100 % terug bij niet drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:16

GribaldiFAN schreef:
Allen is de ijzerenman daar blijkbaar geen van


Dit begrijp ik niet, bij een aantal hengsten krijg je bij gust toch het geld terug?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:10

Voordeel van een natuurlijke dekking is voor een groot deel te danken omdat er dan veel beter geschouwd wordt en niet alleen een DA beoordeelt of een merrie goed hengstig is.
Goed schouwen en eventueel de merrie dicht bij de hengst stallen wil een merrie ook wel eens beter hengstig krijgen. Beter dan een DA met een rietje Knipoog

De dag na de dekking kan je de baarmoeder nog even na laten spoelen met een zoutoplossing, doen wij ook bij merries die moeilijk drachtig willen worden.

Maar ik zou dit seizoen eerst eens beginnen met een kweekje om te kijken of er geen lichte ontsteking zit. Beter aan het begin van het seizoen naar laten kijken dan halverwege het seizoen er achter komen dat het niet wil.
Ik laat mijn hengst een guste merrie niet eens dekken zonder DA onderzoek...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:29

chantal1"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Allen is de ijzerenman daar blijkbaar geen van


Dit begrijp ik niet, bij een aantal hengsten krijg je bij gust toch het geld terug?
[/quote]
Ja is ook onder bepaalde voorwaarde natuurlijk. Maar ik refereer hier op bokkers die in het verleden moeite hebben gehad geld terug te krijgen van dit station. De dalhoeve is hier niet zo moeilijk in. Voor hun is afspraak een afspraak een woord een woord. Echter is dit lang niet bij alle stations zo. Dus mocht je afspraken maken met hengstenhouders moet je opletten of dit ook mannen van hun woord zijn Haha! Dus eigenlijk een tip

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:32

Nou Gribfan,
met alle repect, ik wil dan wel eens weten welke Bokkers dat zijn. Ik vind het nogal een zware beschuldiging om die zo op internet te zetten Verward
Ik hoor juist dat er zo fijn met de mensen van dat station te praten is.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 19:04

MarijeR schreef:
HIJ kan er weinig aan doen dat jouw merrie niet drachtig wordt.


Dit gaat natuurlijk niet helemaal op.

Mijn merrie heeft 2 keer zonder problemen een veulen gehad in de tijd dat er nog natuurlijk gedekt werd.

Dat je nu alleen maar via KI kan laten dekken (KWPN), is niet mijn keuze.

Verder heeft de hengstenhouder gewoon zijn bedrijfsrisico in de vorm dat merries soms ondanks ale inspanningen niet drachtig worden, net zoals ik al eerder zei, de merriehouder ook zijn risico heeft in de vrom van verwerpen na 1 oktober!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 19:11

Desiree schreef:
Overigens, haar baarmoeder is de laatste keer wel gespoeld, er stond water in. Mijn toenmalige stalhouder zei dat dat mogelijk de oorzaak was, maar dat ze dit wel eerder hadden moeten onderkennen. Iemand ideeen?


Er stond vocht in bedoel je?
En dat maakt de baarmoeder 'vuil'.

Dat was ook het probleem van Fab, maar Jan Nass uit Bemmel heeft haar een paar jaar geleden toch drachtig gekregen, door na het dekken (toen natuurlijke dekking) na te spoelen met antibiotica, en de dagen daarna haar te spuiten met een middel waardoor de baarmoeder zich in de vorm van weeen schoonwerkte! 3 weken daarna was ze drachtig OK dan!
Een bevruchte eicel kan niet innestelen in een baarmoeder die niet schoon is!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:33

Sjuimpje schreef:
Nou Gribfan,
met alle repect, ik wil dan wel eens weten welke Bokkers dat zijn. Ik vind het nogal een zware beschuldiging om die zo op internet te zetten Verward
Ik hoor juist dat er zo fijn met de mensen van dat station te praten is.

Die mensen mogen jou een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:41

Ik vind het ook een vrij zware beschuldiging, maar weet ook dat Gribfan dit van andere bokkers heeft. Ik meen zelfs zoiets te lezen op de eerste pagina.

We kunnen ook gewoon opheldering bij de IJzerenman zelf vragen en gewoon ff een mailtje sturen. Uit ervaring weet ik dat ze die altijd heel netjes beantwoorden.

En dit soort beschuldigingen zullen ze zeker niet blij mee zijn, vooral niet als ze niet waar zijn, wat ik absoluut geloof!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:49

Nee idd is ook zo! Helemaal mee eens. Ik zelf heb er verder ook geen mening over. Heb ze telefonisch gesproken. Leken me erg aardige mensen waar veel mee te regelen viel. Helaas bleek dit volgens anderen niet zo te zijn. Die mensen weten zelf wel wie daar ga ik zelf verder niet op in. Daarom vindt ik ook dat deze mensen zelf een pb moeten sturen als ze jou daar meer over willen vertellen. Als ze dit niet doen weet ik iig dat je het niet serieus hoeft te nemen en dat het weer gewoon eens roddels zijn. Mijn mening over het bedrijf komt iig niet overeen met deze mensen. Gelukkig weet ik ook dat je deze roddels meestal met een korreltje zout kunt nemen. Zo werd er ook slecht gepraat over de Dalhoeve. Echter heb ik zelf ondervonden dat het super fijne mensen zijn. Dus zo zie je maar. Zou het niet te zwaar opnemen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:06

Wie roddelt er nu eigenlijk hier. Ik vind dit ver beneden ieder peil om woorden van mensen om te draaien, jezelf achter vage termen te verschuilen en ondertussen een prima bedrijf te beschuldigen alleen uit eigen rancune, dit is laster.
Op de eerste pagina verwijs ik naar een eerder verhaal van Cesario hier op F&A geplaatst en dat was in een heel andere context.
Ik vind deze hetze diep droevig, vooral van mensen die nog nooit met de IJzeren Man of De Crom te maken gehad hebben. Bij de laatste liet ik 28 jaar geleden al een merrie dekken en ben daar nog steeds klant. Ik heb nog nooit een negatieve ervaring gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:08

Maar wie beschuldigd hier het bedrijf dan? Daar ben ik nog steeds nieuwsgierig naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:43

Gribaldifan, het zijn jouw zaken niet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:58

Ik had alweer een vermoeden dat er weer eens geen goede bedoelingen achter zaten. In dit topic kan ik me volledig aansluiten bij Sjuimpje, Pipo en Sarabande (als hun berichten natuurlijk zo bedoelt zijn als hoe ik ze opvat wat ik overigens niet begrijp is het stukje over rancune). Voordat ik zulke beschuldigingen uit op internet zou ik zeker eerst eens goed na denken. Want hoe dan ook Grib, je hebt hier suggestie's gewekt die naar mijn mening niet helemaal eerlijk zijn. Kom je met zulke praatjes dan moet je die ook waar met naam en toe naam en niet zo maar wat roepen. Mijn ervaringen met het bedrijf zijn anders als bij een merriehouder, dat begrijp ik wel maar na een paar jaar kan ik toch echt wel zeggen dat ik nog nooit van zulke vervelende praatjes heb gehoord.
Het paardenwereldje, echt heel gezellig zo af en toe ....
Blij dat het er ook anders aan toe kan gaan en het niet op zo'n achterbakse manier gespeelt wordt via een forum (en dan nog het deel dat zich achter de schermen plaats vindt), dan kan je het beter recht in iemand zijn gezicht doen maar voor zulke zaken ontbreekt het lef vaak.
Grib, mocht ik je bericht verkeerd interpreteren leg het me dan even uit want ik schrik toch wel behoorlijk van mensen (degene die jouw dat hebben verteld) die zulke praatjes verspreiden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 00:35

Ik had begrepen dat de hengst Medici alleen betaald hoeft te worden als er daadwerkelijk een veulen uitkomt. Maar dat heb ik een tijd terug gelezen hoor en hou voorderest die KWPN wereld helemaal niet bij

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:50

Laten we nou niet leuk met zn allen Grib aan gaan vallen he?? Boos! Ze zegt zelf toch niks tegen dat bedrijf te hebben maar ervaringen van andere bokkers vertelt. Nu wordt ze daar zelf op aangevallen. Iedereen heeft toch goede en slechte ervaringen met mensen en dekstations??
Beetje de tenen intrekken hoor.

On-topic:

Wat ik wel raar vind bij regelingen wat betreft de gust is dat het vaak per 1 oktober is. De meeste mensen gaan niet door tot 1 oktober maar stoppen al eerder. Dan wordt vaak het verhaal ook weer anders.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:01

Lovely schreef:
Gribaldifan, het zijn jouw zaken niet.


Als merriehouder zijnde en fokker denk ik van wel.
Ik ben gewoon stom geweest om van bepaalde mensen iets aan te nemen. Zo zie je maar dat ik als persoon weer goedgelovig ben en daar valt op in te spelen.
Ik kan alleen maar zeggen mensen zorg dat je over een bedrijf/hengst een eigen mening vormt en ga niet teveel af op wat anderen zeggen. (En niet wat er op bokt gezegd wordt).
Ik ben idd vaag geweest maar dat was dus ook de opzet. Het is niet aan mij een vingertje te wijzen. Maar ik vindt wel dat mensen geactiveerd moeten worden in het vormen van een eigen mening.
Want ga eens kijken wat er wordt geroepen over hengsten/nakomelingen/karakters, veel al is van horen zeggen.
Nu ben ik misschien het zwarte schaap maar dat is niet erg ik heb iig een goede verstandhouding met de hengstenhouders waar ik mee om ga en dat is wat voor mij belangrijk is. En ik denk dat de ijzerenman daar ook een van zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:20

Gribaldifan, jij hoeft je alleen maar druk te maken over je eigen fokkerij en niet die van een ander.
Misschien moet je je ook eens bedenken dat dit soort roddelarij uiteindelijk weer bij je terug komt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:30

sarabande schreef:
Wie roddelt er nu eigenlijk hier. Ik vind dit ver beneden ieder peil om woorden van mensen om te draaien, jezelf achter vage termen te verschuilen en ondertussen een prima bedrijf te beschuldigen alleen uit eigen rancune, dit is laster.
Op de eerste pagina verwijs ik naar een eerder verhaal van Cesario hier op F&A geplaatst en dat was in een heel andere context.
Ik vind deze hetze diep droevig, vooral van mensen die nog nooit met de IJzeren Man of De Crom te maken gehad hebben. Bij de laatste liet ik 28 jaar geleden al een merrie dekken en ben daar nog steeds klant. Ik heb nog nooit een negatieve ervaring gehad.


Het verhaal van mij was dat ik nogal druk heb moeten zetten om hun afspraken na te laten komen.
Wat ze uitendelijk gedaan hebben. (Dat heb ik gezegd)

Met de Crom was een goede verstandhouding, dus deze staat hier beslist buiten.
Maar ik val het management aan en neem daar geen woord van terug.
(Zoals geen sperma kunnen krijgen omdat de laborant op een Pink-pop festival zit en meerdere dingen)

Onder management viel ook de hengst Pardon.
Die oorlog tussen de eigenaar en de Ijzerenman ging ten koste van het drachtig krijgen van merries.
Dat is ook mede de oorzaak (oorlog) dat Pardon het land verlaten heeft.

Kortom het zijn allemaal geen schatjes in het hengstenwereldje. Tong uitsteken

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:49

Leuk dat het hier zo op de man af wordt gespeelt terwijl men zich niet kan verweren. En dat allemaal door ziekelijk geroddel.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:06

Hallo allen. Mag ik er even op wijzen dat zwartmaken van niet-bokkers niet zo handig is. Zeker niet in de trant van: ik heb horen zeggen dat "enz enz enz". Moeilijk, aangezien een verdediging onmogelijk is omdat niemand iets van de feiten begrijpt.

Wat dat betreft vind ik dat Ceasario lef toont met zijn post, aangezien Ceasario uit de eerste persoon durft te praten.

Overigens ben ik het niet eens dat er op een nationale en religieuze feestdag ook service verlangd wordt. Ook een hengstenboer heeft rest op een dag rust, al is het in het hoogseizoen.

De hengstenboer is altijd al de "pispaal" van de paardenwereld geweest. Alles is altijd de schuld van de hengst en zijn eigenaar. Dat merk je overigens pas als je zelf een hengst hebt. Op dat moment moet je maar voor alles en iedereen klaarstaan en ook openstaan voor de grootste onwaarheden, roddels, achterklap, en beschuldigingen. Ik kan daar een heel groot boekje over opendoen en ik heb daar zelf veel persoonlijk verdriet van gehad. Eerlijkheid loont niet, want iemand anders weet je wel af te drogen.

En medebokkers, kom alsjeblieft niet aan met "ze doen het voor het geld". Iedere zaak heeft openingstijden en sluitingstijden. En van hengstenhouderij wordt niemand echt multimiljonair. En als wel, so what? Dan zullen ze wel iets goed doen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:28

Joost:

Een Hengstenhouderij houden,daar moet je tegen kennen.
Zo ook een hengst bezitten of met je hengst naar een hengstenshow gaan.
nl. van het publiek heb je voor 50% steun en de andere 50 % breekt de zaak af.
Zo is dit nu eenmaal.

Net als een disco of kroeg bezitten.
Vandaag hangt het in je tent met de benen buiten tot jaloezie van je "collega's"
Een maand later is het net andersom.