Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:16

Oke Anna dan begrijp ik het. Jij constateert niet (dat vergt wetenschappelijk bewijs namelijk)... Jij vindt...
En de KWPN vindt....

En jullie (jij en de KWPN) zijn het niet eens...
Dat maakt het een interessante discussie en een interessante stelling, maar wel eentje die ik graag wetenschappelijk onderlegd zou zien. Zeker omdat jij stelt (tot nog toe zonder bewijs) dat springpaarden met een horizontale nek (whatever that may be zonder duidelijke omschrijving) gehandicapt zouden zijn...

Ik hoop dat andere lezers van dit topic daar een bijdragen aan kunnen leveren.

Dus:
1. wat is de definitie van een horizontale nek
2. in welke mate (bewezen) draagt een horizontale nek al dan niet bij tot resultaten in de springsport
3. in welke mate (bewezen) veroorzaakt een horizontale nek een gehandicapt paard (ook voor gehandicapt paard ontbreekt overigens een eenduidige definitie)

Wie neemt de uitdaging aan?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:23

Ik ben bang dat punten 2 en3 niet te bewijzen zijn. Want dat vraagt om een echt wetenschappelijk onderzoek, wat imo onmogelijk is voor een paar bokkers.
Maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar wat nou precies de criteria voor een horizontale of verticale hals zijn. Als je daar uit bent kun je misschien naar sportresultaten kijken, maar dan nog is het helaas geen echt bewijs.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:37

OK Anna, eens even kijken of we hetzelfde onder horizontale en verticale halsaanzet verstaan, en we dus niet langs elkaar heen zitten te praten. Wat vind je bv. van de halsaanzet van Quidam de Revel (zie bv. http://wf108.lerelaisinternet.com/rever ... quidam.htm
Is in mijn ogen vrij horizontaal. Toch is het een van de betere springpaarden(verervers). Hoe zie jij dit?

[edit anya:] punt achter link weggehaald zodat de link het doet...

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 11:45

caranthir schreef:
Ik ben bang dat punten 2 en3 niet te bewijzen zijn. Want dat vraagt om een echt wetenschappelijk onderzoek, wat imo onmogelijk is voor een paar bokkers.
Maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar wat nou precies de criteria voor een horizontale of verticale hals zijn. Als je daar uit bent kun je misschien naar sportresultaten kijken, maar dan nog is het helaas geen echt bewijs.


In IDS nr. 11 2003 staat het springpaard met de ideale KWPN horizontale hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:50

Landadel:
Afbeelding
Caretino:
Afbeelding
Dus ... Landadel en Caretino hebben een verticale hals en Barbria een horizontale??
Barbria:
Afbeelding

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:51

Anna42 schreef:
In IDS nr. 11 2003 staat het springpaard met de ideale KWPN horizontale hals.


Volgens mij staat er niet bij die foto dat dat de ideale kwpn horizontale hals is hoor

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 11:52

_Piet schreef:
OK Anna, eens even kijken of we hetzelfde onder horizontale en verticale halsaanzet verstaan, en we dus niet langs elkaar heen zitten te praten. Wat vind je bv. van de halsaanzet van Quidam de Revel (zie bv. http://wf108.lerelaisinternet.com/rever ... quidam.htm
Is in mijn ogen vrij horizontaal. Toch is het een van de betere springpaarden(verervers). Hoe zie jij dit?

[edit anya:] punt achter link weggehaald zodat de link het doet...


Dat klopt de hals van Quidam is meer horizontaal dan die van Capitol I (de beste mondiale springvererver). Quidam staat in dit mondiale rijtje slechts op 45e plaats! Maar de hals van Quidam is aanmerkelijk verticaler dan het door het KWPN beoogde springpaard in IDS Nr. 11 2003.
Daarnaast zijn de kinderen van Quidam niet bepaald makkeljk te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:53

Waar staat Jalisco in het MONDIALE rijtje??
We switchen wel erg vaak van KWPN naar wereldwijd trouwens.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 11:55

ThePast03"]
[quote="Anna42 schreef:
In IDS nr. 11 2003 staat het springpaard met de ideale KWPN horizontale hals.


Volgens mij staat er niet bij die foto dat dat de ideale kwpn horizontale hals is hoor
[/quote]

Het is HET voorbeeld van de hals zoals die bij een springpaard hoort te zijn. Je gaat me toch niet vertellen dat dit een flauwekulfotootje is. Wat is dan het ideale gemiddelde waar de bolletjeskeurmeesters vanuit moeten gaan?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:57

Het is niet het voorbeeld van hoe het zou moeten zijn, dat maak jij er van.
Het is gewoon een foto die dhr. Rosie gebruikt om aan te geven wat een horizontale hals is.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:02

Anna42"]
[quote="_Piet schreef:
OK Anna, eens even kijken of we hetzelfde onder horizontale en verticale halsaanzet verstaan, en we dus niet langs elkaar heen zitten te praten. Wat vind je bv. van de halsaanzet van Quidam de Revel (zie bv. http://wf108.lerelaisinternet.com/rever ... quidam.htm
Is in mijn ogen vrij horizontaal. Toch is het een van de betere springpaarden(verervers). Hoe zie jij dit?

