Veulenboek- versus stamboek papier.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:15

astridh schreef:
nou, ik heb de merrie toch liever ster dan niet hoor. Ook al hecht je er zelf geen waarde aan, de markt doet dat wel dus indirect heb je er wel mee te maken.

Als je overigens helemaal geen waarde hecht aan de mening van de kwpn-keurmeesters (dat maak ik er dan maar even uit op), waarom ga je dan wel met je veulen naar de keuring Verward .


In praktijk zal een paard nauwlijks ene euro meer opleveren met ster dan zonder ster; ster klinkt leuk, maar heeft geen meerwaarde op de prijs van het dier. En ster alleen is een heel marginaal plusje ten opzichte van stamboek als het gaat om fokken. Dan heeft PROK toch een veel grotere meerwaarde....

Waarom ik met mijn merrietje naar de keuring ben gegaan... hmmm, achteraf; vlaag van verstandsverbijstering. Schele knollen werden ster, mijn ranke beestje vond men 'onder de maat'. Keurmeesters met een kwpn bril op zijn te veel op cijfertjes gericht - dieren onder de 1.65m. worden niet serieus genomen. Op beweging was mijn merrie ster, maar op maat dus niet.
Waarom ik in eerste instantie uberhaupt ben gegaan; om het eens mee te maken. De merrie is de moeite waard.
Het veulen vond men bij het kwnp trouwens ook maar marginaal.... Scheve mond
Het zal wel aan mij liggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:33

VOor de sport vragen mensen niet eens naar predikaten van merries, als ze maar goed springen, of goed lopen!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:43

Dees schreef:
. Keurmeesters met een kwpn bril op zijn te veel op cijfertjes gericht - dieren onder de 1.65m. worden niet serieus genomen. Op beweging was mijn merrie ster, maar op maat dus niet.
Haha!



op cijfertjes gericht - dieren onder de 1.65m. worden niet serieus genomen

Behalve Jikke en Joel. Knipoog

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:09

Ja precies; als die verdraaide kleintjes zich zo in the picture presteren.. dan MOETEN ze wel....

Maar kom maar niet met een 3jarige aan die kwalijk 1.63m. meet... je wordt nog net niet met de nek aangekeken.
Ik ben heel benieuwd of Jikke ster is, en zo ja, of zij het geworden is VOOR de prestaties kwamen....

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:54

Barb77 schreef:
Als een paard wel ter keuring is aangeboden, maar niet opgenomen in het stamboek, worden de papieren dan ingetrokken of houd je dan het VB-papier? Oftwel: weet je zeker dat ze met een VB-papier nooit op een keuring zijn aangeboden?


Bij het NSPS wel. Enkel een stamboek merrie kan naar de keuring. In de lente zijn de stamboek opname's. En aan het eind van de zomer de premiekeuringen. Als je pony dus niet in het stamboek is opgenomen kan hij nooit naar de keuring.

En VB X ggk dekhengst = Register. En Register bij het NSPS is inweze even veel waard als een pony zonder papier. Dus ik wil enkel SB X ggk dekhengst fokken.

Bij het NMPRS word dit veel minder streng gerekend. Alles kan een 'vol' papier krijgen zowat. Als Dennis(een eerder ggk hengst) een papierloze merrie dekt krijgt het veulen een papier dat voor vol aangezien word(ook al staat alleen Dennis, zonder zijn afstamming, er op). Zelfs Dennis werd nog voor vol aan gezien omdat hij al eerder goedgekeurd was. Maar Dennis is ook een hengst(als hij van een ander geweest was, met je eigen pony ligt dat toch anders) waar ik waarschijnlijk niet mee zou willen fokken.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 02:26

De verdraaide kleintjes waar Dennis het over heeft zijn denk ik wel heel erg klein om in dit topic thuis te horen. Toch ? Lachen

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:04

lageveld schreef:
De verdraaide kleintjes waar Dennis het over heeft zijn denk ik wel heel erg klein om in dit topic thuis te horen. Toch ? Lachen


Haha! Haha!

Ik heb trouwens het liefst merries met blauw papier, anders heb je er voor de fok weinig aan Knipoog

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:50

LDRD schreef:
Kijk, dit vind ik nou leuk om te horen en is naar mijn idee maar al te waar. Naar mijn idee wordt er te veel waarde gehecht aan allerlei predicaten die behaalt zijn op grond van exterieur en beweging van het moederpaard zelf. Erger is het inderdaad als een merrie bij aanbieding niet opgenomen zou worden in het stamboek.
Het gaat er vooral om wat voor genen erin zitten en hoe ze het doorgeven naar mijn idee.

