Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:17

Duh, Het lijkt me dat Solitair een hals heeft waar je wat mee kunt als ruiter. Dat geklier altijd met geodriehoekjes.... Als ik een graag met een geodriehoek lag te klieren had ik wiskunde wel in mijn pakket gehouden. MI gaat het erom hoe ie hem gebruikt, en nog belangrijker hoe ie zijn rug gebruikt.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:18

Dat klopt, maar ik wilde even verduidelijken waar ik mijn punt vandaan haalde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:19

Op de sportindex van Solitair scoort hij trouwens hoger op dressuur dan op het springen!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:20

Ja, het is ook al eerder genoemd hier dat we eigenlijk allemaal wel vinden dat hij minder springaanleg heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:22

Mariek87 schreef:
Ja, het is ook al eerder genoemd hier dat we eigenlijk allemaal wel vinden dat hij minder springaanleg heeft.



Ja dat heb ik al 10 keer geroepen denk ik, dat ie niet kan springen.Tijdens de hengstencompetitie was het drama. Maar het is grappig dat enkele mensen begonnen over zo hengst gebruikt je toch niet als dressuurhengst want hij is springgefokt.

En dan blijkt hij toch nog wel redelijk te scoren op de dressuurindex!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:26

Zo bedoelde ik het niet, ik zei alleen, als ik persoonlijk een dressuurpaard wilde fokken, zou ik niet voor Solitair kiezen, maar het gaat in dit topic om een alrounder.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 07:34

Zullen we weer even verder zoeken naar een geschikte hengst?
Is Odermus niet wat?

Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 09:44

Als vos met veel wit geen bezwaar is : Briar (erkend voor KWPN)

Indexen 2003 :
Conformation: 142
Gaits: 157
Jumping: 151
Total: 150
Height Contribution: 4.9 cm
Type: 132
Legs: 132
Movement: 138
Walk: 127
Trot: 154
Canter: 162
Temperament: 168

Zelf Grand Prix dressuur, vader Magini internationaal springen, voor foto en meer info zie www.zwartjens.nl

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:44

Outcross en 1100 euro dekgeld Verward
En vreemde lijstjes zeggen mij helemaal niks. Da's appels met peren vergelijken. Gelukkig hoef ik niet te kiezen, ik geef alleen de bezwaren aan.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:48

GertJan schreef:
Zullen we weer even verder zoeken naar een geschikte hengst?
Is Odermus niet wat?


Odermus is een erg fijn beestje, mooi gebouwd, super springen, en daarbij is die ook nog een schimmel, wat ik persoonlijk erg mooi vind.
Bloedlijn (Calido x G. Ramiro Z x Joost x Abgar x Rigoletto) lijkt me ook goed.
Wat ook leuk is, is dat er achteraan Rigoletto in zit, waar vroeger alle springende schimmels van afstamden Haha!
Wij zijn op excursie geweest bij Stal Roelofs, Odermus heeft ook een erg fijn karakter.

Odermus zijn moeder is de prestatiemerrie DW Termie (v. G. Ramiro Z), die ook de moeder is van Mermus R (waarvan ik het overigens jammer vindt dat zo'n goede merrie met Burggraaf is gedekt, maar goed, er is een goede dekhengst uit voortgekomen).

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Climax op 30-05-04 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:51

Een Roelofs-hengst waar ik overigens ook wel weg van ben is Rash R (Cash x Rebel I Z x Mephisto x Landgraf I x Ganeff), maar dit is weer zo'n dubieuze vijf-jarige, hoewel deze het op het moment al erg goed schijnt te doen.

Rash komt uit de Holsteinerstam 242.

Edit: Fotootje van Rash

Afbeelding

Afbeelding

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 11:59

Rash R is zeker een goede springhengst. Maar ik denk dat wat betreft bewegen en dressuuraanleg Odermus toch een betere keus is. Odermus heeft ook nog eens een goede maat.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:59

Dat is idd zo, ik heb geen idee of Rash maat doorfokt, hij is niet zo gek groot idd.

Van beide hengsten weet ik wel dat ze een erg goed karakter hebben en superlief zijn (je kunt er zo bij in de stal lopen).

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:06

Wat ook een erg goede hengst is, die verbeterend fokt qua exterieur en karakter, is Oswin (8 jarige Holland x Lord x Toledo). Loopt in 1.40/1.50 parcoursen, loopt dressuurmatig ook super maar wordt hierin niet uitgebracht.
Fokt supermooie, bloederige veulens en geeft daarbij zijn 'electriciteit' en vermogen door.

