En zijn jullie er al uit...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:40

_Rick schreef:
Thomas, dit is nog altijd een discussieforum, echter was de betreffende persoon niet in voor discussie en begon meteen te blaffen Lachen Nou dan niet



Als je dat al blaffen noemt... Ik noem dat eerder zelfverdediging. Als ik kon zou ik een foto van de merries plaatsen, maar aangezien dat niet kan zal je me zo moeten geloven.
En ik wou je er gewoon op wijzen dat je niet ineens zo moet veralgemenen. Spijtig als jij alleen maar Darco's met een slecht ruggebruik bent tegengekomen, maar er zijn er zeker andere. Het is niet zo dat een veulen altijd de slechte eigenschappen van zijn vader meekrijgt. Soms kan de merrie ook wel eens die minpunten compenseren. Dat is net de grote waarde van een goede fokmerrie of merriestam. Ik fok niet "op papier", maar vertrekkend van de merrie die ik voor mijn neus zie staan, haar prestaties, haar specifieke kenmerken, haar voorouders en haar eventuele nakomelingen.

*'k Ben toch niet weer aan het blaffen? Haha! *

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:34

Ik vind niet dat je blaft , ben het helemaal met je eens.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:06

Nee wij zijn er nog steeds niet uit *zucht* Ik iig wel, maar ik moet helaas rekening houden met iemand anders Knipoog

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:09

Ik ben er al uit sinds oktober...
Alles wat 4 benen heeft wordt gedekt met mn lease-toppertje uit Engeland Thorneyside The Intruder. Welsh Cob met een absolute top-afstamming

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:09

Ilindra schreef:
Voor Ilindra zit ik nog wat te wijfelen tussen Hero en Koss, ik was er eigenlijk al uit dat het Koss zou worden, maar nu Ustinov alles zo supergoed oppakt zit ik weer aan Hero te denken........
Heb nog 2 weken Haha!

Koss die is oké, olé olé Tong uitsteken

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:16

Franske schreef:
En om dan Parco te noemen als voorbeeld vind ik niet 100% correct, denk niet dat dat beestje nou zo voorbeeldig ruggebruik heeft Knipoog Maar das mijn mening


Het diertje springt anders wel over 1.60 m hoge sprongen heen met dat matige ruggebruik...

Als zijn ruggebruik echt niet kon, was Parco nooit op zo'n hoog niveau beland met Ludo!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:23

, Maar ook zonder rug kan je wel ver komen, als je maar hoog genoeg gaat. Parco is inderdaad geen goed voorbeeld van een Darco die wel zijn rug gebruikt.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:36

Hoe kan een paard zonder voldoende ruggebruik nou ver komen?
Ach ja, dit blijft zo'n meningsverschil, de een vind hem goed springen en de ander niet. Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van Darco en Parco, en er zijn er vast meer die mijn mening delen. En hej, Ludo Philippearts dankt zijn inernationale springcarrière aan Darco's, de ruggen waren blijkbaar geen probleem voor hem, dus hij zal het ook wel met me eens zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door AlmostBlack op 24-04-04 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:36

Citaat:
Het diertje springt anders wel over 1.60 m hoge sprongen heen met dat matige ruggebruik...

Als zijn ruggebruik echt niet kon, was Parco nooit op zo'n hoog niveau beland met Ludo!


Klopt, tis ook een top-sport paard, maar niet een hengst waar ik nou mee zou fokken. Ook persoonlijk misschien, kwestie van smaak en wat voor gevoel ik wil als ik op een paard zit Lachen

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:38

Zoals ik al zei het voorgaande bericht, het blijft idd een meningskwestie.

Maar volgende feitje: Ludo Philipearts heeft op het moment ong. 8 steengoede hengsten. Daarvan zijn er 5 nakomelingen van Darco. Hoe verklaar je zoiets?
Laatst bijgewerkt door AlmostBlack op 24-04-04 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:39

Ik ben ook groot voorstander van Darco en nazaten. En goed ruggebruik of voldoende ruggebruik, daar zit wel degelijk verschil in.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:19

Wij hebben gekozen voor Jetset D op een Zeoliet x Tolbert merrie.

Ze staat op dit moment bij de hengstenhouder voor de scan, spannend dus!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:41

Citaat:
Ludo Philipearts heeft op het moment ong. 8 steengoede hengsten. Daarvan zijn er 5 nakomelingen van Darco. Hoe verklaar je zoiets?


