dekadvies gevraagd (Jacardo x Candy Boy x Roemer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

dekadvies gevraagd (Jacardo x Candy Boy x Roemer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 19:32

Hallo,
Ik heb een 7 j. kwpn keur merrie. Ze loopt m2 en kan ook best springen. Ze heeft haar sterpred. gehaald met 74 ptn. op ext. en 66 ptn. voor bew. Ze heeft afgelopen nacht haar eerste veulen gekregen van Sir Sinclair. Ik wil haar weer laten dekken, maar de keuze is me erg moeilijk, wisselt per dag!!. Haar moeder heeft al vele succesvolle nakomelingen, ze is pref. op haar eerste 3 nakomelingen. Een 1 jaar oudere zus van Ferro loopt al ZZ licht.Haar moeder staat ook op foto in de folder van L. van Vliet met een veulen van Polansky.
Wat ik eigenlijk zoek is een dressuur kwpn hengst.

Wat moet er verbeterd worden;
*Halslijn meer verticaal en meer ronding en bespiering
*Langer voorbeen (dus meer front)
Plingragend
*Sneller achterbeen

Tja, het is nogal een lijstje geworden. Ik heb denk ik wel wat bloed nodig, maar een goed werkwillig karakter is mij ook veel waard.
Voor foto's en stamboom kun je kijken op mijn website bij Parette.

Alvast bedankt voor een reactie ik ben benieuwd wat jullie bedenken, want binnenkort zal ik toch een keuze moeten maken. Pling


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:47

Houston OK dan!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:02

Houston OK dan! ....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:17

Oscar misschien? Of San Remo?

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 22:22

Bedankt voor een reactie. Het nadeel van Houston is dat er Abgarxx in zit en dat zit al meerdere keren in vaderlijn en volgens mij ook in de moederlijn. Wordt me dus teveel.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:37

Ik denk niet dat je je daar al te druk over moet maken. Het zit al in de 5e generatie. Hij versterkt wel exact de punten die jij noemt.

Andere optie: Rubin royal (maar dan praat je wel over heel ander geld) Die vind ikzelf ook zowel voor als achter super. Hoe ie vererft kan ik je niet zeggen (in tegenstelling tot Houston, die geeft al de punten die jij noemt juist mee aan zijn veulens)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:59

Van fokken met Rubin's en Rubi's mag je over het algemeen niet verwachten dat ze het achterbeengebruik sneller dan wel flitsender maken... Van Houston mag je dat zeker wel verwachten
Van Houstons krijg je echt zeldzaam mooie veulens MET beweging. Maar je merrie heeft wel maat nodig, anders fok je snel erg luxe en wat klein. Dekgeld is bij de eigenaar (hengsthouder Veninga) prima te regelen. Ik denk wel dat het een match voor je is, ondanks de Abgar-factor.

Maar idd, er zijn nog legio hengsten waar je ook uit kunt kiezen. Veel plezier met je keuze

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 23:17

Dank, ik zal me er eens verder in verdiepen. De merrie is niet klein (170)maar groeide nog we lang door.Maar wat haar nafok doet....? De Sir S is in ieder geval goed aan de maat.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 07:19

vivian001 schreef:
Bedankt voor een reactie. Het nadeel van Houston is dat er Abgarxx in zit en dat zit al meerdere keren in vaderlijn en volgens mij ook in de moederlijn. Wordt me dus teveel.


Nou dat moet geen reden zijn om Houston niet te nemen! Volgens mij past Houston wel aardig bij deze merrie!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 07:58

Dees schreef:
Van fokken met Rubin's en Rubi's mag je over het algemeen niet verwachten dat ze het achterbeengebruik sneller dan wel flitsender maken... Van Houston mag je dat zeker wel verwachten
Van Houstons krijg je echt zeldzaam mooie veulens MET beweging. Maar je merrie heeft wel maat nodig, anders fok je snel erg luxe en wat klein. Dekgeld is bij de eigenaar (hengsthouder Veninga) prima te regelen. Ik denk wel dat het een match voor je is, ondanks de Abgar-factor.

Maar idd, er zijn nog legio hengsten waar je ook uit kunt kiezen. Veel plezier met je keuze


Rubin Royal is een Rohdiamant x Grundstein II x Akzent II x Volturno. Dat wil zeggen dat er maar voor een kwart gedeelte Rubinstein bloed in zit, dus dan kun je daaruit niet concluderen dat deze hengst het achterbeen niet sneller dan wel flitsender maakt. (Je zei ook over het algemeen Knipoog ) Deze hengst heeft juist een goed achterbeen, en dan heb ik het nog niet over het voorbeen gehad.

