Drachtige merries met onafgespeende veulens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Drachtige merries met onafgespeende veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:01

Achter de pensionstal waar wij staan is een veld dat gebruikt word door een fokker verderop. Hij heeft daar 3 drachtige merries staan die zo te zien in Mei/Juni gaan bevallen, met de veulens van vorig jaar er nog bij. Die veulens zijn nooit afgespeend.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de natuur dit regelde door de melk een andere (vieze) smaak te geven zodra het lichaam van de merrie het niet meer aankan, maar deze jaarlingen drinken (nog? weer?) bij de merrie!

De merries zien er niet best uit, tamelijk schonkig allemaal. Kan ook niet anders als ze tegelijkertijd zogen en in het laatste stadium van de dracht zitten lijkt me...

Weet iemand hier meer vanaf? Is het slecht of niet echt een probleem? Ik vind het een hele rare situatie....

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:23

vreemd, want in een kudde worden de veulens ook nooit afgespeend en regelt de natuur dat zelf. De merries geven na de 6de maand normaal geen melk meer of laten het niet toe. Zeker niet als ze opnieuw drachtig zijn.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:25

Moet je mee oppassen, normaal zal de merrie de jaarling verstoten, doet zij dit echter niet is er geen biest voor het volgende veulen.
Geen biest voor een nieuw geboren veulen is levensgevaarlijk. Biest bevat antistoffen en doet de darmpek afkomen.
Misschien niet slecht om de eigenaar daar op te wijzen, misschien is het hem op een of andere manier ontgaan. Ben je zeker dat ze drachtig zijn?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:35

Zeker weten zijn ze drachtig. Ik ken de fokker niet, de staleigenaren wel. Volgens hun heeft de fokker geen apart landje om de jaarlingen op te zetten. Ik zal ze zeggen dat het gevaarlijk is, kunnen ze het doorgeven. Maar die man moet dat toch zelf ook wel weten? Het is een bekende springruiter die niet zomaar voor de hobby fokt. Hoewel ik aan zo iemand z'n wijsheid twijfel als ik zulke situaties zie. Wie fokt er nu jaar na jaar veulens als 'ie niet eens ruimte heeft om de aanfok kwijt te kunnen?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:02

ArwenLune schreef:
Zeker weten zijn ze drachtig. Ik ken de fokker niet, de staleigenaren wel. Volgens hun heeft de fokker geen apart landje om de jaarlingen op te zetten. Ik zal ze zeggen dat het gevaarlijk is, kunnen ze het doorgeven. Maar die man moet dat toch zelf ook wel weten? Het is een bekende springruiter die niet zomaar voor de hobby fokt. Hoewel ik aan zo iemand z'n wijsheid twijfel als ik zulke situaties zie. Wie fokt er nu jaar na jaar veulens als 'ie niet eens ruimte heeft om de aanfok kwijt te kunnen?



tja, ik zou denk ik ook twijfelen aan z'n kennis van paarden. Inderdaad zullen de nieuwe veulens geen biest hebben en dat is heel gevaarlijk.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:28

petraaken schreef:
Inderdaad zullen de nieuwe veulens geen biest hebben en dat is heel gevaarlijk.


Sterker nog.... zonder biest gaat een veulen dood.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:45

alabastro schreef:
Moet je mee oppassen, normaal zal de merrie de jaarling verstoten, doet zij dit echter niet is er geen biest voor het volgende veulen.
Geen biest voor een nieuw geboren veulen is levensgevaarlijk. Biest bevat antistoffen en doet de darmpek afkomen.


Dit was het eerste wat ik dacht toen ik het bericht las. Lijkt mij inderdaad ook absoluut niet verstandig.