Welke hengst de meeste veulens dit jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 12:43

Effe of-topic. Ik heb het in dit topic natuurlijk over kwpn, maar ik heb ook nog een welshje hier. Vader is Erica's Manny, met natuurlijk opa Vechtzichts Harmony
Aan moeders kant zit ook Coed Coch. Dus qua papieren heb ik nog niet zo'n verkeerd ponytje toch Joostvangestel?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:54

holly schreef:
Desiree,mm heb ik nog niet veel gehoord Scheve mond

Ik heb het echt over de omgeving hier. Bij ons op stal wordt ook een merrie geinsemineerd, en de hengstenhouder heeft voornamelijk buisjes bij van Tuschinsky en van Rousseau. Osmium nu veel minder, die heeft hij al 6 jaar in dekdienst en daar hebben ze al veulentjes van. Nu willen ze voornamelijk van deze hengsten.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 12:57

Haha ik bedoel jou omgeving ligt niet heel ver van de mijne af.
Toch hoor ik hier wat meer gribaldi.
TrentoB is dit jaar in trek dus ik neem aan dat daar volgend jaar veel veulens van komen hier.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:59

Gribaldi, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Die waren er nog geen! Hoe orgineel!

Pipo schreef:
Dus als je een beetje exclusief wil fokken, neem je bovenstaande hengsten niet Haha!




Misschien zit er bij jou in de buurt een andere hengstenhouder. Hier in nuenen willen ze allemaal Piet Kuipers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:29

Desiree schreef:

Misschien zit er bij jou in de buurt een andere hengstenhouder. Hier in nuenen willen ze allemaal Piet Kuipers.


Maakt toch geen zak uit wat voor hengstenhouder erbij je in de buurt zit? Je kiest een hengst omdat je denkt dat hij past bij je merrie, niet omdat hij toevallig bij je om de hoek staat.

En een koerier is zo geregeld, desnoods stap je zelf in de auto om het sperma op te halen. Als ik de merrie dit jaar nog laat dekken, maar word waarschijnlijk toch volgend jaar, dan zal ik ook een ritje naar Duitsland moeten maken. Tja...........dat hoort er nou eenmaal bij.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 13:46

Pipo wat is jou keuze dan? Of in ieder geval welke richting denk je in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:48

holly schreef:
Pipo wat is jou keuze dan? Of in ieder geval welke richting denk je in?



Ik ga richting Holstein. Denk aan Contendro of aan Aljano ( Alasca x moeder van Silvano), of Silvano zelf.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:19

Citaat:
Maakt toch geen zak uit wat voor hengstenhouder erbij je in de buurt zit? Je kiest een hengst omdat je denkt dat hij past bij je merrie, niet omdat hij toevallig bij je om de hoek staat.


Grappig, maar zo werkt het helaas dus niet bij veel mensen Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:22

Contendro is naar het schijnt ook een topper wat betreft spermaverkoop.
Ik krijg altijd het idee dat je beter aanzien wordt als je met een weinig gebruikte vader dekt? De bedoeling is toch om een goed veulen te fokken? dan doen dekaantallen er niet toe ....
Het wordt pas stom als je met een slechte merrie bij een veelgebruikte, goeie hengst gaat om er een super veulen uit te fokken. Dat zal niet lukken en die zien we toch niet op veilingen terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:26

Zannekin schreef:
Contendro is naar het schijnt ook een topper wat betreft spermaverkoop.
Ik krijg altijd het idee dat je beter aanzien wordt als je met een weinig gebruikte vader dekt? De bedoeling is toch om een goed veulen te fokken? dan doen dekaantallen er niet toe ....
Het wordt pas stom als je met een slechte merrie bij een veelgebruikte, goeie hengst gaat om er een super veulen uit te fokken. Dat zal niet lukken en die zien we toch niet op veilingen terug.


Contendro 2 heb ik het over Haha! Die dekt redelijk wat, maar niet extreem veel. Aljano hetzelfde verhaal. Helemaal in Nederland hoor je daar niet heel veel van. Inderdaad is het doel een goed veulen fokken. Maar soms wil je toch ook wel wat exlusiefs, en het lijkt mij niet dat er maar een hengst op je merrie past.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:34

Contendro II is pas dit jaar gekeurd dacht ik?
Ik wil eigenlijk niks exclusief, gewoon een goed sportpaard Lachen: dat willen de ruiters ook namelijk en daar fok je voor.
Hengsten vinden die echt weinig dekken is geen kunst. Een goeie hengst die bij je merrie past en een goed sportpaard zal geven moet voorkeur krijgen. Dan spelen dekaantallen geen rol.
Ik denk dat veulens op een veiling ook geen slechte veulens zijn. Sommige hensten krijgen nooit een keertje een veulen op een veiling....

En: een pas gekeurde hengst nemen is altijd "exclusiever" maar ook veel meer gokken. Dat is een sport apart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:38

Zannekin schreef:
Contendro II is pas dit jaar gekeurd dacht ik?
Ik wil eigenlijk niks exclusief, gewoon een goed sportpaard Lachen: dat willen de ruiters ook namelijk en daar fok je voor.
Hengsten vinden die echt weinig dekken is geen kunst. Een goeie hengst die bij je merrie past en een goed sportpaard zal geven moet voorkeur krijgen. Dan spelen dekaantallen geen rol.
Ik denk dat veulens op een veiling ook geen slechte veulens zijn. Sommige hensten krijgen nooit een keertje een veulen op een veiling....


Ja een goed sportpaard wil ik ook Haha! Maar als ik moet kiezen tussen een hengst die er honderden per jaar dekt, of een hengst die gewoon wat minder gebruikt word omdat de eigenaar weinig aan zijn marketinggedeelte doet. Dan kies ik toch voor het laatste Haha!

Als er maar een hengst bij de merrie zou passen, en dat is toevallig een hengst die er 1000 dekt per jaar...............dan zou het mij ook een zorg zijn.

Er zijn toch nog steeds veel mensen die dekken bij een hengst omdat Edward Gal er zo leuk op rondstuurd en omdat ie zo mooi zwart is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:40

Maar een pas gekeurde hengst nemen is toch omdat je die als match ziet met je paard.
Daarin tegen weet helemaal niemand wat dat gaat worden en is er ook geen enkele nakomeling waar mee je kunt vergelijken.
Mijn denkwijze is dan, stel dat je dat voorsteld op een veiling, zou je daarop wel bieden dan, met geen enkel idee wat het gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:44

holly schreef:
Maar een pas gekeurde hengst nemen is toch omdat je die als match ziet met je paard.
Daarin tegen weet helemaal niemand wat dat gaat worden en is er ook geen enkele nakomeling waar mee je kunt vergelijken.
Mijn denkwijze is dan, stel dat je dat voorsteld op een veiling, zou je daarop wel bieden dan, met geen enkel idee wat het gaat worden.


Ik heb advies gevraagd aan mensen waarvan ik vind dat ze veel kennis hebben over de fokkerij. Deze mensen hebben mij aangeraden om bepaalde redenen om een bepaalde hengst te kiezen. En dat doe ik dus, of het dit jaar of volgend jaar word is nog niet zeker.

Deze hengst is inderdaad dit jaar goedgekeurd, maar komt uit een moederlijn net als Aljano die vrij bekend is. Dus je kunt er best een verwachting van hebben.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:49

Nee pipo dat bedoel ik niet. Ieder zijn eigen keus natuurlijk.
Ik wil ook in de toekomst een veulen fokken en zelf zou ik kiezen in de richting van Donnerhall of Pikbube.

Ik bedoel nu gewoon stel je neemt een hengst waarvan jij een match ziet, maar je zit voor deze hengst met het eerste jaargang veulens.
Dus er zullen geen nakomlingen zijn die al iets hebben laten zien in de sport omdat die er gewoon nog niet zijn. Je neemt dus puur een gok omdat je niks hebt om te vergelijken.
Stel dat je dat veulen aanbied op een veiling. Bieders moeten dus puur afgaan op wat ze als veulen zien. Het lijkt mij dat er dan niet zo hard geboden word op zo'n veulen, of zit ik er nu naast.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:49

Pipo schreef:
of een hengst die gewoon wat minder gebruikt word omdat de eigenaar weinig aan zijn marketinggedeelte doet.


