paint hengst die 100% kleur doorgeeft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

paint hengst die 100% kleur doorgeeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 16:31

Hey!

We zijn al een tijdje aan het overwegen om ons 5jarige vosse merrie te laten dekken. Het is een franse warmbloed X franse draver zonder papieren maar we willen het veulentje zelf houden. Omdat we allemaal zot zijn van amerikaanse paarden zijn we op zoek naar een leuke paint hengst met goede capaciteiten die practisch 100% kleur doorgeeft omdat vos toch wel dominant is. Weet iemand van jullie één? Ik heb al wat rondgekeken op internet maar ik heb nog niet echt iets gevonden.

groetjes

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:55

Alhoewel niet direct een paint hengst kan aanraden weet ik wel een goede pinto staan in Herstel. Zijn naam is Indian Bogie Wogie, het is een halfbloed arabier x National Show Horse (American Saddle Horse).
Je moet wel weten dat vos absoluut niet dominant is en is zelfs recessief, dus indien de hengst zelfs maar een zwart gene overdraagt zal het veulen zwart zijn. Als je met google naar "Indian Bogie Wogie" vraagt dan krijg je de stal.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:23

Je moet een hengst hebben die homozygoot is, die geeft dus altijd bont door. Een hengsteneigenaar die een Tobiano-paint heeft zal altijd adverteren met het homozygoot zijn van de hengst, want dat is een sterke 'bont'vererver.

Bij Overo's is homozygoot niet mogelijk. Het veulen is dan OLWS en niet levensvatbaar (sterft binnen 24 uur na de geboorte).

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:25

Kiblers Avalanch van de Mill Ranch als ik mij niet vergis is Homozygoot, dus altijd kleurverervend.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:27

Maar is die dan homozygoot op kleur(zwart) of op het tobiano-gen ??(bont-verervend)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:36

en vos is absoluut niet dominant. vos is juist recesief. je kan alleen een vos krijgen als er ook in de vader een vos gen zit.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:56

Willem Schollaardt vertelde dat hij altijd bont gaf, dus ik neem dan aan homozygoot bont-gen.

Groetjes, Gisela

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:13

En Red Pebles van Silvie en Sake van der wal?? Dacht dat die ook altijd wel bont door vererft...
Zit verder niet zo in de kleuren dus weet niets af van homozygoot enz...

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:05

Flashy High Roller van Jeanette Kalt. Hij staat in Aalsmeer. Vind ik wel een mooie hengst. Ik weet alleen verder niet hoe zijn nakomelingen zijn.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:16

Zowel Red Pebbles als Flashy High Roller zijn overo en zijn (dus) niet homozygoot.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:45


Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:31

Homozygoot? Kun je dit uitleggen?
Onze donker bruin merrie wordt ook namelijk gedekt door een bonte hengst (King Nero) en wij zijn ook benieuwed naar welke kleur de veulen krijgt...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:12

Voor ieder geerfde eigenschap is zijn twee genen nodig, een krijgt men van mama en de andere van papa. Deze genen kunnen dominant of recessief zijn voor die eigenschap.
Wanneer een veulen dezelfde gene in dezelfde vorm erfd van vader en van moeder, zegt men dat die veulen homozygoot is voor die eigenschap.
Voorbeelden:
Een veulen erfd een vos gene van moeder en een vos gene van vader = veulen is vos = veulen is homozygoot voor vos = kan alleen vos gene doorgeven.
Veulen erfd een zwart gene van moeder en een zwart gene van vader = veulen is zwart = homozygoot voor zwart = kan alleen zwart gene doorgeven.
Veulen erfd een zwart gene van moeder en een vos gene van vader = veulen is zwart = heterozygoot voor zwart = kan vos en zwart gene doorgeven.
Veulen erfd een vos gene van moeder en een vos gene EN een creme gene van vader = veulen is palomino = veulen is homo. voor vos EN heterozygoot voor creme.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:00

Peterina schreef:
veulen is homo.


Gheghe
Maar dat was heel duidelijk uitgelegt! Dank je! Dus een bonte hengst die een bonte moeder en een bonte vader heeft zal waarschijnlijk een bonte kleur geven..? Heb ik het goed?

Hoop dat Neros vaders en moeders bont waren Wow! OK dan!

*crosses fingers*
Haha! Schijnheilig

Yessy

Berichten: 23023
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:15

skitter dat zegt weinig hoor, als beide ouders bont waren, laten we even de letter B gebruiken voor bont en b voor niet bont, en de ouders zijn beide Bb of een BB en de ander Bb zijn ze dus bont, en kan het veulen ervan Bb zijn, ook bont dus. maar als je die kruist met een niet bonte merrie bb, heb je 50% kans op bb en 50% op Bb, dus 50% kans op een bont veulen...
zeg ik het zo goed?

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:35

Het staat er wat ingewikkeld maar je hebt gelijk Haha!
Als je 100% kans op bont wilt moet je uitgaan van een homozygote hengst (of merrie), anders wordt het gokken: of