het Arabo-Friese Sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

het Arabo-Friese Sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 10:06

Kom op 7 mei naar de Algemene Ledenvergadering


Op vrijdagavond 7 mei vindt in de foyer van het KNHS-Centrum de Algemene Leden- en Ledenraadsvergadering plaats. De aanvang van de Ledenraadvergadering is 19.30 uur, maar de foyer is open vanaf 18.30 uur.
Wat niet iedereen weet, is dat alle leden van het NRPS de Ledenraadsvergadering vanaf de 'publieke tribune' kunnen bijwonen.

Dat kan heel interessant zijn, gezien de items die aan de orde zullen komen: onder andere de beslissing over het aanvaarden van een vierde fokrichting van het NRPS, het Arabo-Friese Sportpaard; de verkiezing van een nieuwe voorzitter met als kandidaat P.H. Wijlhuizen uit Stadskanaal; en het Algemeen Beleid.

Aansluitend aan de Ledenraadsvergadering begint om 21.00 uur de Algemene Ledenvergadering met onder meer een presentatie van het Arabo-Friese Sportpaard door Jan Driessen en het afscheid van aftredende bestuursleden.

Genoeg redenen dus om op vrijdagavond 7 mei naar Ermelo te komen en de jaarlijkse vergaderingen van nabij mee te maken.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 10:07

Ik heb iets gemist.

Wat is nu precies een "het Arabo-Friese Sportpaard"??

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:17

Fries x Arabier of zo Verward

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:43


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:46

joshua schreef:
http://www.arabofriesiansporthorses.net/

Pagina van de arabo fries. Geloof dat de friezen worden gekruist met arabieren om zo meer snelheid te krijgen!



Waar moeten ze meer snelheid voor krijgen dan?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 10:48

joshua schreef:
http://www.arabofriesiansporthorses.net/

Pagina van de arabo fries. Geloof dat de friezen worden gekruist met arabieren om zo meer snelheid te krijgen!


Dit is toch de Belgische kant.
Maar gaat nu ook het NRPS daarmee beginnen??

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:57

Dat vroeg ik me nou ook al af Ceasario Verward (wel een leuk idee om ruzie te kweken met het FPS trouwens Knipoog Die zijn fel tegen het kruizen van Friezen en Arabieren als ik me niet vergis...)

Het is dat ik straks tentamen heb tot een uur of half zeven, anders was ik uit pure nieuwsgierigheid naar de redenatie hierachter wel even naar Ermelo getuft Haha! (is ook veel leuker dan tentamen over die stomme rotnieren...Verdrietig )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:07

is ook veel leuker dan tentamen over die stomme rotnieren
Wel belangrijk om geen dikke benen te krijgen. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:12

Pipo"]
[quote="joshua schreef:
Pagina van de arabo fries. Geloof dat de friezen worden gekruist met arabieren om zo meer snelheid te krijgen!


Waar moeten ze meer snelheid voor krijgen dan?
[/quote]

Naar ik begrijp zijn de dieren vooral in gebruik in het aangespannen (marathon) rijden. Friezen staan mooi in de dressuur maar hebben matig uithoudingsvermogen en weinig basistempo in de marathontrajecten, door deze kruising hopen ze dat te verbeteren en toch een koel karakter te houden.

Ik ben er niet zo stuk van, maar ik heb ook niet zoveel met friezen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:14

Er stond een heel artikel in de Prhyso van deze maand, ik heb het echter niet gelezen en inmiddels is het blad al bij het oud papier beland.
Wellicht een andere liefhebber die het over kan typen?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:15

ceasario schreef:
is ook veel leuker dan tentamen over die stomme rotnieren
Wel belangrijk om geen dikke benen te krijgen. Haha!


Haha!

Dat is helemaal waar *LOL* Wat een gevatte opmerking op zo'n druilerige vrijdagmorgen Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:15

ArwenLune schreef:

Naar ik begrijp zijn de dieren vooral in gebruik in het aangespannen (marathon) rijden. Friezen staan mooi in de dressuur maar hebben matig uithoudingsvermogen en weinig basistempo in de marathontrajecten, door deze kruising hopen ze dat te verbeteren en toch een koel karakter te houden.

Ik ben er niet zo stuk van, maar ik heb ook niet zoveel met friezen.


Dan neem je toch gewoon een ander ras voor de kar die wel uithoudingsvermogen heeft Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:16

Citaat:
Friezen staan mooi in de dressuur maar hebben matig uithoudingsvermogen en weinig basistempo in de marathontrajecten, door deze kruising hopen ze dat te verbeteren en toch een koel karakter te houden.



Kunnen mooi die bloederige Warmbloeds straks vervangen. Knipoog
Kon wel een eens markt voor zijn.

