Elcaro, welk karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:56

Van de Volbloeds kregen 5 stuks het etiket stempelhengst. Van alle vijf werd beschreven dat ze geen gemakkelijk karakter hadden. Datzelfde geldt ook voor de 119 andere ingzette Volbloeds. Een Volbloed,behoudens enkele steeplechasers, heeft nooit het karakter dat voor een sportpaard gewenst is. De jockey heeft behoefte aan een racepaard dat zeker over een element moet beschikken en dat is du moment dat hij erop zit voorwaarts is. De jockey staat immers boven de schoft en kan geen hulpen geven. Wat hier dus expliciet van de Volbloed (racepaard)gevraagd en geaccentueerd wordt, is het vluchtgedrag van het paard. Het enige wat de jockey daarnaast nog verlangd is dat het paard niet helemaal geflipt is en dat hij gedurende de race dit vluchtgedrag nog enigszins kan controleren om de krachten tijdens de race te verdelen. Bij dravers zie je precies met eenzelfde selectiemethode dezelfde eigenschappen.
Deze Volbloedkaraktereigenschappen hebben zich opgehoopt in de Nederlandse merrielijnen. Krijg je nu en opeenhoping van deze genen bijelkaar dan resulteert dit in moeilijke paarden. Aangezien we een fokkerij hebben gekregen van hengstennamen krijgt de betrokken hengst het etiket van moeilijke karakters. Terwijl veelal de combinaties in de pedigree de oorzaak is van moeilijke karakters.
Voor het sportpaard hebben we een temperamentvol, actief en intelligent karakter nodig dat adequaat reageert op de aanwijzingen van de ruiter. En voor het overige unheimlich ruhig en afwachtend met de ruiter omgaat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:03

Nou Anna, dan mag je mij feliciteren. Ik heb zo'n merrie die jij hierboven omschrijft. Ýep, Lucky boy (renpaard) als grootvader en joris (waarschijnlijk ook een renpaard, was ook volbloed) als andere grootvader. Just great.

Echt een heel moeilijk paard. doe er mijn best om me aan te passen, rijtechnisch te verbeteren, te beheersen, ditte, datte, enz (want er komt geen einde aan, het is nooit goed), maar ik boek te traag vooruitgang (kan niet zeggen dat ik totaal geen vooruitgang boek).

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:28

Fokken is in generaties denken. Een combinatie van de generaties resulteert in een combinatie van types behorend bij die genen en een karaktercombinatie behorend bij die genen. Des te meer typen in de generaties des te meer spreiding in het produkt. Dat is het hetorosiseffect. Des te meer Volbloed in de generaties des te moeilijker het karakter wat benodigd is voor een sportpaard. Dit is het resultaat van een ondoordachte sportpaardenfokkerij om slechts een paar indicatoren mee te nemen en niet alle. Baseer je de fokkerij slechts op de eventuele positieve punten dan krijg je als koekje van je eigen deeg dubbel en dwars te maken met de negatieve factoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:49

Anna42 schreef:
Van de Volbloeds kregen 5 stuks het etiket stempelhengst. Van alle vijf werd beschreven dat ze geen gemakkelijk karakter hadden. Datzelfde geldt ook voor de 119 andere ingzette Volbloeds. Een Volbloed,behoudens enkele steeplechasers, heeft nooit het karakter dat voor een sportpaard gewenst is. De jockey heeft behoefte aan een racepaard dat zeker over een element moet beschikken en dat is du moment dat hij erop zit voorwaarts is. De jockey staat immers boven de schoft en kan geen hulpen geven. Wat hier dus expliciet van de Volbloed (racepaard)gevraagd en geaccentueerd wordt, is het vluchtgedrag van het paard. Het enige wat de jockey daarnaast nog verlangd is dat het paard niet helemaal geflipt is en dat hij gedurende de race dit vluchtgedrag nog enigszins kan controleren om de krachten tijdens de race te verdelen. Bij dravers zie je precies met eenzelfde selectiemethode dezelfde eigenschappen.
Deze Volbloedkaraktereigenschappen hebben zich opgehoopt in de Nederlandse merrielijnen. Krijg je nu en opeenhoping van deze genen bijelkaar dan resulteert dit in moeilijke paarden. Aangezien we een fokkerij hebben gekregen van hengstennamen krijgt de betrokken hengst het etiket van moeilijke karakters. Terwijl veelal de combinaties in de pedigree de oorzaak is van moeilijke karakters.
Voor het sportpaard hebben we een temperamentvol, actief en intelligent karakter nodig dat adequaat reageert op de aanwijzingen van de ruiter. En voor het overige unheimlich ruhig en afwachtend met de ruiter omgaat.


Volgens mij zijn de klachten over karakters gekomen op het moment dat er steeds meer mensen met paarden kwamen, ipv paardenmensen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:59

Daar heb je denk ik gelijk in Pipo.

Paardrijden is een hype, gaat veel geld in om, en ieder denkt "het ei" te hebben uitgevonden.

Ik krijg 9 vd 10 keer "probleempaarden" aangeboden.
En vaak is daar naar korte tijd weining van te zien, als je zonder vooroordelen met ze begint te werken, en gewoon conseqent bent, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:03

Ik kende 1 Elcaro, een pikzwarte ruin.
Was 1.67, maar voor zijn ruiter te klein. Liep op dat moment Z dressuur. Het ene moment liep hij super (maar dan ook echt SUPER) en het volgende moment stond hij op zijn achterbenen en was er niets mee te beginnen. Maar echt een eyecatcher als hij de ring in kwam, een heel aansprekend paard.

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:25

KarinvdM schreef:
Onze fokmerrie is een Elcaro. Ze is idd erg lastig met rijden. Maar of dat door haar afstamming komt? Ik weet het niet. Het is en een merrie en ze is vroeger recreatief gereden. Ik denk dat het probleem meer in het laatste zit.



Ik heb een zoon van deze merrie, het is echt een schatje, maar het is wel zo dat ie de ene dag de sterren van de hemel loopt en de andere dag echt ontzettend lastig is.

Verder ken ik twee mensen met een afstammeling van elcaro, eentje is opzich best een lief beestje maar wel vrij bang en kijkerig. De andere is eigenlijk ook best lief alleen hij doet vaak onverwacht iets. bijvoorbeeld in je arm bijten, ik vind dit niet bepaald lief, maar door zijn baasje word ie nog steeds als 'lief' beschouwd.

verders hoor ik vaak van mensen de uitdrukking 'scheitbloed'. of dit terrecht is moet je natuurlijk zelf bepalen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:32

Pipo"]
schreef:
Van de Volbloeds kregen 5 stuks het etiket Volgens mij zijn de klachten over karakters gekomen op het moment dat er steeds meer mensen met paarden kwamen, ipv paardenmensen.

Ik denk dat het 2 kanten op werkt. In de tijd dat mensen werkelijk opgroeiden met paarden, werden andere, zwaardere typen paarden gefokt als nu. Maar het werk op het land ging eruit, de sport kwam er in. De paarden werden navenant gefokt, veredeld met volbloed. Dus, de karakters werden moeilijker.
Er gingen ook mensen met paarden aan de gang die het niet van huis uit met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Jammer maar helaas.
Ik durf wel te zeggen dat ik een super gecompliceerde merrie heb. Maar om mij nu een mens met paarden te noemen, nee. Ik denk dat ik nu, na 10 jaar (het is niet heel veel ervaring maar toch heb ik ontzettend veel geleerd, vooral de hard way) en een beetje paardenmens mag ik mezelf wel beschouwen al zeg ik het zelf. Of ik een goede ruiter ben, dat is een ander verhaal.