Keuringen en predikaten zouden eigenlijk een objectief vergelijk moeten geven, en zo dus iets zeggen over het genetisch potentieel van een paard. Het probleem dat ik een beetje met keuringen en predikaten heb is dat dit objectieve vergelijk in mijn ogen sterk vertroebeld wordt door de hoeveelheid tijd en GELD dat de eigenaar er in wil steken. Zo worden bij het los springen merries, die de eigenaar bij wijze van spreken zo uit de wei heeft getrokken, vergeleken met merries, die door de eigenaar voor de nodige EURO's enkele weken weggezet zijn bij iemand die de paarden, als nodig met allerlei trucjes, "keuringsklaar" maakt. Nou reken maar dat die op een heel andere manier door het lijntje springen. Ook bij het prestatiepredikaat, (wat in mijn ogen het enige echte waardevolle predikaat is omdat het iets over de sportvererving zegt), geldt iets dergelijks. Als je bereid bent, dus het GELD er voor (over) hebt, om de nakomelingen van je merrie bij een (sub)topruiter te laten trainen, dan rijdt die het predikaat er wel bij. Het blijft dus heel moeilijk om uiteindelijk de waarden van predikaten op hun waarde in te schatten.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 09:15

_Piet schreef:
Keuringen en predikaten zouden eigenlijk een objectief vergelijk moeten geven, en zo dus iets zeggen over het genetisch potentieel van een paard. Het probleem dat ik een beetje met keuringen en predikaten heb is dat dit objectieve vergelijk in mijn ogen sterk vertroebeld wordt door de hoeveelheid tijd en GELD dat de eigenaar er in wil steken. Zo worden bij het los springen merries, die de eigenaar bij wijze van spreken zo uit de wei heeft getrokken, vergeleken met merries, die door de eigenaar voor de nodige EURO's enkele weken weggezet zijn bij iemand die de paarden, als nodig met allerlei trucjes, "keuringsklaar" maakt. Nou reken maar dat die op een heel andere manier door het lijntje springen. Ook bij het prestatiepredikaat, (wat in mijn ogen het enige echte waardevolle predikaat is omdat het iets over de sportvererving zegt), geldt iets dergelijks. Als je bereid bent, dus het GELD er voor (over) hebt, om de nakomelingen van je merrie bij een (sub)topruiter te laten trainen, dan rijdt die het predikaat er wel bij. Het blijft dus heel moeilijk om uiteindelijk de waarden van predikaten op hun waarde in te schatten.


....en dat zouden veel meer mensen nou eens moeten beseffen! Geef eerlijk toe dat ik met mijn merrie ook naar de keuring ben geweest en gisteren in de herhaling had gewild (ben niet gegaan vanwege het weer) voor een ster (vorig jaar stond er namelijk een veulen bij en dat kwam de conditie niet ten goede). Mij persoonlijk maakt het niets uit, ik koop gerust een veulenboek of stamboekmerrie, maar de markt reageert altijd zo raar als je een super veulen aanbied uit
'maar' een stamboekmerrie. Dat veulen loopt er naar mijn idee geen steek minder om of zijn moeder nou sterren (of meer) heeft of niet. Oke, voor een merrieveulen zit er nog iets in, maar een hengstveulen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:35

Piet,
ik hoor dat argument vaak, maareh (sorry als ik nu mensen voor de schenen schop) ik vind dat dus vaak een smoes. De merrie komt vaak toch kwaliteit tekort en dan verschuilen mensen zich achter dat soort uitspraken.

Afgelopen weekeinde was ik in Esbeek waar een zeer slecht getoileteerd vosmerrietje werdt voorgebracht, of moet ik zeggen: voortgesleurd?
Het dier was in slechte conditie; opgetrokken buik, zeer slecht bespierd en werd voorgebracht door iemand die dat overduidelijk nog nooit eerder had gedaan.
Ik was blij verheugd dat hier toch doorheen gekeken werdt en het diertje kreeg dus gewoon het sterpredikaat.

Ik zeg niet dat er heus wel gevallen plaatsvinden waarbij sommige mensen meer gematst worden dan anderen, en een zeer goede voorbereiding kan net dat ene puntje meer opleveren dan een onvoorbereid paard. Maar voor mij is duidelijk dat kwaliteit echt wel herkend wordt, los van eigenaar of presentatie.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:55

Sjuimpje schreef:
Piet,
ik hoor dat argument vaak, maareh (sorry als ik nu mensen voor de schenen schop) ik vind dat dus vaak een smoes. De merrie komt vaak toch kwaliteit tekort en dan verschuilen mensen zich achter dat soort uitspraken.

Afgelopen weekeinde was ik in Esbeek waar een zeer slecht getoileteerd vosmerrietje werdt voorgebracht, of moet ik zeggen: voortgesleurd?
Het dier was in slechte conditie; opgetrokken buik, zeer slecht bespierd en werd voorgebracht door iemand die dat overduidelijk nog nooit eerder had gedaan.
Ik was blij verheugd dat hier toch doorheen gekeken werdt en het diertje kreeg dus gewoon het sterpredikaat.

