek in.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:08

GertJan schreef:
Ok, vul dan voor KWPN een willekeurig ander stamboek in.


Wat heeft dit met stamboek te maken.

Als ik een paard beoordeel op zijn springen sta ik niet aan een stamboek te denken.
Maar observeer een paard. en probeer ik te analiseren wat ik nu eigenlijk zie.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:10

Daar gaat het helemaal niet om. Los van alle stamboeken. Nog een keer maar dan anders: Silvio springt met veel vermogen. Hoe zie je of hij met veel vermogen springt?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:16

ceasario schreef:
Wat heeft dit met stamboek te maken.


Het heeft niet met stamboek te maken, maar met het begrip vermogen. Sommigen hier hebben het volgens mij over vermogen in de zin van potentie. VB: "Het paard heeft het vermogen om later succesvol parcourtjes af te leggen". Maar als men het heeft over: "Hij spring met veel vermogen", of "viel (zuviel?) springvermögen", of "hij heeft een goede techniek, maar mist vermogen", dan denk ik dat men iets anders bedoelt...
Laatst bijgewerkt door GertJan op 07-07-04 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:18

Ik vind niet dat ie terugspringt. Nou ben ik niet zo thuis in de wiskundige termen maar goed.... Dit paard maakt een vrij vlakke parabool. De afzet en de landing liggen ver van elkaar af. Als het paard de techniek en het lef had om verder onder de sprong te lopen kon ie met dezelfde energie hoger springen. Alleen moet ie dat dus wel kunnen. Als een paard teveel eronder loopt krijg je idd het idee dat ie stil komt te hangen in de lucht (en na de sprong dood neervalt Knipoog )

Ik denk dus dat die term terugspringen samenhangt met de vorm van de parabool die het paard aflegd over de sprong. De uitvoering is weer een heel ander verhaal... die discussie is pas nog geweest.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:20

GertJan schreef:
Daar gaat het helemaal niet om. Los van alle stamboeken. Nog een keer maar dan anders: Silvio springt met veel vermogen. Hoe zie je of hij met veel vermogen springt?


Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen vermogen of met macht springen.

Die video laat zien dat dit dier vermogen heeft.
Hij blijft in een vloeiende beweging voorwaarts galopperen.

En net voor de afzet zie je dat hij niet terugkomt, maar zijn achterbenen onderbrengt samen met een lendengebruik om daarna als een kattepult
(hefboomwerking) af te gaan.
En achter de hindernis weer gewoon verder te gaan i.p.v.
zoals vele als een zak achter het hout neer te ploffen.

http://home.tiscali.be/schoukens/Washin ... 0flash.htm

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:24

GertJan schreef:
Het heeft niet met stamboek te maken, maar met het begrip vermogen. Sommigen hier hebben het volgens mij over vermogen in de zin van potentie. VB: "Het paard heeft het vermogen om later succesvol parcourtjes af te leggen". Maar als men het heeft over: "Hij spring met veel vermogen", of "viel (zuviel?) springvermögen", of "hij heeft een goede techniek, maar mist vermogen", dan denk ik dat men iets anders bedoelt...


Ok, welk vermogen van deze 2 opties heb je het dan over?

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:44

ceasario schreef:
Wat is nu eigenlijk terug springen.???
Daar wil ik wel eens een antwoord op.


Springt deze terug?

http://home.tiscali.be/schoukens/Washin ... 0flash.htm

p.s. Het gaat hier niet over deze hengst, maar voor mij de techniek van
springen en vooral zijn afzet.

Bij het woord terugspringen denk ik direkt aan een tijdsvertraging.


Het paard op de video springt niet direkt terug, maar dat heeft meer te maken met de afstand (afzet) die te groot is, als dat paard nu ook nog heel erg terug springt land ie op de achterste paal, hij springt hier economisch.

Een paard moet terug kunnen springen, wat gebeurd er anders als je hard een driesprong in komt galoperen, die ook nog wat krap staat ? of je rijdt in de barage naar een parralel oxer toe ?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:46

Ruchet schreef:
Het paard op de video springt niet direkt terug, maar dat heeft meer te maken met de afstand (afzet) die te groot is, als dat paard nu ook nog heel erg terug springt land ie op de achterste paal, hij springt hier economisch.

Een paard moet terug kunnen springen, wat gebeurd er anders als je hard een driesprong in komt galoperen, die ook nog wat krap staat ? of je rijdt in de barage naar een parralel oxer toe ?


Terugspringen, omschrijf dat dan eens wat je dan ziet?