Fokken? Er zijn toch al veel te veel paarden

Moderators: petraaken, Nicole288

HenrietteM

Fokken? Er zijn toch al veel te veel paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 18:52

Dat is altijd mijn stelling geweest. Niet fokken dus, tenzij je een super paard hebt waarbij er iets voor de wereld verloren gaat als je niet voortplant.

Maar nu kan ik een stuk land en stallen kopen met agrarische bestemming. Die blijft er alleen op als ik ga fokken. Maar dat staat me dus tegen.

Ik heb ook helemaal geen bijzondere merries en ben niet van plan er speciaal een paar aan te schaffen.

Wat zouden jullie doen?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:01

Ik kan de vraag ook terug stellen;

Baby's maken? Er zijn toch al genoeg mensen op deze wereld?

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:02

Ik heb zelf een merrie... Nu 3 zelfs.. En ja hoe komt dat door het fokken Lachen

wij hebben een veulen gefokt omdat we een paard hebben met een goed papier.
Ik vind het dan ook leuk om te vergelijke hoe mijn merrie doorfokt. Het karakter of het uiterlijk. Is leuk om te weten.
Ik fok echt niet elk jaar met haar. Heb nu 1 veulen van der en 1 erbij als maatje en kiunnen ze samen opgroeien.. Dan vind ik het mooi hoe een paard zich ontwikkeld...
Een mens krijgt toch ook baby's. Dus waarom een paard niet?
Mijn paard is er nu ook een stuk volwasserner op geworden... Vind het mooi om de verschillen van een paard te zien en zou graag nog een merrie erbij willen die het zelfde is als Romy. Enkel die zal ik nooit vinden, maar dan kan ze misschien toch nog iets door fokken.
Zo zie ik het!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:04

Als het je tegen staat moet je er gewoon niet aan beginnen.

:D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:28

Waar wil je nu een antwoord op?
wel of niet fokken of dat je met een stuk land met stallen met Ag bestemming ook andere dingen kunt doen die binnen die bestemming vallen?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:46

Tja de redenatie van fokken is: maak nog een beter paard dan de moeder Haha! Daar zijn veel dus mee bezig Haha! En het begint ons zelfs al te lukken: het ultieme fokkers geluk dus Haha!

En verder wat is er leuker dan je eigen fokproducten te vangen (na een spannende dracht van de merrie) te beleren en in wedstrijden uit te brengen?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:06

zoekie schreef:

OK dan! OK dan! OK dan! mee eens!

Mama van Imke ~ 29-01-2012 & Quinten ~ 17-02-2014

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:25

vind het eigenlijk wel onzin...om mensen te vergelijken met in dit geval paarden...daarbij is de huidige economie zo dat je kind wel eens je oude dag voorziening zal kunnen betekenen...
Wat mankeerd er dan aan die merrie dat je er niet mee wilt fokken?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:27

Hoeveel moet er gefokt worden?
echt als stoeterij, dus als inkomen, of mag hobbie matig ook.
Lijkt me een groot verschil.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:44

opfok bedrijf....
beleer bedrijf...
zijn natuurlijk ook opties
pension
lijkt me stug dat het bestemmingsplan puur stoeterij is

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 07:56

Nou eigenlijk zit er wel wat in, ga maar eens naar de paardenmarkt, al die shets die niemand wil muv de slager.
En hoeveel hengstjes (ook bij fokkers) die niemand wil....

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 12:14

Alane schreef:
Waar wil je nu een antwoord op?
wel of niet fokken of dat je met een stuk land met stallen met Ag bestemming ook andere dingen kunt doen die binnen die bestemming vallen?

Ja, dat is wel een goede vraag. Waar ik antwoord op wil:

Om de agrarische bestemming op de gebouwen te houden (anders moeten ze gesloopt worden) moet ik er iets agrarisch gaan doen. Paarden fokken ligt het meest voor de hand. Paarden in pension wil ik niet en van andere dieren heb ik geen verstand.

Maar: ik wil er in elk geval geen geld mee verliezen. En volgens mij zijn er al paarden genoeg in de wereld en raak je je aanfok niet makkelijk kwijt.

Tenzij je heel goede merries hebt. Of zelf een goede naam in de sport. Of zelf de jonge paarden naar enig nivo kunt rijden. Dat geldt voor mij allemaal niet.

