Merrie laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 14:41

Hallo!

ik heb even een vraagje. Ik heb een merrie van bijna 16 (1.52) en zou heel graag een veulen van haar willen. Heeft iemand tips voor mij hoe ik dat zou moeten aanpakken? Is het misschien mogelijk om een bepaalde test bij de VA te doen om te kijken of ze gezond genoeg is etc? En heeft iemand ervaringen met dekken of met KI? Ik heb er nl helemaal geen verstand van Haha! ...dus alle tips zijn welkom!

Tanx!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:06

Ik zal het topic even verplaatsen naar FA.

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 15:12

tanx!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:28

Ik neem aan dat je zelf wel in de gaten hebt of je merrie gezond is of niet. Verder zeggen ze dat bij natuurlijke dekkingen de kans op drachtigheid groter, maar natuurlijk ook de kans op infecties. K.I. maakt nog weer uit of je diepvriessperma hebt of vers. Vers worden ze eerder drachtig van dan van diepvries. Het ligt er natuurlijk ook aan wie insemineert en opvoelt etc. Als je daar een goede voor hebt, wordt het al een stuk makkelijker en niet als DA's zijn er even goed in. Maar in ieder geval veel succes en volgend jaar horen we het dan wel als je een veulentje hebt he?

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 15:33

Dank je wel!
Volgens mij is ze wel gezond. Heeft iemand ook enig idee wat het kost een merrie te laten dekken. Dus wat er naast het dekgeld en de verzorging nog bij komt kijken?

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:40

Bij welk stamboek wil je dekken of valt de merrie onder???

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 08:32

sarabande schreef:
Bij welk stamboek wil je dekken of valt de merrie onder???


Ze is half appaloosa en half new forest. Dus het liefste een new forest of appaloosa hengst. Maar deze hoeft niet direct de beste van het land te zijn hoor! zolang hij maar wel goedgekeurd is om te dekken en een goed karakter heeft!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:31

Heeft je pony al eerder een veulen gehad? zoniet loop je toch bepaalde risico's op die leeftijd.

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 10:02

annegti schreef:
Heeft je pony al eerder een veulen gehad? zoniet loop je toch bepaalde risico's op die leeftijd.


Ze heeft op hele jonge leeftijd een veulen gehad, voor haar 3e...
maar weet jij meer over de risico`s?

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:25

Ik denk dat de de risico's voor je merrie wel meevallen, als ze in goede conditie is en regelmatig hengstig wordt, lijkt de leeftijd mij geen probleem. Ik wel oudere merries gehad om te dekken en daar zijn geen problemen mee geweest.

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 16:20

tanx, voor jullie reacties!
Ik denk ook wel dat het goed moet komen...nu nog een leuke hengst!!!
Ik denk dat ik haar dan volgend jaar laat dekken, dan krijgt ze haar veulentje op haar 17e/18e.....als ze nog goed gezond is (wat ik natuurlijk wel eerst goed laat checken!) komt dat vast wel ok!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 14 bezoekers