De KWPN hengst Amulet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

De KWPN hengst Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 17:08

Ik heb gezocht en gezocht maar kan weinig nuttige informatie vinden over deze hengst.
Ik wil graag weten welk bloed er boven hem zit (dus zijn vader & moeder)
Verder wil ik ook een foto zien van hem onder het zadel, maar die kan ik ook nergens vinden... En eventueel een verrichtingsrapport o.i.d.. IK kan ook nergens ontdekken of het nou een springgefokt of dressuurgefotk paard is..
En misschien mensen met informatie omtrent nakomelingen.. Alles is welkom!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:11

Amulet is een Farn x Patoga v. Intendant x Kartoga v. Millerole xx x Zartoga v. Jonker Hendrik x Sonja Hanne v. Majesteit Hendrik.

Lijkt mij dus de volle broer van Ufarno Haha! Knipoog

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:16

Ik rijd een nakomeling van Amulet. Foto's staan in mijn profiel.

Nulla tenaci invia est via

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:17

Bij ons op stal staan 2 lichte tour Amulet ruinen en we hebben een sport-keur amulet fokmerrie die nu drachtig is van Special-D.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 17:21

Maar is hij dressuur of spring gefokt??
IK ga even foto's kijken margreet!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:25

VERR. RP S. 7.5 D. 8.5 G. 8 RP. 9 SP. 7.5 VS. 7.5 TP. 7.5 K. 7 ST. 9

Ik heb er verder geen verstand van, maar dat lijkt me geen slechte allrounder.

Nulla tenaci invia est via

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:27

Mijn vorige paard was een AmuletXTriton
Toendertijd echt te veel paard voor mij en daarom heb ik 'm helaas ook verkocht.
Hij was ca. 1.69m, bruin met smalle streep en paar witte voetjes.
Een vrij lange wat dunne hals, maar verder een leuk paard om te zien.
Kon erg goed bewegen. Echt mooie springmanieren had hij niet, maar hij kwam wel aardig de hoogte in.

Verder deed hij alles wat god verboden had Haha! : Al zijn voer verknoeien, de hele stal overhoop halen, uit de wei springen, hangen, in de sloot springen als er verkeer aan kwam, was moeilijk op de trailer, etc etc.
Hij was een echte angsthaas, waar gewoon veel tijd in zat.
Hij kon wel heel fijn gaan onder het zadel.

M1+10

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:30


Nulla tenaci invia est via

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 17:38

Ja, ik heb hem gelezen
Het is dus eigenlijk een neurootje?? Haha!

Verder qua karaker ook fijn of uit dat neurotische zich ook in het verdere karakter?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:42

Het is zeker geen neuroot, maar wel kijkerig en hij wil zich overal mee bemoeien en alles in de gaten houden. Hij is absoluut niet gemeen, maar wel wat lomp en enorm sterk! (en enorm fors)

Nulla tenaci invia est via

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 17:45

Okeej, kijkerig is geen probleem.
Ik ga nog even zoeken op internet zelf, misschien dat er perongeluk nog wat bovenkomt.
Bedankt voor de info in ieder geval..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:42

Ik ken vier mensen van redelijk dichtbij met een Amulet. Ik heb gemiddeld niet zoveel op met deze paarden.. 3 van de 4 zijn neuroten, die wel netjes bewegen en aardig springen. De 4e is een schatje maar zonder noemenswaardig talent. Ik heb de indruk dat ze aan de kleine kant blijven. 2 van de 4 zijn grote E-pony's geworden. Maar dat kan natuurlijk toeval zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:48

Nescio is juist helemaal niet klein, rond de 1.80, model "tank" maar dat kan ook weer een uitschieter zijn natuurlijk.

Nulla tenaci invia est via

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 19:09

De amulet waar het omgaat loopt zit rond de 1.70m.. niet bepaald een kleintje te noemen dus.. Model gewoon.. Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:45

Anya schreef:
Ik heb de indruk dat ze aan de kleine kant blijven. 2 van de 4 zijn grote E-pony's geworden. Maar dat kan natuurlijk toeval zijn.