Deze hengst ken ik van dichtbij (hij wordt gereden door mijn stagebieder).

Hij is 1.68 m, maar fokt niet 'verkleinend'.

Op mijn stage staat nu ook een nakomeling van hem, een vierjarig ruintje uit een volbloedmerrie (merrie = Kafu xx Uppercut xx).
Wat een superbraaf en hardwerkend beestje is. Meet 1.67.

Afbeelding

Wat ik ook erg leuk bloed vindt is het Montreux - Hinault gebeuren, van dezelfde eigenaar als Oswin. Montreux is een Hinault x Calvados x Voltaire, waar ik twee volle broers van dichtbij van ken (Hinault uit dezelfde merrie), met allebei een superkarakter en erg goed sjouwen.
Fokt ook mooie maat door.

Ik breng wel steeds nieuwe hengsten aan, de keuze wordt zo wel lastiger Tong uitsteken Maarja, als je een leuk veulen wilt fokken moet je natuurlijk ook veel opties bekeken hebben Knipoog

Edit: Foto's Montreux

Afbeelding

Afbeelding

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:15

Montreux heb ik ook over gedacht, maar zelf weet ik vrij weinig over hem. Negro kan ook springeigenshappen doorfokken, maar voor de maat lijkt hij me niet geschikt.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:18

De Negro-afstammelingen ben ik niet zo weg van.

Montreux staat bij Stal Veldhoek, wat dicht bij mij in de buurt is, en mijn stagebieder rijdt veel paarden voor die stal.

Kennis van mij heeft een vierjarige uit Montreux, wat echt een topper lijkt te worden.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:21

[quote="MissouriIk ben sowieso wel weg van Lux-bloed en Lux zelf. Mooie modellen, goed lopen, fijn springen. Hele goede gebruikspaarden (maar dat staat daar ook centraal ).
.[/quote]


Dan heb jij andere Lux-en meegemaakt dan ik. Calando en Lord Calando staan bekend om het doorgeven van (laten we het diplomatiek houden) minder-meewerkende karakters.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:23

Lux-paarden kunnen wel eens wat lastig zijn, maar als je ze er door hebt willen ze zeker goed lopen.

Het zijn vaak uiterst getalenteerde paarden, ik heb nog steeds geen sh*tbokken van Lux meegemaakt Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:23

Ik ken wel een paar goede Negro's. Ik vind Negro zelf ook wel een goede hengst, maar je ziet wel vaker kleintjes van hem.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:24

Idd, dus het maat doorfokken zal niet echt lukken met Negro, waarschijnlijk.

Ik ken ook niet zo gek veel Negro's, een stuk of 5 heb ik er meegemaakt, maar ik was er allemaal niet weg van.

Maar dat zegt natuurlijk niet dat Negro helemaal niets goeds kan doorfokken..

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:27

Wat vind je van Stedinger dan?

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:33

Stedinger vind ik een leuke hengst, leuk bloed, mooie maat...
Afbeelding

Kennis van mij heeft een aantal jaren terug gedekt met Sterntänzer, om een springpaardje uit te fokken. Dit paard is inmiddels 2 jaar en lijkt erg goed, Sterntänzer vind ik ook érg leuke bloedlijn, niet alleen omdat ik erg weg ben van Silvio's, ook mooie grote hengst!
Afbeelding

Edit: Sterntänzer is overigens op een Belmondo-merrie gezet door die mensen, even ter verduidelijking Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:51

Ik heb net even een filmpje van Sterntanzer gekeken. Ziet er wel goed uit.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:59

Jep, dat is misschien ook wel een optie.

Misschien moet even op een rijtje gezet worden welke hengsten nog in de race zijn.

--> (Solitair) (even tussen haakjes)
--> Sterntanzer
--> Stedinger
--> Odermus R
--> Rash R
--> Montreux (?)
--> Oswin
--> Contendro I of II
--> Sandro Hit (is ook genoemd geloof ik).
--> Niveau
--> Briar
--> Hamlet
--> Metall
--> Leardo

Heb ik zo alles, of is er nog meer genoemd?

Fill me in Knipoog

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:07

Haal Sandro Hit maar weg (dekgeld 2200 euro!). Volgens mij heb ik die een keer om een andere reden genoemd... Stedinger is voor dit fokdoel de meest geschikte Sandro Hit afstammeling voor zover ik weet.