Kleurvererving...........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:34

Je kan er wel een chromosoom bij krijgen Haha!

- Offline -


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:11

Waar het in deze agouti historie uiteindelijk over ging: uit 2 werkelijk zwarte paarden (geen zeer donkerbruin dus) kan je nooit een bruine krijgen maar enkel vos of zwart (25% tgo 75%).
Ik ga me niet uitspreken over recent of niet recent, er kan natuurlijk gewoon een gen in de plaats komen, of muteren en anders genoemd worden, daarom hoeft het aantal niet te veranderen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:21

Eumelanin en pheomelanin zijn geen GENEN maar zijn pigmenten.
E. is verantwoordelijk voor zwarte (of bruine) en P. voor de pigmenten varierend van een rood-bruin tot geel. P. kan zelfs in tinten varieren op een paard, zelfs van licht tot donker pigmentering op een dezelfde paard.
De meeste paarden hebben E. en P. gebieden op ze en zijn daarom combinaties van zwart en rood/geel gepigmenteerde gebieden.

Kleur in paard is mogelijk door pigmenten cellen, genaamd melanocytes, die pigmenten granulaat in de cellen stopt dat haar en huid wordt. De aanwezigheid en functie van deze cellen levert (is verantwoordelijk voor) de hoeveelheid, type en karakter van de pigmentatie.
De Melanocytes produceren E. of P. en de schakel tussen het maken van E. of P. wordt beinvloed tijdens de embryonische fase door verschillende 'agenten' (inwendig of uitwendig). Een van de agenten is hormonaal, tweede is locatie van de ontvanger en een derde is (uitwendig) is de aanwezigheid en werking van de Agouti gene. De plaats distributie van de agouti gene is genetisch bepaald!

Er is nog meer ...... maar het is niet de bedoeling om een hele genetica of biologica les te geven en voor de gewone leek is het begrip van 2 basis kleuren genen en de werking van een 3e gene (bijv. agouti) op een om een 3e kleur (of patroon) te krijgen, is al meer dan voldoende zonder tot op de cellen, allele, loci of genes niveau te gaan. Het is alleen verwarend.
De simpel algemene regels blijven op GENETISCH niveau, met name, de Agouti bepaald de bruine kleur door de uitwerking ervan op de zwarte gene en dat het geen uitwerking heeft op de rode gene. Op cellular niveau is het een heel andere 'zaak'.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:27

Zannekin schreef:
Waar het in deze agouti historie uiteindelijk over ging: uit 2 werkelijk zwarte paarden (geen zeer donkerbruin dus) kan je nooit een bruine krijgen maar enkel vos of zwart (25% tgo 75%).
Ik ga me niet uitspreken over recent of niet recent, er kan natuurlijk gewoon een gen in de plaats komen, of muteren en anders genoemd worden, daarom hoeft het aantal niet te veranderen.


Klopt helemaal, even los van de genoemde percentages want het kan natuurlijk ook zo zijn dat het vos-gen helemaal niet in het geding is.

Een mutatie ? tja.. kan, maar die kans is ongeveer even groot als dat ik morgen de hoofdprijs in de staatsloterij win, maar ja, het kan Lachen Uh... alhoewel, dat kan niet want dan moet ik eerst een lot kopen Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:55

Sorry Peterina, maar je combineert heel veel waarheden met stellingen en onwaarheden waar je vervolgens een soort van conclusie van maakt of zoiets. Bovendien spreek je jezelf heel erg tegen.
Ik kan er zin voor zin op in gaan, maar daar heb ik nu geen zin in Lachen

Het grootste deel van je verhaal heeft met de chemie van de ter zake doende kleurstoffen te maken. Over de juistheid hiervan laat ik me even niet uit.

Mocht je het allemaal denken te weten leg dan even het genetische verschil uit tussen b.v. een koffievos, een rode vos, een lichte vos en een vos met witte manen. Welk gen is daarvoor verantwoordelijk volgens jou ?
(Let wel: genetisch allemaal 100 % vossen dus !)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:09

Westernfreak ... voor de leek is de boek van J. Gowers een goed referentie punt maar men moet zich niet zich op vast staren. J. Gowers is een fokker die over de laatste 20 jaar verdiept heeft over kleur vererfenis en heeft daarover een ZEER GOEDE referentie boek over haar opmerkingen en ondervindingen geschreven!! Ik gebruik het heel vaak om kleuren uit te leggen en raad hem aan als iemand wat meer over kleuren wilt leren. Ik vindt het zelfs veel beter, voor een leek, dan bijvoorbeeld 'Equine Color Genetics' door Professor D.Philps Sponenberg. Maar haar onderzoeken hebben geen wetenschappelijk of laboratorisch (lees DNA onderzoekingen) achtergrond en zijn zuiver een excellente oppilatie van praktijk ondervindingen van paarden fokkers.

Men leest heel vaak een woord dat in verschillende contexten gebruikt wordt met verschillende factoren maar onthoud alleen dat wat men logisch of reeel kan plaatsen in hun eigen begrip van het materiaal. Met het begrip 'Agouti Gen' heb je twee werkingen op twee niveaus.
Agouti gene kan de tinten van de pigmentatie van de kleur van de haartjes beinvloeden maar op dat cellular niveau is het een 'aan / uit / aan' werking. (Licht aan = rood / Licht uit = zwart enz). En dit alleen in samenwerking met verschillende andere factoren.
Daarentegen is de werking van de agouti gene op de zwarte gene algemeen en geeft de bekende result.

Simplistisch gezegt: uw heeft een zwart paard die heeft haartjes met zwart tint maar ook met donker rood tint pigmentatie, de zwart 'uitzicht' wint over de rode. Zou deze paard de agouti gene hebben dan zijn die cellen met zwart kleur genetica verdreven naar de uiteinden, maar de overgebleven vacht haar cellen kunnen nog donker (zwart/rood) tot licht (rood/geel) gepigmenteerd zijn en de hoeveelheid/type/karakter van deze pigmentatie is door verschillende factoren o.a. de agouti gene (op cell niveau) bepaald.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:32

Ik was net van plan om een topic te open over mijn veulen dat vanavond is geboren, maar het past hier super.
Onze merrie is bevallen van een gezonde dochter. De vader van dit veulen is Krack C (bruin dus) de moeder is ook bruin met 4 witte voetjes en een bles.
Rara wat voor kleur heeft het veulen................ Juist ja, het is een vosje met een bles en 4 witten voetjes Verward
Komt dit van de kant van Krack C?

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:40

Nee...je moet je nooit op een theorie vastprikken, tenzij er slechts een de juiste is! Knipoog
Ik heb ook nog even in mijn schoolboek gekeken en op diverse sites en ben nu al diverse methodes tegen gekomen. Voor een leek is het boek van J. Gower inderdaad super, al zijn er mensen die de wet van Mendell nog niet begrijpen na het lezen van dit boek....
Toch heb ik het idee dat er veel waar is van wat J. Gower zegt. Bij paarden is de kleurvererving al moeilijker te bestuderen (zelf), omdat een merrie nu eenmaal 1x per jaar, 1 veulen geeft (er zijn uitzonderingen natuurlijk) .
We zijn wat kleurvererving betreft het wiel opnieuw aan het uitvinden....er is al zoveel bekend over de werking van bepaalde genen!
Ben nu trouwens wel benieuwd naar waar jij je kennis vandaan haalt.
Heb net even in mijn schoolboek gekeken ...met name naar de bronvermelding, waaronder ook een stuk uit een onderzoek van de Universiteit Wageningen en diverse artikelen verschenen in het blad "Paard".

Zal even overtypen wat daarin staat (is heel simplistisch en pas echt iets voor de leek!)