Ik zeg niet dat er heus wel gevallen plaatsvinden waarbij sommige mensen meer gematst worden dan anderen, en een zeer goede voorbereiding kan net dat ene puntje meer opleveren dan een onvoorbereid paard. Maar voor mij is duidelijk dat kwaliteit echt wel herkend wordt, los van eigenaar of presentatie.

Ik doelde eigenlijk m.n. op de beoordeling van sportaanleg van het paard en/of z'n nakomelingen (ik ga er nog steeds vanuit dat de meeste mensen fokken om een zo goed mogelijk sportpaard te krijgen (die in mijn ogen altijd ook een functioneel exterieur moet hebben), alhoewel het natuurlijk ook legitiem is om een exterieurmatig zo mooi mogelijk paard (ster, keur) te fokken ('t is maar wat je wilt)) .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:12

Ik wil graag een zo mooi mogelijk sportpaard Haha!
Ik zit er maar een paar uur per week op en voor de rest kijk ik er tegen aan, dus graag een beetje van beide.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:16

Het is natuurlijk mooi wanneer je kunt beginnen met een merrie die stb ster heeft, maar wat belangrijker is, is de fokwaarde. Mijn merrie is gewoon te klein, maar komt uit een beste stam waar veel sportpaarden uit zijn voortgekomen. De merrielijn is erg sterk en zet zich goed door.
Moet je dan wel of niet fokken met zo'n dier? Op basis van een vb- papier zouden veel mensen dat niet doen. Komen we weer terug op maat. Even uit de oude doos:
Naam (Vater u. Eltern mütterlicherseits)Vader en ouders van moederszijde (Bei der Geburt: Stockm. Brustumf. Röhre) Bij de geboorte Stokmaat, borstomvang, pijpomvang:

Afbeelding
Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:55

Dan moet je blijven fokken.

Vooral als je gelooft in de merrielijn.
Wij hebben twee lijnen en fokken vanuit die lijnen en niet vanuit
een hengst.
We gebruiken een hengst om de hengstenmoederlijn voor aanvulling op onze eigen merrielijnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:10

Bucephalus schreef:
Bij de geboorte Stokmaat, borstomvang, pijpomvang:

[image]
[image]


off-topic

Wat me opvalt in de maten dat "schrale" opfok uit 1932
een zeer onregelmatige groei laat zien.

Bij ons wordt wel door extra aandacht door voeding cm-ters aan de maat toegevoegd..

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:21

_Piet schreef:
Keuringen en predikaten zouden eigenlijk een objectief vergelijk moeten geven, en zo dus iets zeggen over het genetisch potentieel van een paard. Het probleem dat ik een beetje met keuringen en predikaten heb is dat dit objectieve vergelijk in mijn ogen sterk vertroebeld wordt door de hoeveelheid tijd en GELD dat de eigenaar er in wil steken. Zo worden bij het los springen merries, die de eigenaar bij wijze van spreken zo uit de wei heeft getrokken, vergeleken met merries, die door de eigenaar voor de nodige EURO's enkele weken weggezet zijn bij iemand die de paarden, als nodig met allerlei trucjes, "keuringsklaar" maakt. Nou reken maar dat die op een heel andere manier door het lijntje springen. Ook bij het prestatiepredikaat, (wat in mijn ogen het enige echte waardevolle predikaat is omdat het iets over de sportvererving zegt), geldt iets dergelijks. Als je bereid bent, dus het GELD er voor (over) hebt, om de nakomelingen van je merrie bij een (sub)topruiter te laten trainen, dan rijdt die het predikaat er wel bij. Het blijft dus heel moeilijk om uiteindelijk de waarden van predikaten op hun waarde in te schatten.


Dat ben ik wel met je eens ,als ik hoor hoeveel mensen weet ik het hoeveel geld ervoor uitrekken om hun paard keuringsklaar te laten maken zou het idd vooral met losspringen vast beter presteren dan een merrie die idd zo uit het weiland wordt getrokken.
Ik heb dat zelf ondervonden bij de keuring op 5 juni in Alblasserdam.
Mijn merrie had nog nooit vrijgesprongen en heb toch die gok genomen om haar te laten springen .
Ze deed het wel netjes maar ik denk met wat meer oefening ze daarop hoger had kunnen scooren .
Voor mij niet echt heel belangrijk ik wilde haar gewoon op laten nemen in het stamboek klaar.
Uiteindelijk is ze toch nog ster geworden maar of dat nou meerwaarde oplevert geloof het niet . het is leuk het eens mee te maken en om te horen hoe ze je merrie beoordelen.
verder is en blijft het belangrijkste hoe fokt ze door wel of geen predikaten mischien geeft ze al haar minpunten door het is en blijft een gok..daarmee helpt geen predikaat je.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:21

Sjuimpje schreef:
Piet,
ik hoor dat argument vaak, maareh (sorry als ik nu mensen voor de schenen schop) ik vind dat dus vaak een smoes. De merrie komt vaak toch kwaliteit tekort en dan verschuilen mensen zich achter dat soort uitspraken.
.


voor sommigen van ons is de mening van de ster-commissie van het kwpn niet zaligmakend; ik zie in mijn directe omgeving stermerries waar ik geen bod op durf uit te brengen omdat ik bang ben dat ik dan de eigenaar ben... en stamboekmerries waar ik graag wat mee zou willen ruilen....

