insimineren/dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:19

Hey,,

Ik zou mn merrie willen laten insimineren en weet dat daar wat voorbereiding aan te pas komt.
Nu heb ik al overlegd met de DA, een passende hengst gekozen & al wat er bij hoort ...
Maar wat ik graag wil weten van jullie is, is er veel verschil in als je je merrie laat dekken tov je haar laat insimineren ?
Hoe gaat het in zn werk bij jullie ? Gaat je merrie naar een dekstation ? Komt de hengst bij jullie of laat je je merrie insimineren.
Ik zou het liefst mn merrie willen laten insimineren.
En is er eigenlijk veel prijsverschil tussen de 2 ? Ik ga er vanuit dat insimineren duurder is dan laten dekken ...? Of is het omgekeerd ?

Ik hoor het graag ! Haha!

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:06

Natuurlijk dekken wordt praktisch niet meer gedaan op een paar uitzonderingen na. Wij laten de merrie insemineren nadat ze is gescand en als er dan een mooi eitje zit dat op springen staat. Je kunt ook aan huis laten insemineren . En als je sperma thuis laat bezorgen moet je wel zorgen dat het op het goede tijdstip wordt ingebracht. Het veiligst is gewoon naar het dekstation gaan en daar alles laten doen, en dan nog het liefst die de hengst aanbied.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:24

Mijn merrie is aan huis geinsemineerd nadat de DA haar eisprong heeft bekeken. Sperma betaald en op laten sturen direct na het springen. Mijn merrie kan moeilijk op de trailer dus vandaar dat we het aan huis hebben laten doen. Onze DA heeft een pakket voor nog geen 200 euro. Dan zit daar voor 3 cyclussen scannen, voorrijkosten, insemineren in. Ze was na de 1e cyclus drachtig gelukkig ondanks haar moeilijk te peilen baarmoederstructuur maar het kan ook langer duren.

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:26

Maar heb je dan vers sperma of hebben ze er wat aan toegevoegd?
Kunstmatige inseminatie heeft als voordeel dat je er meerdere merries mee kan bevruchten op 1 dag.
Hengstenhouders laten hun hengst dekken op de fantoom en het opgevangen sperma wordt gelijk na lozing verdeeld over rietjes en ingebracht bij de merrie(s) die op het station staan en het zal op deze manier dan ook beter opgepakt worden dan verzonden sperma, wat vaak behandelingen ondergaat, waardoor de kwaliteit sneller achteruit gaat; het leeft minder lang dan 'vers' sperma (en is dus nadelig bij merries die moeilijk drachtig worden)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:32

Dit was vers sperma voor zover ik weet, alle rietjes zijn in de merrie gegaan een paar uur na de sprong van de hengst.
Ze hebben eens een telling gedaan op sperma van die hengst wat 2 dagen oud was, nog steeds lag de waarde op goed.

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 18:48

Klinkt goed, Cheveyo Haha!
Maar hoe weet je dan tegen wanneer je spermastaaltjes moet 'bestellen', zodat die meteen in de merrie kunnen ?

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:57

Mijn merrie is ook thuis geinsemineerd.
De DA kwam regelmatig langs om te scannen en zodra er een goed ei zat hebben we sperma besteld. De hengst is dan smorgens vroeg gesprongen en 's avonds komen ze het sperma dan afleveren. Dus het is ook vers.. Bij mij werd het sperma naar een KI station in de buurt gebracht en zij kwamen dan aan huis insemineren. Lachen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:33

bij mij was het inderdaad bij het scannen constateren dat het ei heel binnenkort zal gaan springen. Hengstenhouder gebeld en die ging dan volgende morgen springen, na half 10 smorgens ging het gelijk op transport en dan was het rond 15 uur bij mijn DA (of bij mij wat ik maar wilde). Zogauw het binnen was kwam DA naar me toe en spoot het gelijk in de merrie.
2 dagen later vroeg in de ochtend weer gescand of het ei er nog zat, het was net gesprongen dus ik hengstenhouder weer gebeld en op die zondag heeft hij de hengst weer laten springen. Nu ben ik het zelf op gaan halen, bespaart kosten voor het weekendkoeriertje Knipoog en was super gezellig. Koelbox mee en naar huis/stal. DA kwam daar ook gelijk aan en insemineren en hoppa 3 wk later drachtig gescand. Nu groeit haar buikje lekker.

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:26

Cheveyo schreef:
bij mij was het inderdaad bij het scannen constateren dat het ei heel binnenkort zal gaan springen. Hengstenhouder gebeld en die ging dan volgende morgen springen, na half 10 smorgens ging het gelijk op transport en dan was het rond 15 uur bij mijn DA (of bij mij wat ik maar wilde). Zogauw het binnen was kwam DA naar me toe en spoot het gelijk in de merrie.
2 dagen later vroeg in de ochtend weer gescand of het ei er nog zat, het was net gesprongen dus ik hengstenhouder weer gebeld en op die zondag heeft hij de hengst weer laten springen. Nu ben ik het zelf op gaan halen, bespaart kosten voor het weekendkoeriertje Knipoog en was super gezellig. Koelbox mee en naar huis/stal. DA kwam daar ook gelijk aan en insemineren en hoppa 3 wk later drachtig gescand. Nu groeit haar buikje lekker.

Ooh Haha! Zo, dat is wel handig Ja Leuk om te weten dat je merrie nu drachtig is ! Haha!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:19

Hier worden de merrie's aan huis geinsemineerd.
Ook bij ons komt de DA kijken, ze wonen gelukkig dichtbij dus zijn er zo.
Als de DA zei dat ze geinsemineerd konden worden, belde we de inseminator, en die kwam dezelfde middag.
Wij hebben met diepvries sperma geinsemineerd, en sperma ook thuis staan, dus dat is wel heel makkelijk allemaal.
Voor het insemineren hebben we geloof ik 150 euro per merrie betaald.
Scannen door de DA ongeveer 18 euro per keer, en dan nog het sperma.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:21

Ik had een pakket:
185 euro
- scannen op ei
- visitekosten
- insemineren
- scannen na bevruchting
dit alles gedurende 3 cyclussen, onze werd in de eerste gelukkig drachtig maar anders zou het wel voordelig zijn.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: insimineren/dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:04

-> KS