Merrie hengstig, maar toont dit niet aan de hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Merrie hengstig, maar toont dit niet aan de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 17:32

Mijn merrie is altijd overduidelijk hengstig (echt overdreven). Dus toen ik besloot om haar te laten dekken (op de natuurlijke manier), verwachtte ik geen problemen.

Maar nu ze hengstig was (stond contant in de wei te plassen, en de ruinen en merries zaten aan d'r kont te likken), toont ze dat niet aan de hengst!
Bij echt alles wat in de buurt komt reageert ze, komt de hengst: kijkt ze echt zo naar hem van huh. Ze trapte zelfs naar hem.
De hengstenboer zei toen dat ze niet hengstig was, maar ik wist zeker van wel, want ze had de hele dag al lopen plassen.

De keer daarop toen de hengst kwam (ze was nog steeds hengstig) heb ik haar eerst warm laten worden door haar eerst 5 minuten aan een ruin te laten ruiken. De hengstenboer kon toen zien dat ze hengstig was (alsmaar pissen) en toen ging de hengst erop (bij de hengst plaste ze weer niet).

Weten jullie hoe dit kan? Zou ze bang zijn van de hengst omdat ze hem niet kent?

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:54

het is een beetje een andere situatie (en het kwam ons destijds wel goed uit ... Haha! ) maar ik en Dizzy hier op bokt, hebben zowat hetzelfde. Haar Lusitano hengst(deze maand 5jaar) hebben wij samen ingereden zeg maar, de eerste buitenritten was ik meestal bij met 1 van mijn merries, dus zeker2 a 3 x per week samen rijden. We dachten, omdat Gardy haar hengstigheid altijd heel duidelijk laat zien (gaat al plassen op 20m afstand) dat we tzt wel zouden moeten stoppen, want een 3 jarige hengst met een hengstige merrie kan wel eens fout aflopen! Maar NOOIT liet Gardy haar hengstigheid zien! Nu is deze hengst een half jaar geleden gecastreerd....en wat gebeurde er 2 weken geleden...juist plassen al op 20m afstand Verward Ik snap het niet meer ! 2 jaar lang heeft ze haar hengstigheid verborgen voor hem ! terwijl het een echte pismerrie is en we minimaal 2x per week samenreden, danwel elkaar tegenkwamen (we wonen 500m van elkaar af!) als iemand dit kan verklaren, dan hou ik me ook aanbevolen Knipoog

Sorry voor dit lange verhaal Roosje, dekt de hengst ook via K.I. ! want daar zal het ws wel op neerkomen.

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 11:24

Ze is imiddels 3 keer gedekt op de natuurlijke manier.
Ik laat ze eerst aan een ruin (of merrie ruiken), ze gaat dan pissen. Dan de hengst erop (ze laat het wel toe).
Dus geen inseminatie, maar het blijft natuurlijk wel een beetje raar.

Denk zelf dat ze een beetje bang is van de hengst of zwaar onder de indruk......

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:58

Heb hier ook al wel eens gezien dat ze hun hengstigheid totaal niet tonen rondom een hengst. Hoe het komt, tjah verzin het eens...of het nu angst is of het niet kennen van een hengst...heb geen idee. Zal wel iets in die buurt zijn. Gelukkig met die van mij geen last mee...die wil er alleen niet weer bij vandaan Schijnheilig
Bij dekken komt wel heel vaak voor dat de merrie voor en tijdens niet staat te plassen, maar na de dekking wel enorm.

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 14:36

Even iets anders: komt het ook voor dat als de merrie drachtig is, ze toch nog hengstig wordt? Of is dat een stomme vraag? Bloos!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:30

Roosje17 schreef:
Even iets anders: komt het ook voor dat als de merrie drachtig is, ze toch nog hengstig wordt? Of is dat een stomme vraag? Bloos!


Ja dat komt ook voor...

Ik had een zelf een jonge hengst die ik niet kon gebruiken voor mijn donkerbruine merrie, die moest niets van hem hebben, hoe hengstig ze ook was, zodra hij in de buurt kwam was er niets meer van te merken....

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:06

We hebben een merrie gehad die een week voor de bevallig nog stond te plassen alsof ze gigantisch hengstig was ook naar de hengst..... de hengst trapte er gelukkig niet in (oudere en ervaren dekhengst) Een week later stond er een veulentje naast!

ik heb een merrie die helemaal nooit hengstig is...althans niet zichtbaar, ze laat zich dan wel dekken tijdens die periode, maar plassen ofzo helemaal niets! Verward

Lasairiona
Berichten: 18
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:16

1 van onze merries word altijd heel sagerijnig als ze hengstig is als je haar uit het land wil halen dan trapt ze je er uit. En dan wil je de hengst op halen uit het land en dan word ze opeens tog zo lief.
maar ik hoef de hengst niet bij haar in het land te zetten anders kan die straks nooit meer dekken. Dus verlopig komt er nog geen veulentje bij Boos!