Hengstig, toch drachtig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Hengstig, toch drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:50

Ik februari is een melkmerrie op me werk hengstig geweest en gedekt.
Maar ze is nu zo dik en echt een vreselijke hangbuik, dat we toch denken dat ze hoogdrachtig is, maar kan een merrie tijdens de dracht toch hengstig worden?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:46

Alice schreef:
Ik februari is een melkmerrie op me werk hengstig geweest en gedekt.
Maar ze is nu zo dik en echt een vreselijke hangbuik, dat we toch denken dat ze hoogdrachtig is, maar kan een merrie tijdens de dracht toch hengstig worden?



Het lijkt me dat een merrie hengstig is zich laat dekken door de hengst.
Doet ze dat.?
Zo ja, dan is ze niet drachtig van febr.
Het kan zijn dat ze net door de 121-123 dagen vermoedelijke dracht heen is en nu dus hengstig wordt, omdat ze niet meer drachtig was.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:46

ja, net zoals sommige vrouwen toch ongesteld worden als ze zwanger zijn.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:51

annegti schreef:
ja, net zoals sommige vrouwen toch ongesteld worden als ze zwanger zijn.


Ik ben een man maar weet wel dat dit niet klopt.

Citaat:
maar kan een merrie tijdens de dracht toch hengstig worden?

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 20:49

Het zit zo;
Vorige jaar is ze gedekt, maar omdat de eigenaar de paarden niet wil laten scannen (en ik er vorig jaar in die tijd nog niet werkte) gingen hun er vanuit dat ze drachtig was en dus in Juli een veulen zou krijgen. Nou moet ik zeggen dat, toen ik daar kwam ik echt dacht van; die dracht duurt niet lang meer. (deze pony is zelf niet breed gebouwd, dus de ruggengraad zie je goed, maar die buik is van onder, bij de flank, heel wijd) Totdat ze in februari hengstig werdt ik ikzelf de hengst nog heb geholpen (!!) met de dekking.
Maar omdat ze van de week ineens zo'n dik uier had (terwijl het veulen van 7 maanden erbij stond!) dachten wij dat ze misschien wel snel een veulen zou krijgen. Maar daarnaast kan het dus ook een uieronsteking zijn en daarom zijn we voor de zekerheid haar elke dag met de hand aan het melken en de uier aan het insmeren met coolingsgel, dit heeft de veearts ons namelijk ook aangeraden, maar hij zei dat het dus wel eens voor kwam dat drachtige merries hengstig konden worden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:40

Om eerlijk te zeggen snap ik geen bal van je verhaal. Ze zou in juli dan een veulen moeten krijgen, dus is ze in augustus 2003 gedekt. En je zegt dat afgelopen week haar veulen van 7 maanden erbij stond.....dat is dus van december 2003. Hoe kunnen jullie in augustus een merrie laten dekken terwijl ze drachtig is???

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:34

Neonlight schreef:
Om eerlijk te zeggen snap ik geen bal van je verhaal. Ze zou in juli dan een veulen moeten krijgen, dus is ze in augustus 2003 gedekt. En je zegt dat afgelopen week haar veulen van 7 maanden erbij stond.....dat is dus van december 2003. Hoe kunnen jullie in augustus een merrie laten dekken terwijl ze drachtig is???


zo zit ik dus ook al te denken!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 23:06

Oke ik weet genoeg, stom van mij dat ik daar nooit over nagedacht heb...de veulens (zijn nu allemaal al weg) waren dus al bijna allemaal een jaar. Onze veulens zijn nogal verwend.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 00:12

ceasario"]
[quote="annegti schreef:
ja, net zoals sommige vrouwen toch ongesteld worden als ze zwanger zijn.
Ik ben een man maar weet wel dat dit niet klopt.
[/quote]Toch is het zo, ik heb zelfs een verhaal op tv gezien dat een vrouw zwanger werd terwijl ze al zwanger was Verward, echt waar! Geen broodje aap, want ze hadden ook foto's en echo's laten zien.Zat zo'n 3 mnd verschil tussen, ze werd echt nog gewoon ongesteld en dus ook zwanger. Echt bizar, mijn tante bleef ook gewoon ongesteld worden tijdens d'r zwangerschap, ze kwam er ook pas met 7mnd achter dat ze zwanger was. Of dit bij merries ook kan :/ Misschien in de eerste paar maanden, als het vruchtje héél klein is.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 09:22

