Inteelt of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Inteelt of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 13:14

Het dekseizoen staat weer voor de deur dus ook wij zoeken hengsten uit. Laatst stelde ik voor dat Casco wel een leuke hengst was voor Unideux (Ohorn x Indoctro). Nu bleek dus dat Casco Caletto voor zich heeft en Indoctro Caletto 2 (toch een paar generaties verder). Dit zijn wel volle broers van elkaar en hebben dus de zelfde ouders.

Als we unideux nou met Casco zouden laten dekken, spreken we dan van inteelt of is dit te ver gezocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:11

Er is dan sprake van nteelt ja. Maar ik zou gewoon even bij hjet stamboek informeren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:17

Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd! Ken gevallen die dichterbij zijn ingeteelt. Wij hebben een jonge Olivi (grootvader is Cocktail) uit een Havel merrie (Havel is een jonge Cocktail).... als het maar niet vader op dochter is ofzo.... als het maar terug te vinden is in de 3de/4de generatie is het meestal wel goed.

Moet je eens bij de tuigpaarden zijn... Daar werd een Oregon x Oregon ggk!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:20

Dit is geen inteelt, maar lijnenteelt.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:01

Kan wel goed hoor, volle broers, met name de Caletto's zie je graag twee keer. Dominanter wordt echter de opeenhoping van Ladykiller. Maar ook dat valt zeker nog binnen aanvaardbare grenzen. Loat Goan!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:10

Ik vind het niet zo'n gekkie combi.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:02

Lijnenteelt heet het als de uitkomst positief is en het veulen de juiste eigenschappen overneemt. Inteelt wordt het als het veulen de slechte eigenschappen versterkt meekrijgt Cool

In de Quarterwereld is momenteel nog al wat beroering over het feit dat er dankzij 'lijnenteelt' nu een sterke steiging te zien is van het aantal veulens met de genetische afwijking HERDA of HC*.

In veel bloedlijnen komen dezelfde ouderdieren soms 8x terug. Leuk voor de portemonnee van de fokkers deze presterende dieren, maar een hoop paarden blijken nu wel genetisch belast te kunnen zijn.

*Herda/HC is een genetisch overdraagbare ziekte waarbij de opperhuid niet/slecht hecht aan de onderhuid. Zodra jonge paarden belast worden (ingereden) stroopt de huid dus van hun rug af. Een 'drager' heeft nergens last van, maar bij het resultaat van 2 dragers openbaart de ziekte zich. Het is niet te genezen en afmaken is de enige optie.