Kleurvererving...........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:57

lageveld"]
[quote="Anoukie schreef:
....
Velvet komt uit een zwartbruine moeder met een donkerbruine vader en is ook zwartbruin. Vader van de moeder is vos. Stel: ik wil een veulentje fokken met Velvet. Hoe groot is dan de kans op een vos als ik een donkere vader neem (donkerbruin of zwart)?


De moeder kan dus zeker de voskleur vererven (door de vosvader). De vraag is of ze dit ook inderdaad doorgegeven heeft aan Velvet. De kans daarop is 50 %.
Wanneer je een bruine of zwarte neemt die wel vos kan vererven en Velvet heeft inderdaad ook het vosgen van de moeder dan is de kans op een vosveulen 25 % Is dit niet het geval dan is het 0 %.
[/quote]

Bedankt OK dan!! Leuk om te weten!


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:41

Jan_VT schreef:
In IDS bij het artikel van kleurvererving staat er een verwijzing naar www.kwpn.nl Onder de knop In De Strengen zou je dan een overzicht kunnen vinden waarin staat welke kleuren de KWPN-hengsten fokken. Maar ik vind daar niets Verward Verward Weten jullie iets meer. Knipoog


Ah jij bent niet de enige die het niet kan vinden. Ik zie het ook helemaal nergens staan Verward Maar ben wel heeeeel benieuwd!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:44

ik had een vosmerrie uit 2 bruine ouders maar met 2 vos opa's

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:26

Citaat:
KWPN
23-04-2004: Kleurvererving KWPN-hengsten


In nummer 8 van IdS dat vandaag is verschenen staat een interessant artikel over kleurvererving. In dit artikel wordt verwezen naar aanvullende informatie over de kleurvererving van alle actieve KWPN-hengsten. In een statistisch overzicht zal worden weergegeven welke kleuren de hengsten vererven in combinatie met bepaald gekleurde merries.

Op dit moment zijn we druk bezig om dit statistische overzicht af te ronden. Het overzicht is dus momenteel nog niet beschikbaar, maar zal zo spoedig mogelijk op de site geplaatst worden.
Dit zal eveneens via een nieuwsbericht gecommuniceerd worden.

(KWPN Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)



Ze zijn er nog mee bezig dus... rustig afwachten nog maar even[/code]

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:15

KWPN
29-04-2004: NU op de site: Kleurvererving KWPN-hengsten


In nummer 8 van ‘In de Strengen’ stond een artikel over kleurvererving van KWPN-hengsten. Na enige vertraging vindt u nu de bijbehorende tabel met informatie over de kleurvererving van alle actieve KWPN-hengsten en hengsten die via diepvriessperma beschikbaar zijn.

Op onze homepage vindt u een link naar het statistische overzicht waarin wordt weergegeven welke kleuren de hengsten vererven in combinatie met bepaald gekleurde merries.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:41

LuvdaTossa"]
[quote="Jan_VT schreef:
In IDS bij het artikel van kleurvererving staat er een verwijzing naar www.kwpn.nl Onder de knop In De Strengen zou je dan een overzicht kunnen vinden waarin staat welke kleuren de KWPN-hengsten fokken. Maar ik vind daar niets Verward Verward Weten jullie iets meer. Knipoog


Ah jij bent niet de enige die het niet kan vinden. Ik zie het ook helemaal nergens staan Verward Maar ben wel heeeeel benieuwd!
[/quote]

Vinden jullie die statistieken nu ook moeilijk te lezen? Of ben ik Blond

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:58

Er staat toch een uitleg bij? Per hengst zijn de statistieken van gekleurde veulens vermeld per kleur van de moeder, en er zijn vier kleuren moeders geselecteerd : zwart, bruin, vos en schimmel. En dan zie je als je de bruine Ahorn met een bruine merrie kruist, hoeveel kinderen dan bruin, zwart, vos of schimmel zijn en wat dat percentage is. En datzelfde voor voskleurige, schimmelkleurige en zwarte merries.

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 00:04

Lot,

Ik denk dat jij wat getrainder bent in statistieken lezen dan wij ( of gewoon slimmer Haha!)

Ik heb ook heel veel moeite met statistieken lezen. Vooral omdat het nogal droge stof is, en dan kan ik mijn kop er maar moeilijk bijhouden. Dus het artikel heb ik maar half half gelezen nog.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 00:16

Neem nu Uniform! Die zou bruinen en zelfs eenzwarte gefokt hebben. Ze hebben me altijd gezegd dat hij homozygoot schimmel is! Dus enkel schimmels fokt, of ben ik fout Verward

By the way Pipo: ik heb hier ook last mee met deze statistiek! Hij is gewoon onduidelijk

Wat jij zegt Lot, had ik ook al uitgedokterd! Waar staat de laatste kolom voor??

