Fokkerij = Elitefok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 01:09

sarabande"]
[quote="draumpje schreef:
het ligt er maar net aan waar je voor fokt


Je gaat uit van de top met de wetenschap dat die zelden te bereiken is. Maar als dat je doel niet is kan je beter stoppen
[/quote]

Ik ben het er mee eens dat je de top wilt bereiken, maar wat is dan je definitie van "de top"?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 01:14

Top is wat in jouw ogen met jouw eigen smaak het beste is dat je kan bereiken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 08:32

Waar het om gaat id dat je een paard of pony fokt dat waarde heeft. Voor de top fokken is moeilijk, die is namelijk heel dun. Kijk vooral dat je geen paarden met gebreken gaat fokken. Dat is namelijk in het algemeen vooral zielig voor het paard. Verder: bekijk je paard eens goed. Wat voor positieve eigenschappen heeft je merrie? Bijvoorbeeld, een heel goed karakter is ook heel belangrijk.

Dan in je hengstenkeuze: sommigen kiezen inderdaad voor de populaire hengsten van vandaag. In principe de meest veilige keuze, maar dan moet je jezelf wel een paar vragen stellen:

1) Is de hengst nog steeds zo populair na 3 jaar?
2) Hoeveel merries dekt zo'n hengst? Als het aantal merries dat de hengst dekt de vraag zwaar overtreft, dan denk je een waardevol veulen te fokken, maar in feite is het veulen onverkoopbaar als het niet bij de besten van die hengst hoort.

Kijk dus vooral naar die hengst die het beste bij je merrie past. Bepaal van te voren welke eigenschap je absoluut wil behouden. Bekijk dan eens welke eigenschap je echt wil verbeteren. Kijk dan eens waar je water bij de wijn wil en kan doen.

Kijk dan eens hoe de hengst fokt? Fokt de hengst bij jouw soort merries? Verbetert de hengst dit soort zaken? Passen de lijnen bij elkaar?

In ieder geval is het niet zo dat er alleen maar top paarden gefokt moeten worden. "Top" is een heel subjectief begrip en kan voor verschillende mensen verschillende zaken betekenen. Het enige waar ik voor zou willen waarschuwen is om niet lukraak te fokken. Weet wat voor doel je voor ogen hebt als je je merrie naar een hengst brengt. Anders kan je het dekgeld gewoon véél beter in je zak houden.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 09:47

Als er alleen maar toppaarden gefokt zouden worden, kunnen de maneges ook wel opdoeken Knipoog
Ik denk dat de gemiddelde manege niet zit te wachten op een topper, maar allang blij is dat er (ook) papierloze betrouwbare paardjes worden gefokt/vermeerderd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:01

Als je niet als doel stelt dat je top wilt bereik je nooit iets. De praktijk is dat in dat streven naar de top er meer dan voldoende overblijft voor de gewone markt. Dat zijn dan wel paarden waar over nagedacht is, die gezond zijn en een fijn karakter hebben, dus ook voor de gewone ruiter een feest zijn, inplaats van een poel van verdriet omdat ze voortdurend wat mankeren.
Een topruiter kan nooit met een verkeerd paard uit de voeten, een gewone ruiter prima met een toppaard, die vraagt er alleen minder van.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:18

Ik denk dat er hier 1 denkfout gemaakt wordt: nl dat een paard zonder papier noodzakelijkerwijs geen toppaard is.
Wij krijgen straks een merrie binnen zonder papier die op hoog niveau dressuur loopt en waarvan de eigenaar graag een veulen wil (van een tophengst). Ik heb er geen idee van hoe best de registratie te regelen, en waar.

Verder vind ik dat iedereen gewoon moet doen wat hij denkt dat goed is. Niemand moet zich ongerust maken, ik denk niet dat fokken met paarden zonder papieren ooit kwaad zal berokkenen.
Idd gaat een deel naar het slachthuis, maar zouden dat er zoveel meer zijn dan paarden met papieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:43

Ik ben het er enerzijds wel mee eens, maar vind dat er toch enigzins wel controle moet zijn op de fok,omdat het ook erg fout kan gaan en je dan met paarden zit die toch in de handle komen of bij de slager belanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:44

Zannekin schreef:
Ik denk dat er hier 1 denkfout gemaakt wordt: nl dat een paard zonder papier noodzakelijkerwijs geen toppaard is.
Wij krijgen straks een merrie binnen zonder papier die op hoog niveau dressuur loopt en waarvan de eigenaar graag een veulen wil (van een tophengst). Ik heb er geen idee van hoe best de registratie te regelen, en waar.

Verder vind ik dat iedereen gewoon moet doen wat hij denkt dat goed is. Niemand moet zich ongerust maken, ik denk niet dat fokken met paarden zonder papieren ooit kwaad zal berokkenen.
Idd gaat een deel naar het slachthuis, maar zouden dat er zoveel meer zijn dan paarden met papieren?


hier ben ik het dus inderdaad ook mee eens.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:00

sarabande schreef:
Als je niet als doel stelt dat je top wilt bereik je nooit iets. De praktijk is dat in dat streven naar de top er meer dan voldoende overblijft voor de gewone markt. Dat zijn dan wel paarden waar over nagedacht is, die gezond zijn en een fijn karakter hebben, dus ook voor de gewone ruiter een feest zijn, inplaats van een poel van verdriet omdat ze voortdurend wat mankeren.
Een topruiter kan nooit met een verkeerd paard uit de voeten, een gewone ruiter prima met een toppaard, die vraagt er alleen minder van.


Ik denk dat we in de omgekeerde situatie verzeild zijn. Die zgn. topfokkerij heeft geleid tot heel paarden die amper meer door een amateuruiters te berijden zijn. Dit begint al met hengsten. Een groot deel moet gereden worden door topruiter omdat een amateur er niets mee bereiken kan. Eeen hengst die door een amateur ruiter van B naar de Lichte toer wordt gereden, zegt qua werkwilligheid, karakter, intelligentie en aanleg vaak veel meer dan een hengst die door de profs zonder het voorgaande proces van B, l, M, Z etc. direct in de Lichte Toer wordt gestart.
Da geldt ook voor de springpaarden. Denk maar eens aan Lando, Dulft en zo zijn er nog wel een paar te noemen. De Pavocup en de hengstencompetitie spreken hiervan boekdelen. Terwijl we hier in feite spreken over hele simpele en primaire niveaus`s.
Wat we m.i. nodig hebben zijn sportpaarden die door amateurs gemakkelijk kunnen worden gereden. Dan kan de topruiter er altijd mee overweg. En niet andersom. Om paarden te fokken waar alleen topruiters nog iets mee kunnen. leidt tot gigantisch veel uitval.
ALS DE AMATEURSRUITERS ER GOED MEE OVERWEG KUNNEN EN SCOREN MET DEZE PAARDEN, PAS DAN KUN JE SPREKEN OVER EEN FOKKERIJ IN PROGRESSIE VAN WERKBARE SPORTPAARDEN MET AANLEG. ALLEEN AANLEG IS ERFELIJK. De top hangt af van wie hem krijgt en welke eigenaar er vervolgens met een grote buidel achter aanloopt.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:21

Volgens zeggen is statistisch gebleken dat 25% van de veulens slechter is dan de ouders en maximaal 25 % is beter dan beide ouders. Dit percentage moet je wel met een fikse korrel zout nemen, maar het geeft wel aan dat je veulen niet automatisch beter is dan de merrie. Garbage in = Garbage out zeggen ze in mijn vakgebied ook wel, selecteren is dus erg belangrijk want de mindere producten komen vanzelf.

Prestaties van de hengsten zijn belangrijk, GP hengsten hebben het "voordeel" van extra reclame en worden blijkbaar snel mode, terwijl relatief onbekende hangsten mischien voor het fokken wel beter zijn. De "25% beter dan papa" nakomelingen van verschillende mode hengsten heb ik nog niet gezien. Daar doe je weinig aan tenzij het stamboek op de een of andere manier regulerend wil optreden, en dat zie ik niet snel gebeuren.

