Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:32

Anna42"]
Dan kom je tot ontstellende conclusies.
[/quote]

Waar is dit een reaktie op? Ik ben de weg kwijt (of erger, ik denk dat jij de weg kwijt bent). Wil je geen antwoord geven over de halszaak en verander je het onderwerp of wil je via een omweg iets bewijzen?


[code]Dit was een reaktie op een post die inmiddels is afgesplitst. voor dat vervolg zie beneden. joostvangestel[/code]

[FA] Rechthoek of Vierkant?
[quote="Anna42 schreef:

Dan kom je tot ontstellende conclusies.
'Een paard heeft een rechthoeksmodel als de lengte (van de punt van de schouder tot de zitbeenknobel) groter is dan de hoogte. De KWPN streeft naar een langgelijnd rechthoeksmodel vanwege zijn atletische eigenschappen'.
Wat wil nu het geval ALLE KWPN paarden zijn vierkantspaarden. Lengte en hoogte zijn gelijk.
Wie mij een KWPN kan produceren waarbij de lengte gorter is dan de hoogte ontvangt van mij Euro 1000 (duizend).
Op het exterieurkenmerkenmodel wordt een paard geproduceerd met een zgn rechthoek dat ten eerste niet de volledig hoogte weergeeft, ten tweede niet horizontaal staat en daarnaast een volstrekt vierkantsmodel is. De hoogte is 9.3 en de lengte is 9.3.
Ook hier rammelt de optische waarneming volledig met de feitelijke situatie. Het optisch vertekend beeld heeft als praktisch gevolg dat men sportpaarden creeert met meterslange ruggen die voor geen meter kunnen dragen en van een behoorlijk verzameld rijden is al helemaal geen sprake meer.

Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 28-04-04 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 16:08

joostvangestel schreef:
Lovely: ontzettend bedankt voor de samenvatting van de post van Anna42.

Dan nu even weer wat voor Anna42:
Persoonlijk heb ik altijd een groot wantrouwen tegen lange betogen. Als iets in teveel bewoordingen gezegd moet worden, dan zit er ergens iets fout, maar goed: wetenschappelijke verslagen kunnen ook ellenlang zijn en overigens gerechtelijke documenten ook, vaak omdat ze precies moeten zijn.

Wat mij persoonlijk bevreemdt is dat er in je originele stelling nergens staat dat je een bezwaar maakt in het opdelen in partjes. Integendeel, je zet een lijst neer van hengsten die die volgens jou bewijzen dat dat partje (de hals) juist anders is dan gesteld door Dhr. Rosie. Ik krijg hier het gevoel dat je hier iets recht probeert te breien door bewijzen uit het ongerijmde. Je maakte hier zelf een topic van over halsrichting, probeer hier geen topic van te maken over de hele bouw van het paard.

En nogmaals, ik vind het erg storend dat je paarden die niet aan jouw ideaalbeeld voldoen, gehandicapt noemt. Ik vind dat van erg weinig eerbied voor de paardenfokkerij in het algemeen spreken. Tenzij je een kreupel paard al gehandicapt wilt noemen. Deze titel dekt de lading niet, maar de originele titel was kwetsend voor een heleboel fokkers en voor gehandicapten.

Als tegenantwoord had ik eerder een lijstje van dressuurpaarden van jou gezien en die dan een gelijke halsrichting vertonen als het lijstje van springpaarden, of die misschien een juist tegenovergestelde trend vertonen dan wat Rosie laat zien. Daarmee kan je bewijzen dat de stelling van Rosie ongegrond is.


Ik heb geen topic gemaakt over de halsrichting. DAT heb jij ervan gemaakt. IK heb een topic gemaakt over gehandicapte springpaarden. Een van die oorzaken is een verkeerde halsrichting. Het uit de lucht gegrepen argument van het KWPN is dat springpaarden een horizontale halsrichting behoren te hebben. IK heb toon aan dat 's werelds beste springpaarden en springverervers juist over een niet horizontale hals beschikken. Het lijstje van de beste springverervers laat daarnaast paarden zien die goed kunnen bewegen.Het gros van deze hengsten levert zowel goede spring-als dressuurpaarden.
De door het KWPN beoogde springpaarden met een horizontale hals zijn zonder uitzondering allemaal slechte bewegers.
Om dit beleid handen en voeten te geven en de self-fulfilling prophecy te doen uitkomen, gaat Hamoen zelfs zover door te stellen dat springpaarden die nog goed kunnen bewegen in de toekomst niet meer als hengst zullen worden goedgekeurd en dressuurpaarden die nog kunnen springen hetzelfde lot zullen ondergaan.
Daarmee activeer je dus een fokkerij van gebrekkig bewegende springpaarden. Een lichamelijk gebrek in een van de ledematen veroorzaakt altijd een onvolkomenheid in het totale bewegingsproces en wordt gezien als een handicap.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 16:16

