welke hengst voor deze rubiquil merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:14

Omdat ik nog meer tevreden ben over het veulen van dit jaar en daarbij wil ik graag wat exclusiefs.
Volgend jaar heeft mijn merrie geen veulen aan de voet dus heb ik wat meer mogelijkheden. Biotop staat overigens onderaan de lijst, heb ook nog wat oudere Duitsers er op staan.
Ik zie ook zat mogelijkheden om met Flemingh / Krack(-bloed) dekken maar daar stroomt Nederland op dit moment zowat mee over dus die mogelijkheid heb ik over een paar jaar ook nog wel terwijl de andere hengsten die ik in gedachten heb elk moment het hoekje om kunnen gaan.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:42

GertJan schreef:
Wat vind je van Goldschmidt?


@ Petra; GertJan vroeg om uitleg van Anna.

Verder graag on topic blijven.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:51

Dat had ik niet gezien. Sorry.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:58

petraaken schreef:
Dat had ik niet gezien. Sorry.


Petra ga eens kijken naar de Volbloeds in de lijn van Goldschmidt >>>Saros en in die van Cancara met name Dollar, Walton, Birdcatcher en Camel. Kijk dan eens welke invloed deze hengsten keer Nana Sahib fenotypisch op Cancara hebben gehad en wat Cancara in combinatie met Hockey genetisch daarvan weer meegeeft.

Vervolgens hoe sterk de invloed van Saros xx in de eerste generatie op Goldschmidt is geweest in combinatie met Biotop.

Elk paard is een produkt van zijn genen. Als je daar je ogen voor sluit, sluit je bepaalde dingen in of uit die je achteraf niet gewild of juist wel gewild had en dan niet kunt verklaren.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:47

Astrid, waarom eens geen advies vragen aan de heer Van Lieren zelf. Hij zal toch ook wel Rubiquilmerries hebben waarmee hij fokt of wil fokken. Het kan nooit kwaad om te vragen wat hij denkt dat zou passen bij je merrie.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:14

Dees schreef:
Hmmmm, vind het veulenrapport nou niet bepaald reclame...
Vond ik ten tijde van de publicatie al niet. Nee dank je, niet mijn smaak...


Een partjesbeoordeling als deze kun je alleen op de fokkerij loslaten als de merriestapel volstrekt zowel fenotypisch als genetisch homogeen is.
Dat wil zeggen dat de moeders nagenoeg gelijk moeten zijn. Met een gigantische genetische spreiding aan typen een bloedlijnen in de merriestapel kan een hengst nooit een dergelijke impact hebben.
Als je bovendien de veulenrapporten in het algemeen zou vertalen naar de huidige merriekeuringen zou, op basis van deze rapporten, de kwaliteit aanmerkelijk hoger moeten zijn.
Ergens klopt er dus iets niet.

Daarnaast weten al sinds de farao's, de bedoeinen en het wetenschappelijk onderzoek van Dr. de Chapeaurouge, Prof. Gzrimek en het recent wetenschappelijk onderzoek via DNA van de universiteit in Hannover dat de merries meer vererven dan de hengsten.

Dit soort misleidende veulenrapporten geven een volstrekt verkeerde indicatie over een hengst en zetten daarmee de fokkkers op het verkeerde been.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:22

Citaat:
Dit soort misleidende veulenrapporten geven een volstrekt verkeerde indicatie over een hengst en zetten daarmee de fokkkers op het verkeerde been


Die laatste zin is aanval op..........? Haha!

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:33

Nou, 2 van de 10 veulens hadden aanmerkingen op de sprong..
Daar is toch geen woord frans bij hoor.

Maar idd, veulenrapporten zijn niet geheel vrij van politieke kleuring. Heb zelf idd bij zo'n keuring gestaan en me achteraf serieus afgevraagd of de jury uberhaupt wel gekeken had Knipoog

Toch, ben nog steeds niet weg van Biotop.
Denk dat er meer 'uit deze merrie te halen' is.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:12

petraaken schreef:
Jezus Anna kan je eens ophouden met die grote lappen tekst met uitleg over die arabieren die 60 jaar geleden leefden of zelfs nog langer geleden. Biotop zou ik niet nemen. Ik heb hem eens gezien op TV in een Kur en dat beviel me absoluut niet. Hij kwam met de achterhand een kwartier achter de voorhand + de heer Klimke had de grootste moeite om hem van de hand af te houden. Het kan natuurlijk toevallig een hele slechte proef geweest zijn maar op dat moment liep hij van achteren helemaal niet goed. Iets wat vooral tot uiting kwam in de piaffes en passages. Hij kwam helemaal niet van de grond die keer. De enige foto die ik van Goldsmidt heb gezien was van zijn hoofd en dat vond ik wel heel mooi maar nog nooit heb ik een standfoto of bewegingsfoto gezien dus daarover wil en kan ik niets melden.