Met Houston zou je gerust kunnen fokken.
Jacardo is toch een Elcaro x Marinier x Exilio? En Houston is een Belisar x Pion x Papillion, Pion is een een Abgar xx. Zoveel Abgar bloed is dat toch niet?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:07

Rubin Royal:

Afbeelding
Afbeelding

Hij hij heeft ook nog twee goedgekeurde broers en een goedgekeurde zoon.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 09:42

Heb net even over beide hengsten het een en ander opgezocht.. De Rubin is wel een prachthengst, maar ik denk dat idd Houston wel een goede match kan zijn. Hij is ook nog kwpn. Heb het abgarbloed even goed nagekeken het is ver weg te vinden dus hoeft idd geen probleem te zijn.
Bedankt. OK dan!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:54

vivian001 schreef:
Een 1 jaar oudere zus van Ferro loopt al ZZ licht.Haar moeder staat ook op foto in de folder van L. van Vliet met een veulen van Polansky.
Wat ik eigenlijk zoek is een dressuur kwpn hengst.

Wat moet er verbeterd worden;
*Halslijn meer verticaal en meer ronding en bespiering
*Langer voorbeen (dus meer front)
Plingragend
*Sneller achterbeen
Je zou ook kunnen denken aan lijnenteelt op roemer (zit ook in polansky). Als Ferro goed klikt kun je denken aan Rousseau.

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:36

Of je pakt een jonge, net goedgekeurde hengst. Heb je een veulen uit de eerste jaargang, is traditioneel altijd wat meer belangstelling voor.

Iniedergeval succes ermee.

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:42

Hee die is van Lauw geweest!!
Ik ken de halfbroer van die! Een Montecristo uit die moeder. Was een kleintje trouwens.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 15:03

Klopt. Lauw zei dat ik niet een te 'gewone' hengst moest nemen. Van zijn eigen hengsten zei hij dat Sonique of Elmshorn goed zou passen???

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:43

Waarom Elmshorn dan? Dat is toch meer een springhengst? Kan maar zo dat Sonique wel bij jouw merrie past, ik ken hem zelf niet zo goed. Wat zijn hals betreft zou het wel goed kunnen.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 18:52

GertJan schreef:
Waarom Elmshorn dan? Dat is toch meer een springhengst? Kan maar zo dat Sonique wel bij jouw merrie past, ik ken hem zelf niet zo goed. Wat zijn hals betreft zou het wel goed kunnen.

Elmshorn geeft volgens hem ook goede bewegers.

Jasmin
Berichten: 11
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:18

Misschien Alabastro, is wel niet hoogbenig ook geen KWPN hengst maar wel een goeie voor je andere wensen, oa. dat snelle achterbeen. Hij heeft wel een grote merrie nodig.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:48

Wat voor karakter vererft Houston?

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:34

GertJan schreef:
Of San Remo?


Sneller Achterbeen vroeg ze om...... Knipoog Haha!

geen

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 17:55

petraaken schreef:
Wat voor karakter vererft Houston?

Ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Over Houston zelf hoorde ik dat hij het verschillende ruiters is geweest en het niet waar kon maken wat ze van hem verwachtte door toch een moeilijk karakter. Ik heb het idee dat zijn nafok hier niet zoveel last van heeft.Waar??????

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:13

Je kunt Lottepony even Pb'en, die heeft een Houston
Dat is een superbraaf en nuchter paard, die heel graag voor je wil werken, soms een beetje te graag Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:27

Seth Boschman zweert bij Houston. Houston was GP klaar en startgerechtigd toen hij door een blessure is teruggetrokken uit de sport. Hij heeft als jong paard een klap tegen zijn pees gehad. Door het vele passage en piaffe speelde dit weer op. Heeft dus niks met het karakter te maken, hij wil juist graag zijn kunstjes laten zien. (zelfs bij mij Haha! en ik ben toch echt geen GP ruiter)

Nafok van Houston wil idd graag voor je werken. Geen lamme trapzakken dus....

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 21:44

annegti schreef:
Seth Boschman zweert bij Houston. Houston was GP klaar en startgerechtigd toen hij door een blessure is teruggetrokken uit de sport. Hij heeft als jong paard een klap tegen zijn pees gehad. Door het vele passage en piaffe speelde dit weer op. Heeft dus niks met het karakter te maken, hij wil juist graag zijn kunstjes laten zien. (zelfs bij mij Haha! en ik ben toch echt geen GP ruiter)

Nafok van Houston wil idd graag voor je werken. Geen lamme trapzakken dus....


Bedankt voor deze informatie. Zo zie je dus maar weer dat als een paard niet meer presteert het wel weer een 'karakterprobleem' zal zijn. Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 8 bezoekers