joostvangestel"]
[quote="Anna42 schreef:
Dan kom je tot ontstellende conclusies.


Waar is dit een reaktie op? Ik ben de weg kwijt (of erger, ik denk dat jij de weg kwijt bent). Wil je geen antwoord geven over de halszaak en verander je het onderwerp of wil je via een omweg iets bewijzen?
[/quote]

Dat de 19 exterieurkenmerken als los zand in elkaar hangen. Als je die op onderdelen bekijkt, kom je tot de conclusie dat een horizontale hals een ernstige invloed heeft op het totale bewegings- en springproces. Het gevolg is dat deze met een horizontale hals uitgeruste paarden eerder minder dan beter springen (ze behoren in ieder geval niet tot de beste mondiale springers). Bovendien moeilijk te rijden zijn en consequent slecht bewegen. Dat is vanuit een fokkersperspectief beslist geen vooruitgang maar het tegenovergestelde.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:22

LuvdaTossa schreef:
Wat ik laatst hoorde van een oudere fokker en ex hengstenhouder: Al heeft het springpaard het hoofd aan de verkeerde kant zitten; het enige wat hij moet is zo snel mogelijk over de balken heen.....


EX HENGSTENHOUDER Haha! Huilen

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:07

Even een andere invalshoek Haha!

Misschien waren dat de topverervers , maar misschien niet als ze in de huidige tijd zouden dekken, met de verandering van de huidige parcoursen dat veel van de nakomelingen van die hengsten door de mand kunnen vallen ?? Tis maar een invalshoek Haha!

Maar ook kwestie van smaak en wat je wilt, kijk paarden die volgens jou perfect zijn , vind ik waarschijnlijk niet perfect Haha!

Citaat:
Als tegenantwoord had ik eerder een lijstje van dressuurpaarden van jou gezien en die dan een gelijke halsrichting vertonen als het lijstje van springpaarden, of die misschien een juist tegenovergestelde trend vertonen dan wat Rosie laat zien. Daarmee kan je bewijzen dat de stelling van Rosie ongegrond is.


Of in het algemeen, maar ik weet niet of ik dan de persoonlijke kant op ga, zo ja, delete dit deel ( Knipoog ) , maar Anna42, je weet precies hoe volgens jou een spring of dressuurpaard eruit moet zien, etc, je weet overal een antwoord op, maar heb je misschien ook voorbeelden uit de praktijk van je EIGEN paarden, of paarden die je hebt gefokt, die dus ook aan die dingen die jij graag ziet voldoen en hoog in de sport lopen ?
Of koop je zelf in weer met een ander oog ?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:25

Franske schreef:
...de verandering van de huidige parcoursen dat veel van de nakomelingen van die hengsten door de mand kunnen vallen ??

....je weet precies hoe volgens jou een spring of dressuurpaard eruit moet zien, etc, je weet overal een antwoord op, maar heb je misschien ook voorbeelden uit de praktijk van je EIGEN paarden, of paarden die je hebt gefokt, die dus ook aan die dingen die jij graag ziet voldoen en hoog in de sport lopen? Of koop je zelf in weer met een ander oog ?


Helemaal mee eens.
De parcoursen vroeger en de parcoursen nu zijn een wereld van verschil.
Alles is nu veel technischer!

Ik blijf erbij, ik zie liever een horizontale hals... Daar staat het springpaard bekend om. Die lopen lekker over de rug, kunnen schakelen, en waar nodig opgericht worden. En het is nogal altijd hoe de ruiter ermee omgaat.