Waarom wil de eigenaar niet laten scannen, dan had je dit kunnen voorkomen.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 09:24

Inderdaad kan een merrie hengstig zijn terwijl ze drachtig is. Heb namelijk net afgelopen vrijdag mijn 4 jarige merrie laten scannen omdat ze ondankt een dracht van al meer dan 9 weken opeens stond te pissen en knipperen naar de hengst. Ze rook zelfs hengstig, maar het was niet troebel. Ik heb haar toen bij de hengst gezet, maar die sloeg ze bij het bespringen wel af. Toen maar laten scannen.. en inderdaad nog gewoon drachtig pfff Lachen

Maar het kan wel.. maar je zal ook niet de 1e zijn die naar een grasbuik aan het kijken is wanneer het veulen nou eens komt.. Lachen

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 09:42

Citaat:
Ik ben een man maar weet wel dat dit niet klopt


Ik ben een vrouw en weet dat dit heeeeel goed mogelijk is! Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:00

Rhea schreef:
Ik ben een vrouw en weet dat dit heeeeel goed mogelijk is! Haha!



Een drachtige merrie laat zich normaal niet dekken bij een tussenhengstigheid. ook niet na de ovulatie.

In tegenstelling tot....

Dus de twee zaken wel gescheiden houden.
Hengstigheid en ovulatie.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:58

Heeft er bij juliie wel eens iemand aan schijndracht gedacht?
Een keer scannen, kan de onzekerheid wegnemen, maar totdat je zeker weet hoe het nu echt zit, zou ik maar ophouden met melken. Want als ze idd drachtig en rond deze tijd uitgetelt is, dan ben je dus alle biest aan het wegmelken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:47

DeesDeBest schreef:
Toch is het zo, ik heb zelfs een verhaal op tv gezien dat een vrouw zwanger werd terwijl ze al zwanger was Verward, echt waar! Geen broodje aap, want ze hadden ook foto's en echo's laten zien.Zat zo'n 3 mnd verschil tussen, ze werd echt nog gewoon ongesteld en dus ook zwanger. Echt bizar, mijn tante bleef ook gewoon ongesteld worden tijdens d'r zwangerschap, ze kwam er ook pas met 7mnd achter dat ze zwanger was. Of dit bij merries ook kan :/ Misschien in de eerste paar maanden, als het vruchtje héél klein is.


Op bladzijde 107 van de Welsh Pony and Cob Society journal uit 1994 staat dit zeer bijzondere verhaal (vertaling door mezelf, auteur is ene J.P.):


Citaat:
Synod Nutmeg (geboren in 1979 en dochter van Persie Brigadier uit Synod Glitters van Criban Bantam) had al heel goede nakomelingen gegeven voor de Hon. Mrs. Monck, bijvoorbeeld de goede dekhengst Yaverland Nero (Trisant stoeterij). Ze was verkocht op de Fayre Oaks veiling (19 September 1992) door Mrs. Gran-Parkes met haar veulen Twylands Nutflake (van Sunwillow Ofenpass) en haar jaarling Yaverland Nerys (van Scrafton Halley). Ze was gedekt op 3-4 Juni 1992 door de bruine hengst Trefaes Taran die 7 kampioenschappen had gewonnen in 1992.

Nutmeg werd gekocht door Mr. J. Parker, Beerlings Farm, Haine Road, Ramsgate, Kent, die reeds lang lid was van de WPCS (sinds 1962) voor zijn vriend Mr. J. Nicholson, High Halden, Ashford die eigenaar is van de palomino hengst Cennen Herriot (geboren 1985: Waxwing Herod x Brierwood Lady). Nutmeg en Herriot leefden samen met geen andere ponies in de buurt, maar Mr. Nicholson was teleurgesteld toen Nutmeg 2 weken na de veiling gedekt werd, omdat hij juist een veulen van Taran wilde.

