Welsh, schimmel vos geboren..maar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Welsh, schimmel vos geboren..maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 17:27

Hier thuis hadden mijn vriend en ik het over kleuren en hoe ze heten.
Toen kwam ik er eigenlijk op dat mijn welshje ook een rare kleur heeft.
Hij heeft een roan kleur.
Altijd een bruin/rood hoofd, en witte voetjes met zwarte knieen. Zwarte manen en staart. Verder is hij momenteel wit en verkleurd hij weer netjes tot bruin/rood over zijn lijf.
Als ik dan kijk op zijn papieren dan staat daar, schimmel vos geboren.
Hoe steekt dat nu in elkaar? Het is geen schimmel.

Joost, misschien dat jij hier enige uitleg over kan geven?


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:43

... De schetsers van het NWPCS weten niet zo veel van kleuren en de vererving daarvan. Een van onze merries is juist een schimmel, maar staat als vosroan op papier!
2 Jaar geleden wou de schetser van ons (toen)veulen, vos op papier zetten, terwijl het beestje duidelijk zwarte manen had!

Gelukkig mag je bij het WPCV nog zelf een schets maken van het veulen Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:53

Ach ja, mijn roan merrie staat als vos op het papier. De schetser had niet goed naar haar kruin gekeken waar je toch al echt kon zien dat ze roan was.
Maakt op zich niks uit. Wordt later bij stamboekopname wel veranderd.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 23:13

Idd hebben ze hem denk ik slapend geschetst, want toen ik hem met 2 maanden ging bekijken zag ik toch echt wel dat hij roan was. Hij was toen geheel bruin, maar had overal witte haartjes erdoorheen met een echt donker hoofdje (wat echt niet vanplan was wit te gaan worden)
Dan daarbij kan ik geen vos in hem ontdekken eigenlijk, ook toen niet. Hij is echt bruin met een rode gloed. Dus tja wie, schimmel vos geboren verzonnen heeft, ik weet het ook niet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:40

holly schreef:
Hier thuis hadden mijn vriend en ik het over kleuren en hoe ze heten.
Toen kwam ik er eigenlijk op dat mijn welshje ook een rare kleur heeft.
Hij heeft een roan kleur.
Altijd een bruin/rood hoofd, en witte voetjes met zwarte knieen. Zwarte manen en staart. Verder is hij momenteel wit en verkleurd hij weer netjes tot bruin/rood over zijn lijf.
Als ik dan kijk op zijn papieren dan staat daar, schimmel vos geboren.
Hoe steekt dat nu in elkaar? Het is geen schimmel.

Joost, misschien dat jij hier enige uitleg over kan geven?


De Roan faktor is iets anders dan de schimmel faktor. Het is, evenals schimmel, geen kleur maar een verdunning. Wordt ook wel als onveranderlijke schimmel benaamd.
Beide faktoren kunnen voorkomen in combinatie met de basiskleur. Bij Roan voornamelijk blijf je die zien.
Je hebt het over zwarte manen en staart, dus de benaming vos zal waarschijnlijk onjuist zijn. Hij/zij is dus blijkbaar een bruin-roan.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:42

Rinske schreef:
Ach ja, mijn roan merrie staat als vos op het papier. De schetser had niet goed naar haar kruin gekeken waar je toch al echt kon zien dat ze roan was.
Maakt op zich niks uit. Wordt later bij stamboekopname wel veranderd.


Een roan kan dus ook heel goed tevens vos zijn. Een vosroan dus Lachen De schetser heeft waarschijnlijk dan alleen de roan-faktor over het hoofd gezien maar had wel gelijk voor wat betreft de voskleur.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 00:47

Is roan dan iets wat men niet opgeeft als kleur als het veulen geschetst word?
Maar wat ik nu niet snap is dat er gekozen is voor schimmel vos geboren, want vos is ie niet en schimmel word je niet met zoveel zwart en een duidelijk nooit wit wordend hoofd toch?
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de kleur van de ouders mee hebben gespeeld.
Die zijn beide schimmel. Vervolgens heb je opa Vechtzichts Harmony die wit is en de andere opa Tyrcanol Apollo die Cremello is.
Misschien dus gewoon maar aangenomen dat hij wit zou worden?

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:05

Schimmels kunnen inderdaad vos geboren worden. Ik heb er ene gehad waarvan ik pas als jaarling kon weten welk kleur hij uiteindelijk zou krijgen. Het is niet vreemd dat de veulenschetser gemeld heeft schimmel vos geboren. Vooral als het veulen zeer jong is opgenomen.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:34

nou vos issie zowieso niet!
Pandor is bruin. En offie schimmels is of roan durf ik niet te zeggen. Misschien issie wel beide!
Dat er cremello in de lijn zit heeft niks te maken met schimmel en roan trouwens. Dat betekend alleen dat er een palomino of perlino na heeft gezeten en dat het cremegen niet is mee gekomen naar Pandor.

