Hoelang blijft sperma goed?

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kirsten1

Hoelang blijft sperma goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:06

Hoi,
ik ben donderdagmorgen bij de Hengstenboer langsgeweest om spema te halen voor mijn Merrie. Het sperma was woensdag afgenomen. De DA heeft het donderdagmiddag ingebracht. Ik vraag me nu af hoelang het sperma vruchtbaar blijft. Vijdagavond was het eitje dat klaar zat weg. Als het sperma slechts 48 u goed blijft dan is het mogelijk dat er geen bevruchting plaatsvond. Daarom vraag ik me af, hoelang blijft het sperma goed?
Groetjes, Jo

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:11

Ligt aan de hengst.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:16

Maximaal 48 uur

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:17

Haffie_Lady schreef:
Maximaal 48 uur

Precies!!

En hoezo 'ligt aan de hengst'?? Dat snap ik niet. Heeft de 1 een langere houdbaarheidsdatum dan de ander?
Net zoals wanneer je melk bij de AK koop langer houdbaar is dan die van de Edah?? Verward

Op zoek naar de zon!!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:25

Dimple schreef:
[En hoezo 'ligt aan de hengst'?? Dat snap ik niet. Heeft de 1 een langere houdbaarheidsdatum dan de ander?
[/quote]

Zo is dat .
Dus weer wat geleerd. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:29

Mag normaal geen probleem zijn : het sperma blijft gekoeld inderdaad max 48 u goed. Maar als het sperma in de baarmoeder gebracht wordt kan het tot max 6 dagen overleven (meestal wordt er om de andere dag geinsemineerd bij een hengstige merrie waar er geen diergeneeskundige controle is). Het sperma wordt namelijk vastgehouden op een speciale plaats aan de overgang baarmoeder eileider waar het blijft zitten tot de eicel ovuleert.
En inderdaad er bestaat verschil bevruchtingscapaciteit naargelang de hengst: ene hengst is super vruchtbaar en bij een andere is de capaciteit maar zozo; heeft te maken met het aantal beweeglijke spermatozoa , het aantal afwijkende, ...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:54

Dit verhaal geldt wel alleen voor verdund sperma, puur natuur leeft het buiten de merrie, minder dan 15 min

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:12

Ik dacht dat het vanzelfsprekend was dat er hier over verdund sperma werd gepraat. Buiten diepvries gebruiken ze nauwelijks iets anders bij Ki: alleen de uitzonderlijke gevallen waar het sperma na afname direct wordt in gebracht in de merrie , dit is dan enkel om dekbesmettingen te vermijden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie