Tot wanneer laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Tot wanneer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 09:24

Ik was van plan om mijn IJslandermerrie volgend jar te laten dekken. Maar omdat ik te horen heb gekregen dat ik binnenkort een behoorlijk ingrijpende buikoperatie moet ondergaan (alweer) ben ik van plan om het dit jaar nog te doen. Ik kan straks een hele tijd niet rijden, dus dit jaar komt dan eigenlijk heel goed uit.

Tot wanneer zouden jullie je paard laten dekken? Wordt het al te laat in het jaar?
Ik vind het nu nog kunnen, je krijgt als het goed is dan een veulen in mei, maar we moeten niet langer meer wachten.
Ik merk alleen niet wanneer ze hengstig is, dus ik hoop niet dat we een hengstigheid net hebben gemist.


SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:31

ik heb zelf mijn merrie bij de hengst staan. ze is twee weken geleden gedekt. als ze nog niet drachtig is laat ik haar weer dekken de volgende hengstigheid maar later niet meer want dat vind ik te laat. maar uiteindelijk weet je zelf wat het beste is voor jou paard. dat voel je zelf meestal wel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:48

ijslandermir schreef:
Ik merk alleen niet wanneer ze hengstig is, dus ik hoop niet dat we een hengstigheid net hebben gemist.


Je zou haar even kunnen laten scannen, weet je meteen of er een eitje zit en hoe groot dat is.
Wij hebben gisteren onze merries laten scanennen en ze waren drachtig, was dat niet zo geweest had ik ze nu nog 1x laten dekken en daarna niet meer omdat het dan idd wel erg laat wordt.
Opzich is een laat veulen niet erg , maar de eerste paar jaren heeft hij toch een zichtbare "achterstand" bij leefdtijdgenoten, dit kan bijv. op keuringen of in de opfok tegen hem werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:06

Ilindra schreef:
Je zou haar even kunnen laten scannen, weet je meteen of er een eitje zit en hoe groot dat is.
Wij hebben gisteren onze merries laten scanennen en ze waren drachtig, was dat niet zo geweest had ik ze nu nog 1x laten dekken en daarna niet meer omdat het dan idd wel erg laat wordt.
Opzich is een laat veulen niet erg , maar de eerste paar jaren heeft hij toch een zichtbare "achterstand" bij leefdtijdgenoten, dit kan bijv. op keuringen of in de opfok tegen hem werken.


Gisteren vertelde Anna42 mij nog dat er in Duitsland een onderzoek is gedaan door 3 universiteiten naar OCD. Blijkt uit dat onderzoek dat 70% van de veulens van voor 1 april geboren problemen hebben met OCD.

Waarom fokken voor een keuring als er door 4 jaar onderzoek is aangetoond dat veulentjes van voor 1 april ongezonder zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:21

Ik heb ze nooit voor 1 april, vind ik kwa weer veels te vroeg omdat een veulen naar mijn idee zoveel mogelijk buiten hoort te lopen.
Ik wil ze eind april tot halverwege juni, daarna vind ik gewoon te laat.
Een juli/augustus veulen heeft gewoon een achterstand als het de opfok in gaat en wordt daardoor echt niet beter eerder slechter omdat het minder goed kan opkomen voor zichzelf en daardoor het onderspit delft.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:36

Maar als je ze gewoon thuis houdt is dat op zich geen probleem. Augustus vind ik wel laat om nog geboren te worden, dan heeft de dekking is september plaats gevonden. Dat vind ik wel laat, een juli veulen(dus augustus dekken) gaat nog wel, maar alles is dan wel later voor het veulen, dus ook later inrijden, enzo.

- Offline -

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 01:03

Pipo schreef:
Gisteren vertelde Anna42 mij nog dat er in Duitsland een onderzoek is gedaan door 3 universiteiten naar OCD. Blijkt uit dat onderzoek dat 70% van de veulens van voor 1 april geboren problemen hebben met OCD.

Waarom fokken voor een keuring als er door 4 jaar onderzoek is aangetoond dat veulentjes van voor 1 april ongezonder zijn ?


Is in dat onderzoek meegenomen, waarom dit zo is? Is er onderscheid gemaakt tussen veulens die door hun vroege geboorte veel te weinig beweging (weidegang) krijgen en veulens die dat wel krijgen?

De oorzaak ligt imo niet in het tijdstip van geboorte, maar in de hoeveelheid weidegang! Vroeggeboren veulens blijven vaak meer binnen, met alle kwalijke gevolgen van dien (met name in de eerste 5 maanden erg belangrijk!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ManonGrr, Perros, Schrompeltje en 131 bezoekers