Hengstkeuze op basis van karakter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 08:15

Ik ben een zoek naar een gepaste hengst voor een elitemerrie v Ferro.
De merrie heeft enorme kwalititeiten, ziet er mooi uit en kan zeer goed bewegen.
Ze is zeer dominant en niet makkelijk in de omgang ( wel eerlijk ) en geeft deze eigenschappen ook door aan haar kinderen.
Daarom ben ik op zoek naar een dressuurhengst die op dit vlak enorm kan verbeteren.
Wie kan mij raad geven ?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:41

Ooseven geeft zondermeer een prima karakter. Kijk maar op www.ooseven.nl, bij nieuws en dan recent nieuws!

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:03

Flemmingh staat ook bekend om de fijne karakters, die hij vererft,
evenals Donnerhall-nafok en Rubinstein afstammelingen, zoals
de al genoemde oo-seven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:09

misterA schreef:
Flemmingh staat ook bekend om de fijne karakters, die hij vererft,
.


Totdat ze pijn in de rug krijgen. Knipoog

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:12

Tja, als je pijn hebt, wat verwacht je dan?

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:31

De vraag is :welke hengst verbetert het karakter.
Bij elke hengst is wel een opmerking te maken.
het gaat oom de passende combinatie. Flemmingh x ferro
heb ik goede ervaringen mee.
Ook duitse hengsten hebben hun zwakke punten, maardie
vermeldt ceasario wel

wonderfull
Berichten: 154
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:34

Upper-Class, heeft zelf een zeer goed karakter, Polansky ook en geeft dit ook door.

suzycarla
Berichten: 83
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:42

Dreamcatcher??!! Pling

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 10:47

wonderfull schreef:
Upper-Class, heeft zelf een zeer goed karakter, Polansky ook en geeft dit ook door.

Heb reeds aan deze hengst gedacht, maar zag toen enkele ontgoochelende foto's van de hengstencompetitie vorig jaar.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:55

Rubiquil geeft ook goede karakters zelfs in combinatie met mijn dominante merrie. Haha!

wonderfull
Berichten: 154
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:16

Als Upper-Class je wel wat leek maar naar aanleiding van die foto's van de HC liever niet, dan zou ik toch Polansky proberen. (vader van Upper-Class). Die heeft al wel bewezen dat hij goede karakters vererft.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:20

ik zou je sowieso als het éven kan aanraden de hengst in het echt te gaan bekijken voor je je keuze maakt. Plaatjes vervormen, soms ten positieve, soms ten negatieve.

Ik zou idd ook aan de bloedlijn van rubiquil denken, dat paard geeft vrijwel zonder uitzondering een intelligent paard met superwerkwillig karakter.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:20

Ik zou met Rubiquil uitkijken in combi met Ferro voor een kort voorbeen.

Tsja painted Black is een heel lief paard en dat is een Gribaldi X Ferro. (Ja ik ken PB persoonlijk en dat is echt een lief dier).

Verder Rubinstein bloed als bijvoorbeeld Royal Dance.

Don Romantic geeft volgens mij ook goede karakters.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:41

Merilyn schreef:
Don Romantic geeft volgens mij ook goede karakters.


Zeker weten Haha! .

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:30

WhitneyAA schreef:
wonderfull schreef:
Upper-Class, heeft zelf een zeer goed karakter, Polansky ook en geeft dit ook door.
Heb reeds aan deze hengst gedacht, maar zag toen enkele ontgoochelende foto's van de hengstencompetitie vorig jaar.
Ik zou hengsten toch altijd in het echt bekijken dan iets gaan baseren op enkel foto's. Ik kan ook wel een paar foto's opgraven van nakomelingen en van goede hengsten zelf die je nog geen L proef zou geven.

Overigs ben ik wel ben benieuwd wat je precies bedoeld met deze opmerking? Sprong hij opzij, liep ie onregelmatig, of ??

wonderfull
Berichten: 154
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:24

Ik ben het eens met Sammie, als je hem in het echt hebt gezien kan je misschien een beter oordeel geven. Ik vind het een heel erg goed gebouwd en mooi paard, meet een hele goede stap en galop. En een vreselijk goed karakter. Overigens had hij een heel erg goed afstammelingenrapport. Misschien toch de moeite waard om hem eens in het echt te bekijken?

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:14

WhitneyAA schreef:
wonderfull schreef:
Upper-Class, heeft zelf een zeer goed karakter, Polansky ook en geeft dit ook door.
Heb reeds aan deze hengst gedacht, maar zag toen enkele ontgoochelende foto's van de hengstencompetitie vorig jaar.
Ik zou hengsten toch altijd in het echt bekijken dan iets gaan baseren op enkel foto's. Ik kan ook wel een paar foto's opgraven van nakomelingen en van goede hengsten zelf die je nog geen L proef zou geven.

Overigs ben ik wel ben benieuwd wat je precies bedoeld met deze opmerking? Sprong hij opzij, liep ie onregelmatig, of ??[/quote]

als de amazone er van af valt hoeft het paard nog geen draak te wezen... Vork

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:08

Hengsten vanuit Rubinstein zijn over het algemeen een stuk braver dan 'Hollanders' gewend zijn.
Ik kan me dus zeker wat voorstellen bij adviezen als Rubiquil en Royal Dance (Hee, ik geloof dat ik daar 2 van op stal heb staan, allebeide een heel stuk fatsoenlijker in het hoofd dan hun beide moeders Knipoog ).

Royal Dance zou prima kunnen passen bij een Ferro-merrie. Tenminste, als de merrie een krachtig achterbeen meebrengt, dan voegt RD wel langte in het lijf toe plus een schattig koppie plus een langere hals plus een mooier karakter. Puur op pedigree zou ik het wel durven. Ben benieuwd wat er verder achter je merrie zit Haha!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:13

misterA schreef:
Flemmingh staat ook bekend om de fijne karakters, die hij vererft,
evenals Donnerhall-nafok en Rubinstein afstammelingen, zoals
de al genoemde oo-seven.


over flemmingh, die droom, daar wil ik je wel even uit helpen hoor... flemmighs vind ik fijn en bewerkelijk, tot ze schrikken (en dat gebeurt snel zat). wij hebben een flemmingh * heartbreaker staan, het schrikkerige van heartbreaker en het dan lekker volhouden. die volharding heeft ze van flemmingh, en daar worden we niet echt vrolijk van. ook op het hout zijn de flemminghs die ik ken allen heel fel, springen een in-uitje als één sprong zo ongeveer...
fijne paarden, tot ze iets moeten doen wat ze niet leuk vinden, dat zien ze bakkabouters...

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:31

flemmingh's en dan er mee springen....

ja das ook echt een combinatie die je niet moet doen.....

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:06

over flemmingh, die droom, daar wil ik je wel even uit helpen hoor... flemmighs vind ik fijn en bewerkelijk, tot ze schrikken (en dat gebeurt snel zat). wij hebben een flemmingh * heartbreaker staan, het schrikkerige van heartbreaker en het dan lekker volhouden. die volharding heeft ze van flemmingh, en daar worden we niet echt vrolijk van. ook op het hout zijn de flemminghs die ik ken allen heel fel, springen een in-uitje als één sprong zo ongeveer...
fijne paarden, tot ze iets moeten doen wat ze niet leuk vinden, dat zien ze bakkabouters...[/quote]


Ik denk dat alle karaktereigenschappen ,die je opsomt van jou paard, bij Heartbreker wegkomen.
Althans, ik herken die absoluut niet in mijn Flemmings, het zijn nuchtere, meewerkende paarden,
die absoluut niet kwalijknemend zijn. Cool

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:51

Ik ken flemminghs die superbraaf zijn die echt geen bakkabouters zien.
Dat schrikkerige en volhouden komt in mijn ogen meer van heartbreaker. Heb ook een tijd een heartbreaker x julio mariner gereden die zo was.

Ooseven geeft hele fijne karakters. Volgens mij alle rubinsteins
En ik ben ook van mening dat je niet alleen uit mag gaan van karakter. Maar als een superpassende hengst en rot karakter heeft zal hij ook nooit op mijn merrie komen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:48

Onze Flemmingh heeft Z gesprongen en kon gemakkelijk meer aan Tong uitsteken

Ik ken ook alleen maar mee werkende Flemmingh's!

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 03:43

Misschien heb ik een uitzondering staan.

Ik heb een Krack C-merrie en zoals we allemaal weten is Krack C een jonge Flemmingh, mijn merrie heeft een aardige dosis gekregen aan kwaliteiten maar zeker ook een koppie.
Zij kan eigenlijk heel veel maar zogauw ze iets moeilijker vindt dan komt haar truckendoos tevoorschijn en ja dan hebben we bakkabouters, strowolven, en ga zo maar door overal en nergens, ik heb afgelopen zomer mijzelf teruggevonden in de buitenbak en ben sindsdien ongeveer een uur kwijt uit mijn leventje.
Laat ik voorop stellen dat zij dus helemaal nergens bang van is als je met haar rondsjouwt en ik denk dat ze aan het touwtje nog gerust de carnavalsoptocht meepakt mits iedereen toch wel naar haar kijkt want ze vindt zichzelf echt heel wat.

Wij hebben haar zelf gefokt en nee zo was moeder echt niet en ja ik heb de Ibop-uitslagen van moeder en alle andere zaken erbij gepakt voordat ik tot deze samenvatting kwam.

De enigste conclusie die ik tot nu toe kan trekken is toch echt dat het van Krack C vandaan komt en ja dan kun je het nog onder Flemmingh plaatsen of onder de moederlijn van Krack C maar dan nog is iedereen gewaarschuwd zogauw ze met Flemmingh willen dekken, ook dat kan nl.een bepaald karakter geven ( Krack C is nu best fijn in het gebruik maar ik weet dat hij in zijn jonge jaren ook een kunstenaar was, wij kennen hem nog vanaf het begin toen hij net goedgekeurd was).

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengstkeuze op basis van karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 03:51

Skippy01 schreef:
misterA schreef:
Flemmingh staat ook bekend om de fijne karakters, die hij vererft,
evenals Donnerhall-nafok en Rubinstein afstammelingen, zoals
de al genoemde oo-seven.


over flemmingh, die droom, daar wil ik je wel even uit helpen hoor... flemmighs vind ik fijn en bewerkelijk, tot ze schrikken (en dat gebeurt snel zat). wij hebben een flemmingh * heartbreaker staan, het schrikkerige van heartbreaker en het dan lekker volhouden. die volharding heeft ze van flemmingh, en daar worden we niet echt vrolijk van. ook op het hout zijn de flemminghs die ik ken allen heel fel, springen een in-uitje als één sprong zo ongeveer...
fijne paarden, tot ze iets moeten doen wat ze niet leuk vinden, dat zien ze bakkabouters...


Het schrikkerige van Haertbreaker?? Ik ken meerdere Haertbreakers en het zijn allemaal heel rustige paarden en super lief in de omgang, ook hengsten.