[edit anya:] punt achter link weggehaald zodat de link het doet...


Dat klopt de hals van Quidam is meer horizontaal dan die van Capitol I (de beste mondiale springvererver). Quidam staat in dit mondiale rijtje slechts op 45e plaats! Maar de hals van Quidam is aanmerkelijk verticaler dan het door het KWPN beoogde springpaard in IDS Nr. 11 2003.
Daarnaast zijn de kinderen van Quidam niet bepaald makkeljk te rijden.
[/quote]

Waar vind ik dit mondiale rijtje? Ik mee me een stuk in de Hoefslag te herinneren waar Quidam op éen stond, maar dit weet ik niet meer zeker.
Verder stel je dat Quidams niet makkelijk te rijden zijn. Dit klopt als je uitgaat van de Duitse rijstijl. Ik denk dat de Franse en Amerikaanse rijstijl beter past. Zoals al eerder gezegd: er zijn meerdere wegen naar Rome. Voor mijn gevoel is het niet allemaal zo zwart/wit.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:02

Anna42 schreef:
Daar heb je juist geen lage hals voor nodig, maar een goed ontwikkelde naar boven gewelfde hals die in zijn functie als balanceerstok het paard helpt om in deze meer technischer parcoursen sneller in balans te komen.

De resultaten van de huidige topspringpaarden van de verervers met een verticale en naar boven gewelfde hals bevestigen dit praktische feit.


Ja lekker met zo'n stoknek dr op Lekker vast in de nek, lekker vast in de rug, en vooral strak staand op de lendenen. Galopperen op die manier ook fijn, en zijn ook super te schakelen... niet dus Knipoog

Ook dressuurruiters roemen de "horizontale" paarden die fijn over de rug zijn en los in de hals. 9 vd 10 keer zijn die fijner te rijden als mening dressuurpaard.

De huidige springpaarden gaan ook allemaal terug op de "horizontaal" gebouwde paarden Knipoog

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 12:07

Dat is toch het voorbeeld van een horizontale hals. Als dit niet het voorbeeld is waarom staat er dan deze foto en geen andere? Mooie argumentatie. Het KWPN plaatst een foto van het springpaard met een horizontale hals als voorbeeld voor de fokkers en jij zegt dat dit niet het voorbeeld is. Dus moet het ideaal volgens jouw iets anders. Doe eens een greep uit de partjesgrabbelton en laat eens zien hoe de hals van het springpaard er anders uit moet zijn dan wat Rosie als voorbeeld weergeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:08

*wacht op antwoord*
Op diverse vragen, zie boven.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:10

Dhr. Rosie is het kwpn niet en schrijft gewoon artikelen onder zijn eigen verantwoording.
Het kwpn toont deze foto dus niet als voorbeeld voor de fokkers.
Dhr. Rosie toonde deze foto om te laten zien wat een horizontale hals is en zeker niet als voobeeld om maar zulke halsen te gaan fokken.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 12:11

_Piet"]
[quote="Anna42"][quote="_Piet schreef:
OK Anna, eens even kijken of we hetzelfde onder horizontale en verticale halsaanzet verstaan, en we dus niet langs elkaar heen zitten te praten. Wat vind je bv. van de halsaanzet van Quidam de Revel (zie bv. http://wf108.lerelaisinternet.com/rever ... quidam.htm
Is in mijn ogen vrij horizontaal. Toch is het een van de betere springpaarden(verervers). Hoe zie jij dit?

[edit anya:] punt achter link weggehaald zodat de link het doet...


Dat klopt de hals van Quidam is meer horizontaal dan die van Capitol I (de beste mondiale springvererver). Quidam staat in dit mondiale rijtje slechts op 45e plaats! Maar de hals van Quidam is aanmerkelijk verticaler dan het door het KWPN beoogde springpaard in IDS Nr. 11 2003.
Daarnaast zijn de kinderen van Quidam niet bepaald makkeljk te rijden.
[/quote]

Waar vind ik dit mondiale rijtje? Ik mee me een stuk in de Hoefslag te herinneren waar Quidam op éen stond, maar dit weet ik niet meer zeker.
Verder stel je dat Quidams niet makkelijk te rijden zijn. Dit klopt als je uitgaat van de Duitse rijstijl. Ik denk dat de Franse en Amerikaanse rijstijl beter past. Zoals al eerder gezegd: er zijn meerdere wegen naar Rome. Voor mijn gevoel is het niet allemaal zo zwart/wit.
[/quote]

Quidam staat 1 in de Nederland en 45e in de laatste mondiale WBFSFH breeding guide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:17

Het gaat weer lekker:

Volgens mij staat er in de strengen: De halsaanzet van een springpaard MAG wat horizontaler zijn. Niet.........hij MOET horizontaal zijn. Maar goed, ik zal het wel weer verkeerd lezen Scheve mond

Over het paraboolspringen waar jullie altijd zo heerlijk over klagen. Een jong paard springt inderdaad in de parabool. Die moet bukken en de schoft omhoog doen. Jullie vergelijken dan vaak jonge paarden met een Goldfever. Vroeger sprong Goldfever op een 1.20 parcoursje vast ook in de parabool. Dit is gewoon een middel om jonge paarden te testen en te beoordelen.

Op een 1.60 parcours kan geen 1 paard nog in een parabool springen. Dus die vergelijk is echt idioot en slaat nergens op.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:19

Pipo schreef:
Het gaat weer lekker:

Volgens mij staat er in de strengen: De halsaanzet van een springpaard MAG wat horizontaler zijn. Niet.........hij MOET horizontaal zijn. Maar goed, ik zal het wel weer verkeerd lezen Scheve mond


Zo lees ik het dus ook!
Misschien dat iemand beide artikelen even helemaal in kan scannen zodat iedereen precies kan lezen wat er staat en hoe het bedoeld wordt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:21

Wel handig om dat artikel erbij te nemen. Helaas kon ik het gister nog niet zo snel vinden, anders had ik het al wel even overgetypt. Dan zou ik even in mijn archieven moeten duiken.
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 29-04-04 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:21

Iedereen weet denk ik wel wat er staat.
Alleen wil iemand perse zijn eigen interpetatie aan het verhaal geven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:21

Ik heb gisteren het artikel van Rosie ingescanned en de deur uit gemailed, maar dat bestand staat dus thuis op pc. Als ik strakjes thuis ben, kan ik het wel plaatsen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 12:21

ThePast03 schreef:
Dhr. Rosie is het kwpn niet en schrijft gewoon artikelen onder zijn eigen verantwoording.
Het kwpn toont deze foto dus niet als voorbeeld voor de fokkers.
Dhr. Rosie toonde deze foto om te laten zien wat een horizontale hals is en zeker niet als voobeeld om maar zulke halsen te gaan fokken.


Dus Verkerk, Hamoen en al die andere medewerkers schrijven en keuren onder eigen verantwoording en de KWPN staat er als fokkerijorganisatie een beetje voor spek en bonen bij?
Rosie schrijft niet onder eigen verantwoording maar vertolkt de visie van het KWPN.
Blijft nog steeds de vraag open: wat is dan wel de ideale horizontale hals waar de springpaarden tegen gescoord worden?

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:24

Pipo schreef:
Het gaat weer lekker:

Volgens mij staat er in de strengen: De halsaanzet van een springpaard MAG wat horizontaler zijn. Niet.........hij MOET horizontaal zijn. Maar goed, ik zal het wel weer verkeerd lezen Scheve mond

Over het paraboolspringen waar jullie altijd zo heerlijk over klagen. Een jong paard springt inderdaad in de parabool. Die moet bukken en de schoft omhoog doen. Jullie vergelijken dan vaak jonge paarden met een Goldfever. Vroeger sprong Goldfever op een 1.20 parcoursje vast ook in de parabool. Dit is gewoon een middel om jonge paarden te testen en te beoordelen.

Op een 1.60 parcours kan geen 1 paard nog in een parabool springen. Dus die vergelijk is echt idioot en slaat nergens op.


Pipo, je maakt hier wel een punt. Ik weet niet of in het 1.60 geen enkel paard meer in de parabool kan springen, maar ik herinner me Larino nog als jonge hengst, en hoe prachtig die toen "uit de boog" sprong. Nu hij op hoog nivo meeloopt doet hij dit idd veel minder (althans toen ik hem laatst op het JIM zag). Ik blijf het trouwens wel een goede hengst vinden.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:24

Anna42 schreef:
Rosie schrijft niet onder eigen verantwoording maar vertolkt de visie van het KWPN.


Waar staat dat bij die artikelen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:24

LuvdaTossa schreef:
Wel handig om dat artikel erbij te nemen. Helaas kon ik het gister nog niet zo snel vinden, anders had ik het al wel even overgetypt. Dan zou ik even in mijn archieven moeten duiken.



Even overgetypt Verward

Rosie vertolkt natuurlijk wel de mening van het KWPN. Verder is het maar net hoe je het artikel wil lezen.

Bij ieder artikel kan je als je echt goed je best doet een aantal dingen lezen die geen waarheid bevatten. Daarnaast praten we niet over waarheden maar over meningen.

Iedereen heeft zijn eigen mening.