Max. verschil in hoogte tussen merrie en hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Max. verschil in hoogte tussen merrie en hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 12:31

Wat is nou het verschil in hoogte dat ze maximaal mogen hebben?
Mijn merrie is 1.41 en heeft al eens een veulen van een paard gehad (weet niet hoe groot) en dat is allemaal goed gegaan.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:36

10cm per generatie, bedoel je dat?
Dat je er dus een hengst op zet doe zo rond de 1.60 is.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 12:38

dus dan is het verschil tussen mijn merrie en de hengst 20 cm?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:42

uiteraard mag het meer zijn, maar voor je veulen (gewrichten, bot, gehele bouw) is het beste dat hij max. maar 10cm groter wordt dan z'n moeder. Als je er dan een hengst op zet die vergrotend erft, dan kan het zijn dat het veulen alsnog groter wordt. Daar zou ik ook naar kijken, maar je kunt idd stellen dat er max. 20cm tussen merrie en hengst mag/kan zitten. Dat is igg het beste voor je veulen, Je kunt er natuurlijk wel 1 van 1.70 opzetten, maar dat is teneerste niet erg prettig voor de merrie en het komt ook vaak je veulen niet tengoede.

Welke maat wil je eigenlijk hebben?

edit: stomme typo kunt en dan de t en n omdraaien *LOL*
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-05-04 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 12:45

weet nog niet eens zeker of ik met haar wil gaan fokken, nu ook nog zeker niet, maar misschien over een paar jaar.
En dan gewoon iets groters dan zij waar ik beter op pas, ze begint nl. aan de kleine kant te worden dus rond de 1.56

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:57

Charos schreef:
Wat is nou het verschil in hoogte dat ze maximaal mogen hebben?
Mijn merrie is 1.41 en heeft al eens een veulen van een paard gehad (weet niet hoe groot) en dat is allemaal goed gegaan.

De grootte wordt genetisch bepaald en zal theoretisch ergens een gemiddelde zijn van vader en moeder. Een te grote hengst is niet goed maar een merrie maakt haar veulen ook niet snel te groot. Wanneer men echter nog niet veel ervaring heeft met fokken en/of nog niet veel ervaring met deze merrie kan je beter een beetje voorzichtig zijn.
Als je dan graag een veulen fokt wat groter is dan de merrie kan je best fokken met een hengst die, zoals reeds vermeld wordt in vorige antwoorden, net boven 160cm gaat om zo toch weer iets meer te geven aan je veulen.