Veulenprijzen dit jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 16:41

Een hele discussie hier, maar dat geeft niet, want ik vind het juist interesant allemaal.
In eerste instantie was mijn vraag gewoon, wat is een mooie prijs zodat ik een beetje een idee krijg van wat voor een bedrag nog kan en welke echt te hoog zou gaan zitten. Tot nu toe zie ik dat men toch op een lijn met mijn eigen gedachtens zit. Dat is wel fijn.

Misschien een rare wending aan dit topic, maar als men zich ook eens wil uiten over hoe een veulen eruit moet zien en wat men graag ziet voor een veulen bij welke prijs, dan zou ik dat ook heel interesant vinden.
Ik bedoel dan eigenlijk dat ik graag de dressuursport op wil pakken weer, en daarvoor is dit veulen dan ook bedoelt. Waar let ik op bij dit veulen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 16:45

MissHis (correct me if i'm wrong Tong uitsteken ), ik vind het heel leuk om vragen te stellen over fokken, zoals waarom deze vader en wat is de verwachting enz.
Nu heb ik niet jou hele stukje geqoute, maar mijn oog viel op het punt dat jij zegt, ik zoek veulens bladie bla.
Zoals ik al zei komt er nog een veulen met als vader Heartbreaker en als moeder een Purioso.
Wat is jou mening over die combi dan?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:48

Dressuurbeloftes: afstammelingen van Krack. MAar goed, dat is mijn mening.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 16:53

Krack is idd ook eentje waarvan ik zeg, ja, maar ermee fokken zou ik zelf niet kiezen. Ik zou dan op zoek gaan naar een hengst die een Krackje kan makan hihi.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:56

holly schreef:
MissHis (correct me if i'm wrong Tong uitsteken ), ik vind het heel leuk om vragen te stellen over fokken, zoals waarom deze vader en wat is de verwachting enz.
Nu heb ik niet jou hele stukje geqoute, maar mijn oog viel op het punt dat jij zegt, ik zoek veulens bladie bla.
Zoals ik al zei komt er nog een veulen met als vader Heartbreaker en als moeder een Purioso.
Wat is jou mening over die combi dan?


Met Purioso kan je natuurlijk wel twee kanten op (ik noem bv. Cocktail en Olympic Wendela). Heartbreaker fokt duidelijk springpaarden. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de hengsten in de lijn, maar ook zéker om de merries. Wat hebben zij gepresteerd? En wat voor sportpaarden komen uit de stam? Al die gegevens worden meegenomen.
Uit die stam van de eerder genoemde Lupicor x Flemmingh x Ulster komen meerdere goede springpaarden. Dit wordt vaak vergeten als men het over Lupicor "springhengst" x Flemmingh "dressuurhengst" heeft. Het gaat natuurlijk niet alleen om de vaders, al is het wel gunstig als deze schakels in dezelfde fokrichting zijn gefokt als de rest van de stam.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:09

Ik denk dat als je een veulen fokt uit een goede moederlijn, die daarin ook nog aansprekende vaders heeft en het resultaat mag er zijn dat je toch een behoorlijk bedrag kan vragen. Heb je een matige moeder en een niet zo sterk stempel drukkende vader dan denk ik dat je ze amper aan de straat stenen kwijt kunt, zeer oneerbiedig gezegd maar dit is wel de werkelijkheid. Kwaliteit en extra veulens verkopen, bij de middenmoot mag je blij zijn dat je je kosten er (net) uit hebt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 17:51

Uit eigen ervaring merk ik idd dat het verkopen niet zo makkelijk meer loopt. Niet dat er geen reacties komen, maar men denkt tegenwoordig wel harder na over het te besteden bedrag en wat men daarvoor krijgt.
Ik heb momenteel een jonge C pony te koop en zie dat maar eens te verkopen. Het is een spetter en de complimenten vliegen om de oren, maar dat jonge onervaren en die middenmaat is moeilijk hoor.
Als ik over de prijs iets mag zeggen dan is het toch wel dat men voor een klein prijsje een paardje wil met een goude randje. De euro speelt zeker mee ja.

fiehie

Berichten: 365
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:53

Ik ben het helemaal eens met Desiree. Ik denk dat een hobbyfokker al blij mag zijn dat ie daadwerkelijk uit de kosten komt. Er zijn er veel die hun veulens aan leuke bedragen verkopen, maar er zijn er weinigen die het geld ontvangen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:59

holly schreef:
Krack is idd ook eentje waarvan ik zeg, ja, maar ermee fokken zou ik zelf niet kiezen. Ik zou dan op zoek gaan naar een hengst die een Krackje kan makan hihi.


Ik rijd op dit moment twee Krackjes. Super sportpaarden maar voor de fokkerij is het (nog) niet veel..... Geef mij dan maar merries met Cocktail erachter (zoals Jazz, Havel) of dat Duitse bloed. De beide Krackjes staan ook te koop, puur omdat wij willen fokken en zij er niet super geschikt voor zijn! Ze fokken onder de maat en zijn erg iel.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 00:54

Hihi, we wijken wel erg veel af van het oorspronkelijke Bloos!
Het ging er niet zozeer om met wat of voor wie je fokt, maar meer om wat een veulen aan vraagrpijs is tegenwoordig.

Wat me opvalt is dat de personen waarvan ik vaak zie dat ze geintereseerd zijn in de fokkerij verhalen de prijzen toch wel uiteen hebben lopen. Dat verschild van 1500 euro tot aan 3500 euro.
Das effe een vrij groot verschil eigenlijk.
Wat maakt het nu dat de een toch laag gokt en de ander zo hoog weer?
Heeft dat te maken met wat jij zelf eraan uit zou geven of is het wat jij zou vragen (met het oog op daadwerkelijk ervoor krijgen)
Ik bedoel, het zelf willen besteden ligt naar mijn mening altijd lager dan wat men vraagt.
Maar op dit moment praat ik over de prijzen waarvoor de veulens te koop komen, wat voor prijs men daarbij denkt.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:10

Het is heel eenvoudig, een goed veulen betaal je altijd goed. Voor de gewone veulens kan je beter wachten tot en het najaar dan zien ze er niet meer zo mooi uit en de eigenaar wil het dier weg.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:32

2x dekgeld is een normale prijs voor een normaal veulen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:51

alabastro schreef:
Het is heel eenvoudig, een goed veulen betaal je altijd goed. Voor de gewone veulens kan je beter wachten tot en [b]het najaar dan zien ze er niet meer zo mooi uit en de eigenaar wil het dier weg.

absoluut! Geldt trouwens voor alle paarden hoor!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:41

Desiree"]
[quote="alabastro schreef:
Het is heel eenvoudig, een goed veulen betaal je altijd goed. Voor de gewone veulens kan je beter wachten tot en [b]het najaar dan zien ze er niet meer zo mooi uit en de eigenaar wil het dier weg.

absoluut! Geldt trouwens voor alle paarden hoor!
[/quote]
Dat is de reden waarom wij zelf de veulens waar we niet in geloven vroeg en goedkoop verkopen. Elke dag dat je ze langer hebt kosten ze en heb je zelf het risico.
Wat niet wil zeggen dat wij ons niet kunnen vergissen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:40

(Wat maakt het nu dat de een toch laag gokt en de ander zo hoog weer? )

Ik denk dat dit voornamelijk afhangt WIE het zegt, en dan bedoel ik niet de persoon zelf, maar wat de persoon doet, waar hij/zij woont, wat zijn/haar fokdoel is, wat hij/zij verwacht, hoe lang hij/zij al mee loopt, wat hij/zij heeft gezien, ga zomaar door.
2x dekgeld voor een goed veulen vind ik normaal, voor een normaal tot gewoon veulen zal de fokker blij moeten zijn als het dekgeld +alle onkosten eruit gehaald worden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 17:53

Ik zat idd zelf ook te denken aan een begin van 2 x het dekgeld. Daarvoor zal ze haar niet verkopen, dat denk ik tenminste. Maar je moet ergens een begin maken. Liever te laag beginnen dan te hoog en straks te duur te hebben gekocht.

Inmiddels zit ik dus wel met een probleempje.
De uytert is aan de website aan het werken en dus kan ik het dekgeld van PB niet opzoeken. Weet iemand misschien een andere site?