Aan de ander kant zijn ook de stamvaders / stammoeders een keer begonnen, er zijn ook een heleboel hengsten eerst afgekeurd en later er weer bij gekomen. Het motto is wat mij betreft: als je er een goed gevoel bij hebt, moet je de gok wagen, want je kan een fokmerrie pas op het fokken selecteren als er gefokt is. Als je vemeerdering op basis van alleen het papier wil doen, moet je het op een kopieerapparaat leggen.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:27

Anna42 schreef:
Wat we m.i. nodig hebben zijn sportpaarden die door amateurs gemakkelijk kunnen worden gereden. Dan kan de topruiter er altijd mee overweg. En niet andersom. Om paarden te fokken waar alleen topruiters nog iets mee kunnen. leidt tot gigantisch veel uitval.
ALS DE AMATEURSRUITERS ER GOED MEE OVERWEG KUNNEN EN SCOREN MET DEZE PAARDEN, PAS DAN KUN JE SPREKEN OVER EEN FOKKERIJ IN PROGRESSIE VAN WERKBARE SPORTPAARDEN MET AANLEG. ALLEEN AANLEG IS ERFELIJK.
Voor een groot deel mee eens, vraag is wat mij betreft:
Is het toeval of noodzaak dat een groot deel van "onze" GP hengsten een relatief moeilijk karakter vererven? Moeten ze een beetje gek / ultra sensibel zijn om het zware werk met extra uitstraling te kunnen doen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:31

Nee, daar zijn voorbeelden genoeg van: Donnerhall, Rubinstein familie, bekijk de top: zoveel gekken zitten daar niet bij. Gek doen is voor mij een reden niet te dekken met een hengst.
Ik denk ook dat hengsten die hun zenuwen niet bedwingen niet de top halen: vergelijk het met sportmensen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:52

Als wij en veulen fokken, hopen wij dat het een goed dier wordt dat goed in de sport kan meedraaien. Natuurlijk zie je je fokprodukt het liefst op het hoogste nivo eindigen, maar daar komen er maar weinig. Dan moet je veel geluk hebben. Het paard moet veel aanleg hebben en ook bij de juiste ruiter terecht komen. Ik was met Bonfire geen olympisch kampioen geworden...

Dat veel paarden niet meer door amateurs te berijden zijn, dat valt denk ik erg mee. Ik denk eerder dat er veel ruiters het verkeerde paard kopen (ik denk bijv. aan onervaren ruiters die een groen paard kopen) dat niet bij ze past, daar kan je het paard niet de schuld van geven.

Op zich is er niets mis met een paard zonder papier, maar als je daar een veulen bij wilt hebben is dat imo echt geen fokken maar vermeerderen. Wij zijn ook met merries met te weinig kwaliteit begonnen, maar we zijn er achter gekomen dat dat niet de beste manier is. Deze paarden komen vaak terecht bij amateurs die er jarenlang met veel plezier op rijden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:08

Als ik het over een goede merrie heb dan kijk ik niet naar het papier erachter, maar naar de merrie Knipoog Type, beweging, karakter, sportprestaties, prok etc.

Een goede merrie heeft bij mij dus niet persé een commercieel papier.

Ik vind gewoon dat je met een matige merrie niet moet fokken(ook al is het een gribaldi x ferro x flemmingh of wat je ook graag ziet)
Uit twee goede dieren een goed paard fokken is al moeilijk genoeg, waarom dan een matige merrie als uitgangspunt nemen?

Het argument dat er ook minder goede paarden nodig zijn vind ik niet echt sterk...Die worden namelijk uit een goede merrie en hengst ook genoeg geboren

Ik heb trouwens een fijne merrie zonder commerciëel papier laten dekken door een niet-commerciële hengst, dat mag zeker ook niet Knipoog
(ben trouwens wel erg te spreken over het resultaat en ik heb iig wat unieks en hopelijk over 3-4 jaar een fijn sportpaard )

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:03

wat is nu een goed papier?
ik kan een merrie hebben die in de moederlijn alleen maar predikaten heeft..is dat op voorhand een goede merrie? eentje met dezelfde vaders maar nooit een moeder naar de keuring...is die op voorhand slecht?
eerlijk keuren is keuren zonder eigenaarsnaam en afstamming....

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:06

Tot op heden zijn er, voor zover ik weet, slechts twee stamboeken in Nederland die het principe van keuren zonder boekje hanteren t.w. het AVS en het EASP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:06

Anna42 schreef:
Tot op heden zijn er, voor zover ik weet, slechts twee stamboeken in Nederland die het principe van keuren zonder boekje hanteren t.w. het AVS en het EASP.



Wat vind jij het voordeel van keuren zonder boekje? Bedoel jij daarmee: zonder dat de eigenaar bekend is, of dat je niet weet welke bloedlijnen je mee te maken hebt?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:16

Ik zou gelijk voorstander zijn voor beiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:21

Alane schreef:
Ik zou gelijk voorstander zijn voor beiden


Ik niet, zou niet graag zonder afstamming de keuring willen doen. Het lijkt mij prettig te weten of het een toevalstreffer is, of dat het uit een lijntje komt waar veel prestatie in zit.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:26

Maar die toevalstreffer zou ook zomaar toevallig goede nakomelingen kunnen geven, zou die er op voorhand al uitgaan omdat men het een toevalstreffer vind dan keur je het papier en niet het paard, kan je ook posters maken van de papieren foto van paard erbij en klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:27

Alane schreef:
Maar die toevalstreffer zou ook zomaar toevallig goede nakomelingen kunnen geven, zou die er op voorhand al uitgaan omdat men het een toevalstreffer vind dan keur je het papier en niet het paard, kan je ook posters maken van de papieren foto van paard erbij en klaar



Keuren op papier en paard lijkt mij een betere combi. Het is niet zwart wit, het is wederom grijs Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:32

Het fokken met bekende gegevens waar je op bepaalde onderdelen een keuze maakt om mee vooruit te komen geeft nooit volledige zekerheid.
Zonder enige gegevens en dus kennis van wat je wilt toevoegen aan het bestaande een paard keuren is in een sportpaardenfokkerij weinig zinvol.
Wanneer je een zon klein stamboek hebt dat iedereen elkaar en de paarden kent is het z.g. papierloos keuren volksverlakkerij.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:34

Alane schreef:
Maar die toevalstreffer zou ook zomaar toevallig goede nakomelingen kunnen geven, zou die er op voorhand al uitgaan omdat men het een toevalstreffer vind dan keur je het papier en niet het paard, kan je ook posters maken van de papieren foto van paard erbij en klaar


De verwachting op goede nafok is bij een paard waarbij de kwaliteit genetisch te verklaren valt, toch echt een stuk groter. Ze willen bij het KWPN paarden in de baan die overeenkomen met de verwachting die het papier geeft. (En dus ook de fokrichting). Dit om dezelfde reden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:38

Jawel maar als een paard qua bouw en beweging uitblinkt, dan wordt er op voorhand al niet na gekeken omdat men het een toevalstreffer vind...terwijl echter de fokker wel bewust een keuze heeft gemaakt om die combinatie te gebruiken én er toch genoeg potentie in zag om er mee naar een keuring te gaan.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:41

Alane schreef:
Jawel maar als een paard qua bouw en beweging uitblinkt, dan wordt er op voorhand al niet na gekeken omdat men het een toevalstreffer vind...terwijl echter de fokker wel bewust een keuze heeft gemaakt om die combinatie te gebruiken én er toch genoeg potentie in zag om er mee naar een keuring te gaan.


Nu overdrijf je. Maar het is toch logisch dat je meer kan verwachten van een goed paard uit een goede stam, die bewezen heeft goede paarden te geven. Dat goede paard is in dat geval een bevestiging van wat het papier laat zien. Van een nakomeling van zo´n paard mag je meer verwachten dan van een heel goed paard uit een matige stam. Ik zou liever fokken met een iets mindere uit een hele beste stam, dan met een iets betere uit een slechtere stam.