Ik ken ze niet, dus ik weet niet of ze steengoed zijn.
Verder hoef ik hier niet echt over door te discussieren hoor Haha! ik gaf alleen ff tussendoor me mening Tong uitsteken

Wij fokten 11 jaar geleden ofzo al met Darco, dus heb nix tegen die hengst Lachen

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:39

Zeg dat dan meteen Haha!

Dus ook geen problemen mee als we Ogano Sitte van Darco op onze Concorde-merrie zetten Knipoog Tong uitsteken ?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:09

_Rick schreef:
Citaat:
Indorado voor een Chellano Z X Almé Crack Z merrie
Indoctro (waarschijnlijk...) voor een Chellano Z X Darco merrie


Op papier zou ik zeggen, fout fout fout

Chellano = diepe rug
Dan nog uit een Darco merrie, nou die springen allemaal zonder rug

Ga je er nog indoctro op zetten ook ???

Niet dat ik me er mee wil bemoeien ofzo.....


Ik heb nog nooit een springpaard gezien dat met de rug fouten maakt. Wel met de benen. Een zgn. diepe rug is er eentjde met 'Satelanlage' en die zit en rijdt aanmerkelijk beter dan eentje met een plank rug. Die plankrug moet dan vervolgens zgn. 'bollen'. Dat zit voor geen meter. En dan noemt men dat met de rug springen en intussen fouten maken met de benen.
Een springpaard moet kunnen rekken aan de onderkant en zijn benen naar de hals toebrengen inplaats van met een plankrug en met het hoofd en hals tussen de voorbenen de ruimte aan de onderkant verkort. Derhalve de voorbenen steeds meer onder het lichaam vouwt en steeds meer fouten maakt.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:03

Ben ik niet met je eens, een paard heeft z'n rug (en lendenpartij)nodig om goed te basculeren. Doet hij dat niet kan hij zoveel techniek in z'n benen hebben als hij wil!
Dat ie alleen fouten maakt ben z'n benen vind ik erg kortzichtig, tja het zijn natuurlijk de benen die de balk raken als je het zo stelt!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:01

Hoe ziet de bascule er dan boven de sprong uit? Een goed basculerend paard is boven de sprong in het lichaam (rug) recht. Anders is er geen sprake van bascule maar van onbalans. Dat werkt storend voor het paard, verhoogd de kans op fouten (door onbalans) met de benen aan de onderkant en is voor de ruiter moeilijker om in balans te blijven zitten.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:35

Citaat:
Een goed basculerend paard is boven de sprong in het lichaam (rug) recht.


Niet mee eens, de rug "transporteert" na de afzet, de energie vanuit de achterbenen naar voren/omhoog. Zou de rug boven de sprong recht zijn betekend dat, dat het paard deze energie in de rug "vast" moet houden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 12:51

Volgens mij was de vraag op welke hengst dit jaar de keuze is gevallen. Op dit moment dwalen we wel een beetje af....

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:57

Ramiro Z merrie - Concorde Hengst

Deze merrie staat bij ons op stal ......... (manege paard )
Maar ik ben zo benieuwd wat hier uit gaat komen Knipoog
Als het even mee zit, wil ik het veulentje (misschien) kopen!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:39

Lachen Nu wel. We hebben effe willen afwachten tot het veulen van dit jaar er was. Dat is er nu. We zijn tevreden, dus dachten we, waarom veranderen als je tevreden bent. Wij gaan dus dit jaar terug naar Special D *LOL* *LOL* *LOL*

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:32

Rhea schreef:
Citaat:
Een goed basculerend paard is boven de sprong in het lichaam (rug) recht.


Niet mee eens, de rug "transporteert" na de afzet, de energie vanuit de achterbenen naar voren/omhoog. Zou de rug boven de sprong recht zijn betekend dat, dat het paard deze energie in de rug "vast" moet houden.


Rhea, hoe verklaar je dan het succes van deze hengst die uit maar 750 dekkingen een waslijst aan toppers in de springsport en super vaderdieren heeft voortgebracht?
Afbeelding

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:47

Zo'n rug zegt niets, kijk naar alle oudere hengsten en kom dan tot de conclusie dat ze bijna allemaal inzakken door de ouderdom, maar dat zegt niets over de nazaten in de sport.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:17

Beber schreef:
Zo'n rug zegt niets, kijk naar alle oudere hengsten en kom dan tot de conclusie dat ze bijna allemaal inzakken door de ouderdom, maar dat zegt niets over de nazaten in de sport.


Tsja, met zo'n reactie hoef je je echt niet te verbazen dat er zo weinig vrouwen in bestuurlijke functies zitten in paardenland,

"inzakken door ouderdom"

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:20

Wacht maar tot je zelf " oud " bent.....