Het moet maar net je smaak zijn, dat wat het kwpn ster maakt....
En ondanks al de betogen in de Ids, nee ik geloof niet dat het kwpn de enige juiste bouw van het paard voorstaat. Er zijn vast net zoveel prestatiepaarden niet kwpn-ster als wel (interessant voor een onderzoekje )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:50

Dees schreef:
Ja precies; als die verdraaide kleintjes zich zo in the picture presteren.. dan MOETEN ze wel....

Maar kom maar niet met een 3jarige aan die kwalijk 1.63m. meet... je wordt nog net niet met de nek aangekeken.
Ik ben heel benieuwd of Jikke ster is, en zo ja, of zij het geworden is VOOR de prestaties kwamen....

Dat ben ik niet met je eens Dees, ik ken er zoveel die onder die maat zitten en ster zijn.

Bedoelde ze niet Formaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:54

Sjuimpje schreef:
Piet,
ik hoor dat argument vaak, maareh (sorry als ik nu mensen voor de schenen schop) ik vind dat dus vaak een smoes. De merrie komt vaak toch kwaliteit tekort en dan verschuilen mensen zich achter dat soort uitspraken.

Afgelopen weekeinde was ik in Esbeek waar een zeer slecht getoileteerd vosmerrietje werdt voorgebracht, of moet ik zeggen: voortgesleurd?
Het dier was in slechte conditie; opgetrokken buik, zeer slecht bespierd en werd voorgebracht door iemand die dat overduidelijk nog nooit eerder had gedaan.
Ik was blij verheugd dat hier toch doorheen gekeken werdt en het diertje kreeg dus gewoon het sterpredikaat.

Ik zeg niet dat er heus wel gevallen plaatsvinden waarbij sommige mensen meer gematst worden dan anderen, en een zeer goede voorbereiding kan net dat ene puntje meer opleveren dan een onvoorbereid paard. Maar voor mij is duidelijk dat kwaliteit echt wel herkend wordt, los van eigenaar of presentatie.


Dat is dat echt een uitzondering die de regel bevestigde, want ik denk dat Piet een heel sterk verhaal heeft neergezet. Je kan niet meer zomaar met je merrie net uit het land getrokken aankomen.

Tuurlijk worden de aparte er wel uitgehaald, maar de niet uitschieters....die kunnen niet anders dan zo paard prof voor laten brengen.

Als het namelijk niets uit zou maken, dan zou iedereen zijn geld in de zak houden en het dier gewoon zelf voorbrengen

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:40

Volgens mij zijn er zat mensen die gewoon zelf hun paard voorbrengen of er in ieder geval niet weet ik veel hoeveel tijd/geld ervoor uittrekken.Het blijft toch gewoon een feit als het er niet inzit maakt het volgens mij niet uit hoeveel tijd/geld je eraan besteed.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:12

Mijn ex-KWPN had op haar papier staan 1.60 m...en was stb...ster weet ik eigenlijk niet...vond het niet belangrijk eigenlijk. Haar moeder stond (nog) in het veulenboek. Moet wel zeggen dat ze niet "klein" aandeed of ponyachtig gebouwd was...
predikaten/keuringen waar het menselijkoog voor gebruikt worden zullen en kunnen nooit geheel objectief/eerlijk zijn..... En doorsnee genomen is het wel zo dat ons kent ons voorlopen op de ons kent ons nog niet....
Zouden ze eigenlijk eens moeten testen..willekeurige paardjes die eerder gekeurd laten keuren zonder naam door willekeurige voorbrengers... Kijken of ze dan nog zo scoren..

Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:49

Tadaaaa! Prestatiemerrie met veulenboekpapier:

Camantha 84.5966, Vb, Prest, 1984

V. Notaris Keur, M. Samantha

V. Nimmerdor Pref Mv. Hyperion -- Karolus V Wittenstein Pref


Gewone stamboekmerries waren er ook nog een stuk of dertig...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:03

War heb je deze vandaag gehaald?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:05

KWPN site

Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:38

Ik ken ook keurmerries waar ik nooit een veulen uit zou willen hebben. Ivm erfelijke belasting op bepaalde onderdelen. (net als sommige hengsten)