Jan Greve over OCD binnen de fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:28

Ik denk dat iedereen voor is om te screenen op erfelijke gebreken!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:29

De erfelijkhied van OCD is, in tegenstelling tot hoefkatrol, nog steeds wetenschappelijk en onomstotelijk vastgesteld. Voorzover het onderzoek van de Waiboerhoeve betreft, lag de erfelijkheid slechts op 0.5%. Andere primaire onderzoeken vertonen min of meer hetzelfde beeld.
Stel dat de 0.5% oorzaak wordt verminderd dan blijven er nog 99.5% andere factoren over. Daarmee is het OCD probleem de paardenwereld nog niet uit. En wat gaat men daaraan doen?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:36

Anna42 schreef:
De erfelijkhied van OCD is, in tegenstelling tot hoefkatrol, nog steeds wetenschappelijk en onomstotelijk vastgesteld. Voorzover het onderzoek van de Waiboerhoeve betreft, lag de erfelijkheid slechts op 0.5%. Andere primaire onderzoeken vertonen min of meer hetzelfde beeld.
Stel dat de 0.5% oorzaak wordt verminderd dan blijven er nog 99.5% andere factoren over. Daarmee is het OCD probleem de paardenwereld nog niet uit. En wat gaat men daaraan doen?


Ik vermoed dat je het woordje niet hebt vergeten in eerste zin, tussen steeds en wetenschappelijk.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:51

Gelukkig zijn er mensen die zorgvuldig lezen. Het woordje NIET ontbreekt inderdaad. Bedankt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:02

Hoe zit het dan met HKO?
Waar zijn daar onderzoeksrapporten over te vinden?

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:47

adriana schreef:
Natuurlijk moet alles gescreend worden, ik ben alleen heel erg blij dat hij ook wil dat de merries getest moeten worden en niet alleen de vaderdieren.

Ik vraag me af of je de fokmerries wel allemaal moet gaan screenen. Dit wordt een erg dure aangelegenheid en leidt mijn inziens mogelijk tot vernietiging van interessante merrielijnen. Als ik het goed begrepen heb is nl. uit onderzoek bij Zangersheide naar voren gekomen, dat OCD recessief via (minimaal) 2 genen overgeerfd wordt. Indien dit zo is dan is screening (foto's én DNAS) van de vaderdieren in mijn ogen voldoende, omdat je het er dan, uitgaande van genetisch OCD-vrije vaders, zo uitfokt. (Vaderdieren screenen i.p.v. de moederdieren is gunstiger: relatief klein aantal, die vergeleken met merries ook nog eens veel nakomelingen geven). Een andere vraag, die volgens mij nog niet vanuit onderzoek beantwoord kan worden is in hoeverre een genetisch OCD-vrij paard toch niet OCD kan krijgen door ongunstige milieu-omstandigheden.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:54

Daar komt mijn eerdere vraag weer om de hoek, hoe ziet het ocd onderzoek eruit bij Zangersheide?
Daar ben ik erg nieuwsgierig naar!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:18

adriana schreef:
hoe ziet het ocd onderzoek eruit bij Zangersheide?


Hebben ze dat dan Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:20

_Piet"]
[quote="adriana"]Natuurlijk moet alles gescreend worden, ik ben alleen heel erg blij dat hij ook wil dat de merries getest moeten worden en niet alleen de vaderdieren.
[/quote]
Ik vraag me af of je de fokmerries wel allemaal moet gaan screenen. Dit wordt een erg dure aangelegenheid en leidt mijn inziens mogelijk tot vernietiging van interessante merrielijnen. Als ik het goed begrepen heb is nl. uit onderzoek bij Zangersheide naar voren gekomen, dat OCD recessief via (minimaal) 2 genen overgeerfd wordt. Indien dit zo is dan is screening (foto's én DNAS) van de vaderdieren in mijn ogen voldoende, omdat je het er dan, uitgaande van genetisch OCD-vrije vaders, zo uitfokt. (Vaderdieren screenen i.p.v. de moederdieren is gunstiger: relatief klein aantal, die vergeleken met merries ook nog eens veel nakomelingen geven). Een andere vraag, die volgens mij nog niet vanuit onderzoek beantwoord kan worden is in hoeverre een genetisch OCD-vrij paard toch niet OCD kan krijgen door ongunstige milieu-omstandigheden.
[/quote]



http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/b ... nisse.html

[quote="Bucephalus"]
[quote="ceasario schreef:
Dat is een studie


Dat kun je wel stellen, ja, vijf hogescholen c.q. universiteiten en tien proefschriften, 629 onderzochte veulens, waarvan er 403 nog een keer werden onderzocht op latere leeftijd alsmede 591 moederdieren.
Verder stamden de dieren af van 165 voornamelijk in het Hannoveraanse stamboek geregistreerde hengsten van verschillende komaf.
Deze studie kun je wel grondig noemen. OK dan!
[/quote]

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:22

Naar aanleiding van dit FN onderzoek blijkt dus stoppen met knieen beoordelen en kogel (weer) opnemen. Ik heb gehoord 'in het veld' dat voor kogel nu geen klasse indeling is en dat voor de handel kogel steeds vaker problemen geeft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 11:24

Lami schreef:
Naar aanleiding van dit FN onderzoek blijkt dus stoppen met knieen beoordelen en kogel (weer) opnemen. Ik heb gehoord 'in het veld' dat voor kogel nu geen klasse indeling is en dat voor de handel kogel steeds vaker problemen geeft.


Wellicht heb je gelijk maar dat is inherent aan vooruitgang. Dat is het voordeel van de moderne fokkerij er kan onderzocht worden en bijgesteld indien nodig.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:34

Zangersheide doet al meer dan 10 jaar onderzoek naar OCD.