veulens afspenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 14:58

hoi mensen,

ik heb 2 welsh merries die allebei een veulen hebben die worden volgende week zaterdag weg gehaald tot zover alles ok maar wat moet ik met die merries wat mogen ze wel hebben en wat niet juist veel gaan trainen of ze even met rust laten ik weet het niet en wat kan ik ze het beste voeren normaal gesproken krijgen ze een soort van basis sportbrok voor licht tot zwaar werk alles zit erin wie weet raad? greetz suus

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:31

Even niet teveel van alles geven want ze moeten hun uier kwijtraken, maar natuurlijk wel voldoende hooi geven.En je moet ze wel in beweging houden dan kan de "zucht"ook wegtrekken.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:34

Ik zou ze veel ruwvoer en heel weinig krachtvoer geven voor een tijdje en zorgen dat ze het liefst een paar keer per dag beweging krijgen of lekker in de wei kunnen. (dan moet je wel in de gaten houden of ze voldoende bewegen) Dat bewegen is belangrijk voor het slinken van het uier. Vooral het uier niet uitmelken want dan stimuleer je de melkgift en wordt het uier dus niet dun. Verder kun je het uier regelmatig koelen met een zachte straal koud water wat de druk ook een beetje wegneemt. Als je merrie sloom wordt of als het uier heel erg warm wordt, of de merrie koorts krijgt e.d. Dus "alles" wat abnormaal is, dan zal de dierenarts gebeld moeten worden voor controle van de merrie in verband met de mogelijkheid van een uierontsteking.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:53

Niet te veel in de omgeving veranderen, wat terug in krachtvoer (hooi blijven geven) en het uier 3 x daags afspoelen met koud water.

Succes