Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:27

Pipo"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Wel handig om dat artikel erbij te nemen. Helaas kon ik het gister nog niet zo snel vinden, anders had ik het al wel even overgetypt. Dan zou ik even in mijn archieven moeten duiken.



Even overgetypt Verward

[/quote]

Yep, kan heel snel typen met het toetsenbord dat we thuis hebben. En als ik niets om me heen heb, typ ik hele artikelen. Typ sinds een tijdje grote lappen tekst en ben dus goed getraind Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 12:31

ThePast03"]
[quote="Anna42 schreef:
Rosie schrijft niet onder eigen verantwoording maar vertolkt de visie van het KWPN.


Waar staat dat bij die artikelen Verward
[/quote]

Dan zouden we twee visies hebben die van Rosie en die van het KWPN. Kun je er zelf nog een touw aan vastknopen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:33

wat gaan we heerlijk of topic...
1. gesteld wordt dat het een voorbeeld van een horizontale hals is.
2. gesteld wordt dat het HET voorbeeld van een horizontale hals is.
3. ik heb nog steeds geen eensluidende definitie van een horizontale hals gehoord... En dat hoeft toch geen 10 pagina's te kosten die discussie?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:36

Anna42 schreef:
Dan zouden we twee visies hebben die van Rosie en die
van het KWPN. Kun je er zelf nog een touw aan vastknopen?


Dhr. Rosie heeft een mening. Die hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als de visie van het kwpn. Het kwpn is voor mij overigens de vereniging met al zijn leden.

Maar geef dan eens een voorbeeld van volgens jou gehandicapte kwpn springpaarden of dekhengsten. Misschien wordt het dan duidelijker.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:40

Edit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:41

Anna42, ik wacht nog op antwoord op mijn vragen, dus als je even tijd hebt Lachen?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:46

Anna42 schreef:
Blijft nog steeds de vraag open: wat is dan wel de ideale horizontale hals waar de springpaarden tegen gescoord worden?


Op een papier/ scoringsformulier kan je niet rijden, ze moeten het nog steeds in de ring bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:15

Nou ja, als je paarden probeert te vangen in lijntjes en diagrammen, dan ga je daar een keer in geloven natuurlijk.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:17

Ik wacht ook nog op een antwoord Lachen

Maarre, ik moet morgen naar een concours met een 'gehandicapt' paard, namelijk erg horizontale hals , zal ik dat wel doen ? Voordat ie ook nog eens in 'onbalans' raakt boven de sprong ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:23

Ja, ik had ook nog wat openstaande vragen Haha!.

Wil je misschien de mijne lenen? Die is niet zo heel erg horizontaal gelukkig Haha!. En hij kan heeeeeeel hoog!

Wat is trouwens de functie van de hals precies en wat doet de hals met eigenschappen als kracht, macht, souplesse en vlugheid?? Want volgens mij zijn die eigenschappen voor het paard-als-een-geheel ook wel belangrijk. Dus, wat is de rol van de hals daarin???

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:59

Dit zijn de voorbeeldpaarden uit IDS. Huilen

De schouderschuinte wordt nu weer gemakshalve aan voorbij gegaan.

Afbeelding

Tekst: Dit springgericht gefokte paard heeft een horizontale halsrichting.


Afbeelding

Tekst: Een paard met een duidelijk opwaarts gerichte hals.

Verdere openingstekst:
"" De hals lijkt een vat vol tegenstrijdigheden.Hij is veroorzaker van de negatieve gewichtsverdeling,waardoor 60 procent van de paardenmassa op de voorhand rust.
Maar mits goed gebouwd,is de hals het instrument bij uitstek waardoor een paard zich fijn kan laten rijden.

En aan de hals herkennen we het moderne dressuurpaard. ""

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:38

Wat is dit voor een halsvorm??

Afbeelding

Springgefokt.
Deze is bij het KWPN niet sterwaardig.
Waarschijnlijk die uit IDS wel.
-----------------------------

Dit is haar kleinkind.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-04-04 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:49

Lovely schreef:
Waar staat Jalisco in het MONDIALE rijtje??
We switchen wel erg vaak van KWPN naar wereldwijd trouwens.


Jalisco staat in 2002 op de 18e plaats en in de top sires over de laatste 10 jaar op de 3e plaats. JaLisco overleed in 1994. In de Guide van 2001 stond Jalisco nog op de 11e plaats. Hetgeen dus inhoudt zijn kinderen op tienjarige leeftijd dus al over hun top heen zijn. Overigens is de vrije korte levensduur een typisch verschijnsel bij de Franse springpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:52

Dank voor het antwoord Anna42.
Next!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:45

Franske schreef:
Ik wacht ook nog op een antwoord Lachen

Maarre, ik moet morgen naar een concours met een 'gehandicapt' paard, namelijk erg horizontale hals , zal ik dat wel doen ? Voordat ie ook nog eens in 'onbalans' raakt boven de sprong ?


