Een merrie ,die een merrie dekt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Een merrie ,die een merrie dekt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 22:27

Misschien alweer een stomme vraag,maar misschien ook (alweer) voor een aantal ervaren mensen hier normaal.
Dit is mijn probleem;
een merrie is weer hengstig geworden,helaas na de 2de keer insemineren,en een andere merrie krijgt ineens hengstengedrag. Verward
De ene merrie dekt de andere hengstige merrie(zover de daad gedaan kan worden dan Haha! ),maar daarnaast gedraagt deze dekkende merrie zich ook alsof ze de hengst van de kudde is.Ze piept en brult,kijkt de hele tijd om zich heen alsof ze voor de anderen oplet.Deze merrie is sowieso hoog in rangorde,deze twee merries zijn zelfs de 2 hoogste in de rangorde.
Is dit normaal?Wat is hier aan de hand?

Wat foto's om te laten zien:
(de rode/vos/sorrel merrie heeft "grote" uiers,mocht je "iets" opvallen,dus dit zijn geen "mannelijke"delen! Haha! )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:29

De smeerlappen! Ik denk dat het dominatie gedrag is, dat zie je ook wel eens bij teefjes. Verder heb ik het nog nooit gezien.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:31

ben ooit toen ik hon nog niet had bij een kudde shetlanders wezen kijken omdat er 1 van tk stond.
2 merries waren hengstig, en niet een beetje maar als de ziekte!
Die zaten ook continu op elkaar.
Tochtige koeien doen het ook

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:33

Save sex iig :

Als je roedeltje kippen hebt zonder haan, dan krijg je dit gedrag ook te zien. Bij paarden heb ik het in deze extreme vorm nog niet zelf meegemaakt.
Sugar 'murmelt' ook wel als Missy hengstig is, kompleet met 'hengsten'nek, maar ze klimt er niet op.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:38

heel normaal dominatie gedrag. Het zal je toch wel opvallen dat die merrie ten minste tegenover die andere dominant is.

ahintofte
Berichten: 158
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Nederhorst den Berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:51

Indien de merrie die dekt drachtig is heeft het vaak te maken met verandering van hormonen in het lichaam.
2 van mijn merries vertonen hetzelfde gedrag... schouwen/springen etc bij andere merries als ze drachtig zijn! Ze gedragen zich dan echt als hengst!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:06

ahintofte schreef:
Indien de merrie die dekt drachtig is heeft het vaak te maken met verandering van hormonen in het lichaam.
2 van mijn merries vertonen hetzelfde gedrag... schouwen/springen etc bij andere merries als ze drachtig zijn! Ze gedragen zich dan echt als hengst!

Die ervaring heb ik idd ook! De eerste keer dat mijn merrie zo deed wist ik niet wat me overkwam, maar nu weet ik wel beter... ze maakt zich groot, krult haar nek op als een hengst, bromt als een hengst en drijft als een hengst. Ze is de eerste helft van haar dracht erg bazig en dominant. De laatste maanden is ze juist erg knuffelig en wil ze het liefst bij je op schoot. Ja, die hormonen brengen heel wat teweeg bij zo'n merrie!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 23:19

ahintofte schreef:
Indien de merrie die dekt drachtig is heeft het vaak te maken met verandering van hormonen in het lichaam.
2 van mijn merries vertonen hetzelfde gedrag... schouwen/springen etc bij andere merries als ze drachtig zijn! Ze gedragen zich dan echt als hengst!

Ze is dragend,als het goed is ,tenminste!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:22

Kimberly is precies zo. Ze bezet dan ook de 2e plaats in de rang van de kudde. Ze doet het alleen niet bij haar moeder. Maar dat is de baas!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:48

Ik ken wel een merrie die ineens hengstengedrag ging vertonen. Brullen, dekken etc.
Ze bleek later baarmoederkanker te hebben en daardoor veranderden haar hormonen. Ik zou het toch maar een beetje in de gaten houden voor de zekerheid.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:11

Merries met een tumor op de eierstok kunnn zich ook plots gaan gedragen als hengsten. Dat zal hier wel niet het geval zijn....

Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:43

Een van mijn merries heeft ooit een granulosaceltumor op een van haar eierstokken gehad. Deze tumor produceerde mannelijke hormonen, en ze gedroeg zich dus ook als een hengst. Maar dit zal bij jouw merrie wel niet de oorzaak zijn, aangezien ze verondersteld wordt drachtig te zijn. De tumor bij mijn merrie is operatief verwijderd.

Sorola

Berichten: 156
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Helvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:21

haha bij paarden had ik het op deze manier nog nooit gezien! Van tochtige koeien wist ik! Haha!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:23

alabastro schreef:
heel normaal dominatie gedrag. Het zal je toch wel opvallen dat die merrie ten minste tegenover die andere dominant is.


Heb ook gehoord dat merries gedrag van de hengst immiteren oom aan te geven dat ze boven andere merries staan. denk dat hier wel sprake van is...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:47

opties zijn , natuurlijk gedrag doordat er geen mannelijke dieren bijstaan
dan kan een merrie ook dekgedrag vertoenen

hormonen schommelingen door eventuele dracht


of een gezwel aan eierstok(ken)
dit heeft de merrie van een kennis van me , die is ook echt hengst momenteel, brullen naar merries , dekken en ander hengstengedrag

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:50

hoop meegemaakt maar dit nog niet Haha! Haha! Haha!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:11

Mijn vorige merrie vertoonde dit gedrag ook ineens en het was in haar geval idd hormonaal ze had namenljk een cortosonenkuur gehad.
Had het ook nog nooit meegemaakt dus heb het toen nagevraagd aan mijn da .Verder gedroeg ze zich trouwens ook als een hengst ging trouwens na een paar weken weer over.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:29

sorry hoor misschien een hele of topic vraag, maaruh waar zijn deze foto's gemaakt ????

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:50

gijsenkim schreef:
hoop meegemaakt maar dit nog niet Haha! Haha! Haha!

Dat dacht ik dus ook ,toen ik dit zag!! Haha!
Dit heeft overigs maar 1 dag geduurt,ze zijn nu weer normaal!Alleen,...het zit er dik in dat de grijze merrie dus niet dragend is Boos! Huilen .
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 09-06-04 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:51

Whiz schreef:
sorry hoor misschien een hele of topic vraag, maaruh waar zijn deze foto's gemaakt ????

Dat is bij mij achter in de wei.Waarom??

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:27

Verroest, ik dacht dat ik alles al zo'n beetje gezien had, maar deze kende ik toch niet.........

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:42

ik heb dit wel vaker gezien
ook ruintjes die elkaar dekken
het is best wel grapig Tong uitsteken