[FA] Bloedpaarden.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:24

Ik zit net naar dat topic te kijken *LOL* Heb nu alleen geen tijd om het helemaal te lezen Verdrietig Vanavond maar

Iemand toevallig de Phryso bewaard Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:46

KWPN. Ik ben diep teleurgesteld in het NRPS sinds ze ook Arabo-friezen registreren en daar grote plannen mee hebben.
Jammer, ik dacht dat ze juist een keer de goede kant uit wilden.

Dit is een stukje dat Missouri een keer schreef in een eerder topic!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:54

Het is een rare, maar gewaagde combi. Opzich ziet het erniet verkeerd uit, maarals dit de toekmost van het nrps moet worden

- Offline -

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:55

Pipo"]
[quote="ArwenLune schreef:

Naar ik begrijp zijn de dieren vooral in gebruik in het aangespannen (marathon) rijden. Friezen staan mooi in de dressuur maar hebben matig uithoudingsvermogen en weinig basistempo in de marathontrajecten, door deze kruising hopen ze dat te verbeteren en toch een koel karakter te houden.

Ik ben er niet zo stuk van, maar ik heb ook niet zoveel met friezen.


Dan neem je toch gewoon een ander ras voor de kar die wel uithoudingsvermogen heeft Verward
[/quote]

Dat heb ik dus ook. Waarom twee rassen, die in mijn ogen totaal niet bij elkaar passen, dan gaan kruisen om dit te krijgen? Ik vind dat te zot voor woorden en zonde van beide rassen.

'Paint' it 'Black'

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:01

hallo weten jullie hoe groot dat stuk is in de Phryso, als ik nu ga typen ben ik over 2 uurtjes wel klaar Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:03

Dan wacht ik wel 2 uur Haha!

- Offline -

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:06

ik ben al aan het typen Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:14

Ach, jij hebt toch nooit iets te doen Barb Tong uitsteken

'Paint' it 'Black'

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:19

Fasel schreef:
Ach, jij hebt toch nooit iets te doen Barb Tong uitsteken


nee vandaag niet, heb je gezien wat voor weer het is??
ik ga geen lesgeven in dit pokkeweer!

Ik moet nog een klein stukje en dan is het af, is mijn typediploma toch nog ergens goed voor Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:28

Oke hier dan het stuk zoals het in de Phryso van deze maand stond:

Vechten voor druppeltjes Arabisch bloed

Jan Driessen uit het Belgische Maaseik is in Friezenkringen vooral bekend als de man die Romke 234 terughaalde uit Tsjechie-Slowakije, die Romke-zoon Yk 339 goedgekeurd kreeg en die zich in elk woord dat hij spreekt en elk stuk dat hij schrijft afzet tegen het in zijn ogen luie Tetman-bloed. Dat hij op het moment dat u dit leest eigenaar is van de nogal flink vol Tetman-bloed zittende verrichtingstopper 2004 Dries 421 (Jasper x Hearke) doet even niet ter zake vind hij zelf.

Driessen is foktechnisch advisieur van de Vereniging Arabo_Friesche Sportpaarden. Dat is zoiets als vloeken in de kerk. Maar Driessen is niet bang. Hij kwam op 17 maart jl. naar het hol van de leeuw. Zo’n tachtig mensen kwamen in Heerenveen naar hem luisteren, onder wie stamboekdirechteur Ids Hellinga en de voorzitter van de Hengstenkeuringscommissie, Harrie Draaijer. Jan Driessen experimenteert al meer dan dertig jaar met Arabisch bloed in de Friezenfokkerij. Hij doet dat zeer selectief. Een paar procent van die kwlaiteit, een paar druppeltjes is genoeg om de machiene goed te ‘smeren’, zegt hij. In de praktijk lijkt hij het gelijk aan zijn zijde te hebben. Het vierspan Arabo_Friezen van de Belgen Gert Schrijvers en Jef Aerts strijdt al jaren mee aan de top in de vierspansport en is zelfs in staat internationale wedstrijden te winnen.

Net echt
De vierspanpaarden zien eruit als Friezen, ze zijn gitzwart, hebben flinke manen, staart en sokken, maar ze voeren tussen de tien en twintig procent Arabisch bloed. Dat is erin gebracht via de hengst Ras, een product van de zwarte woestijn Arabier Gharib ox uit niemand minder dan de moeder van Hearke 254, de model preferente Gelbrich. Dat was een lucratief slippertje. In de Arabo-Friezenfokkerij is Ras het paradepaard. Driessen is verketterd voor zijn kruisingsafbeid, maar hij ging door. Bij het Anglo European Studbook (AES) zijn inmiddels vier Arabo-Friezen geregistreerd als dekhengst. De bekendste is Yk Dark Danilo, die in het succesvolle vierspan meeloopt. Hij is ook in Nederland via KI voor Friese merries gebruikt, al wordt niet duidelijk hoe vaak. Hengstenhouder Hendrik Pol in Lippenhuizen had ham vorig seizoen in de aanbieding.