Je kan een superpaard hebben, helemaal volgens misschien anna's opzicht gebouwd... Maar als de "klik" er niet is... En de ruiter kan er niet mee overweg. Win je nog geen enkel parcours Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:34

Anna42: een titel als gehandicapt paard zegt niets over de inhoud, dus ik kan alleen de inhoud van je stelling beoordelen.

Een gehandicapt paard is een paard dat arbeidsongeschikt is. Ik weet dat Nederland het hoogste arbeidsongeschiktheidspercentage ter wereld heeft, maar die titel slaat nergens op. Overigens zijn niet alle gehandicapten arbeidsongeschikt, maar goed, ook daar gaat deze discussie niet over.

Anna42"]
In IDS nr. 8 bldz. 22 vertolkt Rosie de KWPN visie m.b.t het springpaard. Volgens deze visie zou het springpaard over een meer horizontale gerichte hals moeten beschikken.
[/quote]

Dit is het enige stukje wat je indirect van Rosie quote. Dit gaat over een hals, nietwaar?
[quote="Anna42"]
Als we echter naar de mondiale topverervers bij de springpaarden kijken dan zien we dan geen van deze paarden over en meer horizontale halshouding beschikt. Integendeel al deze topverervers beschikken over een sterk naar boven gewelfde en meer verticale halsrichting.
1. Capitol I, 2. Darco, 3. Grannus-Granit, 4. Clover Hill, 5. Caretino, 6. Pilot, 7. Polydor, 8. Voltaire, 9. Landadel, 10. Espri.
[/quote]
Dit wordt aangevoerd als bewijs dat Rosie ongelijk heeft. Ik zie hier slechts referenties naar de hals. Je kijkt dus naar een part.

[quote="Anna42"]
Ook de beste springpaarden hebben geen uitgesproken verticale halsrichting maar een naar boven gewelfde ronde en verticale halsrichting. Volstrekt in strijd met deze praktische feiten meent het KWPN met de ingehuurde Hoefslagmedewerkers dat een springpaard er anders uit hoort te zien dan wat 's werelds beste springpaarden in werkelijkheid laten zien.
[/quote]
En weer gaat het over de halsrichting.

[quote="Anna42"]
Volgens Rosie hebben dressuurpaarden daarentegen meer behoefte aan een verticale halsrichting om in de beweging gemakkelijker te kunnen dragen.
[/quote]
In dit stukl herhaal je wat Rosie zegt en concludeer jij dat dat in tegenstelling is tot de feiten.

[quote="Anna42"]
Kennelijk is het dragen voor de springpaarden niet meer van belang en mogen deze door het KWPN bedachte paarden als gehandicapte stumpers de rest van hun leven slijten.
Vervolgens moet met bolletjes worden aangegeven hoe sterk de voortuitgang van gehandicapte springpaarden is gevorderd.
[/quote]

Gezien het gehele betoog van tevoren, kan ik alleen concluderen dat je onvolledig zegt:
[quote="joost interpreteert Anna42 schreef:
Kennelijk is het dragen
van de hals
voor de springpaarden niet meer van belang.


Tja, dan kan ik maar één conclusie trekken: dit topic gaat over de hals. Spreek jezelf dus niet tegen en bewijs je stelling.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:04

Miss_Petit schreef:
[De parcoursen vroeger en de parcoursen nu zijn een wereld van verschil.
Alles is nu veel technischer!

Ik blijf erbij, ik zie liever een horizontale hals... Daar staat het springpaard bekend om. Die lopen lekker over de rug, kunnen schakelen, en waar nodig opgericht worden.
[/quote]


Wat voor een halsvorm heeft dit paard.

Afbeelding

Ik heb zo'n idee dat er mensen zijn die het verschil tussen horizontaal en vertikaal niet begrijpen.

Afbeelding

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:18

Krijgen we nu weer een topic met een hele hoop bewijsfoto's van vierkante of rechthoekige paarden? Ging het niet over paarden die als gevolg van hun hals gehandicapt zouden zijn? En betrof dat niet met name paarden van het hier kennelijk verguiste kwpn?

Persoonlijk vind ik het aanhalen van 1 foto van een Frans springpaard geen bewijs. Het lijkt mij een steekproef die niet door de beugel kan.

Bewijs is een stelselmatige vorm van onderzoek waarbij niet alleen de halshouding maar het hele paard worden beschouwd en beoordeeld. En dan wil ik graag weten in hoeverre een verticale dan wel horizontale halshouding significant (dat wil zeggen statistisch bewezen) verschilt in de mate waarin paarden gehandicapt zijn/worden. Want daar hebben we het over. Niet of de hals maakt dat ze al dan niet beter springen op topniveau, maar de mate waarin ze gehandicapt zijn/worden. Graag ook door middel van een standdaarddeviatie verder benoemd, zodat ook buiten de verzameling vallende variabelen worden meegenomen.

En als we dan toch bezig zijn... Komt er dan ook een topic dat significant aantoont dat veulens die week op de koten staan later fijne dressuurpaarden zijn? Of een topic dat paarden met een lage staartinplant significant lager beoordeeld worden door de jury. Of paarden met een zogenaamde ouderwetse kont significant minder goed springen of significant minder goede veulens leveren.

De in dit topic geventileerde mening over gehandicapte paarden (nog afgezien van de definitie van gehandicapt) betreft geen onderzoek, er is zelfs geen sprake van een onderbouwde stelling... Het gaat hier hooguit om een mening. En iedereen mag natuurlijk een mening hebben. Maar om daar op deze manier het zoveelste topic aan te besteden Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:26

Dit paard met deze halsvorm werd door het KWPN uitgezonden en won de Europese kampioenschappen vrijspringen.

Dus voor mij is dit mede de halsvorm waar ik naar toe wil fokken.

En die rechte halsvorm is voor mij niet infrage.

Of dat gehandicapt is daar blijf ik buiten.

Afbeelding

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:31

Nou ik ben geen fokker Ceasario maar als ik een halsvorm wil beoordelen dan zie ik toch echt lever een paard zonder ruiter (dat wil zeggen zonder bit en teugels). En zeker met slechts een hoofd is dit geen bewijs. Hoe opgericht wordt dit paard gereden is bijvoorbeeld de eerste vraag die in mij opkomt. En ook hier weer: wat heeft 1 hals (horizontaal of verticaal) nu al dan niet van doen met de mate waarin en paard gehandicapt zou zijn/worden. Het is ongetwijfeld een leuk plaatje, maar het zegt in het kader van dit topic niets (behalve dat jij dat toevallig een leuke hals vindt, in dat geval nodig ik iedereen uit vooral ook een leuke foto van te plaatsen van een paard met een mooie hals). Krijgen we in ieder geval een aardig foto-album.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:33

ceasario"]

Wat voor een halsvorm heeft dit paard.


(hier stond een foto van goldfever)

[/quote]

Tja, met een simpele wiskundige achtergrond is dit niet horizontaal en niet vertikaal, maar eerder diagonaal. Ik had eerder gesteld: alles is relatief. Deze hals is vanuit de diagonaal gezien meer richting horizontale kant dan vertikale kant. In andere woorden, ik begrijp de stelling niet. Er worden appels met peren vergeleken. Absoluut versus relatief. Daarnaast zal ik moeten zien waar je mee vergelijkt. Ik neem aan dat iemand hierna een TOP dressuur paard laat zien wat een horizontalere hals heeft?

[quote="ceasario schreef:
Ik heb zo'n idee dat er mensen zijn die het verschil tussen horizontaal en vertikaal niet begrijpen.


(nog een foto van Goldfever)



Inderdaad, nog steeds niet. We hebben het over het verschil tussen top-dressuurpaarden en topspringpaarden.


[/quote]

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:34

Anna42 schreef:
Dat de 19 exterieurkenmerken als los zand in elkaar hangen. Als je die op onderdelen bekijkt, kom je tot de conclusie dat een horizontale hals een ernstige invloed heeft op het totale bewegings- en springproces. Het gevolg is dat deze met een horizontale hals uitgeruste paarden eerder minder dan beter springen (ze behoren in ieder geval niet tot de beste mondiale springers). Bovendien moeilijk te rijden zijn en consequent slecht bewegen. Dat is vanuit een fokkersperspectief beslist geen vooruitgang maar het tegenovergestelde.


Sorry, ik had hier even overheen gelezen. Ik moet soms ook nog werken Schijnheilig

Hetzelfde commentaarals op Caesario: je praat hier in absolute termen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:07

joostvangestel"]
[quote="ceasario schreef:

Wat voor een halsvorm heeft dit paard.