Nou dat kun je natuurlijk wel helemaal vergeten Dat gaat echt helemaal niets worden! Mss kan een plastisch chirurg er nog wat aan prutsen!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:43

Citaat:
Nou dat kun je natuurlijk wel helemaal vergeten Dat gaat echt helemaal niets worden! Mss kan een plastisch chirurg er nog wat aan prutsen!


Ik zal het aan de nieuwe mede-eigenaren doorgeven dat het toch wel een miskoop is en dat ik hem beter thuis kan laten Haha! En dat voor een VSN-kampioen Tong uitsteken

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:55

Franske schreef:
En dat voor een VSN-kampioen Tong uitsteken


Arme Tokkie... geef mij er maar 10 van zulke, met zo'n hals! Knipoog

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 22:05

ceasario schreef:
Dit zijn de voorbeeldpaarden uit IDS. Huilen

De schouderschuinte wordt nu weer gemakshalve aan voorbij gegaan.

Afbeelding

Tekst: Dit springgericht gefokte paard heeft een horizontale halsrichting.


Afbeelding

Tekst: Een paard met een duidelijk opwaarts gerichte hals.

Verdere openingstekst:
"" De hals lijkt een vat vol tegenstrijdigheden.Hij is veroorzaker van de negatieve gewichtsverdeling,waardoor 60 procent van de paardenmassa op de voorhand rust.
Maar mits goed gebouwd,is de hals het instrument bij uitstek waardoor een paard zich fijn kan laten rijden.

En aan de hals herkennen we het moderne dressuurpaard. ""


Let wel wat de KWPN over de hals schrijft: Hij is de veroorzaker van de negatieve gewichtsverdeling waardoor 60% op de voorhand rust.
De onkunde van het skelet en hoe en waarom het zo functioneert ten top.
Vandaag of morgen bedenkt iemand van dit stelletje fantasten dat we beter paarden zonder hals kunnen fokken.
De gewichtsverdeling in stand van 60 % op de voorhand en 40% is niet zomaar willekeurig als een vergissing van de natuur ontstaan, maar is een ingenieus onderdeel van het totale functioneren van een paard.
De gewrichten van de voorhand vormen in stand een rechte lijn. Vanuit de natuurkundige formules weten we dat iets wat recht is meer belast kan worden dan iets wat gehoekt (achterbeen) is. De hoekingen van het achterbeen kunnen echter een veel groter hef-en draagvermogen ontwikkelen. Het daarom van belang dat het paard, om in de beweging in balans te blijven, het gewicht 50/50 kan verdelen over de voor-en achterbenen. Het hoofd en de hals vervullen in deze noodzakelijke gewichtsverdeling met behoud van de natuurlijke balans een cruciale rol. Dat is de reden dat je niet zomaar kunt zeggen dat springpaarden beter uit zijn met een horizontale hals. Hiermee zet je de natuurkundige formule van evenwicht op zijn kop. Als een kip zonder kop kakelt Rosie dan verder dat wanneer de balans, dankzij de onkunde en arrogantie van deze 'hippische brigade', ernstig verstoord is, er weer een overwinning op MOEDER natuur geboekt is.
De zoveelste Pyrrus overwinning.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:08

hmm tis dus heel duidelijk voor mij als ik mijn eigen paard nu bekijk, hij heeft heel duidelijk een horizontale halsrichting, springen gebouwd dus.. Ik weet iig wel dat het supermoeilijk is om hem goed opgericht aan de teugel te krijgen.. Scheve mond

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:09

Volgens mij stonden er nog wat vragen open Anna Lachen

Citaat:
Franske schreef:
En dat voor een VSN-kampioen


Arme Tokkie... geef mij er maar 10 van zulke, met zo'n hals!


Wat moet je nou met een gehandicapte ? Tong uitsteken

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 22:33

Ik dacht dat jij was afgehaakt en nit de moeite neemt om het gebrabbel te lezen. Als je het gebrabbel niet leest, waarom stel je mij dan wel vragen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:21

Geweldig Cesario wat een veulen. Dit veulen laat duidelijk zien dat de afbuiging van het paard plaats vindt in hals en lendenen en waarbij dus duidelijk is te zien dat de atlas het hoogste punt is. Zo krijg je de achterhand er onder en komt een paard tot dragen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:16

Misschien kunnen ze in Athene nog een rubriek openen voor de paralympicse springpaarden! Krijgt Franske ook nog een kans Knipoog

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 09:47

_Romana_ schreef:
hmm tis dus heel duidelijk voor mij als ik mijn eigen paard nu bekijk, hij heeft heel duidelijk een horizontale halsrichting, springen gebouwd dus.. Ik weet iig wel dat het supermoeilijk is om hem goed opgericht aan de teugel te krijgen.. Scheve mond


