dekhengst gezocht + advies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

dekhengst gezocht + advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 09:24

Hoi allemaal,

Als groentje op het gebied van fokken zou ik graag wat advies willen hebben van de deskundigen hier op bokt.

Ik zal in het kort proberen het verhaal uit te leggen. Wij hebben een Apaloosa-merrie (few-spot) van 1.48m die we willen laten dekken om er een groter veulen uit te krijgen van zo rond de 1.55m.

In de toekomst is het de bedoeling dat het veulen voor de kar gaat en onder het zadel. Het wordt dus gewoon een all-round (recreatie) paardje. Hoeft niet te kunnen presteren want wij hebben totaal geen wedstrijdambities. Het belangrijkste zijn eigenlijk karakter en de hoogte.
We willen eenmalig een veulen van deze merrie en het veulen blijft ook bij ons staan en wordt niet doorverkocht of wat dan ook.

Wie kan mij eens wat advies geven over hengsten want ik ben er echt totaal niet in thuis en heeft evt. adressen waar ik (wij) kunnen gaan kijken.

Alvast onwijs bedankt.


alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:44

Kan je zo weinig op zeggen. Moet je vooral een paard zoeken met een goed karakter, lijkt mij toch.
Maakt het niet uit in welk stamboek of wil je graag verder met Apaloosa fokken?

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 14:13

Het hoeft geen apaloosahengst te zijn aangezien de merrie voor 99% gestippelde veulens geeft. dat weet ik i.v.m. eerdere veulens en omdat mensen graag met haar willen fokken hierom. Zij heeft wel een stamboek.
het moet een beetje stevig paardje worden, niet zo'n iel ding. Ik denk bijv. aan een Welsh Cob of zo.. Suggesties ?

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:20

Een Welchcop gaat het paard niet groter fokken.
Als je groter wil hebben moet je bijna naar een warmbloed gaan.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:24

Misschien een groninger of gelders paard.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:30

dimmelim schreef:
Misschien een groninger of gelders paard.

Daar heb ik helemaal geen ervaring mee. Wij fokken enkel met Duitse bloedlijnen en af en toe een volbloed. Het bloed dat wij gebruiken staat op onze site.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:50

Ik dacht daaraan omdat ze een recreatiepaard met maat en massa wil fokken. Bovendien zijn groningers en geldersen vaak nuchtere types en fijn in omgang.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:24

Massa en maat zit er in die Duitse lijnen genoeg en als je in de juiste lijnen zoekt, vind je zeker ook die nuchtere types die je zoekt en toch nog genoeg bloed doorfokken.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:32



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers