[KG] de snelheid van "schimmelen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:43

Waar wordt dit door bepaald? Is dat bekend?

vorig jaar werd er op stal een veulen geboren uit een schimmel moeder die al gelijk een "bril" op had.
Je ziet net afgespeende veulens die al helemaal grijs zijn, maar je ziet ook 3/4 jarigen die enkel een grijs koppie hebben.

Zomaar eens nieuwschierig of hier meer over bekend is

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:46

ja dit wil ik ook wel weten! mijn toverballetje grijst ook erg hard, harder dan haar vader lijkt het, dus ben erg benieuwd of het uberhaupt mogelijk is om het verloop van schimmelen te voorspellen Ja

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:01

Ik heb zelf veulens gezien die al 'verschimmeld' (wat een woord!) waren bij het geboorte en ik ken een ruin die pas met zijn 12 jaar is gaan schimmelen! De ruin heeft geleeft tot een rijke 34 jaar en was geheel uiteindelijk geheel wit.

Dus wanneer ... van 0 tot ???? jaren
Het volledig 'verkleuren' ... ik denk dat hierook geen vaste regel is ... het ligt veel al aan het ras, aan de specifieke bloedlijn, en ik vermoed aan een aantal externe factoren.

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:02

Mijn schimmel is pikzwart gebeuren en begint nu pas wat lichte plekjes te laten zien ( 5 jaar ).

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:11

Ik volg dit ook even, ben erg benieuwd waar het nou aan ligt.
Ziggy begint nu wel wat duidelijker te schimmelen, maar ben benieuwd, waarom sommige van zijn schimmel-leeftijds-genootjes dit nog niet doen..

Ik gok dat het , net wat Peterina zegt, erfelijk is, en afhankelijk van en hoop factoren in de bloedlijnen.

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 00:52

Ik heb vorige week een -zo goed als- wit veulen gezien (met zwarte staart) =). Ouders beiden schimmel. Was een Zurich.

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 01:03

De mijne gaat nu ook heel hard, ze is aan het verharen i.v.m. de aankomende wintervacht, en ze is inneens een stuk witter, ze is 1 jaar oud, en heeft ook een zwarte staart.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:03

Ik volg het ook even.
Ik heb een merrie op 5 jarige leeftijd gekocht, die was toen al helemaal wit. Mijn andere schimmel heb ik op 13 jarige leeftijd gekocht en heeft nog redelijk wat donkere haren op haar benen zitten.
De jonge merrie heb ik inmiddels verkocht. De oudere merrie is drachtig van een voshengst, dus ik ben heel benieuwd wat een veulen daarvan gaat doen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:48

Mijn schimmel is 6, en heeft een bijna witte staart en peper en zout manen+hoofd. Krijgt nu wel wat schimmelappeltjes. Maar van een afstandje is hij zwart met een witte staart. Mag van mij nog lekker lang duren. Vind het gewoon een gek idee dat mijn zwartje straks een witje is Lachen !

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:44

Hm, geen idee. Een veulen kan idd al beginnen met 'schimmelen' in de baarmoeder. Denk ook niet dat je er een echte graadmeter voor kunt hebben. Misschien is het ook zo dat bepaalde rassen sneller verschimmelen dan andere? Vind het wel reuze interessant.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:49

Ik weet niet of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, maar misschien vergrijzen homozygote schimmels eerder als de heterozygote vormen.
Wat ik zelf heb meegemaakt worden veulen met een lichtere kleur (Cr-gen) ook eerder grijs als bijv. een zwart geboren veulen.

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:52

DubbelDun schreef:
Ik weet niet of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, maar misschien vergrijzen homozygote schimmels eerder als de heterozygote vormen.
Wat ik zelf heb meegemaakt worden veulen met een lichtere kleur (Cr-gen) ook eerder grijs als bijv. een zwart geboren veulen.


Daar zit best wel wat in, maar de mijne is homozygoot schimmel (twee schimmels als paps en mams) en in de bloedlijn van beide ouders zitten bijna alleen maar schimmels (tot ver in de 18e eeuw bij paps in elk geval), en is nu 15 maand en is nu pas zowat egaal grijs....

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:59

@kehdra : maar dat onderschrijft toch wat ik zeg... homozygoot geeft op jongere leeftijd grijs.
Met 15 maanden al vergrijzen vind ik nog knap jong iig.

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:05

Bloos! ik vond het wat laat.
En inderdaad, vandaat dat ik zeg dat daar best waarheid in kan zitten.
Ben benieuwd naar de snelhid van het verschimmelen van heterozygote paarden..