Dat is nu dus de praktijk. Deze paarden zijn moeilijk in balans te rijden. Waarom? Omdat de gewichtsverdeling in stand 60% hoort te zijn. GA je nu ook de halzen er laag opzetten dan wordt het gewicht op de voorhand vergroot dus meer dan 60%. Om de balans van 50/50 in de beweging te verkrijgen komen deze paarden fysiek dus tekort. De noodzakelijke oprichting kan het paard niet realiseren omdat het fysiek verkeerd in elkaar zit. Dan moet dan worden gecompenseerd met op rijkunstig geweld dat 1. nooit kan opheffen wat je hem reeds natuurlijk hebt ontnomen. 2. Voor paarden ruiter een voortdurende strijd blijft. 3. Beide geen plezier aan beleven. 4. Voor het paard zowel fysiek als mentaal ernstig het welzijn aantast. 5. De slijtage veel en veel groter is dan bij goed gebouwd evenwichtspaard. 6. Als fokker van sportpaarden ernstig tekort bent geschoten. 7. Een organisatie die deze tekorten willens en wetens stimuleert zich ernstig moet afvragen in hoeverre zij het welzijn van de paarden nadelig beinvloedt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:32

_ romana_: interessante observatie. Ik heb een heel domme vraag: waarom wil je hem opgericht aan de teugel krijgen? Is dat nodig om te springen?

Anna42: je geeft Romana's constatering aan als een praktisch bewijs voor de theoretische zaken die je daaronder stelt.

Daarmee ga je er dus vanuit dat het paard met gemak opgericht aan de teugel te krijgen moet zijn. Klinkt aannemelijk, maar is dat ook zo? Komt dat overigens alleen door de halsrichting? Volgens jouw theorie dus wel, maar ik denk dat we met name jouw theorie aan het toetsen zijn.

Vragen zijn dus voor mij: is het voor een dressuurpaard belangrijker om opgericht te rijden aan de teugel dan voor een springpaard?

En natuurlijk de klapper: we hebben het over de top. In de top is het zo dat plaats 2 eigenlijk al niet meer telt. Hoe lang een paard aan de top is, is ook niet relevant voor de top. Het is wel handig voor recreatierijders dat een paard langer aan de top is, maar dat is een heel ander verhaal.

hier iets wat ik niet weet: of het paard van Romana een topspringpaard is of een topdressuurpaard. De vraag is dus of dat het paard van Romana relevant is voor dit topic.

Voor mij zijn evenwichtszaken feitelijk maar een schoonheidsbeeld van de mens. Wij zien graag orde in de chaos die door moeder natuur geschapen is. Daarom vereenvoudigen wij en delen we zaken in stukjes. Gewoon omdat de menselijke grijze massa dat anders moeilijk kan verwerken (en computers al helemaal niet, aangezien er nog geen computers zijn die zelfs in de buurt van de intelligentie van een gemiddelde 12-jarige kunnen komen).

Essentie van het verhaal is: wat maakt een paard een topspringpaard? Maar één ding: het feit dat dat paard wedstrijden wint met een onstellend gemak. Alle andere zaken zijn bijzaak en observaties van de mens om regelmaat te zien in het werken van moeder natuur.

Verder stelt mijn gezond verstand ook dat de meeste mensen een gezond verstand hebben. Met name over bepaalde trends wordt goed nagedacht en dat met name als we kijken over grote populaties. Ik kan me dus niet voorstellen dat statistische gegevens over een bepaalde populatie in tegenstelling zijn met natuurkundige feiten. Dan kunnen er maar twee dingen aan de hand zijn:
1) Het natuurkundige feit is een illusie (en moet dus aangepast worden)
2) Het natuurkundige feit is niet van toepassing (en moet dus aangepast worden)

In de wetenschap is dat aan de orde van de dag. Sir Isaac Newton bewees een aantal zaken en stelde daarvoor een algemen theorie voor de mechanica op. Albert Einstein heeft bewezen dat de theorie van Sir Isaac Newton slechts een vereenvouding is van de werkelijkheid en dus niet van toepassing is op alle gevallen.

Wetenschap is observatie van verschijnselen en daarna het vastleggen van regels waaraan die verschijnselen voldoen. Als er verschijnselen voorkomen die niet voldoen aan de regels, dan moeten de regels aangepast worden, niet de verschijnselen.

Vraag 1 is: zijn we klaar met de observatie? Heeft het wereldkampioen dressuurpaard een andere halsrichting dan het wereldkampioen springpaard? Hoe verhouden zich die ten opzichte van elkaar? Dat is een vergelijk, het vergelijk kan daarna gedaan worden voor de top 100 springpaarden versus de top 100 dressuurpaarden

Vraag 2 is: is een halsrichting die niet voldoet aan het ideaalbeeld (door wie dan ook gesteld) een hinder om de top te halen?

Daarna gaan we eens om het waarom vragen.