Kleur in verband met vererving van type

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Kleur in verband met vererving van type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 22:09

Ik las dat bij de hengst Duellant (1943) zijn type in de nafok sterk doorkwam bij vossen, maar dat bij bruinen dit veel minder het geval was.
Afbeelding

Als ik denk aan Jazz, dan vind ik dat dit ook voor hem geldt.

Zijn er meer hengsten, waarbij dit het geval is en hoe komt dit?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:35

Ik denk dat dit komt doordat bepaalde genenparen met elkaar verbonden zijn dus dat de kleur verbonden is met een bepaald talent.
Hoe dit precies zit weet ik niet maar ik weet wel dat dit kan doordat dan die chromosomen (DNA) samen liggen met de chromosomen die dus het talent bepalen.

Er wordt ook gezegd dat de zwarte Ferro-nakomelingen het lastigst zijn en de bruine braaf??!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:43

De eerste Jazz die bij mij opkomt als ik denk aan een goed presterend paard is Patser...

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:44

Ja en Nartan Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:35

Eeeeh wij hebben een zwarte Jazz lopen Verward Uit een bruine moeder, die tot toen alleen maar bruine/vos kinderen heeft gekregen....

Dus ik houd alle opties open bij een geboorte Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:33

Ik had een bruine Ferro, en die was super braaf,... Marktonderzoekje Haha!?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:45

Anoukie schreef:
Ik had een bruine Ferro, en die was super braaf,... Marktonderzoekje Haha!?


Nou dat belooft voor mij dan niet veel goeds.... Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:05

Suzanne F."]
[quote="Anoukie schreef:
Ik had een bruine Ferro, en die was super braaf,... Marktonderzoekje Haha!?


Nou dat belooft voor mij dan niet veel goeds.... Haha!
[/quote]

Ja wie noemt zijn paard dan ook Zotje,... Rolleyes Dan roep je het toch over jezelf af Knipoog Haha!?

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:38

Suzanne F. schreef:
Hoe dit precies zit weet ik niet maar ik weet wel dat dit kan doordat dan die chromosomen (DNA) samen liggen met de chromosomen die dus het talent bepalen.

Interessant gegeven, is dit wetenschappelijk bewezen c.q. is dit ergens te lezen Verward

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 19:43

Dat vroeg ik me dus ook af. Is er een verband tussen kleur en het doorgeven van eigenschappen? Is er genetisch een verklaring voor?
Wat je wel ziet is dat sommige hengsten wel goede merriemakers zijn, maar niet echt goed vererven in de hengsten. Dit is al eens voorbijgekomen in een topic. Is dit vergelijkbaar of te kort door de bocht?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:37

Bucephalus schreef:
Dat vroeg ik me dus ook af. Is er een verband tussen kleur en het doorgeven van eigenschappen? Is er genetisch een verklaring voor?
Wat je wel ziet is dat sommige hengsten wel goede merriemakers zijn, maar niet echt goed vererven in de hengsten. Dit is al eens voorbijgekomen in een topic. Is dit vergelijkbaar of te kort door de bocht?


Ik denk dat dit redelijk vergelijkbaar is maar in dit geval bepaalt de hengst het geslacht dus dan moet het in de klik zitten die de chromosomen maken met die van de geslachtsbepaling. Dus bij het vrouwelijk geslachtschromosoon klikken de talentgenen wel maar met die van het mannelijk chromosoom niet.

En wat ik aangaf met het karakter van Ferro´s, dat is ook opvallend vaak kleurgebonden.
Interressant iets, ik zal eens kijken of ik wat kan googlen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:10

Ik denk dat talent eerder met het aanleg van bepaalde bloedlijnen, en dus de kleur dat ze voeren, voor bepaalde sport takken ligt.

Bij het dressuursport worden heel vaak dezelfde stamvaders gebruikt, dezelfde bloedlijnen dus, dezelfde genenpool voor kleur! Bijna vanzelfde sprekend dat een zwarte hengstenveulen uit bepaalde dressuur bloedlijnen veel aanleg zal tonen voor dressuur!

Nee, Kleur en talent, of maat, of karakter zijn niet genetisch verbonden.