(hier stond een foto van goldfever)


Tja, met een simpele wiskundige achtergrond is dit niet horizontaal en niet vertikaal, maar eerder diagonaal. Ik had eerder gesteld: alles is relatief. Deze hals is vanuit de diagonaal gezien meer richting horizontale kant dan vertikale kant. In andere woorden, ik begrijp de stelling niet. Er worden appels met peren vergeleken. Absoluut versus relatief. Daarnaast zal ik moeten zien waar je mee vergelijkt. Ik neem aan dat iemand hierna een TOP dressuur paard laat zien wat een horizontalere hals heeft?

]
[/quote]

Daarom laat ik allemaal foto's zien om mede te delen dat het vooral in de halslengte en de atlas zit.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:12

Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag Ceasario...

Waarom zijn deze foto's volgens jou bewijs? En van wat dan precies (omschreven in eenduidige termen).

Los van het feit dat een beperkt aantal foto's een onvoldoende steekproef vertegenwoordigen dus.
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-04-04 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:15

ceasario schreef:

Daarom laat ik allemaal foto's zien om mede te delen dat het vooral in de halslengte en de atlas zit.


Dat kan best zijn. Misschien heeft zelfs Dhr. Rosie daarover een mening, en misschien is Dhr Rosie het zelfs niet oneens met je. Maar hier hebben we het over de halsrichting.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:17

joostvangestel"]
[. Ik neem aan dat iemand hierna een TOP dressuur paard laat zien wat een horizontalere hals heeft?



[/quote]

Afbeelding

[quote="ceasario schreef:
[
Daarom laat ik allemaal foto's zien om mede te delen dat het vooral in de halslengte en de atlas zit.
[/quote]

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:33

ceasario"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Wat ik laatst hoorde van een oudere fokker en ex hengstenhouder: Al heeft het springpaard het hoofd aan de verkeerde kant zitten; het enige wat hij moet is zo snel mogelijk over de balken heen.....


EX HENGSTENHOUDER Haha! Huilen
[/quote]

Hoe moet ik het anders zeggen? Hengstenhouder inmiddels in bejaarden tehuis? Het is Dhr. de Vries die o.a. Marco Polo en Sinaeda ter dekking heeft gehad.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 09:59

Miss_Petit"]
[quote="Franske schreef:
...de verandering van de huidige parcoursen dat veel van de nakomelingen van die hengsten door de mand kunnen vallen ??

....je weet precies hoe volgens jou een spring of dressuurpaard eruit moet zien, etc, je weet overal een antwoord op, maar heb je misschien ook voorbeelden uit de praktijk van je EIGEN paarden, of paarden die je hebt gefokt, die dus ook aan die dingen die jij graag ziet voldoen en hoog in de sport lopen? Of koop je zelf in weer met een ander oog ?


Helemaal mee eens.
De parcoursen vroeger en de parcoursen nu zijn een wereld van verschil.
Alles is nu veel technischer!

Ik blijf erbij, ik zie liever een horizontale hals... Daar staat het springpaard bekend om. Die lopen lekker over de rug, kunnen schakelen, en waar nodig opgericht worden. En het is nogal altijd hoe de ruiter ermee omgaat.

Je kan een superpaard hebben, helemaal volgens misschien anna's opzicht gebouwd... Maar als de "klik" er niet is... En de ruiter kan er niet mee overweg. Win je nog geen enkel parcours Knipoog
[/quote]

Het zijn de kinderen van deze hengsten die op de huidige meer technischer parcoursen het hoogst scoren. Ook al zijn de parcoursen technischer geworden dat rechtvaardigt nog niet om de springpaarden met een andere hals op te zadelen. Een paard springt echt niet anders dan vroeger. Wat nodig is bij meer technischer parcoursen zijn paarden die razendsnel op de achterhand kunnen komen. Snel kunnen verzamelen. Daar heb je juist geen lage hals voor nodig, maar een goed ontwikkelde naar boven gewelfde hals die in zijn functie als balanceerstok het paard helpt om in deze meer technischer parcoursen sneller in balans te komen. De resultaten van de huidige topspringpaarden van de verervers met een verticale en naar boven gewelfde hals bevestigen dit praktische feit.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:04

Nou Anna daar stel je nogal wat. Ook hier geldt weer: kun je overzichten laten zien met het bewijs van deze stelling. In percentages graag. Met het aantal afwijkende halsen die het toch goed doen in de springsport?