Knipoog

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:09

Nou ik ben er iig heel blij mee! Het is mij duidelijk genoeg! 5% zwarte Jazz uit bruine moeder --> Tossie is dus vrij uniek voor een Jazz nakomelinge Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:11

OO SEVEN BRUIN BRUIN 274 85,89%
BRUIN OVERIG 4 1,25%

Wat is overig voor een kleur Knipoog Verward

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:25

Jan-VT, nieuwe poging, hoop dat je deze niet óók al hebt uitgvogeld!! Knipoog In de laatste kolom staat het totale aantal veulens uit de bijvoorbeeld bruine merries. Als je dus het totaal aan veulens (zwart, vos, schimmel en bruin) uit een bruine merrie optelt, komt dat overeen met het getal in de laatste kolom naast de bruine merries. En zo verder.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:14

En dan na het doornemen van deze lijsten vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat de KWPN BRUIN veulens registreerd uit VOS x VOS !!!! Verward Verward

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 01:41

Peterina schreef:
En dan na het doornemen van deze lijsten vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat de KWPN BRUIN veulens registreerd uit VOS x VOS !!!! Verward Verward


Hahahahaha, is dat echt zo? Bij het KWPN zijn de wonderen dus blijkbaar de wereld nog niet uit Haha!
Als lid van het NWPCS krijg ik sinds januari het blad "in de strengen"niet meer en ik vond dat best wel jammer.
Van dit soort berichten wordt ik dan weer wat vrolijker en vind ik het opeens iets minder erg Lachen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 04:51

Peterina schreef:
En dan na het doornemen van deze lijsten vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat de KWPN BRUIN veulens registreerd uit VOS x VOS !!!! Verward Verward


Wel ja, ik vind dat ook raar! Verward Verward

Kijk hier:

Citaat:
Neem nu Uniform! Die zou bruinen en zelfs eenzwarte gefokt hebben. Ze hebben me altijd gezegd dat hij homozygoot schimmel is! Dus enkel schimmels fokt, of ben ik fout


Heeft er hier een deskundige misschien uitleg?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:32

Jan_VT .. welke uitleg bedoel je precies ?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:21

lageveld schreef:
Jan_VT .. welke uitleg bedoel je precies ?


Nou hoe uit een vos x vos een bruine kan komen en hoe uit een homozygote schimmel een bruine/zwarte kan komen!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:55

Nou simpel... dat kan niet. Oftewel, een van de vossen staat ten onrechte als vos te boek, c.q. de schimmel is niet homozygoot.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:27

Maar bij het KWPN kan het dus WEL, wonderlijk stamboek Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 06:56

Peterina schreef:
En dan na het doornemen van deze lijsten vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat de KWPN BRUIN veulens registreerd uit VOS x VOS !!!! Verward Verward


Zoals Lageveld al aangeeft is dit een reden om óf

1) De ouders eens opnieuw te schetsen of ze niet zilverappelbruin zijn (lijkt héél erg veel op vos)

óf

2) Een DNA te gaan trekken om te kijken of de ouders kloppen..


Feit is dat het kantoorpersoneel van het KWPN waarschijnlijk weinig kaas heeft gegeten van genetica. Bij registratie zou er dus een alarm gezet kunnen worden dat een bruine niet uit twee vossen kan komen en er dus aktie ondernomen moet worden.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:24

Peterina schreef:
En dan na het doornemen van deze lijsten vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat de KWPN BRUIN veulens registreerd uit VOS x VOS !!!! Verward Verward


Komt bij het KWPN niet ook het Silver gen voor? Dat zou dit ook kunnen verklaren, Silver op Bruin lijkt op Vos, als zo'n Silver een veulen krijgt waar het wel de bruin gen aan geeft, maar niet de Silver gen, dan kun je een Bruin veulen krijgen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:05

ik heb net even kontakt met het kwpn er over opgenomen
en ze hebben het eraf gehaald, want er zaten idd fouten in en zullen binnekort de goed plaatsen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:36

En wedden dat de statistieken "aangepast" zijn ?????!!! Schijnheilig

Wat betreft het silver gene ... het bestaat wel in nederlandse warmbloed lijnen maar het verbaast mij dat het zo vaak voorkomt in zo veel verschillende merrie lijnen !!?? Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:14

Haha, als het ERG vaak gebeurd, dan is het natuurlijk ook wel erg fout geregistreerd!
Maar ik dacht ik meld het maar even omdat dat mensen ook echt kan verassen kwa kleur!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:30

ik wist helemaal niet dat er een silvergen was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yontheke en 118 bezoekers