Uithoudingsvermogen
Driessen maakte begin jaren zeventig van de vorige eeuw kennis met de samengestelde mensport. Hij kwam er al snel achter dat de volbloed-Fries net even iets tekort kwam om in de top mee te doen. ‘Ze hebben helaas niet voldoende uithoudingsvermogen’. Toen hij zich er verder in verdiepte kwam hij er achter dat het hart van een renpaard negen maal zo groot is als het hart van een Fries. Ook zat het niet goed met de korte bespiering van de Fries. ‘Ik heb honderd Friezen uitgeprobeerd voor ik er twee had die de marathon konden uitlopen’. In Dalfsen experimenteerde intussen Rudolf Krudop met Arabisch bloed in Friezen. Het stamboek moest er niets van hebben, al was de hengst Quibus destijds een eyecatcher. Driessen kwam er al snel achter dat het niet moest zoals gebeurde bij bijvoorbeeld de Haflingers en de Freibergers, waar volop met Arabieren werd ingekruist. Zijn filosofie is om steeds terug te kruizen op een Fries. ‘Tot maximaal twintig procent Arabisch bloed is perfect’.

Marathon is maatstaf
Driessen heeft voor het uitpluizen van zijn Arabo-Friezenfokkerij stambomen bestudeerd tot in de tiende generatie van de moederlijn. ‘Dicht bij Mark is niet geschikt’, zei hij keihard in Heerenveen en dat terwijl zijn Jasper-zoon (v. Olof-v. Reitse-v. Hearke-v. Mark) x (v. Mark) op dat moment de sterren van de hemel liep in het verrichtingsonderzoek. Dat is allemaal leuk meegenomen, aldus Driessen, maar het gaat erom dat een paard een marathon moet kunnen lopen, het liefst zelfs twee marathons achter elkaar. Daar zijn lichte paarden voor nodig, die niet uit de landbouwlijnen komen. Die kunnen de staptrajecten, de sneldraf en de galop op hun sloffen doen. ‘We moeten af van het keuringspaard, maar wel de Friese uitstraling bewaren’, aldus Driessen. Hij geeft niet om exterieurpredikaten. Voor hem telt slechts het sportpredikaat. ‘Verrichtingsonderzoeken zeggen weinig. Wij toetsen aan de praktijk’.

Slimmer dan de echte?
Ook in de dressuursport heeft hij hoge verwachtingen van de Arabo-Fries. Hij verwacht dat ze gemakkelijk de Prix St. George en zelfs de Intermediaire kunnen halen. De Arabo-Fries, zegt hij, is namelijk intelligenter dan de gemiddelde Fries. In de selecties zoals Driessen en zijn vrienden voor ogen staat, zo kwam naar boven tijdens het vragenstellen in Heerenveen, bestaat geen ruimte voor paarden die last hebben van maneneczeem terwijl ook een omvallende manenkam uit den boze is. ‘Als een Spanjaard achter een paard staat en ziet dat de manenkam omslaat, misschien maar een half centimetertje, dan koopt ‘ie dat paard niet’. Driessen zegt dat elke hengst die dat krijgt er bij zijn club direct wordt uitgegooid. ‘Het zijn zeer vervelende dingen voor het gebruik in de sport en het is erfelijk’. De vereniging is gevestigd in Belgie. De voorzitter is Jef Aerts, maar de schatbewaarder, zoals de penningmeester daar heet, is Cor Driessen en die woont in het Nederlands-Limburgse Swalmen. De gebruikers van de Arabo-Friezen willen geen eigen stamboek. Wie zijn paarden wil laten registreren, wordt aangeraden dat te doen bij het genoemde AES of bij het Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek (NRPS), waar van oudsher ook altijd Arabisch bloed werd ingekruist. Als het FPS een huwelijksaanzoek zou doen, zoals een vragensteller opperde, zal Driessen met zijn club daar niet afwijzend tegenover staan, want ‘wij zijn enorm grote Friezenliefhebbers’. Hij wees er in dat verband ook nog eens op dat in de Tachtigjarige Oorlog ook al veel Spaans en Arabisch bloed in het Friese paard is ingekruist.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:29

Ik denk dat het een voorlopige regeling is tot ze met een eigen stamboek beginnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 12:41

Citaat:
Oke hier dan het stuk zoals het in de Phryso van deze maand stond:

Vechten voor druppeltjes Arabisch bloed


Prachtig verhaal.
Hier zie je ook weer dat fokken een echte hobby is.
En waar een fokker zich niet laat lij(ei)den door een stel Stamboek -bobo's. OK dan!


Krijgen we eindelijk ook een fries met lendenmechanisme ??? Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers