Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rosanja
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-03-06

Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:28

Ik kan een merrie kopen die inmiddels een paar maanden drachtig is. Zelf beschik ik over een stuk weide waar ik haar kan houden bij de andere paarden. Waar ze nu nog staat krijgt ze dus (ook) alleen gras, geen brok of andere extra's. Ik heb nog niet eerder een drachtige merrie gehad dus ben op zoek naar ervaringen/informatie hierover, specifiek over de voeding.

is alleen gras de komende tijd voldoende? Moet je nu al gaan bijvoeren of pas vanaf een bepaalde maand? Geven jullie ook extra in de vorm van supplementen speciaal voor drachtige merries? Zo ja vanaf wanneer?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:07

Vanaf 9 maanden dracht krijgen de mijne merriebrok van Pavo bij. Verder gewoon weidegang overdag en s'morgens en s'avonds voordroog naar behoefte.

Anoniem

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:30

op de site van pavo staat heel veel info!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:46

Ik heb bij die van mij vanaf 8 maanden dracht merriebrok bijgevoerd, ze begon toen ook opeens megaveel hooi te eten en ze kon de hele dag naar buiten.

Totdat het veulen afgespeend is, ben ik merriebrok bij blijven voeren. Toen het veulen een maand of 2 was, misschien wel wat eerder, weet het niet meer precies, ben ik hem veulenbrok bij gaan voeren.

princesmax
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: ergens

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:59

bij ons krijgen ze altijd gewone brokken ook als ze drachtig zijn, en de veulens zijn nog altijd kerngezond.

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:02

Ik geef mijn merrie's alleen de laatste 3 maanden van de dracht meer brok en met name de laatste 2 maanden is dit merriebrok (pavo). Maar vroeger gaf ik altijd gewone onderhoudsbrok. Het verschil........eigenlijk nooit iets van gemerkt. Maar het verschil "zit tussen mijn oren". Ik denk hiermee dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben voor de dracht. Maar ze zijn even gezond als de veulens die ik vroeger had. Ik geef wel altijd wortels erbij, caroteen is erg gezond. Ach in de New Forest levende pony's krijgen ook geen extra brokjes erbij...en die zijn zeker zo gezond als die van ons Knipoog

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:15

extra vitaminen en mineralen zijn ook nooit weggesmeten.

Heb ik nu zelf ondervonden. Vannacht is mijn merrie geveulend en wat ik vroeger nooit had heb ik nu wel. Een veulen dat een beetje doorzakt in zijn kootgewrichten. Ze heeft minder extra vitaminen en mineralen bijgekregen dan anders.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:03

Ook gegrild lijnzaad is erg goed om te geven en wordt ook erg lekker gevonden door de meeste paarden.

Anoniem

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:31

Gegrild lijnzaad? Wil je dat eens uitleggen wat dat is?

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: Speciale voeding voor drachtige merrie? wanneer en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:40

petraaken schreef:
extra vitaminen en mineralen zijn ook nooit weggesmeten.

Heb ik nu zelf ondervonden. Vannacht is mijn merrie geveulend en wat ik vroeger nooit had heb ik nu wel. Een veulen dat een beetje doorzakt in zijn kootgewrichten. Ze heeft minder extra vitaminen en mineralen bijgekregen dan anders.



Dit heeft volgens mij niets te maken met de voeding, maar met de (erfelijke) bouw. Veulens die lang gekoot zijn, zijn meestal eventjes week in de koten. Als ze gaan bewegen trekt dit vanzelf bij. Houd ook de teentjes in de gaten...die moeten niet te lang worden , anders blijven ze achterover hellen