Een alternatief voor deze bewijslast zou kunnen zijn een onderzoek van een bio-mechanicus. Zij kunnen de invloed van de hals op het springvermogen van het paard wellicht uitrekenen (vooropgesteld dat ze in staat zijn andere 'onderzoeksvervuilende' aspecten uit te sluiten.

Ik ben heel benieuwd naar de toelichting op mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:12

Wat is er trouwens 'horizontaal' aan de hals van Barbria en wat maakt de halzen van Landadel, Voltaire, enzovoort, dan ineens verticaal???

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 10:37

Anya schreef:
Nou Anna daar stel je nogal wat. Ook hier geldt weer: kun je overzichten laten zien met het bewijs van deze stelling. In percentages graag. Met het aantal afwijkende halsen die het toch goed doen in de springsport?

Een alternatief voor deze bewijslast zou kunnen zijn een onderzoek van een bio-mechanicus. Zij kunnen de invloed van de hals op het springvermogen van het paard wellicht uitrekenen (vooropgesteld dat ze in staat zijn andere 'onderzoeksvervuilende' aspecten uit te sluiten.

Ik ben heel benieuwd naar de toelichting op mijn vraag.


IK heb lijstje topverervers mondial 1-10 al gepubliceerd. Deze hengsten hebben geen van allen een lage horizontale hals. Terwijl hun kinderen de hoogste huidige internationale score behalen.

Publiceer jij maar een lijst van hengsten met de lage verticale afwijkende hals en waarvan de kinderen het goed in de springsport doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:39

Jalisco nakomelingen??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:49

Ik heb geen afwijkende stelling geponeerd Anna. Ik ben een nietsvermoedende lezer. Maar wel eentje die graag bewijzen ziet van stellingen. En een gepubliceerd lijstje zegt mij zo vreselijk weinig. Waar baseer je dat op. Op welke wijze definieer jij verticale of horizontale hals? Wordt deze definitie gedeeld? Hoe zit het met andere meetmomenten...

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat de uitkomst van onderzoek al de neiging heeft te veranderen al naar gelang de blik die je hebt (die is nooit neutraal als onderzoeker) de onderzoeksvraag die je stel en het instrument dat je gebruikt.

Zo heeft in de natuurwetenschappen heel lang het idee bestaan dat er 1 te meten waarheid bestond. Helaas blijkt dit niet zo te zijn.. Afhankelijk van het instrument dat je gebruikt bij je onderzoek bestaat licht bijvoorbeeld uit straling of deeltjes (en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je onderzoek naar paarden niet kunt doen in een laboratoriumsituatie die andere invloeden uitsluit).

Zeker in zo'n situatie is een lijstje met 10 mondiale verervers sec onvoldoende om tot waarheid verheven te worden. Hooguit is het een waarheid. Die van jou en degenen die jouw waarheid delen. Maar om op basis daarvan nu paarden een handicap toe te delen lijkt mij zeer onwetenschappelijk. En dan verwordt jouw visie slechts tot een mening.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 11:11

Ik beweer ook niet niet dat mijn mening wetenschappelijk is. Ik constateer alleen dat in tegenstelling tot wat het KWPN beweert de beste springpaarden en verervers geen horizontale en lage hals hebben. Ik constateer voorts dat paarden de beoogde springpaarden van het KWPN met een lage horizontale halsaanzet de gedragen en lichtvoetige bewegingen verliezen en bij gebrek aan harmonie in het totale skelet ook onharmonieus en gebrekkig bewegen.
Ik constateer verder dat met name deze paarden moeilijk te rijden zijn en aan levensduur, welzijn en aan 'lebensfreude' inboeten.
Als de mondiale lijst geen representatieve weergave is van de huidige sportpaarden dan kunnen alle statistieken van de KWPN gelijk de kast in.
Overigens zijn ook de toptien springhengsten bij het KWPN bepaald geen paarden met een horizontale en lage halsaanzet.
1. Guidam, 2. Heartbreaker, 3. Caretino, 4. Renville, 5. Nurzeus, 6. Nimmerdor, 7. Quick Star, 8. Concorde, 9. Emilon, 10. Cavalier.