kleuren fokken met vosbonte...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

kleuren fokken met vosbonte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 15:16

Nu zag ik weer een leuk valkbont veulentje en hier en daar lees ik op bokt wel eens wat over kleurvererving of aparte kleuren Party!! .
Aangezien ik een behoorlijke aantrekkingskracht voor "aparte" kleuren heb Bloos, en ik nu zelf in het bezit ben van een vosbonte tinkermerrie, lijkt het me toch wel heel erg leuk om uit te zoeken wat er aan kleur bij haar mogelijk is Schijnheilig . Ik weet jammer genoeg niks over haar afkomst dus wat er precies erfelijk vast ligt, is dus een zeer groot vraagteken!!
Als ik een hengst uit ga zoeken kijk ik natuurlijk ook naar de bouw en gangen van de hengst en mijn merrie, maar een apart kleurtje is toch ook wel héél leuk Haha!
Zo zag ik laatst een foto van de valkkleurige tinkerhengst Falcon en zag ik bij foto's van tinkerfair Stow een mega mooie voskleurige tinkerhengst met lichte manen Kwijl Kwijl (weet niet of ik hiervan een foto mag plaatsen Verward ) --> en dan vraag ik me toch weer af of Sayla dan een valkbonte zou kunnen krijgen Bloos! en of er uit Sayla ook zo'n mooie voskleurige met lichte manen zou kunnen komen Verward

Mijn vraag is dus: Welke kleurtjes zou ik uit mijn merrie kunnen krijgen?!
(als ik bv dek met Falcon, of zwartbonte of zwarte of........)
of kent iemand leuke boeken/internetsites waar t één en ander wordt omschreven?!

Hier nog een paar foto's Knipoog
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:08

Ik kan je der geen info over geven maar wilde gewoon even zeggen dat je een verchrikkelijk gave tinker heb.. met een Gave en Aparte Aftekening op der hoofd.!!! Lachen Echt heel veel plezier dermee.. en hoop voor je dat je der een apart kleurtje uit krijgt..

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:12

Als je dekt met een valk, dan heb je kans op zwart, bruin, vos, smokey, valk en palomino, en bij alles dus ook nog bont.
Als de vader geen vos-gen draagt dan heb je alleen kans op bruin, zwart, valk of smokey.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 16:15

MsMarit schreef:
Ik kan je der geen info over geven maar wilde gewoon even zeggen dat je een verchrikkelijk gave tinker heb.. met een Gave en Aparte Aftekening op der hoofd.!!! Lachen Echt heel veel plezier dermee.. en hoop voor je dat je der een apart kleurtje uit krijgt..


Bloos Bloos Bloos

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 16:18

Meavey schreef:
Als je dekt met een valk, dan heb je kans op zwart, bruin, vos, smokey, valk en palomino, en bij alles dus ook nog bont.
Als de vader geen vos-gen draagt dan heb je alleen kans op bruin, zwart, valk of smokey.


en hoeveel % kans is er dan op de verschillende kleuren (+ effen of bont) of kun je dat niet zeggen, als er geen voorouders bekend zijn?!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:32

Falcon is niet bont hé?
De kans op bont is door jouw bonte merrie zowieso 50%, als ze homozygoot bont is zou je zelfs altijd een bont veulen krijgen.
Als ik ervan uitga dat Falcon ook het vosgen heeft en 1 agouti-gen (wat zwart bruin maakt):
Word het ongeveer:
25% vos
25% palomino
12,5% zwart
12,5% bruin
12,5% smokey
12,5% valk
En bij alles dus nog in elk geval 50% kans op bont, als je merrie dus 2 genen heeft voor tobiano-bont dan zelf 100% bont.
Als Falcon wel een bont-gen heeft word het 75% kans op bont erbij, en ook weer als je merrie homozygoot voor bont is 100%

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 16:39

Hé cool zeg!!! OK dan! Hartstikke bedankt

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 16:43

Heb van supertje geleerd Tong uitsteken dat ze van die kleine ronde vlekken in het wit krijgen als ze homozygoot bont zijn, dus dat zal Sayla dan niet zijn. Volgens mij heeft Falcon geen bontfactor, maar dat weet ik niet zeker (heb hm nog niet in t echt gezien)

Is vos nu eigenlijk dominant of niet. Ik bedoel kan er in Sayla nog een andere kleur "verborgen" zitten. Of vererft ze alleen 50% bont 50% effen en vos?!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 22:46

Party!!Niemand meer...Verward Schijnheilig

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 02:17

Vos is NIET dominant, integendeel, het is de meest recessieve faktor.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 09:36

lageveld schreef:
Vos is NIET dominant, integendeel, het is de meest recessieve faktor.


Dus dan vererft mijn merrie alleen vos en dan bont of effen.
Bij dekken met bv een zwartbonte zal dan zwart of zwartbont naar voren komen of de zwartbonte moet het recessief gen vos hebben dan is er weer kans op vos...?!

Zijn er verder leuke boeken/internetsites over kleurvererving... Verward

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 21:46

....en als ik dus een vosbonte zou willen, dan zou ik in iedergeval met een vosbonte moeten dekken Verward .....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:30

Ik heb nu even geen tijd om er opnieuw in te duiken, maar heb een poosje terug deze dingen opgezocht op internet en in boeken... Zal even kijken of ik nog wat sites opgeslagen heb staan voor je!


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:33


grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 18:06

OK dan! hééél erg bedankt --> nu heb ik heel wat te lezen, ben benieuwd Tong uitsteken