Paarden hebben ook een moeder Knipoog Als je niet weet wat voor moeder er bij loopt, zegt dit IMO weinig over de hengst.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 23:24

Amulet 82.1392 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 03-04-1982
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.66 m
Pijpomvang: 21,5 cm

Verrichting 1985
Stap 7,5
Draf 8,5
Galop 8
Rijproef 9
Springen ohz 7,5
Springen vrij 7,5
Terreinproef 7,5
Karakter 7
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8

Totaal 79,5 punten
Plaatsing 6e van 24 (18)

Fokker P. Fransman, Afferden

Farn Pref x Patoga Pref van Intendant x Kartoga van Millerole xx x Zartoga van Jonker Hendrik Sgrt Keur x Sonja Hanne Sgrt van Majesteit Hindrik Sgrt.

Verrichting Ermelo 1985
Vriendelijk, eerlijk met goed humeur. Brutaal, pleegt af en toe verzet. Kijkerig. Bij begin onderzoek nog groen. Houdt zich in eerste stadium onderzoek vast
in de bovenlijn. Later is dat verbeterd en werd hij elastischer. Veel balans, tact en regelmaat. Fijn te rijden maar rolt zich soms enigszins op. Krachtige stap. In draf zeer goede regelmaat. Zou in draf zijn rug beter moeten gebruiken. Goede, krachtige galop. Heeft zich bij springen onder het zadel in de loop van het onderzoek sterk verbeterd. Presteerde eerst zeer matig, liet later goede sprongen zien. Bij vrij springen een goed vermogen. Zou echter zijn hals meer moeten gebruiken. In terrein af en toe terughoudend en pleegt dan verzet, presteert overigens goed in terrein. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Werkt met veel plezier, ervaart wek als licht. Zeer veel aanleg als dressuurpaard, tamelijk veel aanleg als terreinpaard en ruim voldoende aanleg als springpaard. Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Kreeg meer voer dan normaal. Goed stalgedrag.
Op 15-05 over het hele lichaam stijf en gevoelige keel. Heeft na behandeling normaal door kunnen werken.

Competitie
1986/1987 Springen Cat. A -- 34 punten

Afstammelingen 1987 (veulens)
Goed ontwikkelde, goed rijtypisch gebouwde veulens toonde deze hengst. Ze zouden meer ras en kwaliteit kunnen vertonen. Sommige veulens waren iets rond geribd en deden daardoor ook nog wel eens ondiep aan. Het hoofd mist expressie, omdat het vaak lang en enigszins grof gevormd is met veelal een klein oog. De hals is veelal van voldoende lengte, maar de bovenlijn is nogal eens arm bespierd, waardoor de hals nog wel eens een aangestoken indruk maakt. De schoft loopt mooi lang door en de schouder is goed ontwikkeld bij een correcte ligging. Over het algemeen is de rug goed gespierd, soms iets lang. De lendenen sluiten goed aan. De croupe is breed, sterk gespierd en goed van vorm. De broekspieren lopen lang door. Het voorbeen is goed gesteld met een opmerkelijk best ontwikkeld voorkniegewricht; in enkele gevallen was de voorstand iets steil. Het achterbeen is in doorsnee goed gesteld, soms even sterk gebogen. De spronggewrichten zijn fors ontwikkeld, soms even grof op de spatplaats. De kwaliteit van het beenwerk zou wel iets beter kunnen. De stap is goed. De draf is goed, met veel tact, een mooi zweefmoment en goed gebruik van het achterbeen; een enkeling zou achter iets meer onder moeten treden. Het ziet er naar uit dat deze hengst bij merries met een verfijnd fundament nakomelingen kan geven, die meer zwaarte hebben in het beenwerk.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, rijtypisch gebouwde veulens, die meer ras en kwaliteit konden hebben, echter goed draven en uitgerust zijn met een royaal fundament.
Getoond: 14 veulens uit 48 dekkingen.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 23:34

daniel79"]
[quote="Anya schreef:
Ik heb de indruk dat ze aan de kleine kant blijven. 2 van de 4 zijn grote E-pony's geworden. Maar dat kan natuurlijk toeval zijn.


Paarden hebben ook een moeder Knipoog Als je niet weet wat voor moeder er bij loopt, zegt dit IMO weinig over de hengst.
[/quote]

Wijsheid hoor...Als er hier iemand pleit voor meer aandacht voor de moederlijn dan ben ik het wel

Van twee van de Amuletten (1 van de neurotische kijkerige: E-pony formaat en de lieverd) ken ik de moeder. Dat zijn gewone paarden qua formaat met een normaal karakter. Beide moeders zijn fijn te rijden (geweest; 1 is overleden).

Er wordt overigens heel veel met Amulet gefokt in de regio Twente Cool


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 129 bezoekers