Wat is jullie fok doel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Wat is jullie fok doel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 22:20

Vanavond werden er een paar fokkers bij wijze van voor gek versleten dat ze proberen om internationale sportpaarden te fokken.
Pietje Puk zei dat daar geen geld mee te verdienen is en aan eer heb je niks. Hij zat me vierkant uit te lachen dat ik het hartstikke bijzonder vond dat er 2 paarden gefokt door 1 familie (Glasgow en Audi's Jikke) misschien op de OS komen!! Want zo zei Pietje Puk nogmaals daar verdient de fokker niks mee.

Deze fokkers waar ik het over heb Dhr. van der Meer uit Surhuisterveen (Modesto en Emmerton als dekhengsten) en fam. Wolters uit Feerwerd als fokker van het internationale springpaard Glasgow tonen emotie.
Hun doel is om een internationaal paard te fokken.

Pietje Puk vind dat helemaal niks, want daar valt geen geld mee te verdienen.
Als hij het paard als 3 jarige voor 10 duizend verkoopt en een ruiter rijd het paard naar 1.50 en verkoopt het dan voor 100 000 dan ziet de eigenaar dat eerder als een verlies.
Terwijl ik trots zou zijn omdat mijn fokproduct toch maar mooi zoveel presteert.

Waar fokken jullie voor?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:28

Idem voor mij, ook voor het hoogst mogelijke Lachen
Misschien een utopie maar het streven alleen al maakt het de moeite waard. Het zou me niet kunnen boeien paarden te fokken, alleen om zo weinig mogelijk aan te verliezen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:29

adriana schreef:
Vanavond werden er een paar fokkers bij wijze van voor gek versleten dat ze proberen om internationale sportpaarden te fokken.
Pietje Puk zei dat daar geen geld mee te verdienen is en aan eer heb je niks. Hij zat me vierkant uit te lachen dat ik het hartstikke bijzonder vond dat er 2 paarden gefokt door 1 familie (Glasgow en Audi's Jikke) misschien op de OS komen!! Want zo zei Pietje Puk nogmaals daar verdient de fokker niks mee.

Deze fokkers waar ik het over heb Dhr. van der Meer uit Surhuisterveen (Modesto en Emmerton als dekhengsten) en fam. Wolters uit Feerwerd als fokker van het internationale springpaard Glasgow tonen emotie.
Hun doel is om een internationaal paard te fokken.

Pietje Puk vind dat helemaal niks, want daar valt geen geld mee te verdienen.
Als hij het paard als 3 jarige voor 10 duizend verkoopt en een ruiter rijd het paard naar 1.50 en verkoopt het dan voor 100 000 dan ziet de eigenaar dat eerder als een verlies.
Terwijl ik trots zou zijn omdat mijn fokproduct toch maar mooi zoveel presteert.

Waar fokken jullie voor?



2 paarden gefokt door 1 familie (Glasgow en Audi's Jikke) misschien op de OS komen!!

Heb ik ook nog bijgedragen dat ik Jikke's moeder uit mijn stal aan hun(Wolters) verkocht. OK dan!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:35

Er zijn een paar dingen die me in dit verhaal opvallen:
1) je moet er niet direct van uit gaan dat je een internationale topper fokt maar je kunt beter hoog mikken, als het dan tegenvalt kom je sowieso uit op de middelmaat
2) als je als fokker je paard op 3 jaar verkoopt aan 10.000 euro en een ruiter rijdt er 1.50m mee en krijgt er 100.000 voor moet je dit niet beschouwen als verlies: de ruiter heeft het risico genomen, heeft hem moeten uitbrengen, voederen,.. in de hoop dat hij erg veel zou opbrengen; dit valt voor de ruiter soms ook wel eens tegen (= verlies).

Persoonlijk heb ik twee fokdoelen: een internationaal paard en een goedgekeurde dekhengst fokken.
Je weet dat zoiets niet gemakkelijk is en dat je afhankelijk bent van veel factoren waar je zelf de hand niet in hebt (eigenaar, ruiter, blessure), maar je probeert zelf een veulen te fokken met zoveel mogelijk kwaliteit van nature uit en je hoopt dat die later komt naar boven zal komen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 07:45

Klopt de fokkers waar over gesproken is hebben meerdere paarden verdienstelijk in de hogere klassen van het springen lopen. Ze willen beide goede springpaarden fokken, dat is met de jaren aardig gelukt! En ook wat er aan jonge paarden staat is veelbelovend. Twee fokkers, zo normaal als wat maar met een DOEL! En met het goede fokmateriaal en de goede hengstencombinatie komen ze er zeker wel!

Nu kijken naar ons zelf: we fokten hier voornamelijk dressuurpaarden uit een springgerichte merrie, met als beloning dat nu iig twee paarden al de Z1 dressuur hebben gehaald, beide met potentie voor meer. Maar het zou ons niets uitmaken of een ander dat nou voor ons deed, of wij zelf! Het is wel een beetje de trots van de fokker Haha! En vooral de OS! Ons doel is hobbymatig een leuk veulen vangen, als driejarige beleren en dan de sport in! En zo hoog mogelijk komen!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 08:25

wie zou niet een OS paard willen fokken?.....ik wel
Om zo'n dergelijk paard te fokken, komt ook nog eens een dosis geluk bij kijken. Laatst was ik bij Team Nijhof en daar hebben ze ongeveer 200 jaarlingen lopen. Mevrouw Nijhof zei me dat er hopenlijk 1 tussenzit die de kar kan trekken (dus een goedgekeurde hengst zal worden) Sindsdien heb ik niet meer de illusie dat "de crack" bij mij wordt geboren, maar een goed sportpaard is voor mij al geweldig!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 08:42

Suzan1 schreef:
wie zou niet een OS paard willen fokken?.....

Ik niet, dan weet ik zeker dat ik veel te veel type verlies, dan blijft er echt geen cob meer over Tong uitsteken

Mijn doel:
Een stel knappe pony's in de wei met goede bewegingen en een fijn karakter.
Ze moeten zowel aan de rasbeschrijving voldoen als mijn persoonlijke smaak. Ik ben toch degene die er 365 dagen per jaar tegenaan moet kijken.
Pony's die net niet het laatste hebben wat ik erin wil zien, moeten wel een ander pluspunt hebben. Dus graag ook nog bruikbaar als rij of menpony (karakter).
Zowel nationaal als internationaal doen ze aardig mee bij keuringen aan de hand en de oudste nakomeling van 1 van mijn merries loopt momenteel in het buitenland in de mensport in een 4-span.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:07

Marije, ik heb precies hetzelfde doel als jij , maar dan voor de welsh B. Daarbij vind ik het karakter ook nog eens heel belangrijk. De welsh B is tenslotte een kinderrijpony bij uitstek en daar hoort een betrouwbaar karakter gewoonweg bij.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daydream, YandexBot en 61 bezoekers