Komop jongens er zijn toch nog wel meer hengsten die zouden kunnen passen qua bouw, gangen en karakter + ook vergrotend fokken.


Biotop behaalde in zijn loopbaan 59 overwinningen. Heeft een LGS van 250.000 DM. Leverde kandidaten voor het Bundeschampionat en Stutenleistungsieger. Stond een paar jaarlang bij de allerbeste internationale dressuurpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:48

Maar Anna, maakt dat de hengst ook gelijk een vererver?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:33

Wat zou je denken van kandidaten voor het Bundeschampionat, Stutenleistungssieger en goedgekeurde zonen die meer dan het gemiddelde op de HLP scoren? Verervers zijn overigens alleen hengsten die genetisch en fenotypisch het juiste merriemateriaal treffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:35

Anna42 schreef:
Wat zou je denken van kandidaten voor het Bundeschampionat, Stutenleistungssieger en goedgekeurde zonen die meer dan het gemiddelde op de HLP scoren? Verervers zijn overigens alleen hengsten die genetisch en fenotypisch het juiste merriemateriaal treffen.


Het is maar een vraag........ik weet niet wat het dier aan nakomelingen heeft.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 06:34

Ik vind Biotop een heel mooi paard. Toen ik hem (lang geleden) op Jumping A'dam zag lopen onder Klimke was ik direct onder de indruk en dat beeld is me altijd bijgebleven. Ik weet nog dat ik toen op de tribune heb zitten zwijmelen 'als ik ooit eens zo'n paard zou mogen rijden'.

Ik heb begrepen dat het niet de makkelijkste was maar dat het wel een paard is dat een speciaal plekje had bij Klimke. Aangezien die man zo ontzettend veel (goede)paarden heeft gezien en gereden zegt dat wel wat naar mijn idee.

Ik ben dan ook blij dat Lovely deze optie noemde, gek genoeg had ik er zelf niet aan gedacht. Ik heb biotop nu dus wel bovenaan mijn lijstje staan voor deze merrie. Dit jaar wordt het te laat overigens maar ik denk dat ik het volgend jaar wel ga proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:29

astridh schreef:
Ik ben dan ook blij dat Lovely deze optie noemde, gek genoeg had ik er zelf niet aan gedacht.

Ik kon het niet zo goed onderbouwen eigenlijk, maar ik kwam op het idee toen de traks voorbij kwamen.
Misschien is het idee wel ontstaan toen in de RAI, toen je nog met 10 man en een paardenkop naar de kür zat te kijken op zondagochtend Lachen.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:32

Zijn jullie met Biotop dan niet bang van een weke of diepe rug (of hoe jullie dat ook noemen). Op de foto's die ik zie van Biotop vind ik dat hij nogal rugdiepte heeft. Astrid gaf al aan dat haar merrie dat ook wat heeft. (of vergis ik mij hierin?)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:43

Zijn er in Duitsland al combinaties van Rubinstein I bloed x trakhener bloed? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar zulke combinaties.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:41

petraaken schreef:
Zijn er in Duitsland al combinaties van Rubinstein I bloed x trakhener bloed? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar zulke combinaties.


Ik heb wel iets anders en dan ontdek je hoeveel bloed Rubinstein kan hebben.

Afbeelding
Rubin=Rubinstein X Inschallah x X Shagya

http://www.heslegaard.dk/Hingste/Hesleg ... rubin.html




.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:48

hoofd en ruglijn bevallen me niet bij deze hengst. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een slechte is. Dat bedoel ik dus niet. Nog andere hele hoog in het staande combi's met Rubinstein?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:49

petraaken schreef:
Zijn er in Duitsland al combinaties van Rubinstein I bloed x trakhener bloed? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar zulke combinaties.


Riccione (Regazzoni x Arogno). Bedoel je zoiets?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:53

Ja inderdaad. omgekeerd mag dus ook trak bloed op Rubinstein bloed.

Heb je een link waar die hengst staat? Heb hem al eens zijn naam zien passeren hier maar nog nooit een foto gezien.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:59

Afbeelding

Haha!

.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:59


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:22

petraaken schreef:
Zijn jullie met Biotop dan niet bang van een weke of diepe rug (of hoe jullie dat ook noemen). Op de foto's die ik zie van Biotop vind ik dat hij nogal rugdiepte heeft. Astrid gaf al aan dat haar merrie dat ook wat heeft. (of vergis ik mij hierin?)


Florencio heeft dezelfde goede rijpaardenrug. Ben je daar niet bang voor?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:28

Met Roemer en Zep bloed in de merrie zou ik niet zo heel bang zijn voor de rug.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:31

Florencio heeft geen diepe rug en dat heb ik zelf mogen zien irl. Dus nee niet echt. Ik denk dat je bedoelt op dat Weltmeyer bloed en ik denk dat dat ver genoeg zit om niet dat effect door te geven. Hoewel je nooit weet natuurlijk.