Veulentjes trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 08:50

Hallo,

de meeste fokkers hebben nu onderhand hun veulentjes wel gespeend. Het is nu vooruit kijken en voorbereiden op verdere fases.

Hoe bereiden de mensen zich voor op de keuringen van volgend jaar? Wanneer beginnen mensen daarmee? Wel eens leuk om te horen hoe andere fokkers daarover denken.

Joost

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:00

Ik denk dat het al begint als het veulen nog bij de moeder loopt. Je leert het veulen meelopen aan het halster, stilstaan etc.. Als het veulen vd moeder af is word dit onderhouden. Voor de keuringen moet de enter/twenter in sportconditie/keuringsconditie worden gebracht. Het voer wordt aangepast, paard komt onder handen i.v.m. toileteren, wordt een keer meengenomen naar vreemd terrein om te kijken hoe hij daar reageert.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:02

Eigenlijk vanaf het begin zijn we er al een beetje mee bezig, ze staan namelijk in de nacht altijd binnen en worden altijd gehalsterd teruggezet in de box.Zo leren ze al snel wie de baas is (nou ja) en dat ze op commando stil moeten staan. En geregeld worden ze bekapt dus ze komen vaak door de handen heen.Ja en voor de keuring wassen en toilleteren. Helaas moet ik zeggen dat wij maar weinig met ze trainen maar hebben het geluk dat het van nature goede bewegers zijn.En trouwens met veulens train ik dus uberhaupt niet, wel even naast de merrie draven, ben doodsbenauwd voor belastingsschiefels, staat niet mooi maar geeft mij dan ook de indruk dat ik toch wel een beetje te ver gegaan ben.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 22:04

he hallo
vanaf de eerste dag dat ik mijn veulen kocht
toen was ie +- 2 maanden oud
ik ben vanaf het begin bezig geweest met poetsen
en hoefjes uitkrabben
later ben ik met hem gaan wandelen in de bak gaan lopen zonder moeder voetjes afspuiten
gewoon alles met hem gedaan
de eerste keer bij de hoefsmid was geen enkel probleem
je hebt er zoveel baat bij als je al vroeg begint met alles
mijn veulen was in het begin kopschuw omdat er niks met hem gedaan werd nou dat was ie al heel gauw niet meer
je krijgt dankzij je veel met hem doet ook een band met je veulen ze gaan je vertrouwen
nou veel succes ermee
groetjes