Springpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:14

hebbe we t nou over het Jumpex onderzoek?of is dit een ander onderzoek dat er verd8 veel op lijkt....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 16:26

Er lopen blijkbaar verschillende onderzoeken door elkaar of ieder ging zijn eigen weg in een groot onderzoek en trekt daar zijn eigen conclusies uit.
Ik houdt het maar bij de conclusie van Susana Santamaria i.p.v te wachten op onderstaand advies.

Een taak voor het KWPN om dit via intensieve voorlichting te sturen

Citaat:
Mede gezien het feit dat onze vijf-, zesjarige en oudere dekhengsten - een enkele uitzondering daargelaten - tussen hun leeftijdsgenoten niet of nauwelijks positief opvallen Het vermogen, de elasticiteit en de wil om te winnen zijn zaken waarbij onze springpaardenfokkerij sturing nodig heeft. Eigenlijk wil ik geen namen van hengsten noemen, want dan begeef ik mij op glad ijs, maar ik wil wel een uitzondering in positieve zin maken. Gezien het feit dat onze sportpaarden momenteel vaker in Beldie dan in Nederland lopen en we dus ook vaker in Belgie op concours zijn, valt de hengst Libero H ons erg op. Op bijna ieder concours lopen in de hoogste proeven een of enkele van zijn kinderen mee. Dit doen ze op een opvallend goede manier en gedurende een langere periode. Ook internationaal is Libero H momenteel zeer goed vertegenwoordigd en laten zijn producten zien uit het goede hout gesneden te zijn. Zo zijn er uiteraard meerdere hengsten die we in onze fokkerij gepast kunnen gebruiken, maar ook zeker een respectabel aantal die onze fokkerij niet vooruit helpen. En wat mij betreft uit de fokkerij gehaald dienen te worden!

Een taak voor het KWPN om dit via intensieve voorlichting te sturen.

Groeten, Bert Poppelaars...

ceasario schreef:



Het fokken van springpaarden.



Het grootbrengen en trainen van een springpaard is een lang en duur proces.
De uitkomst is echter onzeker totdat het paard echt meedoet aan competities.

Wanneer bij veulens al kan worden bepaald of ze er de fysieke aanleg voor hebben, kan selectie veel eerder plaatsvinden en tijd en geld besparen.
Promovenda -Susana Santamaria heeft enkele eigenschappen gevonden bij de sprongtechniek van veulens die aanwijzigen geven over hun latere sprongcapaciteiten, zoals de mate waarin ze hun voorbenen kunnen strekken en hun achterbenen kunnen draaien.

Santamaria heeft verder ontdekt dat vroeg beginnen met trainen alleen een korte-termijn effect laat zien en dat gericht trainen op sprongtechniek bij veulens niet leidt tot betere springpaarden.


http://www.vet.uu.nl/site/viavet/

noot:
Het onderzoek is gedaan met KWPN -dieren.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:46

Ik denk dat Kathalijne volledig in haar recht staat om gelijk te hebben, ze weet wat ze wil.

De paarden die niet bang zijn... zijn dom en de paarden die wel bang zijn worden vechters. Mits ze juiste begeleiding krijgen ...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 08:01

Citaat:
KWPN
08-08-2004: Ludger Beerbaum wint derde GP Valkenswaard
Voor de derde keer in zijn carrière heeft Ludger Beerbaum de Grote Prijs van Valkenswaard op zijn naam geschreven. Met Gladdys S was de Duitser vanmiddag de enige die beide manches van parcoursbouwer Olaf Petersen foutloos wist af te leggen.
In 1998 won Beerbaum met Ratina Z, twee jaar geleden moest hij met Champion du Lys nog barrage rijden tegen Markus Fuchs en Tinka’s Boy, maar vandaag ging het hem heel gemakkelijk af. Fuchs, dit keer met La Toya III, ging als één na laatste starter in de tweede manche één keer in de fout, anders hadden dezelfde ruiters als in 2002 opnieuw moeten strijden om de hoofdprijs, een bedrag van €50.000,-.
De fout van Fuchs deed de zeer sterk rijdende Otto Becker met Dobel’s Fiala doorschuiven naar de tweede plaats, Hubert Bourdy en VDL Groep Eve des Etisses eindigden als derde, dan Fuchs en La Toya en op de vijfde plaats vinden we de eerste niet-merrie in de rangschikking: Caridor Z, gereden door Edouard Mathé.
Het zat de Nederlandse combinaties niet mee vandaag in Valkenswaard. Met 4 en 0 was Albert Zoer met Lowina op de tiende plaats de beste Nederlander. De man uit Echten reed twee hele sterke rondes en kreeg een onverdiend foutje in de eerste manche.
Twee keer een balkje en de twaalfde plaats voor Gerco Schröder en Eurocommerce Acapulco. Broer Wim volgde met Eurocommerce Berlin op plaats 16 (ook 4 en 4 strafpunten).
Op de 18-de plaats Mathijs van Asten, die met Kwidanta van de Laarse Heide een zeer goede eerste omloop kende (4 strafpunten), maar de tweede manche leek een te zware opgave voor de dochter van Quidam de Revel. Op plaats 20 kwam Angelique Hoorn met VDL Oranta, direct gevolgd door Eric van der Vleuten en Audi’s Jikke.
(DWR, overname zonder bronvermelding niet toegestaan





Citaat:
KWPN
08-08-2004: Merries maken het verschil
In Valkenswaard maakten merries opnieuw het verschil en gelijktijdig was het in Dublin al niet anders. In de Ierse hoofdstad deed zich vanmiddag daarbij nog iets opmerkelijks voor. De drie hoogstgeplaatste paarden waren dochters van hengsten die zelf op het hoogste niveau van de springsport succesvol waren (of dat nog steeds zijn).
De overwinning op Ballsbridge was voor Caya, de Carthago-dochter van de Amerikaanse amazone Sheila Burke, gevolgd door Quibell, de Quidam de Revel-dochter van Jessica Kurten. Op de derde plaats kwam Rene Tebbel met Farina (v.For Pleasure).
Overigens eindigden op de plaatsen 1 en 3 in Valkenswaard óók dochters van voormalige GP-toppers: Gladdys S (v.Grandeur) en Eve des Etisses (v.Quidam de Revel).
(DWR, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)


Ik begrijp die laatste opmerking niet van hem:

Merries maken het verschil ??

Op plaats 20 kwam Angelique Hoorn met VDL Oranta, direct gevolgd door Eric van der Vleuten en Audi’s Jikke. (Zijn toch 2 merries,waarbij de laatste nog een staande ovatie in IDS na Aken kreeg,van het was allemaal pech. Ook hier weer de betrekkelijkheid van Sport en Emotie.
Of anders gezegd : "De helft van een verhaal") Knipoog

Citaat:
Column Dirk Willem Rosie (In de Strengen, 5 aug 2004, nr 16)

Faldo´s predikaat

www.bokt.nl heet de site waarop mensen -soms onder pseudoniem- met elkaar discussiëren over de Landbouwdag Opmeer en het CHIO Aken, over sporen en zweep in de B en over het rond-en-diep-trainen van Anky. Op de afdeling Fokkerij & Afstamming gaat het bijvoorbeeld over de verkoop van Lingh aan Isabelle Werth ("Wie is Isabelle Werth?" - "Ehhmmm, Olympisch kampioene, wereldkampioene, europees kampioene... En zo iemand ken jij niet??") en over de verkoop van Onze Fons naar Amerika.
Het jammerlijke van zo´n chatsite is dat je heel gemakkelijk voor zoete koek slikt wat eigenlijk een broodje aap is.


Goed dat nu al de IDS-lezers ,Bokt weten te vinden. OK dan!


Volledige Uitslag van de Grand Prix
-----------------------------------------------


En nog even van mijn zijde een verwijzing naar een andere topic

46 23 BALISTO Z
Stallion\Bay\1993\Suchard x Anduc\ Judy-Ann MELCHIOR (BEL)
Stoeterij Zangersheide
ELM 0.00

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:39

En Indorado komt weer een treetje hoger...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:37

Citaat:
Het JUMPEX-onderzoek is gestart in het najaar van 1998 met als doel: verbeteren van de praktische trainings- en selectiemogelijkheden van springpaarden. De paarden zijn volgens twee systemen opgefokt en daarna afgericht. De helft van de groep was ingedeeld in een extensief praktijksysteem waarbij ze tot de leeftijd van drie jaar uitsluitend vrije beweging kregen in weide (zomer) en loopstal (winter).
De andere helft heeft vanaf vijf maanden leeftijd training vrij springen gehad, uiteraard afgestemd op hun belastbaarheid. Op driejarige leeftijd hebben ze allen een 5-weekse Eigen Prestatie Toets in Deurne gedaan, waarbij zeer veel waarnemingen zijn gedaan. Na een periode weidegang is een 16 maanden durende trainings- en africhtingsfase twee in Deurne uitgevoerd.

Vanuit diverse onderzoeksdisciplines en invalshoeken zijn de paarden vijf jaar lang onder de loep genomen. Het praktijkonderzoek in Lelystad en de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht hebben vele technische en lichamelijke waarnemingen gedaan, zoals de waarnemingen tijdens springtrainingen, röntgenonderzoek, klinische beoordelingen, spieronderzoek, bewegingsanalyse, bloedonderzoek en lichaamsmaten.
Daarnaast is een uitgebreide studie gedaan naar de voor topprestaties zeer belangrijke “niet-lichamelijke” aspecten: het karakter en gedrag van het paard. Dit is uitgevoerd door Kathalijne Visser en haar promotie-onderzoek heeft inmiddels geleid tot het proefschrift HORSONALITY ®.
Naast alle metingen, zijn de paarden ook van jongs af aan veelvuldig visueel beoordeeld met het lineaire scoringssysteem.

Alle gegevens van de deelonderzoeken zijn nu verwerkt en worden tijdens de themadag JUMPEX; van talent tot topper gepresenteerd.

Alle paarden uit het JUMPEX-onderzoek zijn op 27 juni 2003 geveild tijdens de JUMPEX veiling te Deurne.


de resultaten hebben een poosje geleden geloof ik IDS gestaan, maar kwamen praktisch op hetzelfde uit als dit onderzoek, als je de zoekfunctie gebruikt zal je ook wel meerdere topic tegen komen over dit onderzoek..

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:35

Klopt, ik heb lang geleden vragen op iemand afgevuurt naar aanleiding van een sympsium in Utrecht en daar kreeg ik een goed antwoord op terug.

Dat snap ik nu, het is niet dat iedereen nu snel achter dat onderzoek moet aanhollen.
Maar rustig moet nadenken van; " Hoe kan ik dit voor mijn fokkerij gebruiken? "

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:21

Er zijn op andere plekken ook paarden die uit het team vallen.
Al is deze al op leeftijd. For Pleasuree

Citaat:
Olympia-Aus für Marcus Ehning und For Pleasure
Olympische Spiele 2004 Athen
Thomas Hartwig 09.08.2004 13:29

Warendorf (fn-press). Aufgrund einer aktuellen Fesselträgerzerrung seines Hengstes For Pleasure wird Marcus Ehning (Borken) bei den Olympischen Spielen in Athen nicht starten können. In Absprache mit Mannschaftstierarzt Björn Nolting (Weilerswist) entschied sich Ehning am Montag auf seinen Start in Athen zu verzichten. „Auf dem Ultraschallbild sind noch leichte Anzeichen zu erkennen, deshalb will ich im Sinne des Pferdes, aber auch im Sinne der deutschen Springmannschaft, kein Risiko eingehen", erklärte der 30-jährige Ehning am Montag. Der 18-jährige For Pleasure hatte bereits bei den Olympischen Spielen 1996 in Atlanta und 2000 in Sydney Sportgeschichte geschrieben. Mit Lars Nieberg hatte er 1996 Mannschaftsgold geholt. Das gleiche Ergebnis wiederholte er 2000 mit Marcus Ehning im Sattel. Für Marcus Ehning rückt nun Marco poedersuiker (Riesenbeck) mit Montender ins Team der deutschen Springreiter. Reservepaar werden Lars Nieberg und Adlantus As FRH.



mit Montender Toch nog een beetje stamboek genoegdoening. Knipoog

Stamboek geregistreerd of stamboek gefokt is wel een beetje verschil tegenwoordig.