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:23

Ik weet dat er onderzoek gedaan is naar het veelvuldig voorkomen van melanomen in grey's, maar kan niet achterhalen of dit bij homozyogoten nog vaker voorkomt als bij heterozygoten.
Wel heb ik gelezen dat een snelle greying eerder leidt tot een heftiger melanomen uitbraak.
Je hoeft dus niet echt blij te zijn als je paard al heel jong grijs wordt.

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:35

dat er vaker/meer melanomen voor komen bij paarden die erder schimmel zijn is mijn inziens best logisch, er worden eerder geen zwarte melaneeen (? heet dat zo, het zwarte pigment) aangemaakt. Zodra er geen zwarte meer worden aangemaakt, verschijnen evt. melanomen.

Toch?

Ben benieuwd naar heterozygoto schimmels...

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:38

Dat vind ik ook heel logisch klinken. Maar ik kan me indenken dat als je gek bent van schimmels dat je toch niet op melanomen zit te wachten en als het dus idd zo blijkt te zijn dat een homozygoot eerder wit wordt dat je daar foktechnisch rekening mee kunt houden.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 08-10-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:39

als daar onderzoek naar gedaan word, en het blijkt inderdaad zo blijkt te zijn (wat ik verwacht ) zou dat wel een aanwinst zijn voor de 'Schimmel fokkers'. heterogoot of homozygoot, wit worden ze toch wel Knipoog ik zou het wel weten!

Flynn

Berichten: 1402
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:48

Arielle_ schreef:
Mijn schimmel is pikzwart gebeuren en begint nu pas wat lichte plekjes te laten zien ( 5 jaar ).



keek op je profiel,
is dat die whatever die pikzwart is geboren ?
wat n prachtbeest Gaaaap Kwijl

verkopen ? Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:21

ja die is idd errrrug gaaf!!

Ik vind het zo leuk met die schimpies dat ze zo veranderen, kan me mijn uk nog herinneren toen ze nog een black beauty was:

Afbeelding

en nu is ze is ze 3 en echt een grijs muisje aan het worden Ziek

Afbeelding

maar begrijp dus dat ze langzamer grijst omdat ma een fries en dus zwart was en pa een andalusische schimmel? en dus heterozygoot schimmel is?

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:30

dat is inderdaad heterozygote, die is inderdaad nog behoorlijk donker op haar derde.

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:48

Interessant topic dit.
Mijn schimmel van 11 jaar oud werd pas laat wit en zelfs nu heeft hij nog wat grijze plekken. Zijn moeder is onbekend maar ik vermoed dat die dan een andere kleur had als het inderdaad zo is dat homozygote schimmels eerder wit worden.
Mijn schimmel van 1,5 jaar oud is nu helemaal grijs, donker en lichter grijs wisselt elkaar op het moment af Haha!. Toen ze 5 maanden oud was, was ze op haar hals al bijna helemaal wit. Nu is ze wel weer een stuk donkerder geworden maar ik vermoed wel dat ze veel sneller wit zal worden dan mijn 11-jarige schimmel. Haar vader en moeder zijn beide schimmel dus dat zou dan wel kunnen kloppen.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgiƫ

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:23

Maar hoe herken je een homozygoot? Enkel met DNA-onderzoek toch?

Ik heb twee 3,5jarige merries, zelfde (schimmel) vader, 1 uit een schimmelmerrie maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ze homozygoot is. Beide zijn nog erg donker, wel al wat witte haren erdoor, maar zeker nog niet veel.
Degene die homozygoot zou kunnen zijn is het donkerst nog.

Heb van dezelfde hengst ook al veulens gezien waarbij vanonder de veulenvacht al een echte schimmel vandaan kwam, met amper nog grijze haren erin.

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:32

De mijne is 1 jaar oud / bruinbont geboren / en nu als jaarling al half wit, het zal niet lang meer duren, ik snap het proces ook nog niet zo goed, waarom de ene er zo lang over doet en bijv de mijne (zie profiel) al bijna wit is als jaarling.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Re: [KG] de snelheid van "schimmelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:48

Interessant topic, ben ook wel benieuwd hoe het precies zit (als dat bekend is). Heb zelf 2 schimmels, de een wordt zichtbaar witter(5 jarige) en de andere blijft donkergrijs(de 3 jarige). Beide zijn drachtig, de een van een bruine en de ander van een schimmel, dus ben ook wel heel benieuwd naar de kleur van de veulens en hoe snel die dan zullen verkleuren als ze schimmel worden.. Lachen