Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:34

Ik zou zelf iig niet voor kanut gaan (op geen enkele merrie op dit moment, maar misschien stel ik die mening na de eerste nakomelingen nog wel eens bij Knipoog )
Die vind ik niet al te sterk in de rug en bovenlijn en dat is zo te zien precies het zwakke punt van de merrie.

Florencio is een hengst die mij erg aanspreekt en die wsl ook wel verbeterd op type, beweging en springvermogen, maar daar is nog weinig/niets over bekend wat nakomelingen betreft. Vind het erg moeilijk om daar wat over te zeggen. (deze merrie kan hem wsl wel beter hebben dan die van mij Knipoog )

Millreef die je zelf noemt zou een optie kunnen zijn. De nakomelingen die ik daarvan gezien heb waren iets bloederiger dan hun moeder en wat hoger op de benen. (maar ik ken er maar vier dus een betrouwbare steekproef is dat niet)

Mermus is burggraaf-bloed toch Verward (die hengst ken ik niet zo heel goed Bloos )
Burggraaf-bloed zou ik vermijden op zo'n merrie, ben bang dat je dan een te massaal paard krijgt.

Pacific vind ik zelf een hele fijne hengst, maar over nakomelingen weet ik weinig. Wat ik gezien heb waren beste veulens, mooi in het type en fijn beweging, maar die kwamen wel alle 3 uit mooie luxe sportmerries die zelf ook een modern type had.

Dekt Zuidhorn nog Verward Dat zou misschien ook wel passen op deze merrie.
Binnen het NRPS kun je wsl ook nog wel een aantal geschikte hengsten vinden. Ik zou zelf eens serieus naar Nubertus en Heros kijken. Chico zou ook een optie kunnen zijn, die geeft over het algemeen wel fijne sportpaarden met genoeg maat(laat die van mij nou net klein zijn gebleven...)
Rubiquil moet je op zo'n merrie niet eens over nadenken. Dan krijg je wsl een veulen met een heel ouderwets type Knipoog (heb het ook nog niemand horen zeggen, maar dat lijkt me geen verstandige keus)
Als de eigenaar graag dat Zeus-bloed erachter wil hebben weet ik trouwens nog wel een veelbelovende jonge Zangersheide-hengst.

De merrie mag wel iets luxer, maar ik zou geen echt bloedpaard erop zetten. De kloof tussen merrie en hengst wordt in mijn ogen dan erg groot en daar ben ik niet zo'n voorstander van

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:10

Ik zou er niet aan denken om met deze merrie met Rubiquil te fokken. Het zou een echte bodybuilder worden en dat is juist de bedoeling niet. Het is aan de ene kant jammer dat Ravel STV gecastreerd is en niet meer ter dekking staat. Deze hengst zou in elk geval de merrie zeer verfijnen maar wel geen stokmaat toevoegen.

Coctails Whinny zou misschien ook nog wat zijn. Luxe typjes van veulens gezien van deze hengst en goed bewegen ook. Ze hadden allemaal een luxe hoodje.

In Duitsland heb je nog de zeus zoon Zapateado (als die nog leeft).

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:07


Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:22

Gomir: Ja, van Zuidhorn is nog diepvriessperma beschikbaar.

Wat vinden jullie van Marlon?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:28

gomir schreef:
Ik zou zelf iig niet voor kanut gaan (op geen enkele merrie op dit moment, maar misschien stel ik die mening na de eerste nakomelingen nog wel eens bij Knipoog )
Die vind ik niet al te sterk in de rug en bovenlijn en dat is zo te zien precies het zwakke punt van de merrie.


Dekt Zuidhorn nog Verward Dat zou misschien ook wel passen op deze merrie.


Nee, Zuidhorn niet!!!! Die kan ook heel snel zwakke ruggen vererven!!! Vooral zijn nakomelingen die hier rond lopen vind ik heel zwak in de rug en lendenenpartij! En daar moet je bij deze merrie wel mee oppassen!

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:23

Candidat schreef:
Gomir: Ja, van Zuidhorn is nog diepvriessperma beschikbaar.

Wat vinden jullie van Marlon?


Marlon? bedoel je niet Mr. Marlo? Heb die hengst eigenlijk nog nooit gezien. Of ik moet over hem gekeken hebben op de hengstenshow bij het NRPS de laatste jaren. Clown Op foto ziet die hengst er redelijk luxe uit maar ik weet niet hoe zijn gangen zijn en wat hij doorvererft.

Hengsten die op papier een goede rug zouden moeten doorvererven zijn Rousseau (via Roemer) en Paddox (ook dat roemer bloed)

Rossini zou dat passen? van de Rossini nakomelingen die ik heb gezien (akkoord zijn er niet veel en waren geen echte rechstreekse buiten Ravel STV) zijn ze luxe typjes met goede gangen.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:33

Laatst bijgewerkt door Candidat op 06-05-04 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:39

Ken die hengst helaas niet. Dus kan ik ook niet zeggen of hij past of verbeterend zou zijn tov de merrie.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:03

Waarom moet er perse met deze merrie gefokt worden?