Dus moet ik er dan wel aan beginnen? Dat "fok maar raak" wat veel mensen doen staat me eigenlijk tegen. En bovendien blijven veel mensen volgens mij met hun nafok zitten.

Of niet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:35

Als je niet wilt fokken en geen pension of opleidingsbedrijf wilt....waarom wil je dan die bestemming behouden?

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:09

Anders moeten de stallen weg en die wil ik graag wel houden. Pensionstal mag trouwens niet hoorde ik vandaag. En opleiden kan ik zelf niet.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:13

Opfok? Daar heb je nog geen reactie op gegeven geloof ik?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:44

ga minipaarden fokken, die hoef je niet in te rijden Tong uitsteken

Maar, hoeveel zou je moeten fokken om een fokker te zijn dan?

First they teach you to be patient, and then you'll learn there's not much time.... -Bertolf-

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:52

Ik zou nog eens goed informeren naar de voorwaarden waaronder de agrarische bestemming er af gaat. Het is een ingewikkelde materie en iedere gemeente doet het weer anders. Misschien is een goede adviseur op dit moment wel goedkoper en levert het meer op dan paarden fokken.......Succes!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:53

zoekie schreef:

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 06:56

Ik kan me wel in de stelling vinden. Het heeft niet zo veel zin om te fokken als je geen verwachting hebt dat het product van voldoende kwaliteit is.

Ik ben het alleen oneens dat je maar niet moet fokken omdat er al genoeg paarden op de wereld zijn. Als je een geweldig paard (of pony) hebt, ben je moreel verplicht om ermee te fokken. Je kan generaties na ons niet het plezier ontnemen om te genieten van zo'n mooie dieren.

Maar goed, Harry had dat zelf juist verwoord, ik zag wat vreemde reakties daarop. Er zijn in de geschiedenis heel veel voorbeelden van fokkers met topmateriaal die gewoon besloten om ze niet te dekken of maar eens in de zoveel jaar. Dat heeft de fokkerij schade aangedaan.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 07:39

Kan je niet 1 merrie van een hobbyfokker op stal nemen?
Ik zelf heb een merrie die ik nu tijdelijk bij Sarabande op stal heb staan.
Dan heb je wel de lusten van het fokken, maar niet de lasten van het uitzoeken van een hengst, de verkoop van eht veulen etc.
Verder heb je ook niet elke dag volk over de vloer zoals je dat hebt bij een pensionpaard, dus voor de gemeente is het ook niet te controleren dat er een pensionpaard staat.

Ik kan mij verder wel vinden in jouw standpunt, als je niet vind dat je de merrie ervoor hebt om mee te fokken, dan moet je dat ook gewoon niet doen.

Gast546

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:35

Geheel ander advies:
Koop een koppel schapen waar je mee gaat fokken, bij voorkeur een ras dat onder het zeldzaam huisdier valt zodat je nog wat extra subsibie kan opstrijken buiten de ooipremie om.
Lammeren raak je een stuk makkelijker kwijt dan veulens, vooral als je vroeg in het jaar laat komen zodat ze rond de pasen zwaar genoeg zijn voor de slacht.
Je paarden kun je er gewoon achteraan weiden en houden voor de hobby.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:36

Ik heb wel een oplossing voor je hoor........!!

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Quellian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:32

Kun je niet veulenopfok gaan doen? Ik persoonlijk ben ook tegen het fokken met papier-loze paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:41

Alane schreef:
vind het eigenlijk wel onzin...om mensen te vergelijken met in dit geval paarden...daarbij is de huidige economie zo dat je kind wel eens je oude dag voorziening zal kunnen betekenen...
Wat mankeerd er dan aan die merrie dat je er niet mee wilt fokken?

er is meer dan economie: namelijk een ruimte gebrek. Dus, inderdaad is het beter voor de wereld en voor de mensheid om geen kinderen te krijgen. Knipoog

Om terug te komen op het fokken.
Misschien kun je speciaal fokmerries stallen van andere mensen. Is dat geen optie? Dus die andere mensen stallen hun paard bij jou, speciaal met een fokdoel. Daar sta jij verder buiten.

De hond is de betere mens

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:55

ik ben het er wel mee eens,dat je alleen moet fokken ,als er een mooi papier achter zit!
niet zomaar van je leuke recreatiemerrie een veulen willen.
daar zijn er al 13 van in een dozijn!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!