Hoewel: op 14 mei 1993 bracht Nutmeg een vos merrieveulen, een typisch Taran merrieveulen met twee witte benen, maar ze weigerde het te zogen. Dit veulen is een kleine schoonheid en werd met de fles opgevoed. haar naam is Grenham Melody Rose en vele fokkers hebben geprobeerd om haar te kopen. Tot eenieders grote verbazing had Nutmeg nog een veulen, een palomino hengstveulen, een kopie van Cennen Heriot op 25 September, 4 maanden na het eerste veulen. Dit veulen zoogt en doet het best, zijn naam is Grenham Park Royal.

Wat een slimme merrie om twee veulens in 4 maanden neer te zetten, beiden hebben het overleefd en doen het goed. Misschien krijgt ze wel haar naam in het Guinness Book of Records!


Tja, dit lijkt hier wel wat op. Ik heb Synod Nutmeg ooit wel eens gezien, voor dit verhaal kwam. Dat was toen ze bij de hengst was gebracht, ene Trefaes Taran Knipoog. Yaverland Nero is trouwens de vader van de regerend Nederlands hengstenkampioen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:43

Het zou wel aardig zijn wanneer de veterinair-deskundigen hier op bokt ons zouden kunnen vertellen of dit theoretisch mogelijk is.
Is de afstamming van deze dieren bevestigd door dna onderzoek ? Lijkt me in een dergelijk speciaal geval dan toch wel gedaan dan om onzin uit te sluiten en wetenschappelijk trouwens ook interessant genoeg om dit te doen. Desnoods alsnog als dit mogelijk is.

Er wordt zoveel gepubliceerd. Wanneer ik morgen in een automagazine lees dat er uit de uitlaat van een volvo een klein volkswagentje is geboren, neem ik toch de vrijheid dit niet te geloven Schijnheilig

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:59

Dat gebeurt anders regelmatig lageveld.... Alleen hebben kinderen die dan eerst in de uitlaat gestopt Haha!

Je hebt natuurlijk altijd medische "wonderen" Een goede vriendin van mij kwam er 4 weken voor haar zoontje werd geboren pas achter dat ze zwanger was. Gewoon ongesteld geweest al was het wel onregelmatig, maar dat was ze altijd door een storing aan de schildklier. Overigens had een arts tegen haar gezegd dat ze nooit kinderen zou kunnen krijgen.... Sta je toch raar te kijken in het ziekenhuis als je daar naartoe gestuurd wordt omdat de huisarts denkt dat je een spastische dikke darm zou hebben. Komen ze op de echo ineens een behoorlijke baby tegen. Haha!

Ik zeg niet zo gauw meer dat iets niet kan. Iets kan niet als het nog nooit gebeurt is.....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 01:09

Dat klopt annegti, maar ik zou dat geen wonderen willen noemen, hoogstens uitzonderingen maar die gewoon medisch verklaarbaar zijn. Achteraf welliswaar maar toch.
Bovendien, zoals al eerder gezegd, hengstigheid is heel iets anders dan ongesteldheid.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 01:14

Toch niet helemaal, want als je ongesteld wordt dan betekend het dat je toch ook ovuleert zoals een paard dat tijdens de hengstigheid doet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 01:55

DeesDeBest schreef:
Toch niet helemaal, want als je ongesteld wordt dan betekend het dat je toch ook ovuleert zoals een paard dat tijdens de hengstigheid doet.


Nou... nee... ik vrees dat je dat nog niet helemaal goed begrepen hebt, maar om dat nu in dit topic te doen ...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 02:13

Ik snap sowieso al niet waarom dit hele gebeuren in dit topic naar voren komt Haha!, maar leg het me anders maar uit via pb Lachen Met ovuleren bedoel ik dat wel dan 14 dagen ervoor hé, terwijl dat bij een merrie op dat moment gebeurt.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:06

En dat is toch een zeer groot verschil of niet!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:58

Maarre, hebben we dit verhaal al niet eerder helemaal uitgespit? Oa in jouw topic Alabastro, van een tijdje terug, onder de zelfde naam. Niet dat we er toen zijn uitgekomen...............................

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:58

Ja, maar volgens mij is het mogelijk maar is de kans klein dat de bestaande vrucht zal doorgroeien. Ik zeg wel klein, niet onbestaande! In ieder geval scheelt er iets met de hormonenspiegel van die merries.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:23

Ik ben dat wel met je eens.