Merrie dekken maar door wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:09

Zal Negro dan geen te zware hals doorfokken? Ik heb al negro's gezien waarvan ik vind dat ze als 3 of 4 jarige al een hele zware hals hebben.

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 13:30

Oke mijn lijstje met eisen.

Dressuur
Veel schoudervrijheid
Niet te lang gelijnt
Luxe rijtype
Moet groot fokken
Liever geen schimmel

Dekgeld...tja wat kost dat tegenwoordig in Euro's.....als ik zeg dat ik max 1200 kwijt wil....gaat dat dan lukken??? Ik weet dat als ik een leuke hengst weet en waar ik echt wat aan heb niet op 100 euro zal kijken...als ik dit ga doen wil ik het ook goed doen. Maar wil niet zeggen dat ik nu alleen maar naar dure hengsten kijk.....Alabastro vind ik qua gangen ook leuk verder ken ik hem niet weet dus helemaal niet hoe die het doet...weet alleen dat het dekgeld niet bijzonder hoog is. Dus laten we het zo zeggen.....de hengst moet gewoon aan de eisen voldoen.

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 13:31

Nou ik heb een Negro van mijn merrie...heeft zeker geen zware hals...het fotootje onder mijn naam (weet ff niet hoe je dat noemt) is Untouchable nakomeling van Negro en mijn merrie

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:43

SheDevil, je wil een niet te lang gelijnde hengst. Je merrie is idd. vrij lang, staat behoorlijk in het rechthoeksmodel. Maar ik zou toch niet voor een te korte rug gaan. Want je Negro nakomeling is al een stuk korter in de rug en korter dan dat moet het toch niet worden denk ik zelf.

Want een korte rug lijkt misschien makkelijker bij elkaar te rijden, maar is ook een stuk stugger. Vergelijk het met een plank. Een korte plank kan je minder laten doorbuigen dan een lange plank. Dat is toch soepeler.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:45

hengsten die mogelijks aan je lijstje voldoen.

Florencio, zeer luxe type, super gangen, vergrotend fokken? denk het wel als je meerdere Florestans vergelijkt.

Sultano, goede gangen, niet de super schoudervrijheid maar meer dan voldoende, fokt zeker vergrotend

Rubiquil, fokt vergrotend met veel schoudervrijheid, super karakter, fokt naar het schijnt meer richting de merrie. Bij die van mij klopt dat min of meer.

Radetzky (zoon van Rubiquil) moet nog 3 worden volgende week. Deze hengst is luxer van type dan zijn vader, veel schoudervrijheid, rustig karakter, wil niets liever dan geknuffeld worden. Clown

Ferrolan, fokt niet echt klein (toch degene die ik heb gezien), tamelijk luxe fokkend (ook van degene die ik heb gezien), heeft voor zover ik kan beoordelen veel schoudervrijheid. Minpuntje is wel de wat weke rug maar ik weet niet in hoeverre hij die doorfokt.

Krack C, fokt zeker luxe typjes met veel schoudervrijheid niet perse langelijnd maar gaat open langsachter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:02

Sultano zal niet helpen bij het fokken van een moderner dressuurpaard met Sultan en Roemer erachter, Rubiquil zo mogelijk nog minder! Rubinstein staat bekend als een hengst die juist bloed nodig heeft, de rest van de moederlijn van Rubiquil is super ouderwets.
Krack C staat er om bekend nogal te strooien wb stokmaat, ik zou die gok niet nemen als je een merrie hebt waarbij de maat niet echt verankerd is.


Met 1200 euro heb je een heel aardig budget hoor
Er zijn er maar weinigen die daarboven zitten.
Ik weet niet wat Oscar aan maat vererfd, maar weet wel dat hij enorm sjieke nakomelingen die echt fantastisch kunnen bewegen. De nakomelingen die ik er van gezien heb neigde meer naar het vierkantsmodel als naar het rechthoeksmodel.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:10

Zou Obelisk wat voor haar zijn? Ik hoor toch ook veel positieve verhalen over die hengst.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:31

Op de 1e pagina: Sjuimpje schreef:
Een hengst die veredeld, maat meegeeft en een goed front heeft/geeft met schoudervrijheid is Obelisk.

Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:45

Rubin Royal is ook nog een optie. Zowel achter als voor goed. En zelf ook aan de maat. Een hengst met heel veel souplesse die nog niet zo bekend is in Nederland maar dat komt nog wel Knipoog en dan heb jij er alvast 1...

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 22:06

Sjuimpje....het veulen wat bij jou op je site staat is er toch ook 1 van Obelisk? Zo eentje wil ik er ook...die is echt mooi OK dan!

Maar of mijn merrie dat kan... Verward

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:10

Krack C zal ik mee oppassen. Idd zoals Sjuimpje zegt hij stooit met de maat. Ik rijd op dit moment twee nakomelingen van hem. De ene is 1.63 en de andere is 1.70 en zal nog wel een paar cmters groeien. Maar allebei hele luxe types, hoogbenig en allebei met een elegante lange (goed bespierde) hals!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:57

Het veulen van vorig jaar is een Flemmingh, ik verwacht over 6 weken een Obelisk veulen.
Flemmingh geeft ook rassige nakomelingen, maar ook deze hengst zou ik alleen gebruiken als de maat wat sterker verankert ligt in de genen van de merrie.

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:31

mmm...het blijft allemaal moeilijk. Er zijn heel veel mooie hengsten maar de vraag blijft wat is verstandig. Dit weekend reed er een paard mee wat tussen de 180 en 190 lag....dat is ook niet de bedoeling.

Mijn merrie heeft voordat ze van mij was ook al een veulen gehad maar ik weet niet verder hoe en wat. Ze is 163 en mijn hengstje is nu 161 en wordt in Augustus 3 jaar. Negro vererfd klein (heb ik me laten vertellen) dus op zich valt het dan wel mee, de maat van mijn hengstje bedoel ik.

Ik moet er gewoon nog eens heel goed over na gaan denken....weet op dit moment echt niet wat goed is.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:34

Over de grens kijken is ook niet verkeerd.
Heb je toch wel meer keus.