Alles verder goed met het menneke? Tis zo'n scheetje.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:56

Mijn vos merrie heeft op het papier de aftekeningen van de achterbenen verkeerd om staan. Ze letten daar idd niet echt op.
On topic, jouw pony klinkt idd als een roan. Voor zover ik weet worden die niet als schimmel geboren.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:54

holly"]
Hij heeft een roan kleur.
Altijd een bruin/rood hoofd, en witte voetjes met zwarte knieen. Zwarte manen en staart. Verder is hij momenteel wit en verkleurd hij weer netjes tot bruin/rood over zijn lijf.
[/quote]
Dit is een heel duidelijke beschrijving van een bruinroan pony, niet een vosroan pony
[quote="holly schreef:
Als ik dan kijk op zijn papieren dan staat daar, schimmel vos geboren.
Hoe steekt dat nu in elkaar? Het is geen schimmel.

Joost, misschien dat jij hier enige uitleg over kan geven?

We hebben zo ook wel eens een "vosroan" gefokt, die heel netjes wit is geworden. Roans schetsen is niet gemakkelijk, daarom worden ze met de drie jaar of ouder nog eens geschetst. Ik vind dat een heel acceptabele fout, het is moeilijk te zien. Verder ken ik een bruine pony die in zijn leven nog eens als vos beschreven is (zilverappel bruin). Kleuren zijn niet altijd gemakkelijk. Het feit is dat bruinroans, bruingeboren schimmels en bruinen met dezelfde kleur geboren worden. Sommige schimmels zijn als jaarling nog gewoon bijna bruin, zoals deze hieronder. Met haar 16 is ze nou netjes vliegenschimmel.
Afbeelding

Melanie5: foute aftekeningen zijn een heel kwalijke zaak. Je moet aftekeningen altijd meteen controleren bij de schets. Het beste is een foto te hebben waar het veulen bij de moeder zoogt. Ik ken een heel kwalijk geval waarbij iemand het stamboek heeft opgelicht door veulens te verwisselen en het stamboek te vermelden dat de schetser fout zat..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 22:02

joostvangestel"]
[quote="holly schreef:
Hij heeft een roan kleur.
Altijd een bruin/rood hoofd, en witte voetjes met zwarte knieen. Zwarte manen en staart. Verder is hij momenteel wit en verkleurd hij weer netjes tot bruin/rood over zijn lijf.

Dit is een heel duidelijke beschrijving van een bruinroan pony, niet een vosroan pony
[/quote]

Als ik er een vos naast zet, is het duidelijk geen vos, maar bruin.
Op het moment dat ik hem naast een bruine zet (die we ook hebben) is hij rood van kleur. Dus bruinrood.

Bonnigje foei, niet weten of hij roan is, miepke je kent hem verdorie vanaf 4 maanden.
Vorige week was het menneke (inmiddels iets minder menneke) nog wit en nu word hij alweer bruin(bruinrood). Anders dan roan kan ik er niet van maken denk ik.
De buurvrouw kwam vertellen dat ze van hem geschrokken was. Ze had sochtens uit het raam gekeken en zag ineens een schimmel en was dus gaan kijken wat ik met het kleine bruine ponytje had gedaan Tong uitsteken

Oke anders dan. Hij is nu nog vrij wit, maar het regent nu veel en als hij nat is is hij bruiner.

Ik heb me helemaal suf gezocht of ik nog ergens een foto van hem kon vinden op de pc en heb er een gevonden van hem met 5 maanden.
of hij duidelijk genoeg ik weet ik niet.
Afbeelding
Hij is dus nu wit op zijn hoofd en benen na.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 07:56

Ik bedoel Holly dat hij volgens mij ook nog volledig schimmel kan worden.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 14:19

Oke dan snap ik je.
Nee helemaal schimmel lijkt hij me niet te worden.
Dat zie ik dan weer aan het hoofd wat niet mee verkleurd en het te veel aan zwart hebben. Ook de manen en staart zijn te zwart voor het ooit helemaal schimmel kunnen worden.
De steeds veranderende vacht kleur van echt bruin/rood naar wit, is ook te sterk om echt ooit spierwit te kunnen worden.
Het maakt mij in feite niets uit hoe hij zal worden, maar ik gok erop dat hij geen schimmel zal gaan zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers