Waarom raadt iedereen mij een veulen af......?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:00

Ik vind fokken ook gewoon erg leuk! Een hengst uitzoeken, spannend om te kijken wat er uitkomt, leuk om merrie + veulen in de wei te hebben, enz. Ik vind wel dat je jezelf de vrijheid moet geven om je fokproduct (toch) te verkopen. Een vriendein van mij had zich helemaal gefocust op HET veulen van HAAR MERRIE - en dat werd me toch een draak van een paard!! Volgens mij heeft ze er maar zelden met veel plezier op gezeten, maar het duurde toch heel lang voor ze het besluit kon nemen het paard weg te doen, het was nl. het enige wat ze overhad van haar oude merrie. Ik snap dat heel goed, maar je moet je realiseren dat het uiteindelijk niet kan passen.

En verder: het kost klauwen vol geld (zeker als je 't vergelijkt met het kopen van een driejarige), je hebt gezondheids/blessure risico, enz. enz. Je moet het dus gewoon erg leuk vinden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:57

Ik heb alle bezwaren gelezen en ben het er tot op zekere hoogte mee eens.
Wij fokken zelf op (hele) kleine schaal en 3 jaar geleden besloten we het hengstveulen wat toen geboren werd aan te houden voor de hengstenkeuring ipv te verkopen.
Uiteindelijk zijn we niet met hem naar de keuring gegaan en wordt hij nu ingereden zodat ik een vervanger heb voor mijn ruin die ik vorig jaar heb moeten laten inslapen.
Ik kan maar 1 ding zeggen, het is echt een kick om op je eigen gefokte hengst rond te rijden
OK het is een risico, zowel financieel als voor je merrie, maar je krijgt er ook heel veel voor terug.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:51

LesleyLady schreef:
Daar zit ook wat in natuurlijk, maar ook dat wordt mij weer van alle kanten afgeraden.. Verward Dan zou je alsnog die problemen hebben met opgroeien/dierenartsen en weet ik het allemaal...
Wat mij het meest aangeraden wordt is om over een paar jaartjes een leuk 4 jarig paard te kopen waarbij je al weet wat je er aan hebt en waar je wat mee kan.

Heel eerlijk gezegd zou ik nooit een veulen willen, ik zou dan eerder voor een 2,5 jarige gaan.
Ik heb nl niks met veulens
Vind ze leuk van een afstand, maar verder niet Haha! Erg he? Tong uitsteken

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 12:33

Citaat:
Ik heb nl niks met veulens


Ook niet als het een veulen is van je eigen merrie die je helemaal geweldig vind?? Bloos

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:40

Het gaat mij er niet eens om of ik veulens leuk vind. Ik wil iets dat ik zelf gefokt heb uit mijn eigen merrie, en dat ik zelf de hengst gekozen heb. Ik denk daar ook goed over na, over mijn fokbeleid (sja, ik fok hooguit maar 1 veulen, maar er zit wel een gedachte/beleid achter). En dan kijken wat er uit voortkomt. Is toch prachtig?

Als het nu alleen maar was omdat ik veulens leuk vond, dan kocht ik wel een veulen. Dat is uiteindelijk vaak goedkoper dan dekken.