Maar hoe weet je dat?
De hengsten die impressioneren op een HK gaan al vlug naar grotere stallen die wel aan marketing doen. De rest zou ik eerst liever nakomelingen van zien. Het kan uiteraard van beide tegenvallen.
Van de hengsten die wel populair zijn, zie je ook meer nakomelingen en heb je een beter idee van hoe ze vererven.

Er zijn evengoed mensen die net niet bij een beroemde hengst gaan dekken omdat hij beroemd is en presteert. Dat is helemaal absurd als hij past bij de merrie.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:53

holly schreef:
Stel dat je dat veulen aanbied op een veiling. Bieders moeten dus puur afgaan op wat ze als veulen zien. Het lijkt mij dat er dan niet zo hard geboden word op zo'n veulen, of zit ik er nu naast.


Veulens van jonge hengsten halen ook soms topprijzen op veilingen, misschien dan wel van jonge hengsten die reeds opvielen op de HK, dat is wel waar.

Pipo: als je bv bij Contendro zou zien dat de nr. I (volle broer dus) goed vererft, zou je dan toch voor de II gaan omdat die minder dekt en nieuw is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:55

Zannekin"]

Maar hoe weet je dat?
De hengsten die impressioneren op een HK gaan al vlug naar grotere stallen die wel aan marketing doen. De rest zou ik eerst liever nakomelingen van zien. Het kan uiteraard van beide tegenvallen.
Van de hengsten die wel populair zijn, zie je ook meer nakomelingen en heb je een beter idee van hoe ze vererven..
[/quote]

Tuurlijk gaan meestal de betere hengsten naar de grotere stallen cq rijkere eigenaren Haha! Maar bijv. Painted Black is van een aantal mensen die nogal bekend zijn in paardenland. Maar geeft dat de hengst verervingskwaliteiten? Die heeft natuurlijk ook nakomelingen moeten laten zien! En die leken volgens het rapport correct. Maar uit wat voor merries kwamen die? Maar er word wel veel reclame mee gemaakt, en let op dat mensen ermee gaan dekken.............want Anky zit erop dus het zal wel goed zijn.

[quote="Zannekin schreef:
[Er zijn evengoed mensen die net niet bij een beroemde hengst gaan dekken omdat hij beroemd is en presteert. Dat is helemaal absurd als hij past bij de merrie.
[/quote]
Dat is natuurlijk gewoon idioot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:58

Zannekin schreef:

Pipo: als je bv bij Contendro zou zien dat de nr. I (volle broer dus) goed vererft, zou je dan toch voor de II gaan omdat die minder dekt en nieuw is?

2 heeft natuurlijk precies dezelfde bloedlijn
Contendro1 zou ik graag willen, maar is heel moeilijk om aan sperma te komen van die hengst.

En wat ik zeg: de keuze tussen Aljano en Contendro is nog niet gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-04 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:59

Zannekin"]
[quote="holly schreef:
Stel dat je dat veulen aanbied op een veiling. Bieders moeten dus puur afgaan op wat ze als veulen zien. Het lijkt mij dat er dan niet zo hard geboden word op zo'n veulen, of zit ik er nu naast.


Veulens van jonge hengsten halen ook soms topprijzen op veilingen, misschien dan wel van jonge hengsten die reeds opvielen op de HK, dat is wel waar.
[/quote]

Om een jonge hengst te noemen waar al uitvoerig over gediscusieerd is, naar mijn mening leuk eruit ziet maar waarvan men hem niet ziet als vader. PB, dat is dan weer een hengst waarvan ik me zo'n vraag stel.
Ik heb inmiddels kennis mogen maken met een prachtig veulen van hem.(pipo, elite/sport merrie)
PB zelf heeft moeite genoeg moeten doen om een kwpn papiertje te mogen doneren aan zijn veulens. Ik vraag me dan ook af word er op zo'n veulen dan nog wel goed geboden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:09

Pipo schreef:
2 heeft natuurlijk precies dezelfde bloedlijn en daarmee ook precies dezelfde genen ( Toch:?)


Nee hoor, dat heb je enkel bij eeneiïge tweelingen. Er kan nogal verschil zijn tussen 2 broers, net als bij mensen.

Er zijn veulens van Contendro I voor hoge prijzen verkocht op veilingen, maar dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat hij de verrichtingsproef won.
Mensen, ruiters dan, zijn meestal niet zo geïnteresseerd in het gehakketak van stamboeken. Aangezien PB z'n prestatie en mits de veulens op een veiling er super uitzien zouden de prijzen zeker kunnen stijgen.

Ik draai het meestal om Pipo: Als een hengst goed presteert dan doet hij dat toch al, gelijk onder welke ruiter, meestal wel een goeie idd.
Als een hengst niet goed presteert, dan kan je je afvragen waarom? Kan verkeerde ruiter en verkeerde marketing zijn, maar dat weten is al belangrijker als je hem als hengst wil kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:19

Zannekin"]
[quote="Pipo schreef:
2 heeft natuurlijk precies dezelfde bloedlijn en daarmee ook precies dezelfde genen ( Toch:?)


Nee hoor, dat heb je enkel bij eeneiïge tweelingen. Er kan nogal verschil zijn tussen 2 broers, net als bij mensen.

Er zijn veulens van Contendro I voor hoge prijzen verkocht op veilingen, maar dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat hij de verrichtingsproef won.
Mensen, ruiters dan, zijn meestal niet zo geïnteresseerd in het gehakketak van stamboeken. Aangezien PB z'n prestatie en mits de veulens op een veiling er super uitzien zouden de prijzen zeker kunnen stijgen.

Ik draai het meestal om Pipo: Als een hengst goed presteert dan doet hij dat toch al, gelijk onder welke ruiter, meestal wel een goeie idd.
Als een hengst niet goed presteert, dan kan je je afvragen waarom? Kan verkeerde ruiter en verkeerde marketing zijn, maar dat weten is al belangrijker als je hem als hengst wil kiezen.
[/quote]

Het is wel dezelfde bloedlijn en de hengst lijkt daarnaast gewoon goed en hij lijkt te passen.

Over PB:
Maar presteert de hengst wel goed? Was hij terecht 2 in Verden?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:24

Hoho het gaat niet echt over de hengst he pipo.
Tuurlijk heeft daar iedereen zijn mening over.
Het gaat om zijn nakomelingen.
Ik denk dat de negatieviteit rond PB niet echt jovel is voor de veiling.
Nu hij goedgekeurd is, zou dat ook best wel eens om zijn geslagen.
Mijn mening is, hoe kan een hengst dat met de hakken over de sloot is, toch duur opleveren. Zou dat echt zo zijn?
Kiest men dan niet liever voor een veulen met wat meer zekerheid (zonder problemen toegelaten, of al meerdere nakomelingen)


Even harstikke of-topic pipo. Ik had gisteren een nieuw lesklantje met een Royal Dance Reus. 4 jaar(mei) en nog word nog gereden alsof ze net zadelmak is. Is voor mij hard werken om de ruiter zover te krijgen dat het paard zometteen de bak rond danst, maar nu al toont ze aan dat ze kan zitten van achter, en dat iniminie beetje middendraf wat ze laat zien is ook nog lang niet alles, maar mijn god ik wil niet weten waar ze haar benen heen gaat schieten als ze straks de verruiming onder de knie gaat krijgen. Als jouw peerdje het ook allemaal in zich heeft, dan verwacht ik zeker een zeer goed paard.
Laatst bijgewerkt door holly op 12-05-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:38

holly schreef:
Kiest men dan niet liever voor een veulen met wat meer zekerheid (zonder problemen toegelaten, of al meerdere nakomelingen)


Geeft zonder problemen toegelaten wel meer zekerheid? Ik zou de voorkeur geven aan een verrichtingenwinnaar (algemeen hé) tov een keuringswinnaar. Deze gaan vaak wel samen...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:41

Zannekin, ik bedoel te zeggen, dat er zoveel keus is. En dan vooral ik de wat bekendere hengsten. Waarom zou iemand dan een hoog bod willen doen op een veulen waarvan de vader in een negatief beeld heeft gestaan, het net gehaald heeft, en ook nog eens geen nakomlingen heeft die oud genoeg zijn om te vergelijken.