A-gen: verdeelt pigment; invloed op hoeveelheid

B-gen: Bb = vos
B. = zwart

E-gen: Regelt uitbreiding van zwart / bruine pigment;
Ed overdekt allelen uit A-serie en veroorzaakt zwarte kleur;
EE toename zwart / bruine pigment;
Ee toename geel /rode pigment

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:44

Vora schreef:
Ik was net van plan om een topic te open over mijn veulen dat vanavond is geboren, maar het past hier super.
Onze merrie is bevallen van een gezonde dochter. De vader van dit veulen is Krack C (bruin dus) de moeder is ook bruin met 4 witte voetjes en een bles.
Rara wat voor kleur heeft het veulen................ Juist ja, het is een vosje met een bles en 4 witten voetjes Verward
Komt dit van de kant van Krack C?


Dit is dus niet vreemd Lachen Het gen dat zorgt voor de voskleurige pigmenten kan generaties lang verborgen zitten. De voskleur is recessief t.o.v. alle andere kleuren. Om een vos te krijgen heb je dus 2 "vosgenen" nodig, zit er in het paard echter een gen dat een andere kleur veroorzaakt, zal het paard fenotypisch deze kleur zijn, maar draagt hij / zij het gen voor de voskleur nog wel en kan deze ook overerven.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 01:19

Sorry maar ik begrijp uw vraag niet. Om mijn kennis te bewijzen wilt u dat ik hier op deze forum een reeks genetisch formula ga neerzetten? Of een les ga neerzetten over cellular biologie? Dit is ook nog een beetje problematisch voor mij want al mijn les en referentiematerie is in engels.

Ik kan u wel een lijst van referentie materiaal sturen waar u zelf de genetisch formula's voor de verschillende vos-kleuren kan vinden als u deze perse wilt weten?
Ik ben niet begonnen over E. en P., en in antwoord op een e-mail vraag ik heb dit proberen uit te leggen (blijkbaar niet erg goed) in een verkort en simpel manier en in een verstaanbare taal. In eerder topics heb ik meermaals vermeld dat de onderzoek naar de verschillende tinten binnen de kleuren genen, hun loci en hun interreactie nog aangaande is!

Mijn vraag over waar u deze informatie vandaan haalde was niet bedoeld om u te raken maar eigenlijk was ik verbaast dat de discussie geleid werd tot deze diepte van materie. Het is verloren aan de meeste mensen.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:28

Ik had net mijn instructrice aan de telefoon. Een kennis van haar had ook een vosveulen van Krack uit een bruine moeder. Ik heb IDS er nog even bijgepakt en er staat dat er 25% kans is op een vosveulen uit BruinxBruin ouders. Maar het is toch even wennen, ik had het echt niet verwacht.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:35

Zannekin schreef:
Waar het in deze agouti historie uiteindelijk over ging: uit 2 werkelijk zwarte paarden (geen zeer donkerbruin dus)

Volgens de IDs bestaat bruin niet, enkel zwart. Maar door een bepaald pigmentzie je bruin ipv van zwart. lees maar eens na Lachen

- Offline -

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:40

DeesDeBest"]
[quote="Zannekin schreef:
Waar het in deze agouti historie uiteindelijk over ging: uit 2 werkelijk zwarte paarden (geen zeer donkerbruin dus)

Volgens de IDs bestaat bruin niet, enkel zwart. Maar door een bepaald pigmentzie je bruin ipv van zwart. lees maar eens na Lachen
[/quote]

Volgens mij bestaan er toch wel bruine paarden, en zien die er anders uit dan zwarte (door het agouti gen dan bv).

omarc

Berichten: 98
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: in de buurt van Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:50

ik heb een vosmerrie (V: donker bruin M: bruin)
gedekt door zwarte hengst (welke volgens de hengstenhouder alleen donkerbruin en zwart doorfokt). Zoals ik IDS las, zou dat betekenen dat ik een zwart veulen krijg. Zwart x vos = zwart, zwart x bruin = bruin?? klopt dat, of zit ik er totaal naast>?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:52

Je hebt ..% kans op een ...kleurige veulen. Niet per definitie dat het zwart/bruin wordt. Welke hengst is het?

- Offline -

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:21

omarc schreef:
ik heb een vosmerrie (V: donker bruin M: bruin)
gedekt door zwarte hengst (welke volgens de hengstenhouder alleen donkerbruin en zwart doorfokt). Zoals ik IDS las, zou dat betekenen dat ik een zwart veulen krijg. Zwart x vos = zwart, zwart x bruin = bruin?? klopt dat, of zit ik er totaal naast>?


Ik vrees dat je er totaal naas zit. Een (echte) zwarte hengst heeft dus de beide agouti-genen die voor het bruin zouden kunnen zorgen op "uit" staan. Kan dus nooit "aan" doorgeven. Bij donkerbruine nakomelingen komt de bruine kleur dan dus altijd van de moeder.

Zwartxvos is zeker niet altijd zwart en zwart maal bruin is ook niet per definitie bruin.
Oh ja... twee dagen geleden geboren: bruin x vos = zwart Haha! (hoeft niet perse natuurlijk, maar ben er wel blij mee) Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:29

Wij hebben ook een bruin x vos = zwart. Een hele leuke Jazz merrie. Ze heeft meer afwijkingen, ze kan geweldig springen Verward Ze heeft nu een dochter van Future en die is ook weer zwart! Wij zijn er iig wel blij mee Haha!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:21

In IDS bij het artikel van kleurvererving staat er een verwijzing naar www.kwpn.nl Onder de knop In De Strengen zou je dan een overzicht kunnen vinden waarin staat welke kleuren de KWPN-hengsten fokken. Maar ik vind daar niets Verward Verward Weten jullie iets meer. Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:02

Mijn Sjors (categorie "saai en afgedankt bruin") komt uit een vos moeder en heeft als vader Voltaire. Zij volle broer is precies dezelfde kleur bruin.

Velvet komt uit een zwartbruine moeder met een donkerbruine vader en is ook zwartbruin. Vader van de moeder is vos. Stel: ik wil een veulentje fokken met Velvet. Hoe groot is dan de kans op een vos als ik een donkere vader neem (donkerbruin of zwart)?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:30


Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:15

Anoukie schreef:
....
Velvet komt uit een zwartbruine moeder met een donkerbruine vader en is ook zwartbruin. Vader van de moeder is vos. Stel: ik wil een veulentje fokken met Velvet. Hoe groot is dan de kans op een vos als ik een donkere vader neem (donkerbruin of zwart)?


De moeder kan dus zeker de voskleur vererven (door de vosvader). De vraag is of ze dit ook inderdaad doorgegeven heeft aan Velvet. De kans daarop is 50 %.
Wanneer je een bruine of zwarte neemt die wel vos kan vererven en Velvet heeft inderdaad ook het vosgen van de moeder dan is de kans op een vosveulen 25 % Is dit niet het geval dan is het 0 %.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:24

Neem eens een kijkje op www.avfokkersbelang.nl daar staat een heel duidelijk stuk over kleurvererving.
Is een site over info van Arabisch Volbloeden, maar dit geldt natuurlijk voor ieder ras.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 01:19

Die link werkt niet... foutje misschien ? Ben altijd benieuwd

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:49


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:46

In de volgende Ids komt geloof ik een stuk over welke kleur in percentages de ggk hengsten geven. Ben benieuwd.... Al ligt het natuurlijk ook aan de moeder. Bij die van mij is er 50 % kans op schimmel, 25% bruin, 25% vos denk ik... Kan alle kanten op, al heb ik gezegd dat als er een bonte uitkwam ik het veulen acuut terug zou brengen naar de hengstenboer Knipoog Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac, ImLucky, koend, OmgiliBot, s0173957, Vitas, yeentll en 94 bezoekers