Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:17

Citaat:
onderweg met de post van hot naar her, zonder papier geen chip...


Ik ben dan wel niet helemaal dom, maar van die tekst begrijp ik niet veel.


Alane schreef:
Hoe kunnen ze je dan aansprakelijk stellen voor letselschade? ten eerste is een dier een ding voor de nederlandse (europees weet ik niet zeker) wet en zou er hooguit sprake kunnen vernieling...
dan zit de chip er al in ten tijde van de koop....
...


Net wat je zegt: Gewoon laten staan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:20

Als je paard papier heeft dan moet je die opsturen om een paspoort te verkrijgen.... bij een controle of de vraag op concours is een paspoort aangevraagd en dus "onderweg" (dochter rijdt bixie proeven in de buurt en heeft nog geen probleem gegeven) Haha!
Bij een chip moet je dus een paspoort hebben en je p[apier op naam dus is je papier "onderweg" snappie?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:30

brandmerken hoeft voor mij niet zo nodig terug te komen zijn andere manieren genoeg om een paard te kunnen nummeren bv door chip of anders net als bij honden en poezen daar laten ze het nummer van het paspoort in de oor graveren is pijnlozer dan een brandmerk

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:48

Tatoeëren gaat niet pijnloos. brandmerken gaat sneller en is omzeggens pijnloos. Waarom geven paarden veel meer heisa bij het chippen dan bij het brandmerken?

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 12:16

Goeie vraag en daarmee blijft de discusie maar duren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:03

Er wordt geen tatouage meer geplaatst bij honden en katten, tenminste niet bij de papierloze en de meeste rassen niet...

Dat er paarden/pony's zijn die heisa geven bij het chippen zal waarschijnlijk om dezelfde reden zijn waarom die dieren heisa geven bij een inenting of de hoefsmid.....ligt 99 van de 100 keer aan het baasje denk ik dan maar.....
vorig jaar de 5 jarige van dochterlief laten chippen en die zeurde al toen die man in haar box kwam.... die pony was altijd aan het klieren als er vreemden bij zijn... een andere 4 jarige gaf geen krimp idem aan een een jaarling....
Een merrie die net een veulen had gehad stond als een huis tijdens de enting...die 5 jarige ging nog net niet door het dak.... stress factor van de keuring mischien????

en er zit meer heisa rond het chippen dan het branden.... voelen/scheren/onsmetten en dan pas plaatsen van de chip..dan de reader er nog over en dat alles vlak bij het hoofd en de geur van dat ontsmettingsmiddel vinden ze doorgaans ook niet zo fijn...

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:58

Als je voor je hond of kat een paspoort wilt hebben worden ze wel getatoeert en ja wel dat is pijnlozer dan brandmerken. En chippen voelt voor een paard net hetzelfde als een inenting. Daar geeft mijn paard gelukkig om ze blijft staan als een mak lammetje maar heb al paarden van anderen zien flippen toen ging de naald nog niet eens het vel in. Het was gewoon puur van de stress zei de dierenarts.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:00

Al gezien hoe dik de naald van de chip is tgo die van een inenting? Raar idee van pijn hebben jullie. Waarom gebruikt een dierenarts verschillende diktes van injectienaalden: om de dunst mogelijke voor een bepaalde stof te kunnen nemen zodat het paard dit minder voelt.

Tatoeage: een houder met pinnetjes die je net zo hard moet dichtknijpen tot je het kraakbeen van het oor hoort kraken.... mag je eens bij een veulen proberen, eens kijken wat het verschil is met brandmerken.
Mochten hier enkel mensen spreken die zowel branden als chippen al live meemaakten zou dit een stil topic worden denk ik. Maar zoals steeds: de beste stuurlui....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:53

Ik heb zowel chippen als branden van (zeer mocht dit de strekking worden) meegemaakt.
pro identificatie ga ik voor het chippen en tot op heden heb ik nog geen pro's gehoord en gezien vwb brandmerken.
Vwb identificatie: je moet als fokker al illegaal gaan als je een duits "ras" wilt fokken (bij sommige rassen)....vraag me af hoe men dit gaat oplossen nu met de EU én of dit dan ook het einde gaat betekenen vcan het brandmerken. Uit een ander topic is al naar voren gekomen dat een duits brandmerk geen ras aan geeft maar een provincie/boek waar het betreffende dier is geregistreerd. maar nu dwaal ik af qua topic, immers ging dit topic over het verbod op brandmerken België/Nederland en niet over de waarde van een duits brandmerk...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:01

Zannekin schreef:
Mochten hier enkel mensen spreken die zowel branden als chippen al live meemaakten zou dit een stil topic worden denk ik. Maar zoals steeds: de beste stuurlui....


Jarenlang brandmerken meegemaakt daarna is chippen een hele verademing.
Paarden merken er niets van.
Met brandmerken vaak tijden lang pijn, soms ontstekingen omdat het altijd in de zomer gebeurt en er vliegen op gaan zitten.
Leve de vooruitgang, doe mij maar chippen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:13

sarabande schreef:
Met brandmerken vaak tijden lang pijn, soms ontstekingen omdat het altijd in de zomer gebeurt en er vliegen op gaan zitten.


Heel raar zeg, nooit meegemaakt.
Waren die staartjes dan gecoupeerd ofzo? want het brandmerk staat net op een plaats waar een veulen goed met z'n staartje de vliegen kan weghouden. Nu net in die hitte 2 met een brandmerk gehad en heel mooi droog genezen, niks aan gedaan, altijd mogen aankomen op de wei.
Mooi los laten staan tijdens het branden. Zo mag iemand eens een chip proberen zetten.

Duitsland vraagt om te branden en ze gaan er niet mee stoppen, denk eerder dat de rest zal stoppen met chippen, maar dat horen we wel binnen 10 jaar als de nadelen bekend zijn.
Eigenlijk gebeurt in Nederland de proef: de rest kijkt wel hoe het afloopt ...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:41

he ja..virbac heeft een chip eigenlijk transponder ontworpen en na de katten en honden zijn de paarden het haasje... never nooit geen proeven of testen gedaan op langere termijn etc... Virbac roept en iedereen danst.
doe de google alleen al in NL dan heb je voldoende leesvoer en uittreksels van raporten vwb het chippen.. echter kan ik NOG steeds geen voordelen vinden van het branden, behalve statussymbool..
het leuke is dat ze op wedstrijden de naam van de vader (en de vader van de moeder en soms zelfs het stamboek en dan spreken we nog steeds niet over een specifiek ras....chips weer een ander onderwerp)vermelden en de "kenners" dan weten over welk stamboek het gaat en diezelfde kenners zel;fs zonder naamsvermelding zouden moeten kunnen zien welke ouders daar achter zitten.... de leken weten niet eens waar een brandmerk zit en als ze er een zien niet weten welk stamboek dit brandmerk voert...tenzij je een sites weet waar brandmerken staan en hoe die brandmerken min of meer in elkaar steken.... Haha!

vwb het losstaan met branden tov chippen is een kromme vergelijking die lijkt dat iemand die niet weet hoe chippen gaat en wel branden zou kunnen stellen... immers als men eerst de bil zou scheren dan ontsmetten en dan branden dan staat na het eerste gedane het veulen al niet meer kalm...
We zijn onlangs ook met een veulen naar de keuring geweest...super indrukwekkend vond hij dat..je had hem 10 keer kunnen branden had hij even onderdeindruk blijven staan...
Laatst bijgewerkt door Alane op 21-08-04 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:48

Weten leken waar een chip zit dan? Niet-kenners zijn doorgaans niet geïnteresseerd in stamboeken. Ieder zijn interesse.
En de chip is in een paard idd nog niet op lange termijn getest, honden en katten leven doorgaans niet zo lang.

Binnen 20 jaar gaan er nog veel leerrijkere rapporten in Nederland geschreven worden over chippen. Is Salinero trouwens gechipt? Of wachten internationale ruiters gewoon af?

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:12

Ik heb de afgelopen jaren een flink aantal paarden laten branden (stamboekopname) en laten chippen. Alhoewel ik moet toegeven dat de reactie van de meeste paarden op het branden vele malen minder heftig is dan dat ik ooit had kunnen denken ben ik toch blij dat we tegenwoordig de chip hebben. De reactie op het inbrengen van die chip is namelijk nog een stuk minder en daarbij komt dat frauderen inderdaad veeel moeilijker is geworden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 08:44

yolande schreef:
daarbij komt dat frauderen inderdaad veeel moeilijker is geworden.


Hoe leg je dat uit? tov een brandmerk met nummer?
Ik lees daar nog in een Nederlands wetenschappelijk artikel: "uithalen van de chip kan, maar is moeilijk" ...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:01

Zannekin schreef:
Is Salinero trouwens gechipt? Of wachten internationale ruiters gewoon af?


Dacht het niet.
Ze hebben een "vrijstelling" voor paarden boven de 250000 Euro.

Maar er is geen vrijstelling omdat er nog geen wet van kracht is.

Vandaar bij ons dat ene KWPN-veulen een DNA certificaat i.p.v. chip. Haha!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:20

ceasario schreef:
Dacht het niet.
Ze hebben een "vrijstelling" voor paarden boven de 250000 Euro.

Maar er is geen vrijstelling omdat er nog geen wet van kracht is.

Vandaar bij ons dat ene KWPN-veulen een DNA certificaat i.p.v. chip. Haha!


Er zijn toch meer mensen die niet chippen maar DNA certificaat erbij hebben?

Is daar toen niet een rechtszaak over geweest?
Een kennis van mij heeft daar volgens mij aan meegewerkt (ik geloof met o.a. Jeroen Dubbeldam), zij chippen hun paarden niet maar laten DNA-onderzoek verrichten.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:24

Ik had het over een KWPN-veulen. Ach gut

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:34

ceasario schreef:
Ik had het over een KWPN-veulen. Ach gut


Oops Bloos

Ach ja, het is al laat he Schijnheilig

vvwc
Berichten: 96
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:06

Een van de bezoekers had het over "een verborgen gebrek". Volgens de wetgeving is een verborgen gebrek een probleem dat zich na de verkoop voordoet bij de nieuwe eigenaar en dat zijn oorsprong vind in de de behandeling of verzorging van de eerste eigenaar/fokker.
In Nederland moet degene die een paardachtige laat chippen een document ondertekenen waarbij hij/zij de verantwoordelijkheid op zich neemt voor het inbrengen van de chip. Kan u zich indenken wat de gevolgen zouden zijn indien een veulen dat verkocht is om later dressuurpaard te worden problemen zou krijgen bij het inbugen van de nek door de chip. Als di onder een "verborgen gebrek" zou vallen dan zou de mogelijkheid kunnen bestaan dat het dier moet terug gekocht worden MAAR aan welke prijs ! ! !

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:28

Oud topic, svp even naar de datum kijken in t vervolg

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:50

VVWC, wellicht dat je hierover een nieuw topic kunt openen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:24

Gezien de datum van dit topic, doe ik hier maar een slotje op
Het is een beetje 'over de datum'.